Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2002, 14:19
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Ik wil je niets af- of aanraden. Ik doe zelf net drie weken literatuurwetenschappen en vind het geweldig. Ik weet ook wel dat het aantal banen voor 'literatuurwetenschapper' niet voor het oprapen liggen, maar ik zie het tegen die tijd wel. Met een universiteitsdiploma kom je toch al rap aan de bak.
Ik doe nu de opleiding die ik leuk vind en dan zie ik later wel.

LUH-3417
Wat doe je dan allemaal daar? Ik hou van lezen. Literatuurwetenschappen lijkt me gaaf. Eigenlijk wil ik journalistiek op universiteit gaan doen, maar dat is er niet.
(net zomin als er een schrijversschool is).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2002, 14:30
Verwijderd
Ik ben er nu pas vier weken mee bezig, dus een uitgebreid idee kan ik er niet van geven. We hebben hier in Leiden in iedergeval vier hoofdvakken, waarvan we er twee per semester krijgen. Ik krijg dit semester LW III, Vergelijkende Literatuurwetenschap, waarvoor we een hoop artikelen moeten lezen die over de literatuurwetenschap zelf gaan, maar geen echte boeken in de zin van romans. (Dus; secundaire literatuur wel, primaire niet.)

Ik heb ook LW IV, Literatuurbenadering, wat meer ingaat op de filosofische kant van het geheel over wat literatuur is, wat het doet, hoe er door de eeuwen heen met literatuur omgegaan is en hoe men er naar keek enz. Ook hier weinig romans.

Dat heb ik ook twee keuzevakken (die zullen per universiteit anders zijn). Ik volg de colleges over de Grotesque en de Canon van Cultuurvermening. De eerste gaat over een bepaalde stroming in de literatuur en daarvoor hebben we eerste secundaire literatuur over die stroming en later ook colleges over boeken an sich.

Mijn tweede keuzevak is een introductie in de literatuur verschillende culturen en hoe die elkaar beïnvloeden. Daarvoor moeten we veel romans lezen. Erg leuk, want normaal zou ik geen boeken van Japanse auteurs als Kawabata of Oë lezen, en nu dus wel.

In Leiden is het dus zo dat je met LW I t/m IV de ruggegraat van je studie krijgt. Daarmee leer je de vaardigheden die nodig zijn om 'wetenschappelijk' met literatuur om te gaan, enz. Met de keuzevakken kan je een eigen draai aan je studie geven en daar lees je dus meer boeken.

Maar nogmaals; ik ben er ook maar net mee bezig. Je kan beter een folder van een universiteit in de buurt vragen, die lezen en vooral beseffen dat ze het heel erg rooskleurig schetsen. Je moet het zien als een reclamefolder.
Het voordeel van deze studie is wel dat hij niet al te vaak gekozen wordt, en dat het dus vrij rustig is op de college's. Meer tijd en uitleg voor je persoonlijke vragen dus. Maar goed. Als je nog gerichtere vragen hebt, hoor ik het wel.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 14:36
Verwijderd
Trouwens, ik weet niet waar je woont, maar in Leiden kan je Journalistiek en Nieuwe Media als praktijkstudie doen. Ik weet niet precies wat dat inhoud, maar dat kan je hier vinden.

Er zijn overigens wel cursessen enz. voor het schrijver, maar geen echt professioneel onderwijs. Ik vind dat denk ik maar goed ook, maar ik kijk ook met Argus-ogen naar een kunstopleiding. Ik vind dat talent niet ingeperkt moet worden door regels of andere dingen die een opleiding kan opleggen. Het moet vrij gelaten worden zonder allerhande belasting van buitenaf. Maar ik heb ook te weinig weet van kunstopleidingen om er iets boeiends over te zeggen.

Als je bezig wilt zijn met schrijven, kan je het beste veel lezen en schrijven. Ik heb zelf een jaar Nederlands gedaan, en als je van onze taal houdt, is dat een echte aanrader. Het is alleen jammer dat je daar weinig schrijft.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 06-10-2002, 13:22
Verwijderd
Nog even over het verhaal zelf: ik moest huilen bij het laatste stukje...
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 16:33
Shadowme
Shadowme is offline
leuk verhaal, ik wil graag een vervolg
Oud 21-07-2003, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Shadowme schreef op 21-07-2003 @ 17:33:
leuk verhaal, ik wil graag een vervolg
Nou het verhaal is nu toch echt af vrees ik...
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 17:08
Shadowme
Shadowme is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 21-07-2003 @ 17:36:
Nou het verhaal is nu toch echt af vrees ik...
Dat zag ik ook, alleen een beetje te laat,(schaamt zich diep) toen ik dit bericht al gepost had, maar ik vond het evengoed een heel leuk verhaal
Oud 23-07-2003, 23:58
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
*Gaap* Hm, heb iets te lang doorgelezen gisteravond... (Denk: Vlinder zit achter computer om 1u 's nachts, moeder komt boos zeggen dat vlin moet slapen, vlin print snel verhaal uit en leest verhaal in bed, Vlin volgende ochtend moe door slaapgebrek ) Kortom, dit verhaal leest echt te lekker voor woorden.

Citaat:
Krummeltje schreef op 26-09-2002 @ 22:25:
Ik weet niet wat ik met dit verhaal moet doen. Het is te kort om naar een uitgever te sturen, te lang om in een tijdschrift te plaatsen of een poging daartoe te doen... wat blijft er dan nog over?
Kan je het niet als vervolgverhaal in de schoolkrant zetten? Onee, stom plan, schoolkranten worden altijd te snel weg gegooid... In een ander blad dan? En anders, lekker zelf houden en vaak lezen

Citaat:
Krummeltje schreef op 26-09-2002 @ 22:25:
Weet iemand trouwens nog een leuke studie op universiteitsniveau? Journalistiek is HBO, dacht ik. (Damn, daar doe ik geen gymnasium voor... )
Krummeltje
Nederlandse taal en cultuur! Echt te leuk gewoon. Ga ik volgens jaar na me gym doen . Schijnt dat je met je diploma nederlands op zak binnen 2 weken een baan op een uitgeverij hebt, binnen 3 weken een baan op een redactie, en binnen 4 weken een baan in de PR. Tenminste, dat zei die man op de open dag .
(Btje offtopic: Ik doe btw alleen Grieks. Brr Latijn *walg*. Grieks=leuk! Behalve Plato dan, blegh..)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten