Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Noord Korea is een van de meest religieuze landen die ik ken. Daar wordt op elk denkbaar moment de god Kim Il-sung bedankt.
Kim Il-sung zou elke dag nog wonderen verrichten. Trouwens iets een atheistisch land noemen slaat zowiezo nergens op. Atheisme ontleent z'n definitie aan theisme. Het is dus enkel het ontbreken van theisme. Atheistische ideologie is dus per definitie ommogelijk. Steven Weinberg zei het al: "Religion is an insult to human dignity. Without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." Er zijn zat misdaden die ik als niet gelovige nooit zou kunnen plegen. Maar als ik wel gelovig was zou ik inderdaad mijn buurman doden als deze er voor kan zorgen dat mijn kind voor eeuwig met oneindig veel pijn in de hel zal branden.
Laatst gewijzigd op 24-11-2007 om 14:33. |
![]() |
|
![]() |
Ooh en voor onderzoek naar religie en criminaliteit en ander immoreel gedrag, deze studie gedaan door een "Jesuit Catholic University in Omaha Nebraska since 1878"
http://moses.creighton.edu/jrs/2005/2005-11.html
||
Citaat:
|
![]() |
Dat is helemaal niet zo raar? Integendeel. Zou jij gewoon niets doen en toekijken terwijl je eigen kind eeuwig in oneindige pijn zal lijden?
Ik niet. Ik zou doen wat het lijden van iedereen het meest zou verminderen.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Waarom is het leed van mensen verminderen slecht? Vindt je echt dat het goed is om toe te kijken terwijl een atheist vanuit de duivel geinspireerd je kinderen voor de gek heeft en ze zo in de hel laat belanden?
|
![]() |
Je zou het wel een atheistisch land kunnen noemen. Maar daarmee zeg je enkel dat het geen theistisch land is. Je zegt dus enkel wat het niet is en niet wat het wel is. Iets een 'atheistisch land' noemen zegt dus niets over dat land. Het is dus nogal zinloos om landen 'atheistisch' te noemen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Om andere doctrines te onderdrukken vanuit je eigen visie, moet er eerst een visie bestaan. Atheïsme heeft in de eerste plaats, zoals nu al een keer of drie benadrukt is, überhaupt geen doctrine, laat staan dat je daar van uit kan handelen. Er staat dus nog steeds als een paal boven water dat andere factoren ceteris paribus atheïsten altijd minder geneigd zijn tot misdadig gedrag. Verder vertoon je ook bij Noord-Korea struisvogelgedrag omwille van een papieren werkelijkheid. Je noemt de Juche een ideologie, terwijl Kim Jong Il wel degelijk als een godheid vereert wordt. Wat zeg ik, ze vereren hem meer dan een godheid.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus T_ID, aan jou de (onmogelijke) taak je aanname te onderbouwen (theoretisch en empirisch). |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Drammen dat ideologie op papier geen godsdienst is veranderd daar weinig aan. Noord-Korea kent daarnaast Boedhisme, Christendom, Cheondogyo, Confucianisme... Citaat:
Niemand heeft kunnen bewijzen dat atheïsten religieus geïnspireerde misdaden moeten plegen, en dus heb ik gelijk. Dat is ook eigenlijk het enige argument waardoor ik ongelijk zou kunnen hebben. Maar goed, iedereen weet dat atheïsme geen doctrine heeft en er dus nooit misdaden door gepleegd kunnen worden.
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 24-11-2007 om 21:28. |
![]() |
||
Citaat:
tuurlijk is het wel zo dat een atheist bijvoorbeeld religies bedreigend kan vinden voor het welzijn van de mensen op aarde, of bepaalde gelovigen kan zien als mensen die met kwade bedoelingen hun geloof willen verspreiden. en om één van die redenen dus gelovige mensen vermoorden. echter kunnen we dit zo omdraaien, om ditzelfde soort redenen kunnen gelovigen atheisten afmaken. dat plus nog zoveel meer redenen. juist ook omdat het geloof zoveel waarde legt in het zogenaamde goede, en kwade. en de wil van een god, en een duivel (niet monotheistische godsdiensten er verder buiten gelaten)
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~ Laatst gewijzigd op 24-11-2007 om 21:38. |
![]() |
||
Citaat:
religie schept excuses en smoesjes om bepaalde handelingen goed te keuren en specifieke daden te begaan. hang je geen religie aan.. dan kun je je ook niet vasthouden aan dat soort smoesjes. overigens zou iemand wel wetenschappelijke weetjes en feiten kunnen gebruiken om bepaalde daden te begaan, echter zal bij helder nadenkende mensen (atheisten) altijd oorzaak en gevolg een rol spelen. een atheist snapt dat het vermoorden van anderen niet algemeen gerechtvaardigd wordt.. dat is op eigen houtje.. en je weet dat de samenleving dat niet zomaar zal accepteren. risico's. en dat is een goede reden waarom atheisten tenminste even zullen nadenken voor over te gaan op dergelijke acties. het is eigen risico. waar gelovigen zich kunnen vastklampen aan hun 'heilige geschriften' en de woorden van hun priesters en weet ik het wat. het staat immers zo geschreven, en dat wat geschreven staat is het woord van God, een god.. de duivel of weet ik veel wat voor bovennatuurlijk wezen.
||
Citaat:
jij hebt laatst in een ander topic lopen beargumenteren dat eenieder die geen god aanbidt, of zelfs geen enkele notie van een godsconcept heeft, een atheist is. daarmee is ook iedere staat die geen staatsgosienst heeft, nota bene naar de defenities die jij toen verdedigde, een atheistische staat. verder maakt it nieuw verzonnen standpunt van je al je verdere statements een beetje leeg, want als er geen prakiserende atheisten zijn, kun je ook niet stellen dat atheisten minder crimineel zijn dan gelovigen, omat dé arheist volgens jou opeens niet meer bestaat.
||
Citaat:
zodra het om minder zware zaken gaat, zoals het brainwashen van kinderen, an hebben wij daar tot op flinke hoogte gewoon geen oordeel over te vellen volgens mij, omdat ons wereldbeeld ook niet zo zelfevident het juiste is.
||
Citaat:
flikker nu trouwens onderhand maar eens een eind op met je ceteris paribus, want ik heb je een aantal post geleden aan laten zien hou dat je eigen stelling voor een flink deel onderuit haalt.
||
Citaat:
|||
Citaat:
Geen enkele atheïst kan echter handelen vanuit het atheïsme. Staten die geen staatsgodsdienst hebben zijn boven niet atheïstisch, maar seculier. Voor dergelijke organen is er een andere term. Ook staten kunnen uiteraard nooit of te nimmer handelen vanuit een doctrine die niet bestaat. Citaat:
Daarom handhaaf ik de conclusie dat een atheïst in dezelfde omstandigheden minder geneigd is tot misdadig gedrag. Bij hen ontbreekt simpelweg een factor die tot misdadig gedrag kan leiden, die gelovigen wel hebben. Ik zou je bovendien oproepen voortaan met een beetje respect te discussiëren. Als ik roep dat gelovigen 'op moeten flikkeren' wordt er direct gezwaaid met bans wegens 'gebrek aan respect'. Zeker van de forumbazen op Religie mag dan vica versa wel een goed voorbeeld verwacht worden.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
"Officially an atheist state, North Korea severely restricts the practice of religion within its borders - particularly Protestantism, which it views as closely tied to the hated United States. It is estimated that in all of North Korea, there live only 13,000 Christians (4,000 Catholics and 9,000 Protestants), and they are known to suffer extreme persecution. " http://www.discoverthenetworks.org/g...176&type=issue Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wat je hier schrijft is te vergelijken met "Bin Laden is volgens eigen zeggen een echte moslim, en aanhanger van de enige echte islam, namelijk de meest geweldadige uitleg" en daar dan uit concluderen dat alle islamieten geweldadig zijn. Aan jou de keus om de logica van je eigen argument te verwerpen, of die overduidelijke non-logica voortaan overal terug te zien. ![]()
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik zal tevens beweren dat hun onderdrukken van religie overduidelijk weinig anders is dan een ordinaire concurrentiestrijd tussen machtsfactoren. Enerzijds priesters van verschillende religies, anderzijds Kim Jong Il, die alle macht in al zijn aspecten in handen wil hebben.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Klopt dit, of klopt wat je hier beweerde ook niet, en moet je eerst het oogmerk en doel van het misdadig gedrag vaststellen? Citaat:
Kom Jong Il is, net als ieder ander, vatbaar voor het willen uitbreiden van zijn macht ten koste van anderen. Dit valt onder factor X, gelovigen hebben dit ook. Mijn vergelijking blijft dus perfect overeind. Alle bezwaren tot nu toe vielen onder factor X, en falen in het betoog dat ik factor Y, misdaden uit geloof, verkeerd zou definiëren. Dan blijft de conclusie dat in gelijke situatie atheïsten minder geneigd zijn tot misdadig gedrag dus ook overeind.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Oke, dus atheist zijn helpt niet te vorkomen om gelovigen te onderdrukken. Atheisme voorkomt niet dat mensen bepaalde misdaden plegen.
