Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2011, 00:01
Verwijderd
Citaat:
je knokkels tellen om te kijken hoeveel dagen in de maand zitten
Oh jaaa! Die gebruik ik best vaak
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2011, 00:21
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Lefty loosy, righty tighty gebruik ik ook wel regelmatig.

En ik ken ook:
'Eet Alle Dagen Groente' voor de snaren van m'n basgitaar.
TV-TAS (voor de waddeneilanden)

Verder niks, eigenlijk.
Oud 01-10-2011, 00:54
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
ohja, die is wel win
Oud 01-10-2011, 02:35
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ohja, knokkel tellen en de TV TAS

Ik gebruik de knokkeltellen echt veel te vaak vandaag nog.
Oud 01-10-2011, 03:07
Verwijderd
Deed ik altijd wel, maar op een gegeven moment is mei voor mij nu gewoon automatisch 31 en juni 30, enz.
Hebben jullie dat niet?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 05:17
Verwijderd
Citaat:
Vanaf bovenaf beginnen en dan met de klok mee. Dus dan heb je eerst noord, dan oost, dan zuid, en dan west.

Behalve bij Volk dan, zij onthoudt schijnbaar een andere volgorde.
Dus als jij in Maastricht bent en je kijkt naar Luik dan kloppen die windrichtingen?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 07:33
flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Deed ik altijd wel, maar op een gegeven moment is mei voor mij nu gewoon automatisch 31 en juni 30, enz.
Hebben jullie dat niet?
Ik snapte dat gedoe met die knokkels nooit. Ik heb gewoon onthouden dat het om en om is, behalve bij december/januari en juli/augustus, die zijn beide 31. En februari is 28/29.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 10:22
Verwijderd
Volgens mij gebruik ik echt nooit ezelsbruggetjes
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 12:40
Em.
Em. is offline
Citaat:
Dus als jij in Maastricht bent en je kijkt naar Luik dan kloppen die windrichtingen?
Ik bedoel gewoon dat je onthoud dat noord 'boven' ligt.

En verder gebruik ik die ezelsbruggetjes met windrichtingen niet, omdat ik voor me zie waar het oosten/westen ligt, en in het noorden en zuiden zou ik me nooit vergissen.
Oud 01-10-2011, 17:28
Geel
Geel is offline
Citaat:
Apart dat iedereen dit kent en gebruikt zeg, echt nog nooit van gehoord.
Ik had er ook nog nooit van gehoord.

Citaat:
Kan je dan niet net zo makkelijk Noord Oost Zuid West onthouden
Bij mij ging het er altijd om dat ik wist hoe Noord, Zuid, Oost en West ten opzichte van elkaar lagen. Maar ik heb daar geen ezelsbruggetje voor gebruikt, maar een bepaalde gedachtegang die ik alweer ben vergeten.

Citaat:
Ja, deze, is volgens mij de enige die ik nog wel eens gebruik. Denk ik.

O, en SOHCAHTOA. Dat gebruik ik ook. Voor sinus, cosinus en tangens. Hij is in het Engels, omdat ik hem in de onderbouw geleerd heb en we daar wiskunde in het Engels kregen.

Laatst gewijzigd op 01-10-2011 om 18:29.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 17:30
Geel
Geel is offline
O, nee, ja, tv-tas gebruik ik ook, als ik de namen en volgorde van de eilanden moet weten/opnoemen/herinneren. Maar dat heb ik al heeel lang niet meer hoeven/meoten doen, dus eigenlijk gebruik ik dat ezelsbruggetje niet echt.
Oud 01-10-2011, 18:21
Em.
Em. is offline
Citaat:
O, en SOHCAHTOA. Dat gebruik ik ook. Voor sinis, cosinus en tangens. Hij is in het Engels, omdat ik hem in de onderbouw geleerd heb en we daar wiskunde in het Engels kregen.
O ja! Maar dan met sos cas toa. En tv-tas gebruik ik ook indien nodig. En knokkels voor de eerste maanden (tót juni), want ik weet wel dat juli én augustus er altijd 31 hebben. En voor juni redeneer ik terug van juli, en voor alles na augustus tel ik gewoon vanaf augustus.
Oud 01-10-2011, 19:32
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:

Ik gebruik het ezelsbruggetje op momenten zoals deze: In het nieuws wordt verteld dat er iets gebeurd is aan de oostkust van Australie. Dan moet ik even het nooit op zondag werken zinnetje voor mezelf zeggen om te weten of ik moet denken aan de kant van Brisbane of van Perth.

Als ik buiten wil weten waar het oosten is, kijk ik gewoon naar de zon (maar dan kan ik nog steeds rustig denken dat het oosten links (haha ik schreef eerst rechts omdat ik links en rechts dus ook niet uit elkaar kan houden ) op de kaart is ).
Oud 01-10-2011, 20:00
Verwijderd
Maar... iedereen weet toch (hoop ik) wel uit z'n hoofd dat het oosten van Nederland aan de rechterkant is, met Enschede en alles.
Dus als je dan hoort 'het oosten van Australie', dan kan je toch denken, oke, dus aan de rechterkant.
Sowieso maak je op een bepaalde leeftijd toch wel automatisch de associatie, west is links, en oost is rechts (op een kaart)?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 20:23
Missy
Missy is offline
Nooit Oorlog Zonder Water.
Oud 01-10-2011, 21:26
TopDrop
TopDrop is offline
Bestond er maar een ezelsbruggetje voor de windrichtingen.. Ik haal ze altijd door elkaar
Oud 01-10-2011, 21:28
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
'I before E, except after C'

Die ken ik, maar die gebruik ik niet, want ik doe dat automatisch goed ofzo.
Oud 01-10-2011, 21:30
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Maar... iedereen weet toch (hoop ik) wel uit z'n hoofd dat het oosten van Nederland aan de rechterkant is, met Enschede en alles.
Dus als je dan hoort 'het oosten van Australie', dan kan je toch denken, oke, dus aan de rechterkant.
Sowieso maak je op een bepaalde leeftijd toch wel automatisch de associatie, west is links, en oost is rechts (op een kaart)?
Nee dus. Dat krijg ik niet geautomatiseerd. Als ik, als passagier, in de auto richtingen aangeef, moet de bestuurder ook altijd van m'n handen uitgaan en niet van wat ik zeg, want ik zeg minstens 50% van de tijd de andere naam dan die van de richting die ik bedoelde. En met oost en west gebeurt precies hetzelfde. Ik weet wel dat ik met rechts schrijf en ik weet wel dat in het oosten de zon op komt en dat het niet voor niets is dat wij de landen rechts van ons "oost-europese landen" noemen. Maar dat helpt niet.
Oud 01-10-2011, 21:31
Verwijderd
Citaat:

Kun je een voorbeeld geven? Ik vat 'm niet helemaal.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 21:37
Uice
Uice is offline
Citaat:

WEEE-OOO, WEEE-OOO, tien punten aftrek. Wel netjes je QI-huiswerk doen, Trimm.

@Quis: de 'regel' is dat als je in het Engels niet weet in welke volgorde je de E en de I moet schrijven, in een bijvoorbeeld woord als 'ceiling' of 'lie', de I altijd eerst komt, behalve als er een C voor staat.

Maar er zijn meer uitzonderingen op die regel dan bevestigingen ervan, dus hij wordt als het goed is niet meer gebruikt.
Oud 01-10-2011, 21:50
Verwijderd
Citaat:

@Quis: de 'regel' is dat als je in het Engels niet weet in welke volgorde je de E en de I moet schrijven, in een bijvoorbeeld woord als 'ceiling' of 'lie', de I altijd eerst komt, behalve als er een C voor staat.

Maar er zijn meer uitzonderingen op die regel dan bevestigingen ervan, dus hij wordt als het goed is niet meer gebruikt.
Ah, ok! Jammer dat er zoveel uitzonderingen zijn, want die kan ik dan weer niet onthouden (zo'n regel meestal wel).
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 22:02
TopDrop
TopDrop is offline
Is 'ei' in bepaalde gevallen niet de Amerikaanse spelling? Of verzin ik dat?
Oud 01-10-2011, 23:15
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:

Ik zei toch ook dat ik de regel niet gebruik.
Het is alleen een bekend ezelsbruggetje dat ik ken.

Ik kan trouwens geen woorden bedenken met 'cie', help me eens, Uice.
Oud 01-10-2011, 23:38
Verwijderd
Om te weten waar de zon opkomt en ondergaat, gebruik ik dat 'the sun sets in the west' bijna rijmt het is een simpel ezelsbruggetje maar het werkt wel.

Om in het Engels te onthouden of dusk en dawn nou 's ochtends of 's avonds plaatsvinden (ik vind dat lastig omdat het in het Nederlands allebei schemering heet) denk ik aan de film 'From Dusk till Dawn', die ik nooit gezien heb maar waarvan ik wel weet dat hij zich 's nachts afspeelt

Citaat:
En de handwortelbeentjes in je palm vanaf je duimbasis in een cirkel tegen de klok in richting je wijsvinger:
Some Lovers Try Positions That They Cannot Handle
Scaphoideum, Lunatum, Triquetrum, Pisiforme, Trapezium, Trapezoideum, Capitatum, Hamatum
Die helpt mij nooit zo omdat er zo veel T's in zitten ik kom dan op scaphoideum, lunatum, trapezium, pisiforme, trapezium, trapezium, capitatum, hamatum

Citaat:
Ik heb er even over nagedacht, maar ik heb eigenlijk nergens ezelsbruggetjes voor nodig.

Wel voor 'voorjaar, dus klok vooruit'. Die hoorde ik vorig jaar, en dat vond ik echt een goeie, want ik kan dat nooit onthouden
ohja die ook

Laatst gewijzigd op 01-10-2011 om 23:48.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 23:47
Verwijderd
Oh ik gebruik 'after midnight' en 'past midday' voor am en pm, omdat ik dat anders niet kan onthouden.
Maar dat is niet zozeer een ezelsbruggetje alswel de daadwerkelijke betekenis.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 23:49
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Oh ik gebruik 'after midnight' en 'past midday' voor am en pm, omdat ik dat anders niet kan onthouden.
Oud 02-10-2011, 00:00
Verwijderd
Citaat:
Ik hoor dan altijd het liedje ''from a.m. to p.m'' in mijn hoofd en ik onthoud het dan omdat ik het raar is dat ze gingen feesten van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, in plaats van andersom.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 09:18
Verwijderd
IK onthou ook het numme "from am to pm". Maar ook dat de chronologische volgorde gelijk = aan de alfabetische volgorde.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 09:57
snoopy
snoopy is offline
Maar weten jullie dan niet waar a.m. en p.m. voor staat? Want dan heb je toch helemaal geen ezelsbruggetje nodig? Of mis ik iets?
Oud 02-10-2011, 09:59
Uice
Uice is offline
Citaat:

Mijn ezelsbruggetje voor hoe je 'hamer' spelt is 'eerst de H, dan de A, dan de M, dan de E, dan de R'.
Oud 02-10-2011, 10:40
Verwijderd
Ik sta echt te kijken van dit topic. Vooral dat er zoveel mensen zijn die de windrichtingen niet weten. Ik haal links en rechts ook wel eens door elkaar, maar ik weet wel wat links is en wat rechts is en ook wat de windrichtingen e.d. zijn. Dat vind ik makkelijker om te onthouden en als je er even wél bij stil staat dat je dan dus ook heus wel weet wat links en rechts is, in plaats van dat je eerst je ezelsbruggetje erbij moet halen om daar dan uit af te leiden wat wat is.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 11:31
snoopy
snoopy is offline
Mja, ik vind sommige ezelsbruggetjes ook echt lastiger dan hetgeen onthouden moet worden.

Zo had mijn anatomieleraar er één:
'driehoekje groot, driehoekje klein, de kop moet bij de haak zijn
Zo varen wij in de maneschijn' en dan nog iets. Maar dat kon ik dus niet eens onthouden, terwijl ik de botjes in de hand inmiddels wél wist
Oud 02-10-2011, 11:34
Verwijderd
Oh ja, ik heb er toch één: De wulp wijst naar zijn gulp en de fuut steekt 'm eruut!
Maar dat is vanzelfsprekend een ezelsbruggetje dat ik nooit nodig heb, ik ken hem gewoon van m'n moeder van toen ze biologie studeerde.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 11:40
Verwijderd
Citaat:
Maar weten jullie dan niet waar a.m. en p.m. voor staat? Want dan heb je toch helemaal geen ezelsbruggetje nodig? Of mis ik iets?
Ik heb nogal de neiging het te vergeten. Net als met de windrichtingen trouwens, op een kaart weet ik dat inmiddels wel uit mijn hoofd, maar als ik op een plein sta moet ik toch even natellen, just to be sure.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 12:12
Verwijderd
Citaat:
Kan mij niet schelen waar het voor staat, ben geen Engelsman, dus lekker boeiend.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 12:17
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Kan mij niet schelen waar het voor staat, ben geen Engelsman, dus lekker boeiend.
Engelsman?!

Edit: ik hoop toch dat dat een grapje was?
Oud 02-10-2011, 13:21
Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik heb nooit geleerd waar het voor staat. Ik heb het in eerste instantie onthouden omdat de a voor de p komt in het alfabet, en nu weet ik het gewoon.
Oud 02-10-2011, 13:25
Verwijderd
Het staat voor ante meridiem en post meridiem. Ik heb het geleerd bij engels, maar ik onthoud eigenlijk alleen maar post, maar dat is natuurlijk ook gewoon goed genoeg alhoewel ik het ondertussen ook wel automatisch goed doe.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 13:34
Verwijderd
Citaat:

Mijn ezelsbruggetje voor hoe je 'hamer' spelt is 'eerst de H, dan de A, dan de M, dan de E, dan de R'.
Doe toch eens normaal. Ik weet gewoon niet uit m'n hoofd of am nou 's nachts is of niet.

Citaat:
Nee hoor. Ik weet pas sinds een paar jaar automatisch wat links en rechts is. En toen ik zes was had ik echt geen idéé. Het is ook zo onlogisch allemaal.
Of dat niet erger is :')

Laatst gewijzigd op 02-10-2011 om 13:39.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 13:35
Verwijderd
Citaat:
Het staat voor ante meridiem en post meridiem. Ik heb het geleerd bij engels, maar ik onthoud eigenlijk alleen maar post, maar dat is natuurlijk ook gewoon goed genoeg alhoewel ik het ondertussen ook wel automatisch goed doe.
Niet after midnight? Waarom denk ik dat dan?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 13:35
Verwijderd
Omdat dat makkelijker te onthouden is
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 13:36
Verwijderd
Ik kan me herinneren dat we dat zo leerden bij Engels...
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 13:37
Em.
Em. is offline
Citaat:
Niet after midnight? Waarom denk ik dat dan?
Ik vind 'after midnight' en 'past midday' helemaal niet zo handig, want je kan het heel makkelijk omdraaien naar 'past midnight' en 'after midday' - geloof ik. Tenminste, ik zou niet zomaar onthouden waar after bij zou moeten horen en waar past.
Oud 02-10-2011, 14:08
Verwijderd
Citaat:
Engelsman?!

Edit: ik hoop toch dat dat een grapje was?
Amerikaan/Australiër, Canadees, whatvere. Don't know, don't care.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 14:32
Uice
Uice is offline
Citaat:
Doe toch eens normaal. Ik weet gewoon niet uit m'n hoofd of am nou 's nachts is of niet.

Of dat niet erger is :')
Ik bedoelde slechts dat het geen ezelsbruggetje is.
Oud 02-10-2011, 14:32
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Amerikaan/Australiër, Canadees, whatvere. Don't know, don't care.
Nee, joh! Het is Latijn, geen Engels.
Oud 02-10-2011, 14:37
Uice
Uice is offline
Citaat:
Daar kom ik ook nu pas achter. Dan was Stefenootjes ding dus toch een ezelsbrug.
Oud 02-10-2011, 14:44
Geel
Geel is offline
Ik vind het vreemder dat mensen denken dat am/pm iets in het Engels is dan dat er mensen zijn die links/rechts of zuid/oost/west/noord niet uit elkaar kunnen houden.
Oud 02-10-2011, 14:58
Verwijderd
Citaat:
Ja, lap zeg. Ik leer net door dit topic dat het staat voor Engelse woorden.

Een typisch gevalletje van Rest In Peace dus.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het vreemder dat mensen denken dat am/pm iets in het Engels is dan dat er mensen zijn die links/rechts of zuid/oost/west/noord niet uit elkaar kunnen houden.
Ja hoor, nog even!

Rechts/links ooooh wat moeilijk, dat gebruik je ook alleen maar elke dag van jongs af aan. :')
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten