Advertentie | |
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
een voorbeeld: je zit op een zinkend schip en de reddingsbrigade komt eraan, je weet dat als je op de boot blijft je zal sterven. de reddingsbrigade vraagt aan je: wil je gered worden of niet? Citaat:
een voorbeeld: iedereen weet dat roken slecht is, maar als God bij iedere roker telkens zou ingrijpen zou iedereen klagen dat God geen goede God was omdat Hij ze geen vrije wil heeft gegeven. Je kan nu stellen dat oorlog iets totaal anders is, maar waar trek je dan de lijn waar mensen vrije wil hebben en waar niet. God heeft ervoor gekozen om de mens zo veel mogelijk eigen wil te geven. Bovendien is het waar dat God nooit een oorlog heeft voorkomen, want ondanks het bestaan van een nucleaire koude oorlog heeft hij het nooit tot een echte oorlog laten komen bijvoorbeeld. Laatst gewijzigd op 10-12-2010 om 08:52. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik weet niet of God er iets mee te maken heeft dat zowel de VS als Sovjet-Unie niks durfden tijdens de koude oorlog. |
![]() |
||
Citaat:
Ten eerste, in dit voorbeeld weten we zeker dat de reddingsbrigade bestaat, dat weet je niet zeker in geloof. Ook zijn er meerdere reddingsbrigades met elk hun eigen manieren van redden. Ten tweede, je zat niet op dat zinkende schip totdat de reddingsbrigade je dat vertelde. Als je niks van geloof af zou weten zou je niet geloven dat je dood zou gaan. In dit geval is het dus de reddingsbrigade die zegt dat je schip aan het zinken is. En doordat ze dat zeggen ga je in paniek dat geloven.
||
Citaat:
Jij gaat er onterecht vanuit dat de vredelievende interpretatie klopt, maar dat is helemaal geen gegeven. Om een voorbeeld te noemen: Milosevic had zich kunnen beroepen op de bijbel wat betreft Srebrenica, en het enige dat je terug zou kunnen zeggen is dat hij dan ook alle vrouwen, kinderen en dieren had moeten laten vermoorden, want voor de rest geeft de bijbel hem letterlijk gelijk (Deuteronomium 13). Je hebt gelijk dat het niet te controleren is (omdat er in religieuze dogma nooit één gelijk bestaat), maar daaraan verbind je vervolgens de verkeerde conclusie. Het enige dat met zekerheid te zeggen is, dat iedereen die zich beroept op een religie, altijd gelijk heeft volgens die religie.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Denken jullie echt dat gelovigen zo kortzichtig zijn dat ze op deze manier alles interpreteren? Als er ergens staat dat er een stad uitgemoord moet worden, dat wij dat dan ook allemaal maar moeten doen? Dit is gewoon geschiedenis en dat zegt niks over de boodschap in de Bijbel.
||
Citaat:
Kijk maar eens in die bloedtransfusietopic. SJP neemt alles letterlijk.
||
Citaat:
Ik zeg nu niet dat Jehovah's Getuigen fundamentalisten zijn maar je geeft SJP als voorbeeld van Christenen die alles letterlijk nemen. Volgens mij zijn er echt zo weinig mensen die dit soort teksten (als deuteronomium 13) opvatten alsof het de bedoeling is dat tegenwoordig ook te doen. Zulke mensen lopen het nieuwe testament volledig mis en je moet het niet afzonderlijk zien. Als je het nieuwe testament een beetje kent weet je heus wel dat dit niet de bedoeling is. Joden zijn volgens mij de enigen die alleen het oude testament meenemen. Zij denken ook dat de boodschap alleen voor hen is (nl. dat de Messias nog komt) en ze evangeliseren dus niet, laat staan dat ze een beetje volkeren gaan uitmoorden omdat zij niet geloven oid. Om het even samen te vatten. Het is nergens de bedoeling om mensen te vermoorden. Nergens wordt die boodschap gegeven en mensen kunnen zich niet beroepen op de Bijbel om zo'n daad te rechtvaardigen. Als dat wel zo was zou de Bijbel al lang verboden zijn. Ik denk ook niet dat alles in de Bijbel symbolisch bedoeld is maar het is maar zeer de vraag wat nou cultuurgebonden is en wat niet. SJP denkt dat het onthouden van bloed zo letterlijk genomen moet worden dat bloedtransfusies niet mogen maar ik denk dat dus niet. Dat soort verschillen zijn er best veel maar uiteindelijk gaat het er niet om wie nou alle regeltjes het beste heeft gevolgd. Alleen door geloof word je behouden, dus niet door je goede werken zoals katholieken en moslims denken. En daarom zitten zij fout.
||
Citaat:
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In het nieuwe testament staat dat het evangelie voor alle volkeren is. Apostelen worden ook uitgezonden om het overal te verkondigen. Citaat:
Welke plaatsen in de Bijbel? Citaat:
Het begint dus bij je geloof, daarna komt pas je liefde voor je medemens. Niet andersom. Je kunt het ook niet los zien. Gered word je niet omdat je goede daden hebt gedaan, gered word je omdat je gelooft en als gevolg daarvan liefde hebt voor je naaste. Het geloof houdt in dat je gelooft dat Jezus Christus voor jouw zonden heeft betaald zodat je gerechtvaardigd wordt. Hoe kun je dit wel geloven maar er niet dankbaar voor zijn?
