Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2007, 13:48
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Veel religies kennen slechts solidariteit met de eigen groep. Maar dat is dan weer een oerneiging die in het menselijke instinct zit.
Intolerantie tegen andere groepen is niet speciaal iets religieus hoor.
zo is het ook met communisten tegen kapitalisten, blanken tegen zwarten, etc. het idee van een groep is juist dat die zich verhoudt tot factoren van buitenaf. Het ligt juist in de defenitie van een groep dat deze zich onderscheidt van de andere groepen, en het prefereren van de eigen keuzes lijkt me daaraan alleen maar inherent. Het is waar dat een aantal beroemde idealisten graag zouden zien dat alle mensen zich tot een groep zouden vormen, die zich verder alleen maar verhoudt tot de natuur.

Dat dit niet het geval is, komt doordat verschillende mensen verschillende ideeen hebben over hoe die groep er uit moet zien, en men elkaar niet kan overtuigen van de juiste weg. Dit wordt niet zozeer veroorzaakt door een aangeboren natuur, alswel door twee beperkingen die zijn opgelegd: ten eerste dat het nooit zeker is welke weg de juiste is, en ten tweede dat mensen fysiek niet in staat zijn in elkaars hoofd te kijken: ze zullen elkaar nooit begrijpen of overtuigen.

groepen bestaan dan ook uit mensen die elkaar beter begrijpen dan anderen. mind you, dat begripkan aangeleerd zijn, zoals we bijvoorbeeld in godsdienstige gezinnen heel duidelijk aan kunnen wijzen.

ik hoop hiermee het bestaan van verschillende groepen inzichtelijk te maken. de oorzaak van het bestaan van groepsgevoel - instinct, grotere overlevingskans, goddelijke moraal of wat dan ook - hebben we daarvoor niet nodig.

dan wil ik daarna nog opmerken dat een persoon heel goed tot verschillende groepen kan horen. Hiermee wil ik enigzins ingaan op de quote van twintig:
Citaat:
En bovendien zijn een heleboel religieuze mensen heel tolerant.
zoals hierboven beweer ik dat groepsgedrag verder losstaat van religie, aangezien religie slechts een groep is. de tolerant religieus persoon die je hier naar voren haalt, zal zichzelf simpelweg tot wijdere groepen rekenen dan slechts zijn gemeente.

volgens mij is het foutief om
A. een groepspersoon af te keuren op grond van intolerantie van de groep. - dit hangt samen met de defenitie van een groep.
B. een groep te prijzen op grond van tolerantie van een groepspersoon. - dit hangt samen met de keuze van de persoon.
Dit ongeacht of de groep een religie is of niet, de keuze van een persoon voor een groep staat hem vrij en kan hem niet worden aangerekend. Dat is wel hier om: pas binnen een gekozen groep verkrijgt de persoon zijn moraal - die van de groep. Die moraal kan pas dan toegepast worden en niet ten tijde van de keuze voor de groep.
Reageren

Regels voor berichten