Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Hillen: troepen terugtrekken uit Limburg
‘Provincie stabiel genoeg om eigen veiligheid te regelen’ ![]() Minister Hillen heeft aangekondigd nog voor het einde van het jaar alle troepen uit Limburg te willen terugtrekken. Volgens het kabinet is de situatie in het gebied nu zodanig verbeterd dat militaire aanwezigheid niet langer noodzakelijk is om de veiligheid van de bevolking te garanderen. Naast het terugtrekken van in totaal zo’n 6500 troepen wil de ministerraad ook een begin maken met het terugsturen van Limburgse asielzoekers die zich op dit moment in centra in Holland bevinden. Voor de asielzoekers, die in Limburg eerder bedreigd werden omdat ze bijvoorbeeld geen zachte g hadden of niet van speenvarken hielden, is de regio nu veilig genoeg om te kunnen terugkeren. Waarnemers in het gebied bevestigen dat de situatie inmiddels ‘gespannen, maar momenteel stabiel’ is. De heuvels ten zuiden van Venlo worden nog grotendeels gecontroleerd door PVV-aanhangers, en over het grensgebied ten oosten van Geleen hebben de centrale autoriteiten weinig controle door de aanwezigheid van lokale kartels van drugsbaronnen. Met het oog daarop overweegt minister Hillen om de komende 4 jaar nog driehonderd manschappen in Maastricht te houden om de lokale politiemacht te trainen, maar hij benadrukte dat dit ‘nadrukkelijk geen militaire missie zal zijn.’ Hulporganisatie Artsen zonder Grenzen heeft de voorgenomen plannen van de regering inmiddels scherp veroordeeld. De organisatie noemt de terugtrekking ‘prematuur, volslagen onverantwoordelijk en een voorbeeld van een totaal gebrek aan inzicht in de situatie op buiten de hoofdstad.’ Volgens hen moet er veel meer gebeuren voordat Limburg op eigen kracht verder kan. “De instanties zijn door en door corrupt. Bovendien mist het overgrote deel van de bewoners basisscholing. Als de Hollanders hen nu aan hun lot overlaten wordt het een totale chaos.” Ook internationaal is er nog weinig steun voor de voorgenomen terugtrekking. Volgens een anonieme Amerikaanse diplomaat is de regio een ‘oververhitte frituur’, en speelt buurland België een ‘dubbelrol door op haar grondgebied onderdak te geven aan honderden radicale Limburgers’. “Nu terugtrekken zou de weg openen naar een totale destabilisatie van het subcontinent.”
|
Verwijderd
|
Incompetentie nog vaak taboe
Incapabelen komen zelden uit voor gebrek aan vaardigheden DOOR JOCHEM VAN DEN BERG EN DIEDERIK SMIT • WOENSDAG 28 MAART 2012, 09:39 Incompetente bestuurders durven ook in 2012 nog zelden openlijk uit te komen voor hun gebrek aan capaciteiten. Volgens psychologen is het onderwerp te lang in de taboesfeer blijven hangen. De vooroordelen die rondom incompetentie hangen, maken dat slechts weinigen openlijk voor hun tekortkoming uit durven te komen. Zeker wanneer deze vooroordelen zonder uitzondering waar blijken te zijn. In de beeldvorming is het kwaad dan vaak al geschied. Discriminatie van incapabelen is nog altijd aan de orde van de dag. Sommigen worden zelfs ontslagen, enkel en alleen vanwege hun onkunde. Anderen worden met naam en toenaam in de media genoemd, waarbij uiteraard alleen het falen wordt benadrukt. Het kan lang duren voordat iemand zijn incompetentie herkent en accepteert. Een anonieme burgemeester van Utrecht: “Mijn secretaresse liet me op internet een artikel zien over incompetentie en daar zag ik heel veel van mezelf in terug. Op dat moment viel alles op z’n plaats en had ik eindelijk een verklaring voor jaren van wanprestaties.” De burgemeester wachtte nog een tijdje voordat hij ermee naar buiten trad. “Ik heb het eerst aan mijn ouders opgebiecht. Die zeiden dat ze het eigenlijk allang wisten en dat ze toch altijd al hadden getwijfeld aan mijn mogelijkheden. Ik ben blij dat ik hun wantrouwen niet beschaamd heb. Er is een last van me afgevallen.” De burgervader verklaart dat hij heeft leren leven met zijn incompetentie en in zijn naaste omgeving acceptatie heeft gevonden. “Mijn collega’s zijn heel begripvol over mijn gebrek aan vaardigheden, ook al zijn ze dagelijks urenlang bezig met het oplossen van problemen die ik heb veroorzaakt. Als je er open en eerlijk voor uitkomt, zie je dat achter elk wanbeleid een mens schuilgaat.” Volgens psycholoog Tjeerd Veldhaven worden de kwaliteiten van mensen met incompetentie niet voldoende benut: “Een incompetente is als peper in een organisatie. Hij houdt zijn omgeving scherp. Wie met een incapabele samenwerkt, is extra op zijn hoede. Geen organisatie kan zonder minstens één incompetente medewerker. De meeste hebben er veel meer. Kijk maar om je heen, incompetentie is overal.” Over zijn toekomst is de burgemeester optimistisch. “Ineens besef ik dat overal mensen zijn zoals ik. Ik wil doorgroeien, historische fouten blijven maken op provinciaal of misschien zelfs landelijk niveau. In Nederland zien we nog te vaak dat problemen worden opgelost en dat maar weinig mensen hun nek durven uit te steken om ze te veroorzaken.” |
![]() |
|
![]() |
Scheldpartij op school eist drieëntwintig slachtoffers
'Het was altijd een beleefde jongen' Bij een scheldpartij op een middelbare school in Emmen zijn vanochtend minstens drieëntwintig scholieren zwaar gekwetst. Volgens ooggetuigen drong rond elf uur een jongen van zeventien de kantine van de school binnen en begon daar wild om zich heen te schelden. De tirade duurde ongeveer tien minuten. Omdat het pauze was, zat de kantine vol. De meeste leerlingen wisten te ontkomen, maar zeker drieëntwintig leerlingen werden zwaar getroffen, voordat een dappere pauzesurveillant de schelder wist te overmeesteren en af te voeren naar de politie. Over het motief van de dader is nog weinig bekend. Wel maakte de politie bekend dat het om een ex-leerling gaat, die vorig jaar voor zijn Havo-examen zakte. Bij zijn aanhouding bleek hij een gesigneerde foto van Rutger Castricum in zijn binnenzak te hebben, maar het is nog niet bekend of dat enig verband houdt met de daad. Een leraar omschrijft hem als een stille, ietwat teruggetrokken jongen, die wat buiten de groep viel, maar toch niet ongeliefd was. ‘Het was altijd een beleefde jongen’, vertelt de man. ‘Er moet de afgelopen maanden iets zijn gebeurd, waardoor hij zo is geradicaliseerd.’ De inwoners van Emmen hebben geschokt en vol ongeloof gereageerd. ‘Je leest wel eens iets over scheldpartijen op scholen in de Randstad, maar dat zo iets ook in Emmen kan voorkomen, daar houd je geen moment rekening meer’, aldus een geschokte moeder die haar zoon van school kwam halen. De getroffen leerlingen konden worden opgevangen in de gymzaal. Een traumateam werd ingezet om de zwaarst gekwetsten direct bijstand te verlenen. Volgens psychologen gaat het nog jaren duren voordat de zwaarst getroffenen en de gemeenschap er helemaal overheen zijn. Aanstaande vrijdag vindt er in Emmen een stille tocht plaats. ![]() ![]() |
![]() |
|
http://www.speld.nl/2012/04/17/%E2%8...baar%E2%80%99/
Vooral de reacties eronder ook. HEINRICH JOHANNES VON SCHPLÜDENSCHNÜTZEL. ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Matige Metaforendag geslaagd als rozijn in bak yoghurt
'De dag vloog om als een KLM passagiersvliegtuig' Door Thomas Hogeling • donderdag 12 april 2012, 10:36 De organisatoren van Matige Metaforendag 2012 kunnen ook dit jaar weer terugkijken op een geslaagde editie. Duizenden Nederlanders, waaronder Radio-DJ’s, politici en muzikanten deden mee aan de activiteiten. “Het was echt het tegenovergestelde van een begrafenis, wat een feest!” Jubelde Lodewijk El Hasnoui, directeur van stichting MZDRB (Metaforen Zijn Mooier Dan Racisme, Bijvoorbeeld). 3FM-DJ Giel Beelen trapte de dag vroeg in de ochtend af door de nieuwe single van Miss Montreal op ludieke wijze aan te kondigen: “Alsof Skunk Anansie en Blondie een kind gekregen hebben, echt heel gaaf, dit gaat wel een ding worden.” Groenlinks-leider Jolande Sap, ambassadrice van de stichting, bracht ook vandaag tijdens het vragenuurtje de matige metafoor onder de aandacht, door bij Mark Rutte aan te dringen op meer openheid van zaken wat betreft het Catshuisoverleg: “Ik heb hier twee stukken glas, gewoon glas en matglas, uw overleg heeft de transparantie van matglas, ik daag u uit daar gewoon glas van te maken.” De matige metafoor kon rekenen op bewonderende klopjes op de tafels van de Tweede Kamer. Tijdens een concert in Tilburg sloot de Zeeuwse band Bløf de feestelijkheden af door anderhalf uur lang liedjes uit het eigen oeuvre te spelen. Volgend jaar zal Matige Metaforendag niet plaatsvinden, zo onthulde El Hasnoui: “Je moet het een beetje zien als het ophalen van huisvuil, dat is ook geen jaarlijks evenement.”
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En natuurlijk de commentaren: Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
HAha ik zit op "Bert Bokhoven" te zoeken en vind een paar pareltjes die ik nog niet kende
![]() oei dit wordt weer werktijd verknoeien ;x Citaat:
![]() Let ook op de verschillende dskundigheden die Bokhoven er allemaal op nahoudt. |
![]() |
||||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() en een paar commentaren: Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
http://www.speld.nl/2012/05/15/nieuwe-van-gogh-ontdekt/
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Stevig in je rococo palen. ![]() ![]()
|
Mart Smeets betrapt op EGO-gebruik
NOS trekt wielerjournalist terug uit De Avondetappe Kort voor het begin van de van Tour de France is de wielerwereld opgeschrikt door een nieuw dopinggeval. Mart Smeets, de zelfbenoemde Boss van de wielerjournalisten, testte bij een ‘out of competition’-controle positief op het zelfversterkende middel EGO. Dat maakte de UCI vanochtend bekend. In het bloed van televisiepresentator troffen dopingcontroleurs abnormaal hoge eigenwaardes aan, een indicatie voor het gebruik van EGO. Dit middel vergroot de zelfingenomenheid en verkleint het vermogen tot zelfrelativering. Bijwerkingen zijn vetzucht, clichématig taalgebruik en een liefde voor opvallend gekleurde overhemden. In afwachting van de contra-expertise heeft de NOS de presentator op non-actief gesteld. Smeets zal niet deelnemen aan de komende serie Avondetappes, een praatprogramma dat Smeets de laatste jaren domineerde. “We beraden ons nog op volgende stappen”, zegt NOS-directeur Jan de Jong, “De heer Smeets heeft de ethische code van Studio Sport ernstig geschonden. Misschien sturen we hem wel met vervroegd pensioen.” “Ik ben hier echt doodziek van”, zegt collega sportjournalist Herbert Dijkstra. “Mart heeft al die jaren de uitzendingen van de Tour gedomineerd. Als geen ander wist hij het wielrennen met het goede van het leven te combineren. Terwijl anderen aan tafel een gesprek probeerden te voeren, luisterde Mart alleen naar zichzelf en hief hij een goed glas rode wijn. En het leek allemaal zo natuurlijk te gaan.” Niet iedereen in de Tourkaravaan is verrast. Een sportcommentator die anoniem wil blijven: “Vaak zat ik naar De Avondetappe te kijken en dacht ik: dit kan helemaal niet, dit is gewoon onmogelijk. Drie weken lang iedere dag met een aantal nietszeggende Nederlanders aan tafel zitten en het leuk blijven vinden, kan gewoon niet zonder af en toe wat te snoepen uit de pot met de verboden middelen.” Smeets zelf ontkent het dopinggebruik. “Ik heb van nature gewoon een enorm ego.”
|
TU Delft verzon hoogleraar
Onduidelijk of onderzoekresultaten wel echt zijn Na de Erasmusuniversiteit, de Radboud Universiteit en de Universiteit Tilburg is nu ook de Technische Universiteit Delft betrapt op wetenschapsfraude. De hoogleraar materiaalkunde Pieter Buis blijkt geheel te zijn gefingeerd. Buis deed veel onderzoek naar het fenomeen metaalmoeheid. In 2010 won hij de Gerard van der Waals-prijs voor baanbrekend materiaalkundig onderzoek voor zijn studie naar de parallellen tussen metaalmoeheid en de ziekte ME. Deze prijs haalde hij nooit op. Student Willem van der Jagt ontdekte de fraude. Hij bezocht vorige week een hoorcollege van Buis. “Toen ik niemand voor de collegezaal zag staan, kreeg ik argwaan. Volgens mijn medestudenten kwam hij nooit opdagen. Niemand zocht er iets achter, maar ik wilde er het fijne van weten. Op een dag liep ik zijn zogenaamde werkkamer binnen en trof daar alleen een paar zakken potgrond en een set badmintonrackets aan.” Commissie Levelt, die onderzoek doet naar fraude op universiteiten, onderzoekt of de onderzoeksresultaten van Buis wel echt zijn. Mogelijk zijn tientallen promovendi gedupeerd, doordat hun promotor niet bestaat. Commissievoorzitter Pim Levelt: “Dat roept vraagtekens op over de kritische houding van metaalwetenschappers.” Een anonieme post doc verdedigt: “Tegenwoordig hebben we op de TU Delft vooral met elkaar contact op het internet. Hoe kan ik nu weten of er achter een Facebookprofiel een echte persoon zit?” Verder is het de vraag of TU Delft meer professoren heeft gefingeerd. Levelt: “De ervaring leert dat een dergelijk geval zelden op zichzelf staat. Aan de universiteit van Cambridge bleek in de jaren ‘90 de hele faculteit Aardwetenschappen niet te bestaan.”
|
|