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
De Koran is voor Moslims wat Christus is voor Christenen. Er staan misschien verhalen in de Koran die lijken op verhalen in de Bijbel maar die verhalen zijn verdraaid.
|||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://skepticsannotatedbible.com/cruelty/long.html Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||||||||
Citaat:
Citaat:
"U bestudeert de Schriften en u denkt daardoor eeuwig leven te hebben. Welnu, de Schriften getuigen over mij," (dit zei Jezus tegen de Joden) Hoe kun je nu nog het oude en nieuwe testament los van elkaar zien? Citaat:
"Heb uw naaste lief als uzelf" Citaat:
Citaat:
Citaat:
Joh 3:16 "Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft." Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En een goede tekst hierbij: Galaten 3:6-14 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Lucas 23: 40-43 Citaat:
Citaat:
Efeziërs 2:8 Citaat:
||
Citaat:
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het ongelijke span uit Korinthiërs (NT bovendien) is springlevend. Nooit een partner kiezen met een ander geloof, want dat is zondig, kwaad en weet ik wat nog meer. Niet alleen worden plenty Christenen onder druk gezet om alleen binnen de eigen religie (tot op het punt dat zo'n smeerlap van een ouderling fysiek op de stoep staat), en zelfs binnen de eigen sekte partners te zoeken, ook daarbuiten is dat soort gedachtengoed heel normaal. De grootste groep bekeerlingen naar de Islam in Nederland zijn bijvoorbeeld mensen die een Moslim als partner kiezen, en vanwege de afkeuring van hun schoonfamilie, zich al dan niet voor de show, bekeren.
||
Citaat:
Van wat ik begrijp denk jij op dezelfde manier als ik. Christenen moeten toch de zwakken helpen enz.? Die priesters hebben celibaat afgelegd, dus ze mogen geen seks hebben. Maar wat doen ze? Ze 'verkrachten' kinderen! En dat is waarschijnlijk niet alleen van de laatste honderd jaar. Ik weet dat waarschijnlijk de meeste priesters niet zulke vieze mannetjes zijn, maar bij die vieze mannetjes die kindertjes pakken, ga toch naar de hoeren voor je 'behoeftes'! Dit heeft niks te maken met het bestaan van God, maar wel met de Katholieke Kerk. Want volgens mij gebeuren zulke dingen vooral in de Katholieke Kerk. En weer on-topic. Ik denk eigenlijk dat de discussie over het bestaan van God nooit zal eindigen. Totdat er bijna geen Christenen over zijn, of de dag des oordeels ofzo er is. Nog even off-topic om commentaar te leveren op de Islam. Volgens mij is de Islam geweldadiger dan het Christendom. Jezus heeft niet met een leger een stad binnengevallen en alle beelden van de 'afgoden' vernietigd, alleen omdat de inwoners niet moslims willen worden. Er zijn ook veel minder aanslagen gepleegd door Christen voor het geloof, dan moslims voor het geloof. En moslims zijn sneller op de teentjes getrapt, denk ik. Zwitserland wilt niet dat mosqueen minaretten hebben en de leider van een moslim land verklaart eigenlijk de oorlog aan Zwitserland. Moslims schieten met tanks eeuwenoude Boedha beelden kapot. In sommige moslimlanden zijn andere religies dan de islam verboden. En het is gevaarlijker om homoseksueel te zijn in moslimlanden dan in christelijke landen. Ook hier gelden niet alle moslims. Een van m'n beste vrienden is moslim, en er zijn zowieso meer dan genoeg aardige moslims die alleen geloven, en niet dreigen. Maar het zijn mannetjes als Khadaffi, Bin Laden en eigenlijk iedereen van de Taliban en Al-Qaida die het verpesten voor de rest. Vroeger deden Christenen hetzelfde, maar het kan ook te maken hebben met een rede hebben om oorlog te voeren. De Teutoonse Orde viel de Baltische Staten aan om het Christendom te verspreiden. Bedoelen de leiders niet: Het machtsgebied van de Teutoonse Orde en de Christelijke wereld? Er is kans dat ik Engelse woorden heb gebruikt, want ik doe tweetalig onderwijs en godsdienst is in het Engels. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Allah en God MaxiDirk | 3 | 23-01-2011 21:10 | |
IS JEZUS(vzmh),'GOD' ? Paulo | 7 | 11-08-2006 22:17 | |
Why science fails to explain God gallil | 11 | 02-01-2006 12:21 | |
Jezus, de hindoeistische Zoon van God. KingOfGod | 7 | 06-10-2005 15:09 | |
Waarom zou god bestaan? akumabito | 1 | 28-08-2005 09:39 | |
bewijzen tegen het bestaan van een christelijke god samoth | 153 | 06-05-2004 10:16 |