Maar hoe past dit dan in de discussie? Heeft er hier iemand beweert dat atheististen niet alleen geloofsgeinspireerde misdaden niet plegen maar ook nog eens andere misdaden, bijvoorbeeld geinspireerd vanuit macht, niet plegen?
|||
Citaat:
Citaat:
In dezelfde omstandigheden heeft een atheïst wel degelijk een lagere kans op misdadig gedrag, omdat ze nooit religieus geïnspireerde misdaden zullen plegen.
||
Citaat:
inderdaad, er is geen atheistische docterine. toch moord de gelovige er net zo hard op los als de ongelovige, heb ik je laten zien. Dat komt, en daar heb je nog niet op gereageerd, omdat we gezien hebben dat geloof geen prikkel tot misdaad is, maar achteraf een manier om een misdaad die toch wel gepleegd zou worden, goed te praten. tegenover iedere gelovige terrorist, moordenaar, onderdrukker, winkeldief, fraudeur, weet ik het kunnen we wel een ongelovige terrorist, moordenaar, onderdrukker, winkeldief, fraudeur, weet ik het zetten. de conclusie is dus dat het al dan niet aanwezig zijn van een docterine geen significant effect heeft op óf de misdaad wordt gepleegd, maar alleen op hóé de misdaad wordt gepleegd. In principe kan ik ook proberen de zaken wat meer van jou kant te benaderen. zou je dan ook zeggen dat een ajaxsupporter, bij alle andere zaken gelijk, crimineler was dan iemand die niet van voetbaal houdt? Ik vermoedt dat je het daarmee eens zult zijn. Toch moet ik dan weer concluderen dat er een stuk meer ajaxsupporters zijn dan dat er uiteindelijk in de ronte gaan slaan. Een tweede conclusie is dat dit al de tweede groep is van mensen die crimineler zijn dan mensen die tot geen enkele groep behoren. we kunnen allemaal zien dat het aantal mensen dat in geen enkele groep zit niet zo heel groot zal zijn, dus al die groepen zijn crimineler dan maar een paar mensen? wat dat laatste betreft heb je gelijk, ik had me moeten inhouden, mijn excuses.
||
Citaat:
Waar dus naar gezocht wordt, door mij, is, denk ik, aan te tonen dat ook de religieuze misdaden simpelweg ook misdaden zijn vanwege macht of geld of politiek, niet noemenswaardig onderscheidbaar van de 'normale misdaad' en niet geinspireerd en geinitieerd door religie. de conclusie die ik dan wil trekken is dat het in deze even nuttig is om de wereld op te dellen in gelovige/niet-gelovige als in supporters/niet-supporters, en dat we in feite gewoon allemaal mensen zijn en in staat en geneigd tot even crimineel gedrag.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Toon dat maar aan, of geef je ongelijk toe zou ik zeggen.
|
Verwijderd
|
T_ID, als je op die manier aan wil tonen dat religie aanzet tot misdaad, moet je niet alleen aantonen dat er misdaden bestaan die zonder religie niet kunnen plaatsvinden (dat is zo), je moet óók aantonen dat er niet minstens zo veel misdaden zijn die juist worden verminderd door religie. Daarom werkt je ceteris paribus-clausule hier niet.
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
ze handelen uit naam van god.. want dien je god, dan zul je daarmee je eigen status verbeteren.. op een manier dus meer macht verwerven.. je hebt gelijk dat geloof voor andere redenen voor het begaan van misdaden zorgt.. en niet zozeer voor het begaan van meer/extra misdaden. alleen.. als je niet gelooft in een god.. kun je je status ten opzichte van een leven in een hiernamaals.. of een spirituele kant van het leven.. niet verhogen.. atheisten kunnen geen misdaden begaan om status en macht op zulke terreinen te verkrijgen.. dus is het vrij onzinnig om dergelijke misdaden te begaan.. waar gelovigen net als ongelovigen evenveel redenen hebben om ook in het hier en nu misdaden te begaan voor de status en macht in het hier en nu. de misdaden staan in het kader van status en of macht.. alleen gelovigen hebben ook nog een status en machtspositie in een hiernamaals en of spirituele wereld om veilig te stellen.. wat bij die mensen een aanleiding kan geven tot het plegen van misdaden dus..
||
Citaat:
maar betrek je verhaaltje nu eens op een vredelievend hindoeistisch gezinnetje, en vraag je af of je de gedachtengang algemeen wilt laten gelden voor 'de gelovige.'
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
in oorlogen om democratie hebben we ook een mooi bewijs uit het ongerijmde tegen je stelling: als we al het andere gelijk nemen, dan hebben de mensen die democratie willen verspreiden één extra reden om een oorlog te starten. de kans op een oorlog vanuit een democratische factie is dus groter. ergo: democratische mensen zijn een gevaar voor de vrede.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Deel 1: De ontkrachting van het Christendom Ketter | 500 | 27-04-2010 00:50 | |
Okee. Geen kleine, maar grote vragen over 't Christendom... RanC | 61 | 10-07-2005 11:36 | |
Vragen over het christendom MB | 24 | 04-01-2005 23:40 | |
Demonisering van het Christendom Riconoscente | 121 | 01-07-2003 10:55 | |
Islam, christendom en engelen. JantjePietje | 19 | 01-04-2003 05:03 | |
Christendom; dag des oordeels... Yule | 20 | 30-06-2002 15:30 |