Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Qua schoonmaakrooster voor werkende mensen, ik ben daar ook nog niet héél goed in, maar het begint te komen geloof ik.
Ik haal twee keer per week een soort Swiffer over ons laminaat heen, daarnaast stoft en zuigt m'n vriend het hele huis in het weekend. Nadat hij gezogen heeft haal ik dan een dweil over het laminaat. Als ik toch een sopje voor de dweil maak doe ik gelijk de wc uitgebreid verder doe ik de wc 2x per week met van die kant en klare vochtige doekjes, bleek doe ik meestal 's avonds voor ik ga slapen in de pot (sla ik wel eens een dag/paar dagen over). Naast de wasbak hangt een washandje waarmee ik de wasbak na gebruik schoonmaak. De rest van de badkamer krijgt eens in de twee weken een beurt. Was doe ik deels in het weekend, en deels tussendoor doordeweeks, echt 'vieze' was (handdoeken, sokken, ondergoed, beddengoed eens in twee weken, en kleding met echt vlekken erin) gebeurd in het weekend, maar kleding die alleen beetje smoezelig is en opgefrist moet worden gooi ik 's avonds op een half uur draai. Strijken doe ik meestal niet aan, tenzij ik er niet aan ontkom. Afwas en aanrecht/gasfornuis doe ik gewoon na het koken, de rest van de keuken eens in de twee weken (die week dat ik de badkamer niet doe), ik doe dan alle tegeltjes en iedere keer een of twee keukenkastjes of de koelkast.
||
Verwijderd
|
Citaat:
- Ga niet op je tenen staan of op je knieën rondkruipen met een spons of zeem in je hand, maar gebruik voor alles (dus ook de muren van de badkamer) een spons of dweil op een stok. Gaat niet alleen sneller, maar is ook nog beter voor je rug! - Maak dingen schoon omdat ze vies beginnen te worden en niet omdat 'het er tijd voor is'. - Doe dingen in een logische volgorde. Bv. bij ons thuis stofzuigt mijn vriend en ik dweil de laminaatvloer met pledge-spul. Dat doe ik dus nadat hij gestofzogen heeft, want anders ben ik nog aan het vegen ook ![]() - Om de wc schoon te maken wegwerpdoekje wel zo efficiënt. - Wat strijken betreft: veel shirtjes van stretchkatoen zien er misschien iets kreukelig uit als ze uit de was komen, maar als je ze aantrekt zie je daar meteen niets meer van. Die hoef je dus niet te strijken. Theedoeken en beddengoed trouwens ook niet. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik strijk helemaal niks en dat ziet geen kip. Er zijn echt maar héél weinig kleren waarbij strijken echt iets toevoegt, en als je die nou gewoon niet koopt of niet zo vaak aandoet, scheelt je dat een hele hoop tijd.
Mensen die beddegoed strijken zijn overigens knettergek. Enne, deel klussen op. Als je 'grote klussen' hebt, dan ga je daar tegenop hikken. Dus niet het hele huis stofzuigen, maar gewoon de woonkamer en de hal even. Niet de hele keuken poetsen, maar de oven los een keertje schoonmaken. Dat idee. |
![]() |
|
Ik heb altijd geleerd dat je theedoeken uit hygiënisch oogpunt moet strijken (zeker als je ze niet op 60 graden of heter wast). Beddengoed strijk ik omdat ik dat fijner vind slapen maar als ik er geen tijd voor heb doe ik dat niet. Doe het overigens ook wel in het kader van m'n huisstofmijtallergie.
|
![]() |
Kom steeds vaker bij klantjes waar ik moet strijken, dus ben thuis toch ook maar begonnen met af en toe dingen strijken, óók beddengoed. Gewoon zodat ik bij klantjes niet voor lul sta en er soort van handigheid in krijg. Maar het blijft stomvervelend
![]()
|
Verwijderd
|
Ik heb beddengoed wel eens gestreken, maar merk echt het verschil niet met op/onder ongestreken beddengoed slapen. En het dekbedovertrek kan ik ook zonder te strijken prima strak opmaken (als ik er zin in heb
![]() Theedoeken strijken schijnt er juist voor te zorgen dat ze minder vocht op gaan nemen. Ik heb ze wel eens gestreken, omdat dat gewoon handiger in de kast ligt, maar ook dat doe ik niet meer; veel werk voor iets om mooi in de kast te kunnen liggen en vervolgens ook nog eens minder praktisch is ![]() Verder strijk ik ook amper kleding, de meeste dingen drogen heel mooi op wanneer je ze goed te drogen hangt. Mijn man strijkt wel z'n eigen overhemden (maar alleen die van een stof zijn die makkelijk kreukt, de meeste overhemden drogen echt mooi kreukvrij op). |
![]() |
||
Citaat:
Verder strijk ik beddengoed alleen als het na het drogen in de kast komt te liggen (maar meestal leg ik het direct weer op bed). Shirtjes hang ik op hangertjes te drogen en zijn dan prima. En ik strijk zakdoeken (dat voelt zo fijn, een gestreken zakdoek in je broekzak ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Oh, en ik quote mezelf nog even: Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 27-10-2011 om 12:53. |
![]() |
||
Citaat:
![]() En dweilen, dat doe ik voor die kleine stukjes tegelvloer die ik hier heb, het liefst gewoon handmatig met een doek. Het gedoe met vastklikken en uitwringen met een steel kost me meer moeite dan het me gemak oplevert. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Je kan proberen of het eraf gaat als je er met een latex handschoen overheen gaat. Dat werkt ook goed bij kattenharen enzo. En misschien is het ook nieuwigheid en wordt het minder als je hem een paar keer gewassen hebt.
Ik heb trouwens ook een vraag ![]()
|
Verwijderd
|
Met het strijkijzer op de laagste stand kan het denk ik wel. Of je kookt water en laat dat afkoelen tot het drinkbaar is, dan is het ongeveer 70 graden, kaarsvet smelt wel bij die temperatuur maar zeil moet daar toch zeker tegenkunnen (even googelen: pvc, waar zeil van gemaakt is, smelt bij 120 graden, dus je zou zelfs kokend water kunnen gebruiken). En dan doe je het in een waterflesje en rol je dat eroverheen met een velletje keukenpapier ertussen.
Laatst gewijzigd op 02-03-2012 om 12:08. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb ook nog twee vraagjes! Wij hebben al een tijd een frietpan en bakken buiten, op het balkon onze friet. Biennen hebben we een tijd geprobeerd, maar was niet te doen omdat dan 't hele huis drie dagen naar friet stinkt. We bakken op een plastic tafeltje waar we kranten opleggen. Het punt is alleen dat het frietvet zo hard spettert dat de balkontegels helemaal onder de vetplekken zitten. Het zijn gewoon stoeptegels, dus opzich is het niet zo'n probleem, het is vooral heel erg lelijk. Heeft iemand een idee wat daar aan te doen valt, buiten alle tegels helemaal afdekken? Is het zo dat het ene frietvet minder spettert als het andere?
Verder zit er op de vloer van de badkamer, in de douche, een soort kalkaanslag. Het een grijze tegelvloer met een licht relief en onder de douchekop zit een soort witte kring en wat gele kringen. Met kalkverwijderaar krijg ik het niet weg, heeft iemand een idee hoe ik dat weg kan krijgen? En schimel op de badkamertegels, hoe kan ik dat het beste verwijderen? Ik ken de producten van HG wel, maar die zijn vrij duur en onze badkamer is nauwelijks te ventileren (geen ramen, alleen een matige afzuiging), dus ik gebruik liever niet iets dat vrij zwaar is, wil 't graag eest proberen met iets natuurlijkere producten... Iemand tips? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik verwijder schimmel in de badkamer gewoon met allesreiniger en een ruwe borstel
![]() ![]() |
![]() |
|
@ Sarah: thanx! Ga het van de week wel eens proberen
![]() @ Secret Agent: Frituurdingen spetteren minder als je ze vooraf in het mandje doet (buiten de frituurpan) en dan even boven de gootsteen oid al het ijs/water/vocht eraf schud want dat is hetgene wat gaan spetteren. Ik houd ook altijd even het deksel van de frituurpan er boven als ik het mandje erin doe, dat is het moment waarop het bij mij het meest spettert en zo houd je al heel veel tegen. Kalk krijg je vaak goed weg met schoonmaakazijn. De douchekop even in een bakje met schoonmaakazijn leggen (uurtje oid) en daarna even goed door laten lopen wil bij mij ook altijd zorgen dat al die gaatjes weer open gaan. Anders even een sopje maken van schoonmaakazijn met water en dat in een plantenspuit en daarmee spuiten. Wel uitkijken met roestvrijstaal. Schimmelreiniger van HG is gewoon chlooroplossing dus als je daar zo'n zelfde sopje mee maakt, eventueel in een plantenspuit en dan daarmee de tegels doet dan gaat het er wel af. Wel daarna even goed de douche laten lopen en het goed afspoelen, dan is de lucht al een heel eind weg. Kijk wel goed uit voor je kleren met chloor! Soda helpt trouwens ook tegen schimmel. Als je ooit je doucheplafond oid gaat verven, altijd even een beetje soda door de verf mengen, dat gaat schimmelvorming tegen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
"Wat saain je hobby's?" #1852 Trimm Trabb | 500 | 17-07-2013 18:15 | |
De Kantine |
30 Day Shred EN MEER - deel 3 Verwijderd | 500 | 06-07-2013 22:48 | |
De Kantine |
And You Will Know The Truth s^a^a^i #1646 Spoiler-Dude | 500 | 21-04-2012 00:50 | |
Beleidszaken |
Nuttige handwerken. fizzle-fluffy | 29 | 01-02-2010 17:33 |