![]() |
||
![]() |
Citaat:
Waarom durf je niet gewoon toe te geven, dat God in het oude testamen ronduit barbaars is. Moeten wij overigens nu geloven dat God in de loop der eeuwen zijn karakter heeft bijgeschaafd? Want daar komt het toch op neer, eerst handelt God zoals staat beschreven in de OT dan handelt hij zoals staat beschreven in de NT. Dat is me dan wel een transformatie zeg! |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Vreemd idee van rechtvaardigheid heb jij. Rechtvaardigheid wil voor gezonde mensen onder andere zeggen dat een straf proportioneel is met een overtreding. Iedereen verafschuwt daarom bijvoorbeeld het handen afhakken bij diefstal, zoals de sharia voorschrijft. De Tora kent nog veel absurdere straffen.
||
Citaat:
Om dat even in de moderne context te plaatsen: de massamoord in Srebenica was minder wreed en maakte meer onderscheid.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Seven_Laws_of_Noah (Zelf ben ik niet gelovig meer, maarik blijf mythologie boeiend vinden. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Do'h. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik ga graag offtopic blijkt, sorry voor mijn oog voor detail. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En het is allemaal zo logisch! Destijds gebruikte men grote klompen zout met andere substanties erin, waardoor het zout bederfde, het werd bitter! Deze zoutklompen gooide men daarom weg. In andere woorden is het niet zo raar dat de schrijvers deze context gebruikte. Maar goed gelovigen zullen dan ongetwijfeld weer zeggen, dat dat juist bewijst dat het symbolisch bedoelt is. My ass het bewijst dat het is verzonnen en dat deze schrijvers net als hedendaagse schrijvers voorbeelden gebruiken waarmee de lezer zich kan identificeren. Laatst gewijzigd op 21-08-2007 om 16:34. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zeg niet dat het niet ziek is trouwens. ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd op 21-08-2007 om 16:44. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
"Over wat de Sodomieten nu precies willen van de gasten van Lot is de bijbeltekst duidelijker dan het soms lijkt. Septuagint en Vulgaat gebruiken een woord dat letterlijk "(leren) kennen" betekent maar in overdrachtelijke zin "gemeenschap hebben". De Statenvertaling gebruikt het woord "bekennen" dat dezelfde betekenissen heeft. De Willibrordvertaling gebruikt het woord "omgang", in die versie een vaste uitdrukking voor geslachtsgemeenschap. De protestantse vertaling van 1953 gebruikt 'gemeenschap hebben'. De moderne Franse vertaling van de Vulgaat tenslotte, gebruikt het woord 'abusions' - misbruiken, mogelijk om duidelijker uit te drukken dat de mannen van Sodom van plan zijn de gasten van Lot tot seks te dwingen. Hoe het ook benoemd wordt, het homoseksuele geslachtsverkeer waar de mannen van Sodom kennelijk een gewoonte van hadden gemaakt is de aanleiding voor de verwoesting van de stad. Daarmee is Genesis 19 ook een sleuteltekst voor de positie van de kerk door de eeuwen heen ten opzichte van homoseks " Bron: http://collecties.meermanno.nl/hands...m?showletter=S |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Sorry voor de lange lappen tekst die ik nu hier neerplak, maar je kan niet verwachten dat ik dit allemaal weet. Dan zou ik nu wel hoogleraar in de theologie zijn. ![]() Hoe dan ook, het was niet álleen dat, zo las ik zelf net in de bijbel dat ze ook andere goden aanbeden, en dat ze hun vrouwen verhoerden. Zo ook bijna de dochter van Lot, die gered werden. Laatst gewijzigd op 21-08-2007 om 17:02. |
![]() |
|
Trivia: Onder sodomie worden verboden seksuele handeling verstaan, waaronder vroeger ook homofilie. We kennen nu het woord 'mietje' dat van 'sodomieten' is afgeleid (en het woord 'besodemieterd').
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Er staan nog wel meer onzedelelijke en gruwelijke verhalen in de bijbel. Wat te denken van Rechters 19?
22 Terwijl de reiziger en zijn gastheer genoeglijk aan de maaltijd zaten, liepen de mannen van de stad bij het huis te hoop. Deze onverlaten bonsden op de deur en riepen tegen de oude heer des huizes: ‘Laat die gast van u naar buiten komen, we willen hem nemen!’ 23 De gastheer ging naar buiten en zei tegen hen: ‘Mensen, bega toch geen schanddaad. Zoiets kunt u niet doen: deze man is bij mij te gast! 24 Ik heb hier mijn dochter, die nog maagd is, en de bijvrouw van mijn gast; laat me die naar buiten sturen. Neem hen maar en doe met hen wat u wilt, maar doe deze man hier zoiets schandelijks niet aan.’ 25 De belagers gingen daar niet op in, maar toen de Leviet zijn vrouw de straat op duwde, naar hen toe, verkrachtten en misbruikten ze haar de hele nacht lang. Pas bij het eerste ochtendgloren lieten ze haar gaan. 26 Terwijl het langzaam licht werd, sleepte ze zich naar het huis waar haar man te gast was. Voor de drempel viel ze neer. 27 Toen haar man die ochtend bij de eerste zonnestralen de deur opende en naar buiten ging om zijn reis te vervolgen, zag hij zijn vrouw daar liggen, haar handen uitgestrekt naar de drempel. 28 ‘Sta op,’ zei hij tegen haar. ‘Kom, we vertrekken.’ Maar er kwam geen antwoord. Hij tilde haar op de ezel en vertrok naar zijn woonplaats. 29 Bij zijn thuiskomst nam hij zijn mes en sneed het lichaam van zijn vrouw in twaalf stukken; naar elk stamgebied van Israël stuurde hij een stuk.
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
En inderdaad, vindt maar eens een partij waarbij je het echt met alle punten eens bent.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|