Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Je zegt dat macht corrumpeert, maar dat betekent dus dat het Communisme nooit zal werken. Wat is trouwens het verschil tussen Marxisme en communisme? Citaat:
Citaat:
Natuurlijk kun je mensen veranderen, maar voor hoelang? Ik ben het er mee eens dat elk onbaatzuchtig een verrijking zou zijn voor de wereld. Maar er zijn geen onbaatzuchtige mensen. Of je het voor geld, sex, liefde, aanzien of erkenning. Je doet het ergens voor. |
![]() |
|
Verwijderd
|
[QUOTE]Assasin schreef op 03-05-2003 @ 09:41:
In kapitalistische landen als Brazilie en Argentina hebben ze nog wat vrijheid. In dat tot voor kort 'arbeidersparadijs' van jou hebben ze geen keuzevrijheid, geen vrijheid van meningsuiting en als wel eigen keuzes maakt en een eigen mening hebt die je niet door dat communistische tuig is opgedrongen dan komt de geheime politie je wel ophalen. Gratis onderwijs? Onderwijs waar je alleen leert wat Castro wilt, waar je er geen eigen mening op mag nahouden? Dat is geen onderwijs meer naar mijn mening. Vrijheid maar geen eten, een slechte gezondheidszorg en verschrikkelijk slecht onderwijs. Sloppenwijken heb je op Cuba niet (sociale woningbouw), in Brazilië en Argentinië genoeg. Cuba is niet zo dictatoriaal als jij wil doen voorkomen, vergeleken met de SU zeker. De Castro-verering is helemaal niet groot in het onderwijs, de Cubaanse leerlingen moeten alleen elke dag trouw zweren aan het land en zingen een communistisch lied. En waar haal je vandaan dat je zou moeten leren wat Castro wil? Hoe kan het dan dat de Cubaanse bevolking goed opgeleid is? Als een leerling alleen het Communistisch Manifest uit z'n hoofd zou moeten leren lijkt het me sterk dat er een goede gezondheidszorg is met bekwame artsen en verplegend personeel. En wat heb je aan een arts met een eigen mening die niet goed weet hoe ie je ziekte moet genezen? Ik vind dat van ondergeschikt belang. Een land als Rusland was voor de revolutie van '17 toch behoorlijk sterk land dat behoorlijk opgebouwd was, waarom hebben ze het daar niet geprobeerd om de Tsaar omver te werpen en er democratische verkiezingen te houden? Rusland voor de Oktober Revolutie op cultureel en militair gebied misschien sterk, maar het overgrote deel van de bevolking was straatarm en onopgeleid. Het Rusland onder de Tsaar was eveneens een dictatuur die duizenden mensen het leven gekost heeft. Je begrijpt, via democratische verkiezingen daar de macht grijpen zou onmogelijk zijn geweest. Je zegt dat macht corrumpeert, maar dat betekent dus dat het Communisme nooit zal werken. Waarom niet? Als je integere mensen weet te vinden, en niet alleen machtsbeluste personen, kan het best werken. Wat is trouwens het verschil tussen Marxisme en communisme? Een kort artikel overmarxisme Je zegt dat communisme en dictatuur onlosmakelijk met elkaar verbonden is, maar dan zeg je dat al die excessen voortkomen uit het feit dat het een dictatuur is en niet omdat communistisch land is. Maar uit jouw woorden maak ik op dat elk communistisch land een dictatuur is. Dus ligt het wel aan het communisme. Nee, aan de dictatuur. Uit de communistische leer vloeit niet voort dat je politieke tegenstanders uit de weg moet ruimen, dat vloeit voort uit het dictatoriale systeem. Hitler, Mussolini, Pinochet, Videla etc. waren (semi-)fascisten en hebben ook hun politieke tegenstanders uit de weg geruimd. Rara, wat is de overeenkomst? Precies, dat ook het fascisme een dictatoriaal systeem aanhangt. Overigens, als je het artikel over marxisme gelezen hebt, kun je lezen dat Marx tegen dictatuur was. Mischien is het ook wel heel makkelijk, maar het feit blijft wel. Mensen zijn hebzuchtig, naar macht, geld of wat dan ook. Natuurlijk kun je mensen veranderen, maar voor hoelang? Ik ben het er mee eens dat elk onbaatzuchtig een verrijking zou zijn voor de wereld. Maar er zijn geen onbaatzuchtige mensen. Of je het voor geld, sex, liefde, aanzien of erkenning. Je doet het ergens voor. Ieder mens is te overtuigen, niet alle mensen zijn zo. In ieder mens moet iets goeds schuilen, ik citeer Moeder Theresa: ''In ieder mens schuilt iets goeds, sommigen houden het klein of verbergen het, maar het is er''. Ik geloof niet dat er veel puur kwaadaardige mensen zijn (mensen als Hitler, Stalin etc. daargelaten). Je moet het goede opwekken en mensen enthousiast weten te maken om zich in te zetten voor de goede zaak. Ik hoor vaak genoeg dat mensen het communistische ideaal mooi vinden, dan moet er toch iets mee te doen zijn? |
![]() |
||
Citaat:
dat met die pizza margaritha vind ik echt belachelijk, je kunt ook wel een beetje doordraaien toch? pfffff, ze konden die 700000 beter ergens anders aan besteden, aan nuttige dingen als je t mij vraagt, maar ok dat kleur bekennen is op zich nog niet zo erg, dat doen alle landen, dus doet iedereen lekker mee, je moet tenslotte laten zien dat je voor je eigen land bent, maar het is en blijft patriottistisch, maar het is zeg maar geintegreerd in de wereld, op zich heel jammer, want hierdoor ontstaan oorlogen en al die andere slechte dingen
||
![]() |
Citaat:
dan heb ik liever kinderen die 1 keer in het jaar een liedje zingen voor de koningin..... ![]()
||
![]() |
Citaat:
- Ik neem aan dat we geen miljoenen hoeven uit te geven aan een president. 150.000 ŕ 200.000 lijkt mij genoeg. - Maakt het wat uit of je de macht aan één koning geeft of aan één gekozen president t.a.v. samenballing van macht? - De koning(in) doet mee in het wetten maken e.d. en zodeonde heeft zij invloed. Of er een populist aan de macht komt moet aan het volk zijn, we hebben gezien dat het volk gauw genoeg van haar fouten heeft geleerd. - Ik ben het wel een beetje met je eens dat een matigende factor wenselijk is, een indirect gekozen president zou hiervoor bijvoorbeeld een mogelijkheid zijn. - Nederland geeft meer om de vrije feestdag die er aan verbonden is, dan het instituut zelf. Ik snap niet dat je voor conservatief nationalisme kan zijn. |
![]() |
||
Citaat:
Het volk is dom. Het volk leert niet. Nooit.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Nee.... het volk is dom is misschien niet de goeie uitdrukking (alhoewel ik denk dat o.a. Nare Man en Joostje zich er wel in kunnen vinden). Het volk is ongeinformeerd, makkelijk te overtuigen, en te ongeinterreseerd om zich voldoende te verdiepen in de politiek. En populisten spelen daar op in.
||
Citaat:
Maar je hebt gelijk. Beweer ik dat dan?
||
Citaat:
||
Citaat:
Je kan dan ook aan andere vormen van het kiezen vvan een staatshoofd denken, waar jij voorstander van bent (toch?), zoals een beperkt stemrecht. Maar dat brengt ook weer allerlei nadelen met zich mee.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Een gekozen mp met veel politieke macht legt de weg open voor populisme, en bovendien krijgen we dan Amerikaanse toestanden waarbij de verkiezingen te koop zouden zijn. Het volk kan niet beslissen of iemand de kwaliteiten heeft om een land te besturen na hem of haar drie keer op tv te hebben gezien ![]()
Laatst gewijzigd op 06-05-2003 om 10:26. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Ik heb even een 2 weekjes helemaal vakantie gehouden, dat betekent voor mij geen ongezond staren achter een beeldscherm. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
|
![]() |