Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2003, 10:00
marlies
marlies is offline
Citaat:
sublime schreef:
bedoel je niet morgen toen de oorlog begon? > goeie boeken...
die titel komt me niet bekend voor van Hartman.. wel Morgen ben ik beter. (maar dat gaat over iets heel anders)

Maar Morgen is het oorlog kan beter dan morgen toen de oorlog begon.
Oud 17-01-2003, 10:41
sublime
sublime is offline
Citaat:
marlies schreef:
die titel komt me niet bekend voor van Hartman.. wel Morgen ben ik beter. (maar dat gaat over iets heel anders)

Maar Morgen is het oorlog kan beter dan morgen toen de oorlog begon.

Marsden, John. Tomorrow When the War Began

John Marsden's Tomorrow When the War Began is a gripping work of fiction. While reading his book, it is hard to believe that you are actually reading a work of fiction because the events are so close to reality that it is frightening. The book contains realistic scenes, dramatic action, well-developed characters and plots, and all aspects of human emotion.
The book begins with a group of teens who want to get a break from life so they go out into the Australian outback for a week of fun. Their camping trip ends, and the group returns to what they thought would be their normal lives. They never imagined the terror they find-their homes ransacked, their pets and livestock dead and dying. But worst of all, their families are gone. Australia has been invaded, and the teens are forced to become fugitives in the night, dodging patrols of enemy soldiers and bullets in the dark. The teens are faced with a choice--give up or fight back.
Tomorrow When the War Began leads you from beginning to end into the chilly hands of war and shows you the epic adventure from childhood into adulthood as the teens are forced to live in a way they have never lived before.
The greatest of John Marsden's skills is character development. All though the book, the characters are put into real-life situations and they are forced to deal with real human emotions. The author makes it possible to put oneself into any one of the main character's shoes. It is easy to believe that you actually know and feel for any one of the characters.
Although Tomorrow When the War Began appeals to middle school ages to adults, I believe that it would be enjoyed most by teens of high school age because the book is about a group of average teenagers and other teenagers reading it would make a real connection.
If you enjoy this book also read The Dead of Night, the sequel, or see Red Dawn, a movie of the same theme-teenagers forced to fight a war.
Jason Leighton-November 9, 1998

'morgen toen de oorlog begon' is de vertaling van bovenstaand boek....

en wie had het over hartman??
en waarom kan 'morgen is het oorlog' beter dan 'morgen toen de oorlog begon'?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 11:35
Verwijderd
Citaat:
sublime schreef:
'morgen toen de oorlog begon' is de vertaling van bovenstaand boek....
Jullie hebben helemaal gelijk, maar het is idd Morgen toen de oorlog begon;
verder weet ik niet wie er over hartman begon. Ik niet. Toch?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 13:06
Verwijderd
Als ik zo even denk, schieten er me twee boeken te binnen waarvan ik echt helemaal ondersteboven was toen ik ze uit had, 't zijn wel kinderboeken, maar pech

Emma en de naakte papegaai, en;
Go ask Alice (een dagboek over een meisje dat in contact met drugs komt en daar gezeur mee krijg, 't einde was echt afschuwelijk.. een week later lag ik nog te janken in bed ).
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 13:10
sublime
sublime is offline
Citaat:
Krummeltje schreef:

verder weet ik niet wie er over hartman begon. Ik niet. Toch?
dacht ik ook niet... marlies begon daar over
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 18:31
Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
Christabel schreef:
omdat lotr hip is! iedereen gaat de film zien, omdat alle anderen hem geweldig vinden, en dan vindt iedereen ook meteen de boeken geweldig. Zo gaat dat
zit wat in...

ik ging idd naar de film omdat iedereen het er over had, dus ik moest ook ff ontdekken wat het nu prcies inhielt en wat iedereen geweldig vond... maar toen ik die film eenmaal had gezien vond ik hem echt geweldig...niet omdat anderen dat ook vinden, het verhaal vind ik gewoon boeiend met die verschillende soorten wezens en dan de goeie en de slechte kant ed...en dan spelen er ook nog geweldige acteurs in dus..
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 20:40
lief_meisje_123
lief_meisje_123 is offline
ik het hier eerder op geantwoord en toen zei ik dat ik van het boek Christiane F nogal onder de indruk was, nou ik heb laatst nog een ander boek gelezen, Ik was Niemand geschreven door Dave (David) Pelzer, echt enen geweldig boek, ik raad het echt aan. Je moet alleen wel een beetje ertegen kunnen, want af en toe is het best heftig maar voor de rest echt super!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 22:12
*Rupsje*
Citaat:
Morgan schreef:
Heh jah, Tonke Dragt heeft ook heel leuke boeken. Nou je het zegt, ik was ook behoorlijk ondersteboven van Ogen van tijgers van haar...
hoe heten die boeken van haar ook alweer over ridder tiuri ofzoiets? die vond ik leuk
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 19:35
Olive
Olive is offline
Nicci French - De bewoonde wereld
Echt een ge-wel-dig goed boek. Vooral als je bedenkt dat ze het met z'n tweeën hebben geschreven.

En Donna Tartt - De verborgen geschiedenis
Ook heel goed.
Oud 27-01-2003, 12:27
bumblebee
bumblebee is offline
[QUOTE]Olive schreef:
Nicci French - De bewoonde wereld
Echt een ge-wel-dig goed boek. Vooral als je bedenkt dat ze het met z'n tweeën hebben geschreven.

Jaaaaa, die is echt goed! Van begin tot eind pure spanning !

ontopic:

Het Lelietheater van Lulu Wang
Oud 27-01-2003, 18:00
CodeName Egg
CodeName Egg is offline
De ontdekking van de hemel - Harry Mulisch

zo'n mooi plot..
Oud 31-01-2003, 18:25
Phileine
Phileine is offline
De Vriendschap en IM - Connie Palmen.
Zomer zeventien (een jeugddingens, maar echt heel puur en mooi) - Ed Franck
Phileine Zegt Sorry - Ronald Giphart
Kroondomein en De Buitenvrouw - Joost Zwagerman
Oud 07-02-2003, 11:59
Verwijderd
Hart van Steen-Renate Dorrestein
Elfensprook-Feist
Bezeten Brein-John Saul (zowieso alle boeken van John Saul..maar die was de eerste die ik van hem las.)

Ben nu 1984 van Orwell aan het lezen, erg gaaf boek

En owjah Kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman ook ..geweldige schrijfster
Met citaat reageren
Oud 16-02-2003, 23:18
HeerVanHasselt
HeerVanHasselt is offline
Bint
Met citaat reageren
Oud 16-02-2003, 23:38
HeerVanHasselt
HeerVanHasselt is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Misschien.

Ik heb het zelf een poos geleden gelezen en was er niet echt heel erg enthousiast over. Het verhaal vond ik nogal dun: die gozer heeft toevallig een ring die toevallig al het kwaad behelst en die moet kapot. Toevallig genoeg kan dat alleen in het vuur dat toevallig naast het grote kantoor van de almachtige, maar toch niet zo heel erg machtige, slechterik ligt. Niet echt iets waar lang over nagedacht is, zo klinkt het. Ik had meer het idee dat Tolkien na elk hoofdstuk een dobbelsteen gooide om te bepalen wat er vervolgens zou gaan gebeuren. De enige vaste waarde was de rode draad, de rest was een onsamenhangende hoop geklets wat niet echt noodzakelijk voor het verhaal of de spanning was, zo vond ik.

Dan is het natuurlijk knap opgesmukt met een hoop nonsens er bij die eigenlijk niet zo heel erg veel met het verhaal te maken heeft, maar wel een leuke (en toegegeven: enorme) achtergrond geeft, maar daar raak ik ook niet echt heel erg opgewonden van in de orgasmische zin van het woord, in tegenstelling tot de rest van de planeet, zoals het soms lijkt. Best knap en hij zal er lang mee bezig geweest zijn, maar voor mij hoeft het niet. Het geeft het verhaal niet echt meerwaarde.

Ik denk dat Tolkien wel credit moet krijgen omdat hij één van de eerste fantasy-schrijvers was (zo gaat de legende, maar ik kan me niet voorstellen dat een genre plotseling, spontaan en bij één man begint). Hoe dan ook; hij heeft de fantasy gemaakt tot wat het nu was en de baan vrijgemaakt voor zijn opvolgers.
Maar toch, zijn wereld is dan misschien groot, ze is zeker niet uniek. Er zijn zat andere schrijvers die misschien nog gecompliceerdere werelden geschapen hebben. Niet alleen in de fantasy, maar neem nu bijvoorbeeld fantasys broertje; de science fiction, met het universum van Herbert met de Dune-serie, of Asimov in zijn Foundation-boeken. Op zijn minst even indrukwekkend.
De wereld van Tolkien vond ik persoonlijk niet verschrikkelijk veel boeiender dan andere werelden waarover ik gelezen heb. Maar ik kan me voorstellen dat anderen dat niet met me eens zijn.

Hm, je terugtrekken uit deze wereld. Misschien, maar fantasy is onze wereld nu zo ver binnengedrongen, dat je je kont niet meer kan keren of je ziet een winkel die volgestouwd is met drakenbeelden.
Maar dat slaat nergens op, laat het maar schieten

LUH-3417
Tolkien schept een hele mooie wereld. Wat daar goed is is meteen fantastisch: elfen zijn prachtige wezens die in nog mooiere oorden in vrede zingen, dansen en met bomen en dieren praten. Wat slecht is is ook meteen gruwelijk: hordes ranzige monsters in zwarte vuile torens die bij elkaar gehouden worden door angst en haat.
Die hele scherpe tegenstellig tussen goed en slecht maakt alles veel minder gecompliceerd en is dus een fantastische wereld om naar te vluchten.

Verder is het zo dat het verhaal dan misschien dun is maar dat op elk moment in het boek duidelijk wordt gemaakt dat het drijft op een onmetelijk diepe oceaan. Bij een oude stad wordt meteen gereferreerd aan Oude Tijden (dat hoofdletter gebruik is ook geweldig) en Vergane Glorie. Slechts enkele personages in het boek kennen hun geschiedenis en daar zij met die kennis niet gul omspringen kan de lezer wanneer hij het boek naast zich neerlegt zelf heerlijk doorfantaseren en dromen over Oudere Tijden.

De vader van mijn vriendin heeft Nederlandse literatuur gestudeerd en hij vindt een boek vaak pas goed wanneer er dubbele betekenissen zijn te vinden. Verhalen die heel anders kunnen worden uitgelegd enzo. In dat opzicht lijkt Lord of the Rings natuurlijk niet mee te tellen, jij geeft bijvoorbeeld al aan hoe dun het verhaaltje is. Toch zijn er nogal wat mensen die denk dat Tolkien met Lord of the Rings een nieuwe wereld creeert waarin hij de huidige ontwikkelingen opnieuw laat afspelen. Hij woonde in Engeland en schreef het boek tijdens WO2 als ik het goed heb en er wordt dus vaak een parallel getrokken naar die oorlog. Sauron als Hitler, Mordor volledig afgeschermd van de buitenwereld maar iedereen weet wel dat daar enorme legers worden opgebouwd --> de waakzaamheid van de Mensen verzwakt --> containment politiek enz. Misschien heeft Tolkien dat niet expres zo gedaan of zelfs niet onbewust het boek in die gedachte geschreven maar de mogelijkheid blijft, ik acht het erg waarschijnlijk.

Ach zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan en ik ben eigenlijk niet eens een grote Tolkien fan. Ik ben het met je eens dat deze boeken niet de top hoeven te zijn (voor mij zijn ze dat ook niet al vond ik ze geweldig om te lezen) maar het stelt toch wat meer voor dan wat jij erin ziet.
Net als Talon (of zoiets, heeft als avator zo'n kwade kerel) vind ik ook dat Tolkien bij het einde echt flink heeft gefaald.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 10:59
Verwijderd
Ja, er zijn natuurlijk zat manieren om het verhaal van Tolkien ergens op toe te passen. De lezer is vrij om alles zo allegorisch te lezen als hij zelf wilt.

Hij heeft inderdaad een flinke wereld geschapen, maar voor mij heeft dat geen meerwaarde. Als er de zoveelste malloot in een in groene legging aan komt hobbelen op een fier, wit paard, die claimt de zoon te zijn van Haruk-Al-Khaf, van het langvergane volk der Jur-stu'wahs, wat leefde ten tijden van De Grote Conventie Van De Spitsoren in Het Dal Des Duistere Doods en uiteindelijk verslagen werd door de stinkende Gnor'akraks, die met behulp van Slagroomkloppende Schwarzwaldzwaard de Eeuwige Barrière van Groenig Snot konden doorbreken, dan kan ik daar weinig mee. In die zin suggereer je inderdaad zestien geschiedenisboeken vol, maar wat het met het verhaal te maken heeft?

Maar je hebt gelijk, het geeft de lezer wel veel grond onder de voeten om zelf in die wereld rond te wandelen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 13:28
Type
Type is offline
Citaat:
lovelyluna schreef:
hee wat grappig dat boek moet ik lezen voor school voor engels ik wou t eigenlijk niet lezen en gewoon een samenvatting van internet halen maar t is dus wel de moeite waard om t te lezen?!??
Zeker...
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Misschien een overmoedige vraag en ik realiseer me goed dat ik de kans loop om bedekt met pek en veren het forum afgeschopt te worden, maar waarom vindt iedereen Tolkiens werk zo geweldig?

LUH-3417
Geweldig vind ik het niet, alles behalve zelfs.
Hij kan leuk schrijven, dingen beschrijven, en hij had leuke en mooie verzinsels (die btw ook heel goed op het scherm zijn gebracht in de films) maar... De boeken missen een zekere 'volwassenheid'

Ze zijn wat kinderlijk, soms wat voorspelbaar... Jammer.

Hij had het imho beter bij verzinnen en tekenen kunnen laten, want daar was hij wel meester in.
Oud 17-02-2003, 15:20
thunder110
thunder110 is offline
Maarten 't Hart - de Kroongetuige.

Dit boek heb ik in mijn prille leesbiografie gelezen, en daarmee bloeide mijn interesse voor wijsbegeerte op (veel verwijzingen en citaten naar bekende en niet bekende filosofen).
Misschien dat de Kroongetuige zelfs in zekere zin mijn studiekeuze heeft bepaald.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 22:46
Type
Type is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Wil je ff nokken met die kleuren?
het is vrij om kleuren te gebruiken hoor, en als het te irritant wordt, dan zal een modje er vast wel iets van zeggen

ik vind het ook irritant, maar het is niet mijn plaats om er over te gaan klagen, en al helemaal niet om dat in public te doen...
Oud 18-02-2003, 12:20
In Your Room
In Your Room is offline
Ik ben nu Het Geheim van Anna Enquist aan t lezen, en dat boek is echt héél erg mooi... je kunt je heel goed inleven in de personages enzo... doet me echt wat En inderdaad Het Lelietheater zoals iemand anders al zei, dat boek is echt héél aangrijpend, vooral het einde.
Oud 19-02-2003, 07:49
Talon
Talon is offline
Citaat:
HeerVanHasselt schreef:
Net als Talon (of zoiets, heeft als avator zo'n kwade kerel) vind ik ook dat Tolkien bij het einde echt flink heeft gefaald.
precies...

en de kwade kerel is eigenlijk een goede kerel hoor
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 10:50
TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Van een paar boeken eigenlijk

Shelley Stoehr - Krassen
Nicholas Sparks - De Geur Van Seringen
Virginia Andrews - De-Wilde-Bloemen-Serie

Het trok me gewoon erg aan, sommige stukken waren erg herkenbaar, en confronterend.
Oud 20-02-2003, 12:15
Missy Muffett
Missy Muffett is offline
Citaat:
TheOneWhoLeft schreef:

Virginia Andrews - De-Wilde-Bloemen-Serie
is dat waar die kinderen in het eerste deel op die zolder zitten??
kheb (voor zover ik weet) alle boeken van haar gelezen maar die vond ik toch het minste, daar kan ik me ook het minste van herinneren, ik vond wel deel 1 daarvan super goed maar daarna,..tja nie echt meer, maar misschien is dat omdat het al heel lang geleden is dat ik die heb gelezen.

zelf heb ik echt heel veel boeken die ik heel leuk vond (en ook meerdere keren heb gelezen)
van - Virginia Andrews (vooral de 'Kastelen-serie')
- Dean Koontz (en dan vooral; Fantomen en Het Weerlicht)
- Jude Devereaux,...die vind ik bijna allemaal goed,..heb de meeste ook meer als 1x gelezen.
- Jean Auel
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 14:07
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Phoeh...moeilijk...ik heb zoveel gelezen

Ik denk dat ik dan maar noem:

De Thule-reeks
LotR en alii (Silmarillion enzo)
Dune, zowel 1 t/m 6, als de Prelude to Dune-serie, als de Butlerian Jihad. (wacht met smart op Dune 7)
Feist (Magier)
Asimov (Foundation)
Brin (Uplift trilogy), kan alleen maar 1e deel in de bieb vinden )
Hartman & Beckman(vrijwel alles)
Een trilogie waarvan ik de naam niet meer weet over een grope kinderen die een land uitvluchten naar een boerderij ergens in een soort fantasiewereld...De Gouden Roos, en nog 2 delen.
Oud 28-02-2003, 14:25
Cartosa
Cartosa is offline
*James Joyce - ulysses, a portrait of the artist as a young man, dubliners..allemaal vreselijk goed.
*Bret Easton Ellis - glamorama
*Ian mcewan - cement garden
*Donna Tartt uiteraard
*Jd Salinger - catcher in the rye
*William Faulkner - as I lay dying
Oud 28-02-2003, 16:25
miss x
miss x is offline
De zevende hemel van Janet Evanovich is momenteel 1 van mijn favorieten maar ik heb er nog veel meer
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 18:21
Verwijderd
Manus, vond jij de preludes van Dune echt goed? Ik heb al twee maal geprobeert om ze te lezen, maar ik kwam er niet doorheen omdat ik het zo vreselijk slecht vond.

De stijl komt niet in de buurt bij het geniale van zijn vader. Op een gegeven moment vergeleken ze zelfs (ik geloof in 'House Harkonnen) het opengaan van de muil van een zandworm (heel erg groot, gevaarlijk monster, boe!) met het opengaan van een bloemetje. Dat was wel een toppunt van slechtheid.

Bovendien is de diepgang compleet verdenen, zijn de karakters flinterdun, slopen ze alle magie van de hele Dune-serie af door alles te verraden en te verdraaien en is het eigenlijk gewone doorsnee pulp.

Nee, ik vind het een ontheiliging van het meestwerk van zijn vader en houdt mijn hart vast voor wat ze met deel zeven doen. Ik heb liever dat ze zich daar niet aan wagen en gewoon de aantekeningen van pappa publiceren.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 13:28
TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
nathalie schreef:
is dat waar die kinderen in het eerste deel op die zolder zitten??
Nee, dat is de Dollenganger-serie
Die heb 'k zelf nog niet gelezen.

DWB gaat over 4 meisjes die hun verhaal vertellen (over hoe ze zich voelden/voelen bij de scheiding van hun ouders) aan de psychologe dr. Marlow. Geweldig vond ik het.
Alleen het laatste deel, daar was ik niet zo kapot van. Dat ze Cath's 'mams' begraven in de tuin enzo :/ De laatste 2 bladzijden waren ook erg afgezaagd. Maar de onderlinge verhalen over de meisjes waren wel heel mooi *snik*...vond ik.
Oud 01-03-2003, 17:58
NERD
NERD is offline
De belangrijkste:

Simon Vestdijk - De Koperen Tuin
Louis Couperus - Eline Vere
Gabriel Garcia Marquez - Honderd jaar eenzaamheid
Ward Ruyslinck - Het reservaat
Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel
Donna Tart - De verborgen geschiedenis
JD Salinger - The Catcher in the Rye
Heinrich Boll - Der Zug war punktlich
Franz Kafka - Het proces
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 19:38
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Manus, vond jij de preludes van Dune echt goed? Ik heb al twee maal geprobeert om ze te lezen, maar ik kwam er niet doorheen omdat ik het zo vreselijk slecht vond.

De stijl komt niet in de buurt bij het geniale van zijn vader. Op een gegeven moment vergeleken ze zelfs (ik geloof in 'House Harkonnen) het opengaan van de muil van een zandworm (heel erg groot, gevaarlijk monster, boe!) met het opengaan van een bloemetje. Dat was wel een toppunt van slechtheid.

Bovendien is de diepgang compleet verdenen, zijn de karakters flinterdun, slopen ze alle magie van de hele Dune-serie af door alles te verraden en te verdraaien en is het eigenlijk gewone doorsnee pulp.

Nee, ik vind het een ontheiliging van het meestwerk van zijn vader en houdt mijn hart vast voor wat ze met deel zeven doen. Ik heb liever dat ze zich daar niet aan wagen en gewoon de aantekeningen van pappa publiceren.

LUH-3417
De preludes zijn idd wel heel anders dan de originele delen, maar ik vind beide wel mooi, ik ben gewoon niet zo kritisch wat boeken ed betreft geloof ik
Oud 01-03-2003, 19:43
Fortuynist
Fortuynist is offline
"Vermeulen Weet Het Beter." (Bram Vermeulen) Een boek die je anders laat denken en als je al anders dacht, je vermoeden bevestigt.

"De Verweesde Samenleving." --> Hoofdstuk 10: "Onderwijs Als Instrument Van Vorming." Pim Fortuyn. Waarschijnlijk uit het hart gegrepen van menig student.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 19:46
Stighting Kris
Stighting Kris is offline
Ronald Pieloor - F-side is niet makkelijk

Titel spreekt voorzich
Oud 02-03-2003, 09:53
dromerig elfje
dromerig elfje is offline
Citaat:
Anneee schreef:
Waar gaat dat boek over? Ik heb er al vaker van gehoord namelijk.

Ik was erg onder de indruk van Pluk en de Pettenflat. En nee, dit is géén grapje.
Pluk van de petteflet is idd erg geweldig. Ik heb dat boek al heel vaak gelezen en hij is nog steeds erg leuk.c

Voorderest kan ik niet kiezen tussen alle boeken die is heb gelezen, welke ik het meest mooi vond.
Oud 02-03-2003, 14:18
Verwijderd
Het leuke van Tolkien is, dat hij niet, zoals jij zegt, tien geschiedenisboeken vol suggereert, maar ze ook daadwerkelijk geschreven heeft. Hij heeft gewoon een hele geschiedenis op zich geschreven. En dat is niet niks. En geeft nu juist de meerwaarde aan bijvoorbeeld LOTR, imho....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten