Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() En ook idd wat barkrukkie zegt, de moslims en joden kunnen dus niet zegenen? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Die krijg je van mij als reminder, juist omdat je niet eens weet wat de Spaanse Inquisitie was. Juist omdat geschiedenis heel belangrijk is, om meningen te kunnen plaatsen in hun context. Om feiten te kunnen beoordelen als laatste stapje in een reeks van elkaar opvolgende en elkaar beinvloedende reacties. Hoe wil je ooit een prachtig boek/film als The name of the rose van Umberto Eco kunnen begrijpen als je niets weet van de achtergrond of van de tijd waarin het zich afspeelt? Wij zijn in 2003 het resultaat van alle gebeurtenissen in de jaren ervoor. Ken Uzelve, ken Uw klassieken. Dan bega je tenminste niet de fouten van voorgaande generaties.
|
ontopic
ik ga niet tegen iedereen zeggen dat me hele familie paranormaal is, dat me tantes heksen zijn en dat ik in geesten geloof en me er mee bezig hou. dat heb ik in het verleden wel gedaan, en ja, toen kreeg ik ook hele vage reacties, en dan vinden ze je meteen ook een heks. je kan het beter voor jezelf houden, veel mensen accepteren het jammergenoeg nog niet.
||
Citaat:
![]() ik denk zomaar dat jouw beeld van hekserij lichtelijk anders is dan de werkelijkheid ![]() ik ben bereid te accepteren dat jij gelooft in zown dude daarboven die de aarde heeft gemaakt, maar dan moet jij ook accepteren dat er mensen zijn die iets anders geloven en doen ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
k vin dat je je er ook niks van aan moet trekken, k bedoel, jij heb tenminste je eigen mening, maar het lijkt me wel heel erg klote als iedereen je telkens zo noemt, k ben zelf ook een pposje gepest en dat was dan wel om een andere reden, k was namelijk te verlegen en te stil naar hun zin, slaat echt helemaal nergens op, maar je hebt misschien andere ideeen en je denkt ergens anders over of je gelooft ergens anders in, what's the problem? moet je toch lekker zelf weten? k zou gewoon als k jou was positief blijven denken en gewoon zoiets hebben zovan: wat kan mij het ook boeien?
|
De meest gebruikte definitie van heks mag dan misschien kloppen met duivelsverband, maar de definitie die uiteindelijk de 'juiste' is voor de heks is: een levenswijze en religie waarin alles in teken staat van de natuur en andere levende wezens.
Dat er mensen zijn die nog altijd geloven dat heksen sex hebben met de duivel, op bezemstelen rondvliegen en naakt op een bergtop staan te dansen (zou ik trouwens ook doen als ik naakt op een bergtop stond...koud daar man!), vind ik best, moeten ze doen. Hun probleem. Het enige waar ik persoonlijk dan wel een beetje bang voor ben, is dat door het onbegrip naar de hekserij er weer angst gaat ontstaan wat uiteindelijk weer gaat leiden tot een inquisitie. Nou is dat lang niet zo waarschijnlijk meer, maar ik haal de mogelijkheid niet weg tot bij iedereen duidelijk is dat een heks niks met de christelijke duivel te maken heeft of ooit zal hebben en dat men weet wat een heks nou wel is. Maar laten we iedereen in z'n waarde laten en niet moeilijk gaan doen over een begrip of naam die voor 2 verschillende groepen 2 verschillende betekenissen kan hebben. Iemand is Wiccan, nou, da's toch mooi voor die persoon? Iemand is atheist, prachtig, lekker onafhankelijk, iemand is traditioneel heks, fijn, de oude tradities worden voortgezet, iemand is christen, geweldig, als jij maar gelukkig bent. Want daar gaat het allemaal om, dat je zelf gelukkig bent met jouw eigen geloof, of ongeloof. En niemand, mag dat van je afnemen. Laat dat dan ook niet gebeuren als mensen iets zeggen wat niet klopt volgens jouw visie, neus in de lucht, tot ziens.
|
![]() |
Die duivelsheks, die bestaat niet, heeft ook nog nooit bestaan. Het ongeloof in God of Satan is inmiddels zo wijdverbreid dat angst voor een nieuwe heksenvervolging door een Inquisitie niet aan de orde is.( En de Inquisitie was niet op jacht, integendeel, die wilde alleen mensen terugbekeren naar God. Veel vonnissen van lagere rechtbanken zijn doorde Inquisitie ongedaan gemaakt wegens gebrek aan bewijs. Meestal was de arrestant dan al bezweken aan de ontberingen in de gevangenis, maar dit terzijde)
Het geloof in magie, geesten, en bezweringen, en contact met die geesten door een medicijnman of 'heks' is van alle tijden en alle culturen. Het ontzag voor deze intermediairs tussen de geestenwereld en de mensenwereld was groot. In de westerse wereld heeft de kerk met zijn priesters deze rol overgenomen. De rituelen werden gestandaardiseerd en vastgelegd. De oude bezweerders vormden concurrentie, werden zwartgemaakt, van kwade bedoelingen beticht, en vervolgd. Dat zal nu wel niet meer gebeuren. Tegenwoordig mag iedereen geloven of niet, naar keuze. Gelukkig maar. Maar nu moeten we voor de wiccanen( dat is een correcte nederlandse uitgang, of wiccanisten, of wiccanten, of wicca-aanhangers,) nog een goeie naam verzinnen. De term heks zorgt voor teveel misverstanden. Ik stem voor wiccaan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 10-03-2003 om 15:06. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik hou maar op over dat Wicca/Wiccan.. worden we het toch niet overeens... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Pesten is een teken van zwakte.
Degene die dat doen, doen geen moeite om jou en je geloof (of iets anders, als het om iets anders gaat) te begrijpen. Het is voor jou misschien lastig hier mee om te gaan, maar als jij echt staat waar je voor staat, dan blijf je hiermee doorgaan zolang je wilt en laat je je niet (her)vormen door hun. @ Christen: 'Jouw' site verteld dan wel heel mooi hoe slecht Witchcraft is, maar als je je er wat beter in verdiept, zie je dat dit niet waar is zoals het word verteld en niet laat zien wat Witchcraft werkelijk is. Het word vergeleken met een leugen en omdat die leugen in het Christendom word verbonden met Satan word in het Christendom hekserij als iets duivels gezien. (dit is gebaseerd op die site). Wat je er wel had bij moeten vermelden vind ik is dat die site voor (zwaar) gelovige Christenen is gemaakt. Die zijn meer overtuigd van hun geloof en als zij dat als meer 'waarheid' zien (het Christendom, samen met al hetgene waar dat voor staat), dan zullen ze Witchcraft heel anders opvatten dan een jonge Christen/jong iemand die nog wat aan het leren is over het geloof en op zoek is naar zijn of haar lotbestemming. Dan is dit geen goede bron, aangezien op dat punt een hoop onwaarheden erin zitten als je niet vanuit het (zwaar) Christelijke perspectief kijkt. (zie dit )
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Hai,
ik kijk erg kritisch naar dingen zoals het Wicca-zijn(?) en spiritualiteit en geloof e.d. Maar wat ik hier zie slaat echt alles! Je mag gelukkig zelf weten wat je doet en ik vind het dan ook buitengewoon zielig dat sommige mensen hierop reageren alsof ze zelf "beter" weten. Kom op nou mensen, laat iedereen lekker zelf weten wat ie doet, ik heb weinig tegen anderen en hun mening zolang ze die mening niet aan mij opdringen. Het is TE makkelijk om iets wat je niet goed begrijpt of vreemd vind zomaar de grond in te stampen. Waarom heet het WICCA trouwens? Ik moet altijd weer denken aan van die blanke figuren die doen alsof ze uit THE HOOD komen..maar ja..dat ben ik he.. Groet! Tim |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
eeh voordat je ergens je mening over geeft is het WEL verstandig om te weten waar je het over hebt .. en als jij niet in de natuurkrachten wil geloven dan moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten . maar neem van mij aan dat ze zich laten zien aan wie ze wil zien ow en ik ben geen zweefteef .. hahahaha hoe kom je erop zweefteef bijna net zo erg als typmiep *** proest *** |
![]() |
|
wicca, wiccan, wicce, hekserij, witchraft allemaal BLA! Ik ben al deze termen afgestapt en om het algemene aan te geven zeg ik "hekseri" of paganisme.. wicca bevalt me niet, want dat heeft over de jaren zo'n imago gekregen dta je meteen als 11 jarige pentagram dragende rozeblaadjes gooiende zweefteef wordt uitgemaakt
![]() ![]() wicca komt trouwens van witta, wat geloof ik the wise ones betekent maar forgive me if I'm wrong. ik ben tenslotte geen wicca ![]() ![]() ooit was wicca een (bestwel extreem) geloof dat gesticht was door een man in de jaren 50 met zijn eigen willetje eraan vast geplakt.. wat is het nu?
||
Citaat:
http://www1.tip.nl/~t968103/merlins_...e/ma_words.htm
||
![]() |
Citaat:
![]() (MC Wigger + DJ Wannabee! = ![]()
||
Citaat:
Voor meer uitleg ga naar http://www.siteofdarkness.com en klik op Wicca, daar vind je een FAQ en meer uitleg over magie ![]() of met google kan je ook heel wat vinden.
||
![]() |
Citaat:
en daar geef ik 'm groot gelijk in ![]()
||
Citaat:
![]() Ja, zo zou het wel een stuk leuker worden he? Ben je even boos op iemand, *poef* word jij maar fijn een kikker! ![]() Maar dan begint het wel heel erg op een sprookje te lijken ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
[Enquête] christenen, want denken jullie over hekserij? Flijn | 38 | 21-05-2009 14:34 | |
Psychologie |
Psychologische Patronen, Deel I: Harde Muziek ^AmArU^ | 80 | 24-03-2002 14:10 |