![]() |
||
Citaat:
Met de fouten die hij laat zien in dat onderzoek kan je de helft van de conclusies ervan zo in de prullenbak deponeren. Damn zeg, ze houden niet eens rekening met maatschappelijk gewenste antwoorden. Da's verplichte stof voor iedere student.
|
![]() |
||
Citaat:
Maar om een voorbeeld aan te halen, maakten ze, zoals die auteur al stelde, van 'vermogensdelicten met geweld' een 'vermogensdelict'. Daarmee hebben ze dus een fout gemaakt. De vraag die relevant is, is of je op basis van afkomst kunt waarnemen dat bepaalde etnische groepen vaker gewelddadig zijn. Het draait dus om het geweld. Puur de geweldscomponent dus. Als zij op straat naakt, fietsend in een voetgangersgebied, fraudeerden met de bijstand, daarbij de koningin beledigend, dan is het niet relevant. ![]() Deden ze datzelfde, en sloegen ze iemand neer, dan is het wel relevant. Een vermogensdelict met geweld is dus precies een voorbeeld van waar we naar op zoek zijn. Toen maakten de onderzoekers de fout om de relevante geweldscomponent te negeren, en er een 'vermogensdelict van te maken. Nu zitten ze fout, want hun conclusie laat minder geweld zien dan dat er daadwerkelijk in hun data zat. Wellicht zelfs een bewuste fout. Het zou niet de eerste keer zijn dat pseudo-wetenschap wordt ingezet om een vooraf bepaalde politieke conclusie te halen. Zie bijvoorbeeld het politieke pamflet de Racismemonitor van de Anne Frankstichting. Een ander voorbeeld is het rapport van Bureau Berenschot over gemeentes in Het Gooi. Het kan best dat de uitkomst dat Marokkaanse jongeren vaker gewelddadig zijn, politiek ongewenst was, en ze daarom besloten om het onder een andere categorie te scharen, die niet of minder meetelt voor de vraag hoeveel problemen een bepaalde etnische groep oplevert. Ik zal ter illustratie nog een voorbeeld geven: Stel ik ben streng gereformeerd, en ik heb de politieke wens om het feit dat het streng gereformeerde denkkader en de gezinssituatie slecht zijn in het diskrediet te brengen. Ik verzamel eerst data van een betrouwbare bron over alle zedendelicten binnen het gezin, gespecificeerd naar religie van de daders. Ik loop nu tegen een probleem aan. Gereformeerde mannen blijken bovenmatig vaak zedendelicten te plegen met hun kinderen. Die conclusie past niet in mijn politieke wens. Nu doe ik precies wat de 'onderzoekers' van dat onderzoek over Marokkanen deden. Ik neem aanranding van de eigen kinderen, en ik definieer dit als 'grensoverschrijdend gedrag' (in de Jeugdzorg gebeurd dit echt om daders te beschermen trouwens). Ik voeg daarbij een uitleg dat 'grensoverschrijdend gedrag' fout is, maar niet crimineel, daar aan lieg ik geen woord. Dat zijn ten slotte in de echte definitie dingen als een seksuele opmerking tegen je kind maken, of het kietelen, daarbij de borsten raken en niet ophouden als dat daarna gevraagd wordt. Dan presenteer ik vervolgens mijn vervalste conclusie dat gereformeerde mannen relatief heel weinig zedenmisdrijven plegen. Bij verkrachting zijn ze oververtegenwoordigd, maar bij aanranding zwaar ondervertegenwoordigd. Ik trek de conclusie dat de gereformeerde seksuele moraal en gezinsmoraal goed is voor kinderen. Dat is dus pseudowetenschap, iets dat bij dat onderzoek over Marokkaanse jongeren ook kan hebben plaatsgevonden.
Laatst gewijzigd op 30-09-2009 om 15:54. |
![]() |
||
Citaat:
Verder lijkt mij dat Paul Andersson Toussaint in het artikel in het NRC vage kritiek uit op formuleringen en dus geen echte fouten aantoont. Daarnaast wil ik wel een poging wagen om je tegemoet komen. Je hebt het gegeven dat Marokkaanse jeugddelinquenten vaker vermogensdelicten met geweld plegen en dat Nederlandse jongeren in diverse andere categorieën hoger scoren. Ze hebben dus volgens mij een bepaalde methode gehanteerd, waarmee ze de ernst lijken te meten en classificeren met een bepaalde rangorde (voor het delictprofiel gebruiken ze Van Kordelaar (2002)). Wellicht dat je daar wat meer opheldering over kan geven.
Laatst gewijzigd op 30-09-2009 om 17:10. |
![]() |
||||
Citaat:
Wel staat er op de site van de UU als eindconclusie: "Marokkaanse jongens in preventieve hechtenis plegen minder ernstige delicten dan Nederlandse jongens" En voila, dat klopt dus niet omdat er een groot aantal geweldsmisdrijven onder Marokkanen is weggepoetst via de definities. Twee opties: of de methode klopt niet, of de verkeerde conclusies zijn getrokken. Aangezien de conclusies wel maatschappelijk relevant zijn en slaan op de onderzoeksvragen zoek ik de fout bij de methode. Citaat:
Sterker nog, de schaal waar ze zelf aan refereren volgen ze daarmee niet, die maakt dat onderscheid wel. Beroving valt daarbij onder een categorie zwaarder dan de lichte geweldsmisdrijven. Als ze in het verhaal wel, maar in de samenvatting en conclusie hun eigen referenties niet navolgen, dan is er wel iets geks aan de hand. Citaat:
Het stuk is kristalhelder. Toussaint noemt punt voor punt de fouten in het onderzoek op. Wat vind jij er precies vaag aan dan?
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
![]() Ik wijs er daarbij op dat ze zich niet houden aan hun eigen indeling van delicten (van Korselaar) die beroving met geweld ziet als een zwaarder misdrijf dan veel van de door autochtone verdachte gepleegde misdrijven. Vervolgens eindigen op miraculeuze wijze al die zware berovingen met geweld als minder erg dan de lichte geweldsmisdrijven die er tussenin staan. Daar komt nog bij dat er nog een factor is die het onderzoek vertekend: veel autochtone criminelen zijn betrokken bij dingen die niets voorstellen. Een vechtpartijtje in een café, dat soort dingen. Daarvoor wordt je niet vastgehouden. Marokkaanse draaideurcriminelen plegen veel zwaardere misdrijven dan dat, en worden vastgezet. Van autochtone kant blijft dan echter een disproportioneel aantal zware criminelen van moorden e.d. over, omdat de daders van de meer typische misdrijven door autochtonen worden vrijgelaten. De conclusie dat Marokkaanse delinquenten minder zware misdrijven plegen is ook om die reden foutief. Als je die conclusie wilt trekken, dan moet je het geheel van alle daders nemen, en niet een groepje dat geselecteerd is om de allochtonen de beste kaarten te geven. Dat is alsof je puur misdrijven in een wijk met 99% autochtonen bekijkt ergens in Friesland, en dan concludeert dat autochtonen crimineler zijn, omdat ze in die wijk de meeste misdaden plegen. Da's echt totaal de mist ingaan met je onderzoeksopzet. Voor zoiets zijn gewoon geen excuses te bedenken. Als onderzoeker moet je dan botweg weigeren je handtekening te zetten onder die conclusies bij dat onderzoek. Citaat:
Laatst gewijzigd op 02-10-2009 om 15:07. |
![]() |
||||||||
Citaat:
Citaat:
Trouwens. Ik zal zelf wel iets opvallends uit het rapport citeren: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De conclusie dat jongens van Nederlandse afkomst vaker behoren tot bijvoorbeeld het type zedendelinquent en brandstichter blijft staan. Net zoals de andere conclusies in het onderzoek mbt de ernst van een delict, die allen, in tegenstelling tot jouw claims, wel correct zijn ondersteund door cijfers.
Laatst gewijzigd op 02-10-2009 om 18:51. |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In Nederland is het ten slotte zo dat de enige invloed van afkomst op strafvervolging is dat straffen lichter worden vanwege het 'boehoehoe, zware multiculti jeugd gehad'-effect, en men immuniteit voor strafvervolging kan krijgen. Daarmee zijn alle andere factoren geëlimineerd en moet de strafmaat dus betekenen dat ze juist zwaardere delicten plegen. Citaat:
Citaat:
Of dat de bedoeling was, vraag het ze zou ik zeggen. Net zoals de andere conclusies in het onderzoek mbt de ernst van een delict, die allen, in tegenstelling tot jouw claims, wel correct zijn ondersteund door cijfers.[/QUOTE]Lol, dat kun je helemaal niet onderbouwen. Er staat geen enkel cijfer in dat hele rapport. Maar goed, jij noemt mij een leugenaar. Dan kun je zonder twijfel de conclusie dat hardcore draaideurcriminelen van allochtone afkomst veel minder ernstige delicten plegen, ondersteunen met andere studies, niet? Of ben jij hier de leugenaar?
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 03-10-2009 om 13:25. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Waar ik om vroeg is dat jij je claim dat die aantallen delicten en de ernst wel klopten, zou bewijzen. Daar is genoeg werk voor verricht op dat terrein. Als het meer is dan een mythe kun je het zo kant en klaar bij het WODC uit de kaartenbak trekken. Maar dat zal niet gebeuren, want jonge Marokkaanse veelplegers plegen nu eenmaal zwaardere delicten dan autochtone criminelen.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
|||
Citaat:
Specifiek data vervalsen komt bij mijn weten niet voor. Wel komt het voor dat er bewust slechte registraties gebruikt worden omdat die data een politiek wenselijker beeld opleveren, zie bijvoorbeeld hoe Anne Frankstichting met haar twee pseudowetenschappers voor hun monitor onbetrouwbare data van de terreurgroep Antifa gebruikt, terwijl Justitie netjes precies hetzelfde bijhoudt. Citaat:
Dat je zo neerbuigend doet en ontwijkt zodra ik je vraag jouw veronderstelling te bewijzen buiten dat rapport om spreekt boekdelen. Je kunt ook helemaal niet aantonen dat ontspoorde Marokkaanse jongeren lichtere delicten plegen dat autochtone criminelen. Ten slotte plegen ze zwaardere delicten, en meer delicten.
||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|||
Citaat:
Het lijkt alsof men bewust heeft gekloot met de definities om een politiek wenselijke uitkomst te krijgen. Wellicht vielen ze ook onbewust in die val. Hoe dan ook, de conclusies die het rapport trekt kloppen niet. Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|
Hoe kan je dit onderzoek nog verdedigen nadat je het artikel in het NRC gelezen heb?
Dat artikel is glashelder. Ik kreeg ook voor dat artikel gelezen te hebben al argwaan toen ik de conclusie van dat onderzoek hoorde. Het gaat over marokkanen, het meest gevoelige onderwerp van deze tijd. Een politiek correcte conclusie was dus te verwachten.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Ik citeer:
"De term ‘diefstal met geweld’ houdt niet per definitie in dat er daadwerkelijk geweld wordt gebruikt (Van der Vinne, 1999). Een persoon kan ‘diefstal met geweld’ plegen die alleen gepaard is gegaan met een bedreiging. Indien wel geweld is gebruikt binnen dit type delict, kan er veel variatie zitten in de mate van geweld. Soms gaat het alleen om duwen en trekken en soms gaat het om geweld dat tot letsel leidt (Van der Vinne, 1999). In het huidige onderzoek waren geen beschrijvingen van delicten voorhanden, waardoor we geen indicatie hebben van de ernst van het geweld dat eventueel gebruikt is in de categorie ‘diefstal met geweld’. Echter, het verschil tussen een vermogensdelict met geweld en een zuiver geweldsdelict is dat in het eerste geval de vermogenscomponent voorop staat." Wat ze hier dus zeggen is dat het niet vast te stellen is hoeveel geweld er gebruikt wordt bij een vermogensdelict met geweld, waardoor ze kijken naar de vermogenscomponent. Nou ben ik wel eens overvallen met geweld en ik kan je vertellen dat bij mij de geweldscomponent voorop stond. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Zedendelicten zijn wat mij betreft ongeveer even erg als diefstal met geweld aangezien je in dit onderzoek niet kan nagaan wat een zedendelinquent precies uitgespookt heeft. Ik ben het dus niet eens met de conclusie. Dit is niet wetenschappelijk, dat weet ik. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Gewoon simpele rechtsfilosofie. Grappig trouwens dat je eerst de fout van de onderzoekers toegeeft, om daarna hun foute conclusie nogmaals te citeren, en te stellen dat je dus gelijk hebt. Dat kan helemaal niet, omdat cijfers ontbreken in dat matige studietje.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Gek genoeg, now that you mention it, komt criminaliteit vanuit het Christendom ook nog steeds voor, zelfs als de ontkerkelijking het terug heeft gebracht tot een marginaal fenomeen. Betreffende criminele refo's preventief ruimen is iets waar je mij overigens best voor kunt porren. ![]() Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Herrie in de bios is of willekeurig asociaal gedrag, of het gevolg van racistisch 'autochtonen versus allochtonen'-denken. Citaat:
Bovendien is dat geen vereiste, zoals je zult weten, net zoals je Christen kunt zijn zonder ooit voet in een kerk gezet te hebben.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
En tot op heden: nul arrestaties, nul veroordelingen, nul verbetering. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Verder lijden lagere sociale klassen niet aan homohaat, maar aan xenofobie. Dat sterft af zodra ze in contact komen met een homoseksueel. De religieuze homohaat die wordt aangeleerd in extremistische sektes van het Christendom en in de Islam is van een heel ander kaliber. Xenofoben gaan niet zomaar de straat op om met bruut geweld mensen uit hun buurt weg te pesten. Als ze denken dat ze daarmee allahs wil uitvoeren echter... Citaat:
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 13-10-2009 om 12:11. |
![]() |
||
Citaat:
klassiek voorbeeld van christalisering I.a.w. hoe is gezeik bij feesten een voorbeeld van een specifieke cultuur, na 22 jaren in dit leven zou ik zeggen dat gezeik een logisch gevolg is van feesten. Niet? dan graag een reactie op iets als een schietpartij op een feest bij hoek v holland o.i.d.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat is gewoon simpelweg vreemdelingenhaat. Ze stellen dezelfde haat ten toon tegen 'landgenoten' uit het rifgebergte of Turken die dezelfde religie aanhangen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|