![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
KMI-klimatoloog Luc Debontridder stelt (naar aanleiding van een nog te publiceren rapport van het KMI over klimaatverandering): Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 04-08-2007 om 13:54. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Wat de bewering namelijk was is dat de mens geen effect op het klimaat heeft. Roepen dat de natuurlijke warmte voor een groot deel uit de natuur komt (doh, daarvoor is het de natuurlijke temperatuur) doet niets af van het feit dat de mens de factor is die de balans heeft verstoord op een manier die de aarde rap doet opwarmen.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Los daarvan zijn alle beweringen in die richting nooit en klampt het anti-broeikaskamp zich wanhopig vast aan elke spriet zoals "Omg, die wetenschapper X wilde niet met deze tekst geciteerd worden in de studie die bewijs dat het broeikaseffect door de mens komt, nu klopt elke letter in dat rapport niet!1". Ze hebben simpelweg geen argumentatie. Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
IJstijden wellicht? |
![]() |
||
Citaat:
Bovendien vormt het geen verklaring wat er gebeurd met alle door de mens uitgestoten CO2. Die verdwijnt zeker magisch in het niets? Kom nu gewoon eens met een degelijk onderzoek (dus niet het kaliber van the Christian Missionary University Texas gefinancierd door ExxonMobil) dat jouw bewering bewijst.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik snap niet waarom je er allemaal rare dingen bijhaalt, zoals CO2 uitstoot. Feit is dat de aarde ook opwarmt zonder de mens. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Lekker kortzichtig gedacht. En je kunt er altijd iets aan veranderen. Als je kijkt naar de cijfers van b.v de jaren 60 is b.v de co2 uistoot veel minder -> klimaat minder groot probleem. Beetje makkelijk om te zeggen: de aarde verandert, of wij nou goed bezig zijn of niet. |
![]() |
||||
Citaat:
Met de hoeveelheid wil tot actie op het moment komt de ommekeer echter pas over 40 jaar, als de planeet praktisch onbewoonbaar is geworden. Citaat:
We hebben tevens niet veel communistische staten meer die zwaar industrialiseren ten koste van het milieu, dus wat dat betreft gaat het best goed, mits de paar grote spelers eens van hun luie krent af kwamen. Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
[/kutopmerking die überhaupt nergens op slaat]
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik kan me herinneren dat ik, als kind in de jaren 80, in de sneeuw speelde. Toen vielen er nog wel eens pakken sneeuw van ongeveer 30cm dik en die bleven ook een aantal weken liggen. 's Winters vroor het soms meer dan 10 graden onder nul. Ook hoorde ik wel eens verhalen van mijn kamerraden over pakken sneeuw van een meter. Deze kamerraden zijn slechts enkele jaren ouder dan mij en hadden hun kindertijd in de jaren 70. In mijn jeugd werd er 's winters geschaatst en was het gezellig, omdat de mensen buiten kwamen om het ijs te trotseren. In die tijd had ik nog sociale contacten en maakte ik vrienden zonder dat het geld hoefde te kosten.
||
![]() |
Citaat:
Ehm. Er zullen sowieso miljoenen mensen sterven, want iedereen gaat een keer dood. En in de komende 40 jaar valt er nog veel dood te gaan. Het is onmogelijk vast te stellen hoeveel 'extra' doden er in de toekomst zouden kunnen vallen, en ik zou niet zomaar roepen dat dit iets is wat wij 'moeten' voorkomen. Het is nooit politiek correct om dit te zeggen, maar de mens heeft een soort natuurlijke dwang om op enigszins suicidale wijze overbevolking tegen te gaan, expres dan wel per ongeluk, vredig dan wel met wapens. Natuurlijk is het vreselijk als het je zelf overkomt, maar voor toekomstige generaties heeft het zo z'n voordelen. En we zijn in deze discussie toch vooral bezorgd om toekomstige generaties, niet? Ik vind het ook opmerkelijk dat je het alleenrecht van Europese auto's in de VS als een van de oplossingen van het probleem ziet. Hoezo zouden Europese auto's sowieso superieur zijn aan de Amerikaanse en Aziatische auto's die daar gereden worden? Je hebt er meer aan om de onbegrijpelijke drang van de Amerikanen om in SUV's en grote pick up trucks te rijden uit te schakelen. Veel van de kleine auto's die je in Nederland ziet, zouden in de VS trouwens juist minder verantwoord zijn dan een wat grotere auto, simpelweg omdat ze uiteindelijk minder goed presteren in een volgeladen auto op de snelweg. De VS bestaan uit snelwegen, en een uur of meer rijden naar je werk is allerminst ongewoon. En je tweede magische oplossing, het gebruik van kolen in China stopzetten, zou zeer onwenselijke gevolgen hebben, trouwens. Niet alleen economisch, maar uiteindelijk ook sociaal, wat ik liever niet inruil voor de eventuele ecologische voordelen. Naast de grote beschuldigende vinger naar China en de VS te wijzen (immers, als ze deden wat jij zei was het onderwerp ter sprake al praktisch tot stilstand gebracht) moet je eigenlijk ook blijven kijken naar Europa. Vrijwel geen land komt er schuldvrij vanaf. Ik geloof wel dat ik begrijp waar je heen wilt, maar de oplossing is niet zo simpel als jij stelt. Verre daarvan. Daarnaast betwijfel ik of de oorzaak wel zo simpel is als jij doet voorkomen. Er zou namelijk veel meer wil tot actie zijn als er reden zou zijn tot paniek. Als er onomstotelijk bewijs zou zijn dat er iets ernstigs aan de hand was waarvan wij en wij alleen de oorzaak waren en niet alleen misschien een bijdrage zouden hebben geleverd. Je hoeft hier niet met allerlei bronnen aan te komen: als het onomstotelijk bewijs er was, hoefde er geen discussie gevoerd te worden over de rol van de mens in de klimaatcycli van de aarde. Ik wil niet ontkennen (maar ook niet bevestigen) dat de mens schuldig is, alleen stellen dat het fijne ervan nog niet goed is vastgesteld. Wij als mensen hebben voor mijn gevoel nog geen flauw idee hoe de aarde precies werkt en wat voor een impact wij op die werking hebben. Wij kunnen nog nauwelijks het weer van vandaag voorspellen; laat staan het weer over 40 jaar. Wij weten niet wat de aarde nog in zich heeft. 30 jaar geleden zeiden ze dat we nog maar 40 jaar verder konden met de huidige oliereserves, en vandaag de dag is het nog steeds 40 jaar. Ik denk dat het goed is om ons te verdiepen in een schonere, duurzamere manier van leven, al is het alleen maar uit respect voor de natuur en uit voorzorg, maar het lijkt me voorbarig om te roepen dat we allemaal plotsklaps van de aardbodem geveegd zullen worden omdat we extra CO2 zijn gaan uitstoten en dat we ons vooral onmiddelijk en en masse moeten bekeren tot een econeutraal bestaan. Overigens, omdat ik niet zo biologisch geleerd ben en een beetje verward ben geraakt door de fotosyntheseposts hiervoor, een vraag: als de planten dan sneller zouden groeien door de toegenomen CO2, waarom merken we daar niet zoveel van? Zelfs als het alleen vooral om eenjarige planten gaat, daar moeten kwekers toch in de praktijk is van terugzien? En misschien wij in de tuincentra of thuis? Kan iemand dit in lekentaal voor me uitleggen? ![]() |
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor de inspectie van de olympische spelen werden enkele dagen lang alle fabrieken stil gelegd. Dan zou immers de zon kúnnen schijnen als het IOC langs kwam. Dat zegt veel. Citaat:
De val van het communisme in Rusland en Oost-Europa bijvoorbeeld bracht een gigantische daling van de CO 2 uitstoot teweeg. Waarom? Omdat men daar net als China de economische groei aanpakte. Er zijn foto's uit de DDR waar de verbranding van bruinkool leidde dat hele bossen waar gewoon geen blad of naald meer aan de bomen zat. Nu begint dat al weer bij te trekken. Het enige dat nodig is is dat de grote vervuilers er een klein beetje moeite voor doen. Citaat:
Citaat:
|||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ga voor de lol eens kijken bij de chemische industrie rond Antwerpen. Daar kun je pas vervuiling zien. Je kunt de wolken krijgen in geel, groen, blauw, alle kleuren van de regenboog zolang er maar chemicaliën zijn waarmee je het kunt kleuren. En zelfs dat valt zelfs nog in het niet bij de standaards in de VS en Canada. Citaat:
Ter vergelijk: de EU heeft meer inwoners, hogere bevolkingsdichtheid en nauwelijks de helft van de vervuiling van de VS. Citaat:
Maar goed, die zijn vergelijkbaar met het creationisme. Dat global warming grootdeels door de mens komt en een ramp kan worden is overal geaccepteerd. Uiteraard zullen er enkele omgekochte figuren zijn die roepen dat omdat we slechts voor 99,9% weten wat er aan de hand is we eigenlijk 0% weten, maar het moge duidelijk zijn dat dergelijke beweringen bij gebrek aan argumenten niet serieus te nemen zijn. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
Proceedings of the royal society A
Recent oppositely directed trends in solar climate forcings and the global mean surface air temperature BY MIKE LOCKWOOD1,2,* AND CLAUS FRÖHLICH 3 1Rutherford Appleton Laboratory, Chilton, Oxfordshire OX11 0QX, UK 2Space Environment Physics Group, School of Physics and Astronomy, University of Southampton, Southampton SO17 1BJ, UK 3Physikalisch–Meteorologisches Observatorium Davos, World Radiation Center, 7260 Davos Dorf, Switzerland There is considerable evidence for solar influence on the Earth’s pre-industrial climate and the Sun may well have been a factor in post-industrial climate change in the first half of the last century. Here we show that over the past 20 years, all the trends in the Sun that could have had an influence on the Earth’s climate have been in the opposite direction to that required to explain the observed rise in global mean temperatures. ik zal niet het hele artikel plaatsen maar het is hier te vinden http://www.pubs.royalsoc.ac.uk/index.cfm?page=1086 samenvatting De zon koelt af conclusie het is onze schuld Laatst gewijzigd op 13-08-2007 om 23:50. |
![]() |
||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je spreekt jezelf ook tegen met het artikel van het NRC. Er staat letterlijk in: "Wat de gevolgen zijn voor de huidige klimaatverandering is nog onduidelijk." We weten het dus allemaal niet en Europa is ook vies. En trouwens, Europa heeft veel meer inwoners dan de VS en de hogere bevolkingsdichtheid (al begrijp ik niet helemaal wat dat te maken heeft met vervuiling) is maar marginaal. Kijk zelf maar: www.prb.org Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |