Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2003, 14:04
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
100!
Oud 16-02-2003, 16:44
Geomancer
Geomancer is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef:
100!
Is je dag weer goed he
Oud 17-02-2003, 08:28
Verwijderd
wat helemaal een n8merrie is dat als er gescoord is bij bepaalde clubs zo'n muziekje wordt gedraaid... ECHT NEP!!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 13:58
Geomancer
Geomancer is offline
Citaat:
vijf schreef:
wat helemaal een n8merrie is dat als er gescoord is bij bepaalde clubs zo'n muziekje wordt gedraaid... ECHT NEP!!
Vind ik niet,kan je lekker meezingen en klappen op het muziek. Zeker weten mee doorgaan!!!
Oud 17-02-2003, 14:30
Verwijderd
nou, ik heb het ook niet echt op die muziekjes. Vooral niet als ze ook nog eens keihard boven het publiek uitkomen.
Het ligt er trouwes ook aan welk muziekje. Bij psv hoor je bijv. l ámour toujours wanneer vennegoor scoort. Nou dat vind ik echt flut voor een voetbalstadion. En bij RKC heb je ook nog wel eens van dat soort domme liedjes. Bij Utrecht bijv. vind ik het nog wel gaan. Hoewel het niet zou hoeven.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 17:11
AGH
AGH is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef:
Daar heb je ook niet helemaal gelijk in (niet dat het boeid ofzo)
Maar dat is door 10/11 of 12 jaar geleden gekomen toen was er een groep Groningers in Enschede en toen is er 1 FCG'er in coma gereden maar dat maakt verder niet uit.
Ik weet wel dat de sfeer afgelopen zondag in het Oosterpark behoorlijk KUT was.
De club is misschien 4x toegezongen (zowel twente als groningen) en de rest waren anti liedjes over en weer.
Voor de wedstrijd kleine ongeregeld heden en na de wedstrijd stonden er zo'n 1000 man de twente supporters uit te zwaaien.
Had wel meer in gezeten als er niet veel politie te paard rond liep (en ook veel "stillen") maarja het is dus niet echt los gegaan zeg maar.

En ik ga ge behoorlijk Offtopic hier
Tja, dat incident is natuurlijk ook ontzettend ontkracht en opgedikt.
Een gewone FC Twente supporter (vader met zoontje) zat in Hengelo in zijn auto en raakte in paniek toen zo’n 50 Groningen supporters voor zijn auto sprongen, per ongeluk heeft hij toen een Groninger aangereden.
Blijven toch altijd speciale duels Groningen en Twente, niet geheel oninteressant.
Busje 1 van Twente heeft het er iets minder van afgebracht hoorde ik…

En paarden in het Oosterpark....
Ik heb er nog trauma's van.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 18:45
S.C. Feijenoord
S.C. Feijenoord is offline
Citaat:
Joosn schreef:
Sfeer is een belangrijk punt.
Maar in hoeverre hangt sfeer samen met agressie.
In een stadion is nou eenmaal meer sfeer als de beide supportersgroepen elkaar provoceren. Tenminste bij Groningen schijnen de supporters het niet leuk te vinden positief te zingen over hun club. Het gebeurt wel, maar het is toch veel leuker de ander uit te schelden??? (cynisch)
Dat het ook anders kan bewijst men in engeland. Al zie je daar natuurlijk alleen de positieve beelden. Dat moet ook, ik ben ervoor dat de media geen aandacht geven aan rellen e.d.

Waar ik een hekel aan heb:
-die geforceerde actie's als een sfeerteam. Sfeer moet van de mensen zelf komen.
-bij Ajax in de slechte tijden, dat men vanuit de boxen liederen liet horen. Dat is wel heel sneu
-nog sneuer zijn zogenaamde trends in aanmoedigingsland. Iemand (supportersschare) begint met een jel en vervolgens zingen anderen het ook. De laatste zover ik weet: "Alles of niets, alles of niets, alles of niets olee olee" Zoals je ziet blinken supporters niet echt uit in originaliteit.
Sfeer hangt in grote mate af van de agressie c.q. rivaliteit, hoe meer emotie hoe meer sfeer.
Het thialf publiek dat onder leiding van de teletoeters bij een 0-3 achterstand, nog maar een keertje "Daar aan dat kleine café aan de haven...." eruit gooit, vind ik meer een ergernis dan sfeer.
Maar kennelijk schijnt dat publiek volgens de 'kenners' het beste publiek te zijn wat er maar is.
Als de wedstrijden van het Nederlands elftal nu vergelijkt met de wedstrijden van eind jaren tachtig, begin negentig. De wedstrijden tegen Duitsland in '88 en '90 waren een brok emotie, op de tribunes en op het veld. De overwinning in '88 in de halve finale was toch schitterend. Iedereen genoot van de smaak van zoete wraak tegen de nationale nummer 1 vijand.
En nu? Nu als de Duitsers komen dan zingen we met z'n alle bij een 0-0 stand "Het is stil aan de overkant", en is de wave al 3 keer gepasseerd binnen het eerste kwartier.

Nee geef mij maar de rivaliteit/agressie, zowel op het veld als op de tribunes. Dat geeft een veel betere sfeer dan bij een achterstand "Come on Vitesse maak die goal" te gaan zingen, of bij een 0-3 achterstand met hetzelfde enthousiasme op een trommel lopen bonken alsof je met 3-0 voor staat.

Sfeer is iets puurs, sfeer kan je niet creëren. De beleving van de supporters verandert niet door een stel grote vlaggen of door drie trommels. Bij een voorsprong ben je uitgelaten, bij een achterstand aangeslagen, en tegen je grootste concurrent bij je opgefokt tot het bot.

Waar ik vooral een hekel aan heb is het zingen om te zingen, en een grote "Hela Hola-gehalte". Geef mij wat leuke originele actuele liederen (zoals met Lerby en Kluivert), echte emotie en wat vuurwerk wil ook helpen aan een goede sfeer.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 17:23
AGH
AGH is offline
Publiek dat geen wanklank produceert is volgens de thuisblijvers natuurlijk al snel een heel goed publiek. Thuisblijvers zijn geen mensen die onze emotie omtrent voetbal kunnen begrijpen en zullen ook alleen instemmen met de polonaise of ‘hup Vitesse, er zit poep aan de bal!’.
Belhamels, amokmakers, branieschoppers, doerakken en andere lieden die voetbal kapot maken zijn voor dat soort publiek uiteraard uit den boze; supporters die overigens wel de club helpen bestaan.
Toch wrang als je een stadionverbod hebt en je club wilt steunen door geld te geven aan een collectie die binnen de poorten van het stadion wordt gehouden, want dat mag dus niet….
Hoeveel zou een teletekstsupporter betalen als hij hoort dat zijn ‘favoriete’ club in financiële nood zit?

Als ik nu nog wel eens foto’s bekijk van oudere jongens krijg ik toch weemoed naar die tijden, hoewel ik die toch nooit actief heb meegemaakt.
Ja, met een colaatje bij de Chinees die uitkeek op de weg tussen stadion en station.
Het lekker tegen elkaar inzingen, elkaar opfokken, hekken die eigenlijk te hoog zijn toch over komen, adrenaline, winnen of verliezen en alle ogen van het stadion die op jou gericht zijn.
Wat is er nu mooier dan een uitvak waar men ‘respect’ voor heeft?
Een risicobus waar tientallen mensen buiten naar staan te kijken en waar huisvaders hun middelvingers achter een ME linie naar uitsteken?
Tegenwoordig zitten er bij wedstrijden van het Nederlands elftal alleen maar mensen verkleedt als oranje kookwekker of tuinboon.
Maar dit hebben we echter ook een klein beetje aan onszelf te danken.
Is er eindelijk een tegenstander van voormaat (Engeland) dan gaat Ajax met Den Haag op de vuist, zoekt Utrecht naar PSV en kunnen de Engelsen zich de pletter in zuipen, snuiven, neuken en blowen.
Toch vind ik persoonlijk wedstrijden van het Nederlands elftal nog altijd wel speciaal en bij leuke wedstrijden wil ik nog wel naar de stad tuigen waar de wedstrijd wordt gespeeld, naar het stadion gaan heb ik afgezworen sinds Duitsland – Nederland in ’98.
Want het voetbal slaat daar inderdaad een modderfiguur, het liefst getooid in indianenpak.

Als je favoriete club heeft verloren hoef je niet te roepen: ‘ik zag positieve punten. Geert Muizewiel raakte deze wedstrijd slechts 9 ballen verkeerd’ of ‘we hebben dan wel verloren, maar de nummer 16 ook!’.
Voetbal is emotie en het liefst oorlog….
Sex heb ik wel met m’n vriendin, rivaliteit, agressie en eventueel geweld niet.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 19:20
jeffry
jeffry is offline
Utreg heeft de beste sfeer van allemaal!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten