Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2003, 09:32
mammie_yvonneke
mammie_yvonneke is offline
Citaat:
Charlie1704 schreef op 18-05-2003 @ 21:18:
@ nicole1987:
ik vind het onwijs goed van je, dat je het aan je ouders verteld hebt. als je je eigen beslissing maar goed vind, en dan maakt het niet uit wat de rest er van vind. het is JOUW beslissing... maar bedenk wel dat het je leven, als je het zou houden, drastisch zou veranderen.. heel veel sterkte de komende tijd!!!

@ mammie_yvonneke:
ik vind het echt ongelooflijk knap dat je je dochtertje hebt*is een beetje een scheve zin* maar ik vind het knap van je! en ook dat je er over verteld.. ik zou het zelf denk ik absoluut niet willen en kunnen om op mn 17e een kind op te voeden, maar ik heb echt bewondering voor je en ik hoop voor je dat je slaagt voor je examen!! succes!!

Kus
Charlie, ook een abortus zal je leven drastisch veranderen, je zal het je hele leven blijven afvragen denk ik. Wat zou er van mijn kindje geworden zijn, ze zou nu al 10 geweest zijn.........
Oud 19-05-2003, 10:09
Ace*Dusty
Ace*Dusty is offline
Hier ook een berichtje van mij.

Ook een tienermama en tevens een vriendin van mama Yvonneke.
Ook ik heb een dochtertje van nu 4.5 maand en ben zwanger van de 2e .

Ik was begonnen met een opleiding tot reataruantkok tot ik *toch iets sneller dan verwacht* zwanger raakte .

Aangezien IK VIND *even dik voordat ik dadelijk iedereen over me heen krijg* dat als je oud genoeg bent voor seks je ook de gevolgen moet kunnen dragen *anders moet je er niet aan beginnen*.
Kwam abortus ook niet ter sprake, het is kiezen voor de makkelijke weg en je ontloopt zo je verantwoordelijkheid. wel de lusten niet de eventuele lasten.

Er zijn hier blijkbaar veel mensen die denken dat je leven ophoudt als je een kind krijgt, dat vind ik erg jammer .

Ik ben getrouwd werk alleen op zaterdag als mijn man thuis is en financieel redden we het prima.

Je zult zien dat als je eenmaal niet meer uitgaat etc en niet meer zoveel geld te besteden hebt je een grot deel van je 'vrienden'kwijtraakt omdat je niet meer in hun straatje past.

Pas dan zul je zien wie je echte vrienden zijn, als je die hebt.

Bianca, mama van Ashley en Frummel
Oud 19-05-2003, 10:24
Sarah_temp
Sarah_temp is offline
Hai Nicole,

Misschien heb je iets aan deze link:
www.vbok.nl
Laat je in ieder geval heel goed informeren voordat je stappen onderneemt.
Wat je nu ook beslist het zal een grote invloed hebben op je verdere leven.
Het betreurt me dat er veel mensen zijn die het maar als een ingreep zien.Ook las ik dat iemand (sorry naam kwijt) schreef over een klontje cellen.
Weet je wel hoe snel je kindje ontwikkeld ?
Met 6 weken zwangerschap klopt het hartje zelfs al !
(dat is dus al 2 weken nadat je weet dat je in verwachting bent)
Er bestaan ook andere opties dan een abortus.(bv adoptie)

Op die site staat het telefoonnummer.
Hun kunnen jouw,je vriend en je ouders alles vertellen wat je wilt weten.
Laat je in ieder geval goed informeren over je kindje.
Hoe ver zij/hij nu ontwikkeld is.
Je kan daar nu je ogen voor dicht doen en er "simpel" over denken ,maar dan kom je er hoe dan ook later (eventueel bij een volgende zwangerschap) ook wel achter hoever je kindje was ontwikkeld.

Laat je goed informeren wat een abortus precies inhoud en wat de lichamelijke en geestelijke gevolgen kunnen zijn.
Iemand schreef dat het geen gevolgen heeft op een volgende zwangerschap ,maar het kan wel degelijk (erge)gevolgen hebben!
Dus laat je informeren!!

Laat je goed informeren over andere opties.
(bv.adoptie)

En vooral:
Laat je informeren over de mogelijkheden als je je kindje bij je wilt houden.
Er zijn meer dingen geregeld voor jou,je ouders en je kindje dan je denkt.
Dus ga aub nu nog naar die site en neem contact met ze op.
Dat is de beste stap die je nu kunt nemen.

Sterkte,
Sarah
Oud 19-05-2003, 10:43
Sarah_temp
Sarah_temp is offline
En dan wil ik nog iets kwijt

Het leven met kinderen is echt niet erg.
Sommige hier hebben er zo'n verschrikkelijk idee van.
Zulke rotkinderen in de buurt

Ik ben 22 en in verwachting van ons derde wonder.
Mijn leven is fantastisch.
Julli hadden het over bijv stappen.
Oke ,ik heb het stappen enzo allemaal wel al gezien ,maar ook dat is mogelijk als je moeder bent.
Of ken jij alleen maar ouders die de hele dag en nacht niets kunnen doen zonder de kids ?
Enne ik bied me desnoods wel als oppas aan
Oud 19-05-2003, 11:25
xxxloesje
xxxloesje is offline
Ik ben 19 en heb een kindje van nou een half jaar. En zoals sommigen zeggen het is helemaal niet vervelend, Sanne is ontzettend lief oke tuurlijk huilt ze weleens en is ze wel eens een dagje vervelend, maar dat stelt helemaal niks voor in vergelijking wat je er voor terug krijgt.
Ik zou echt niet meer zonder haar kunnen. Als je het echt wilt kun jij het beste geven aan je kindje ook al ben je nog jong als je er zelf achter staat dan kun jeheel veel aan en kun jij je kind echt wel opvoeden. Er zijn genoeg tienermoeders en vaders en bij het grootste gedeelte gaat het allemaal perfect ik heb vaak genoeg van andere mensen te horen gekregen dat wij het zelfs nog beter doen dan oudere ouders omdat die pas zo laat aan kinderen beginnen en het dan helemaal geen plaats kunnen geven in hun leven. Tuurlijk iedereen moet zelf weten wat je doet maar ik wou ook even mijn versie laten horen. En als jij jezelf oud genoeg vind om sex te hebben moet je ook de verantwoordelijkheid nemen als je zwanger wordt.

Groetjes Marloes
Oud 19-05-2003, 11:38
Verwijderd
Volgens mij heeft hier iemand een blik tienermoeders open getrokken.

Vooral omdat ze vandaag aangemeld zijn en 1 of 2 posts hebben: die in deze topic.
Oud 19-05-2003, 11:42
ekki
ekki is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-05-2003 @ 12:38:

Vooral omdat ze vandaag aangemeld zijn en 1 of 2 posts hebben: die in deze topic.
inderdaad .
Oud 19-05-2003, 11:51
PrimRose
PrimRose is offline
hmmm, is het niet beter om de topicstarter haar eigen keus te laten maken ipv een bataljon tienermoeders aan te laten trekken om haar ervan te overtuigen hoe geweldig het tienermoederschap wel niet is?

Eerder in dit topic heeft ze gezegd dat ze er bijna zeker van was dat ze het niet wilde houden. Heb daar dan gewoon respect voor, wij hebben toch ook respect voor degenen die een andere keuze hebben gemaakt.
Oud 19-05-2003, 11:58
Verwijderd
Citaat:
PrimRose schreef op 19-05-2003 @ 12:51:
hmmm, is het niet beter om de topicstarter haar eigen keus te laten maken ipv een bataljon tienermoeders aan te laten trekken om haar ervan te overtuigen hoe geweldig het tienermoederschap wel niet is?

Eerder in dit topic heeft ze gezegd dat ze er bijna zeker van was dat ze het niet wilde houden. Heb daar dan gewoon respect voor, wij hebben toch ook respect voor degenen die een andere keuze hebben gemaakt.
idd
Oud 19-05-2003, 12:52
xxxloesje
xxxloesje is offline
Tuurlijk iedereen moet zijn eigen keus maken maar ik las zoveel dingen over tienerouders die helemaal niet waar zijn en mensen zeggen dingen die ze helemaal niet kunnen weten omdat ze nooit in zón situatie hebben gezeten. En als dat meisje hier neer zet en om hulp vraagt heeft toch iedereen recht om hier wat neer te zetten??????
Oud 19-05-2003, 13:01
Verwijderd
Dat bedoelen we niet...
Oud 19-05-2003, 13:06
poesiefox
poesiefox is offline
En dan zijn al die tienermoeders ook nog eens minimaal drie jaar ouder toen ze zwanger raakten dan de vijftienjarige topicstartster. En op die leeftijd maakt dat heel veel uit. Omdat ze nog een puber in de groei is , is voor haar de kans op complicaties tijdens de zwangerschap en de bevalling groter dan voor uitgegroeide vrouwen.

Maar ze benadrukken alleen hoe geweldig het is.

Welke muts wordt er trouwens al weer zwanger van de tweede als de eerste net een paar maanden oud is? Sorry, dat de eerste een ongelukje is, daar kan ik inkomen, maar om het nog een keer te laten gebeuren, dat is gewoon stom. Hoe wil je dan aan beide kindjes de onverdeelde aandacht geven die ze verdienen? Als je er twee in de wieg en aan de borst hebt? Fysiek is het voor jou ook helemaal niet goed, want je geeft zo je lichaam niet eens de kans om te ontzwangeren. Slecht voor je baarmoeder, voor je buikspieren, voor je bekkenbodemspieren, voor je bekkenbotten, voor je rug, voor je hart. Een kind maken is topsport. Dat moet je twee jaar uitstellen, en zeker niet doen als je zelf nog moet groeien.

Ontzwangeren is lichamelijk herstellen en geestelijk bijkomen uit de roze babyroes waar alle jonge moeders het eerste half jaar in verkeren. Het is een endorfinestoot die vergelijkbaar is met smoorverliefd zijn. Dat heeft de natuur zo geregeld, anders zou je de verzorging van zo'n wenend mormel nooit op je nemen.

En alle tienermoedertjes hier zitten nog middenin die roes. Ik geloof niet dat die een onbevooroordeeld standpunt kunnen innemen.

Dames, fijn dat jullie zo emotioneel zijn, gefeliciteerd met jullie kroost, maar jullie situatie is niet die van de topicstartster. Die is VIJFTIEN. Geen 17, 18, 19 of 20. Ze zit nog op school, woont nog bij pappie en mammie thuis. Ze is niet getrouwd met een man die kostwinner is, ze heeft geen opleiding, geen werk, geen middelen, geen woonruimte, en door dat kind ook geen vooruitzichten om dat zelfstandig te bereiken.

Face it, het is te vroeg. Niet lichamelijk, ze is per slot van rekening zwanger, maar wel voor deze gecompliceerde maatschappij. Ze kan er best een fles in stoppen en er een luier om doen, ze kan ervan houden, maar ze kan het niets leren wat ze zelf nog niet geleerd heeft. Ze kan het niet begeleiden in wat ze zelf nog niet ervaren heeft.
Oud 19-05-2003, 13:09
marij
marij is offline
Citaat:
PrimRose: hmmm, is het niet beter om de topicstarter haar eigen keus te laten maken ipv een bataljon tienermoeders aan te laten trekken om haar ervan te overtuigen hoe geweldig het tienermoederschap wel niet is?
Ik ben ook tienermoeder en ga helemaal niet zeggen hoe geweldig t wel niet is, maar veel mensen hier zijn ook wel erg kortzichtig hoor... Jullie geven geen mening maar duwen haar gewoon bijna abortus in dr strot... Dus wie overtuigt wie nou????
Vind je t raar dat er een blik tienermoeders word opengetrokken??????
Ik niet....

Ik ben ongeplant zwanger geraakt en had geen keuze tot abortus, ik kwam er pas met 6 maanden achter.. Ik moest er dus wel voor gaan.. Als ik t eerder had geweten dan weet ik niet wat ik had gedaan maar wat ik nu wel weet is dat ik er gigantische spijt van zou hebben gehad...
Ik ben veel van mn vrijheid kwijt maar je krijgt er ook super veel voor terug... Als ik op mn 30ste een kind had gekregen en dan zou ik in de overgang zijn als mn kind in de puberteit is... nee dat is lekker....

En Rodina voor jou.... Ik dacht dat ik alles wel had meegemaakt met hopeloze mensen maar jij bent toch echt wel erg zielig....

Laat nicole een eigen keuze maken en duw haar niet een abortus bijna in dr strot.... Je mening ok... maar ga hem niet op andere opdwingen....

groetjes marij
Oud 19-05-2003, 13:16
Ace*Dusty
Ace*Dusty is offline
Citaat:
Welke muts wordt er trouwens al weer zwanger van de tweede als de eerste net een paar maanden oud is? Sorry, dat de eerste een ongelukje is, daar kan ik inkomen, maar om het nog een keer te laten gebeuren, dat is gewoon stom. Hoe wil je dan aan beide kindjes de onverdeelde aandacht geven die ze verdienen? Als je er twee in de wieg en aan de borst hebt? Fysiek is het voor jou ook helemaal niet goed, want je geeft zo je lichaam niet eens de kans om te ontzwangeren. Slecht voor je baarmoeder, voor je buikspieren, voor je bekkenbodemspieren, voor je bekkenbotten, voor je rug, voor je hart. Een kind maken is topsport. Dat moet je twee jaar uitstellen, en zeker niet doen als je zelf nog moet groeien.

[/B]
Dat zal ik je uitleggen: Ten eerste mijn dochter Ashley is geen ongelukje. De gemiddelde tijd dat iemand erover doet is een jaar ongeveer. Als dat bij ons ook zo was geweest had ik mijn studie net af kunnen maken.

En ten 2e als wij 2 kindjes kort op elkaar willen is dat ons probleem, niet die van jou.

En trouwens wat weet jij nou van kinderen, borstvoeding en zwanger zijn/ worden
Oud 19-05-2003, 13:16
marij
marij is offline
Over die muts waar jij t over hebt poesiefox kan je niet oordelen.. Je kent haar niet en weet ook niet waarom ze voor een 2de heeft gekozen... Beetje heel erg laag van je......

Ok 15 is anders dan 16-17 or whatever maar je hebt toch ook de sex dus vind ik dat je je verantwoordelijkheid moet tonen... Wel de sex maar niet de verantwoordelijkheid... Lekker makkelijk hoor... Kijk bij verkrachting en dan abortus is een ander verhaal....

Citaat:
En alle tienermoedertjes hier zitten nog middenin die roes. Ik geloof niet dat die een onbevooroordeeld standpunt kunnen innemen.
Helemaal laag en zielig van je... Tuurlijk kunnen wij wel een onbevooroordeelt standpunt innemen... Onee wacht ik zit nog in een roes... Ik ben geestelijk onbekwaam zeker....
Sorry hoor... maar jij bent echt super zielig....
Oud 19-05-2003, 13:18
Ace*Dusty
Ace*Dusty is offline
en slimmerd met 20 ben je weluitgegroeid hoor.

Ik weet niet wat voor Biologie boeken je leest
Oud 19-05-2003, 13:27
Bruut
Bruut is offline
slotje, dit wordt knokke
Oud 19-05-2003, 13:35
marij
marij is offline
nee toch geen slotje.. dit word toch geen knokke....
althans een goeie discussie ga ik niet uit de weg... althans zoals ie nu gaat is t wel een slechte discussie als mensen nou gewoon goeie meningen geven en die normaal onderbouwen dan kan t nog best leuk worden....
Oud 19-05-2003, 13:46
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 19-05-2003 @ 12:38:

Ik las het, ik dacht het, en lag helemaal dubbel toen ik deze überdroge post las. Daarvoor bedankt.

Verder denk ik dat deze ''discussie'' alleen maar zal uitlopen op een zwart-wit kinderen zijn geweldig/kinderen zijn een last als je jong bent ''iets'' (echt een discussie kan ik het niet noemen). dus ik denk niet dat de topicstartster er veel aan zal hebben.

Want de ene zegt ''duw die abortus niet door haar strot heen'', maar tis ook niet de bedoeling dat je dat kind uit haar baarmoeder trekt hoor!
Oud 19-05-2003, 13:50
marij
marij is offline
Citaat:
Want de ene zegt ''duw die abortus niet door haar strot heen'', maar tis ook niet de bedoeling dat je dat kind uit haar baarmoeder trekt hoor!
Ik zeg ook niet dat ze dr kind moet houden... Ik zeg ook niet dat ze abortus moet laten doen....

Beetje beter lezen graag.....
Oud 19-05-2003, 14:10
Verwijderd
Citaat:
poesiefox schreef op 17-05-2003 @ 13:27:
Leonoor: Waaruit kun jij de conclusie te trekken dat het wel goed zou gaan?
Waaruit kun jij de conclusie trekken dat het niet goed zou gaan?
Oud 19-05-2003, 14:20
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
marij schreef op 19-05-2003 @ 14:50:
Ik zeg ook niet dat ze dr kind moet houden... Ik zeg ook niet dat ze abortus moet laten doen....
Een discussie is ervoor bedoeld om beide standpunten te beargumenteren. Als beide partijen alleen maar in telkens iets andere bewoordingen hun standpunt blijven roepen, schiet het niet op. Er werden hier -goede en minder goede- argumenten genoemd, maar de laatste paar reacties worden er alleen maar gevoelskwesties aangehaald. Natuurlijk zijn alle tienermoeders die nu reageren ontzettend blij met hun kindje, de tienermoeders die er niet tevreden over zijn zullen zulke onderwerpen niet opzoeken en dus ook niet reageren.
Citaat:
Dames, jullie situatie is niet die van de topicstartster. Die is VIJFTIEN. Geen 17, 18, 19 of 20.
Dit vind ik ook een groot verschil maken.

Sowieso blijf ik bij mijn standpunt dat iedere keuze, ongeacht welke het is, goed is, zolang Nicole1987 zelf maar volledig achter haar beslissing staat, en haar ouders en vriend haar steunen.

Bovendien, tot slot: Nicole1987 heeft haar besluit genomen. Ik kan maar 1 ding zeggen: Respecteer die keuze en rust erin.
Oud 19-05-2003, 14:26
Verwijderd
Citaat:
marij schreef op 19-05-2003 @ 14:09:
Ik ben ook tienermoeder en ga helemaal niet zeggen hoe geweldig t wel niet is, maar veel mensen hier zijn ook wel erg kortzichtig hoor... Jullie geven geen mening maar duwen haar gewoon bijna abortus in dr strot... Dus wie overtuigt wie nou????
Vind je t raar dat er een blik tienermoeders word opengetrokken??????
Ik niet....
Volgens mij generaliseerd er hier iemand... Lees goed en je ziet dat er ook mensen zijn die er anders over denken. Jij bent nu niet beter bezig dan wie dan ook.
Oud 19-05-2003, 14:27
Verwijderd
Citaat:
marij schreef op 19-05-2003 @ 14:16:
Tuurlijk kunnen wij wel een onbevooroordeelt standpunt innemen...
Denk je dat?

Niemand is objectief. Objectiviteit is namelijk iets wat de mens volgens mij van nature vreemd is. In alles wat je zegt, doet en wilt, wordt je namelijk beïnvloed. Door je opvoeding, door je vrienden, je ouders, en alles wat je meemaakt. Dus een onbevooroordeeld standpunt heb je gewoon nooit.

En zeker tienermoeders hebben dat niet. Want jullie hebben een emotionele tijd achter de rug, met bevalling en zorgen voor een kleintje... Natúúrlijk kan je dan geen objectief standpunt innemen. Je bent bevooroordeeld door je kindje, door wat je hebt moeten doorstaan met je bevalling, en het spijt met om het te moeten zeggen, maar poesiefox heeft wel degelijk gelijk.

Wat niet wegneemt dat zij ook bevooroordeeld is. Ze vindt kinderen best leuk, maar niet vierentwintig uur per dag en ze begrijpt waarschijnlijk ook niet echt dat het wel leuk is. Dat begrijp je waarschijnlijk alleen als je een kindje hebt. Maar dat is dan weer niet objectief.

Mijn mening over het probleem abortus of niet? Als ik nu zwanger zou raken, dan zou ik mijn kindje houden. Ik heb een stabiele relatie (meer dan drie jaar nu), ik heb een vriend die studeert en ik denk dat ik het wel aankan. Maar ik ga er niet bewust zwanger voor worden. Dat zou gekkenwerk zijn. Dan wacht ik liever nog tot ik samenwoon (over een jaar of zo) en aan het studeren ben.
Oud 19-05-2003, 14:36
marij
marij is offline
Ik zeg niet dat ik beter ben maar zeg nou zelf t merendeel hier zegt zonder t echt te zeggen dat abortus beter is....
Oud 19-05-2003, 14:37
PrimRose
PrimRose is offline
Citaat:
marij schreef op 19-05-2003 @ 14:09:
Laat nicole een eigen keuze maken en duw haar niet een abortus bijna in dr strot.... Je mening ok... maar ga hem niet op andere opdwingen....

groetjes marij

Als je goed had gelezen wat ik had geschreven was je tot de conclusie gekomen dat ik ook alleen maar wil dat Nicole haar eigen keuze maakt. En dat heeft ze al gedaan, zie elders dit topic. Vind het alleen raar dat net wanneer zij haar keuze heeft gemaakt, er tig tienermoeders komen vertellen waarom ze het wel moet houden terwijl ze aangegeven heeft dat ze het hoogstwaarschijnlijk laat weghalen. Laat haar gewoon doen wat naar haar inziens het beste voor haar is.
Oud 19-05-2003, 14:38
Sarah_temp
Sarah_temp is offline
(Dan schrijf ik het er voor de duidelijkheid maar even bij.
Dit berichtje is off-topic .Ik reageer even op de reacties van andere.)

Primerose:
Was dat berichtje over het vbok dan zo bevooroordeeld
Volgens mij krijgt ze daar juist nuttige informatie zonder dat iemand zijn mening "opdringt".(en alleen informatie die echt waar is)

Ik kreeg toen ik dit draadje las niet echt de indruk dat er hier echt mensen waren die haar goed (zonder eigen mening) konden adviseren.
De meiden uit het "blikje tienermoeders" weten uit ervaring wat het is om voor die keuze te staan (ik niet).Zij kunnen zich waarscheinlijk beter in haar verdiepen dan iemand die nooit voor die keuze heeft gestaan.Of heb ik dat mis ?

Poesyfox-
Heb je er wel eens aan gedacht dat niet alle tienermoeders "per ongeluk" zwanger zijn geraakt ?
Sommige mensen kiezen er bewust voor om op jonge leeftijd aan kinderen te beginnen.
Dan had je het nog over het ontzwangeren van je lichaam.
Een voordeel van op jonge leeftijd kinderen krijgen is dat je lichaam veel sneller hersteld.
Dan schreef je nog over de aandacht die ze verdienen.
Hoeveel ouders werken er terwijl ze kinderen hebben?
Denk je dat ze onzettend veel aandacht krijgen op een kinderdagverblijf waar nog eens 12 kinderen rondlopen ?
Ik denk dat iemand die fulltime moeder is haar kinderen (ook als die snel achter elkaar komen) meer aandacht kan geven.Dus oordeel daar niet zo snel over.

Even helemaal off-topic ,maar waar haal jij je info vandaan ?
Je schrijft overtuigend ,maar er klopt soms geen bal van.

Dan werd er nog door iemand geschreven dat alle tienermoeders nog in die roes zitten.
Haha daar moet ik dus om lachen.
Zitten jullie zeker in de pubertijd
Tja als je zo'n domme opmerking geeft dan verlaag ik me maar even tot je niveau.

Maar ja genoeg gelachen.

Nicole ik hoop dat je wat aan die link hebt.
Sterkte met het nemen van voor jou de juiste beslissing.

Laatst gewijzigd op 19-05-2003 om 15:01.
Oud 19-05-2003, 14:46
Verwijderd
Citaat:
marij schreef op 19-05-2003 @ 15:36:
Ik zeg niet dat ik beter ben maar zeg nou zelf t merendeel hier zegt zonder t echt te zeggen dat abortus beter is....
En jij zegt, zonder een redelijke argumentatie, dat het kindje houden beter is.

(nou ja, ik vind in ieder geval 'een kindje is lief' niet een een argumentatie)

Iedereen reageert hier met zijn hart in plaats van met zijn verstand geloof ik.
Oud 19-05-2003, 15:29
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 19-05-2003 @ 15:46:
Iedereen reageert hier met zijn hart in plaats van met zijn verstand geloof ik. .
Dat is op zich ook wel weer logisch... Een dergelijke kwestie kun je niet puur rationeel oplossen, daar komt altijd emotie bij kijken, omdat het nu eenmaal niet om een wegwerpvoorwerp gaat, maar om leven. Ik ben het inderdaad wel met je eens dat er wel argumenten op tafel moeten komen, in plaats van enkel gevoelskwesties.
Citaat:
Ik kreeg toen ik dit draadje las niet echt de indruk dat er hier echt mensen waren die haar goed (zonder eigen mening) konden adviseren. De meiden uit het "blikje tienermoeders" weten uit ervaring wat het is om voor die keuze te staan (ik niet).Zij kunnen zich waarscheinlijk beter in haar verdiepen dan iemand die nooit voor die keuze heeft gestaan.Of heb ik dat mis ?
De 'meiden uit het "blikje tienermoeders"' hier hebben allemaal dezelfde keuze gemaakt. Ik kan hun mening zo niet als doorslaggevend noemen... Tenzij je ook een aantal meisjes aan het woord laat die (per ongeluk) zwanger zijn geworden en toen besloten hebben tot een abortus...
Citaat:
Heb je er wel eens aan gedacht dat niet alle tienermoeders "per ongeluk" zwanger zijn geraakt ? Sommige mensen kiezen er bewust voor om op jonge leeftijd aan kinderen te beginnen.
Inderdaad, maar daar gaat het in dit topic niet over, want Nicole heeft er niet voor gekozen om zwanger te raken...
Citaat:
Zitten jullie zeker in de pubertijd. Tja als je zo'n domme opmerking geeft dan verlaag ik me maar even tot je niveau.
Maken we er dan even puberTEIT van... En bovendien... Poesiefox is geloof ik 28...
Oud 19-05-2003, 15:31
marij
marij is offline
Krummeltje ik zeg ook niet dat t kindje houden beter is....
Ik heb mijn eigen mening niet gegeven wat ik vind dat zij moet doen en zowiezo is t haar keuze dus zeg ik er niks over.. Ik vind/vond alleen dat er erg kortzichtig werd gedaan....
Oud 19-05-2003, 15:37
PrimRose
PrimRose is offline
Citaat:
Sarah schreef op 19-05-2003 @ 15:38:
(Dan schrijf ik het er voor de duidelijkheid maar even bij.
Dit berichtje is off-topic .Ik reageer even op de reacties van andere.)

Primerose:
Was dat berichtje over het vbok dan zo bevooroordeeld
Volgens mij krijgt ze daar juist nuttige informatie zonder dat iemand zijn mening "opdringt".(en alleen informatie die echt waar is)

Heb ik dan iets over die link gezegd? Ik vind het juist goed dat iets van twee kanten belicht wordt. Dus die link is prima. Maar laat haar nu gewoon met haar ouders, haar vriend en de ouders van haar vriend praten, en bekijken wat voor haar specifieke situatie het beste is. Wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken. (en hiermee val ik niemand aan, want het geldt voor beide kanten, voor de een is een abortus de juiste keuze, voor de ander is het kind houden de beste keuze.)
Oud 19-05-2003, 16:42
poesiefox
poesiefox is offline
Ik ben 29, en ik ben al een paar keer tante geworden, en ben overal zeer intensief bij betrokken geweest, ben ook bij een van de bevallingen geweest. Ik heb al een jaar zorgen voor het kind van iemand anders achter de rug, en pas nog steeds vaak en graag op.

Wat me opvalt is de emotionaliteit van de hier reagerende tienermoeders, en ook de emotionele chantage van hun argumenten. Doe het niet want je krijgt er spijt van want ik hou zo van mijn kindje. Verder geen enkel rationeel argument. Ik heb gezegd dat dat logisch is, omdat ze zelf allemaal net een baby hebben en dus nog in de roze babyroes.zitten.

En ja, die bestaat. Ook over het ontzwangeren heb ik gewoon gelijk. Dat duurt gemiddeld 7 maanden. Dat een kind maken lichamelijk heel inspannend is is ook een medisch feit. De Wereldgezondheidsorganisatie raadt een pauze van twee jaar tussen iedere baby aan. Feit, geen mening. En ook dat iemand van 15 nog in de groei is en dus meer kans heeft op complicaties.

Ik zeg niet dat een 20 jarige daar last van heeft. Goed lezen, dan pas schelden. ( Valt mij trouwens wel vaker op, dat mensen verkeerd lezen of dingen op zichzelf betrekken, wanneer ze in een heel andere situatie zitten, en mijn argument voor hun situatie inderdaad niet geldt. Maar dan heeft het in de beschreven situatie wel degelijk relevantie!)

En voor de allerlaatste keer: het gaat hier om een meisje( geen vrouw) van 15!

Het gaat niet om het krijgen van kinderen op jonge leeftijd, mijn zegen heb je, zodra je meerderjarig bent en economisch in staat om voor jezelf en je kind te zorgen.

Het tiener/jongmoederschap in het algemeen is hier niet aan de orde!
Oud 19-05-2003, 16:51
ekki
ekki is offline
ik sluit deze topic (nog) niet, maar ik vind het niet echt leuk lopen ofzo. als iemand toch van mening is dat deze topic echt gesloten moet worden, dan hoor ik dat graag (pm/email).

ik vind dat iedereen elkaar in zijn/haar waarde moet laten. er is geen beste beslissing, er is ook geen foute beslissing, er is wel een hele moeilijke beslissing. die is al genomen (of in ieder geval min of meer). ondersteun de topicstartster dan met deze beslissing in plaats van een dergelijke 'discussie' te gaan voeren.

dit is mijn mening. wie de schoen past trekke hem aan (ga je dus niet verdedigen...).
Oud 19-05-2003, 17:21
nicole1987
nicole1987 is offline
heej hier ben ik weer.. Er lopen hier wel heel wat discussies!! Ik vind het echt heel erg fijn om deze 'tips' over abortus en het kind houden te horen, ik weet niet meer wie het zei maar dat het hartje nu al klopt kan toch niet waar zijn?? Ik denk eigenlijk zelf dat ik geen adoptie aan kan, dat is ben ik bang nog zwaarder dan een abortus, dan weet je dat ergens in nederland een kindje van je rondloopt, dat lijkt me geen prettig idee!En mammie_yvonneke ik hoop je snel weer te spreken, aan jouw reacties heb ik heel veel! En aan de rest natuurlijk ook!

liefs mij
Oud 19-05-2003, 17:31
Verwijderd
Citaat:
Ik kreeg toen ik dit draadje las niet echt de indruk dat er hier echt mensen waren die haar goed (zonder eigen mening) konden adviseren.
En jij adviseert haar zonder eigen mening...? Don't think so.

Ergens denk ik dat deze discussie ook voor de topicstartster wel zin heeft...idd omdat het van beide kanten belicht wordt. Ik hoop alleen niet dat het hierdoor nog moeilijker voor haar wordt een beslissing te nemen... Nicole, als dat zo is...stuur ekki dan een pm, want dat is niet de bedoeling, lijkt me...iig niet de mijne.

Heel veel sterkte met het nemen van je beslissing, praat er over met de mensen om je heen, maar bedenk je vooral wat JIJ wilt.

Laatst gewijzigd op 19-05-2003 om 17:34.
Oud 19-05-2003, 17:34
Ariëlle
Ariëlle is offline
Het hartje klopt op 3 weken, is hoorbaar via echo vanaf 4-5 weken. Het kind is te voelen op 16 weken, dus een maand nadat je ten laatste abortus mag plegen....
Oud 19-05-2003, 18:33
mammie_yvonneke
Hey nicole, met 11 of 12 weken kan je hem/haar al zien bewegen op een echo die je dan krijgt. En inderdaad je kindje is met 3 maandne al een echt kindje, maar dan 2 cm groot ofzo. Op de echo zie je al alles zitten hoor, behalve het geslacht dan

Groetjes!!!
Oud 19-05-2003, 18:42
mammie_yvonneke
En aan de anderen, Ja ik heb inderdaad een blik tienermoeders open getrokken!!! Ik vond dat ik dat moest, om aan jullie te laten zien dat ik wel degelijk een hoop vriendinnen heb die jong moeder zijn. En ook mensen van 15, alleen zij heeft hier nog niks gezegd.

Dus ja, Rodina, ik heb vriendinnen!

Op ons forum zijn 274 geregistreerde gebruikers en allemaal jong moeder dus...........

Laatst gewijzigd op 19-05-2003 om 18:45.
Oud 19-05-2003, 18:50
Verwijderd
Citaat:
marij schreef op 19-05-2003 @ 14:50:

Ik heb idd jouw quote AANGEHAALD, maar niet erbij gezet dat ie van jou is, dus niet meteen paniek peeuw doen he.
Verder, zoals al gezegd is, zijn de tienermoeders erg happy joy joy bezig, dus zeg nou niet dat je niets adviseert. Onbewust doe je dat wel. Ik vind het eigenlijk nog altijd een zinloze discussie..dus nevermind allemaal.
Oud 19-05-2003, 18:54
punkyfun
punkyfun is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 18-05-2003 @ 11:13:
Dus omdat je zwanger bent, moet je dat kind ook maar gewoon accepteren en proberen er het beste van te maken, zeg je?
Als ik dan even een drastisch voorbeeld neem... Een meisje is verkracht, en nu zwanger. Zeg je dan: "Je moet dat kind houden hoor, je bent zwanger, en er zijn er zoveel die niet zwanger kunnen raken, dan laat je dat kind maar adopteren ofzo."??
Dat gaat toch niet!
verkrachting ligt anders dan hebbie er niet zelf voor gekozen
Oud 19-05-2003, 18:56
Verwijderd
Citaat:
nicole1987 schreef op 19-05-2003 @ 18:21:
heej hier ben ik weer.. Er lopen hier wel heel wat discussies!! Ik vind het echt heel erg fijn om deze 'tips' over abortus en het kind houden te horen, ik weet niet meer wie het zei maar dat het hartje nu al klopt kan toch niet waar zijn?? Ik denk eigenlijk zelf dat ik geen adoptie aan kan, dat is ben ik bang nog zwaarder dan een abortus, dan weet je dat ergens in nederland een kindje van je rondloopt, dat lijkt me geen prettig idee!En mammie_yvonneke ik hoop je snel weer te spreken, aan jouw reacties heb ik heel veel! En aan de rest natuurlijk ook!

liefs mij

hoi terug
maar om nog even terug te komen op mijn vraag:
hoe reageerden je ouders (en je vriend en zijn ouders?)???
sterkte.
kus
Oud 19-05-2003, 19:01
punkyfun
punkyfun is offline
ik ben egt serieus trots op de tienermoeders!! ik vind het egt onwijs knap van ze..want ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet weet wat ik zelf gedaan zou hebben...)daar komt nog de vraag bij of ik ooit wel gezond kids ken krijgen want ik heb een eetprobleem )
Oud 19-05-2003, 20:37
Hawahaai
Hawahaai is offline
Nou, als ik me in kan houden wordt dit mijn laatste post in dit topic, ik vind dat ik intussen genoeg gezegd heb... Bovendien blijft de discussie nu hangen op het punt dat er geen goede argumenten meer gegeven worden...
Citaat:
Leonoor schreef op 19-05-2003 @ 18:31:
Ik hoop alleen niet dat het hierdoor nog moeilijker voor haar wordt een beslissing te nemen... Nicole, als dat zo is...stuur ekki dan een pm, want dat is niet de bedoeling, lijkt me...iig niet de mijne.
Helemaal mee eens!
Citaat:
Punkyfun: verkrachting ligt anders dan hebbie er niet zelf voor gekozen
Dat is waar, maar wat had ik geschreven:
Citaat:
Als ik dan even een drastisch voorbeeld neem...
En bovendien, heeft Nicole er in dit geval wel voor gekozen? Neen.
Oud 20-05-2003, 10:52
Sarah_temp
Sarah_temp is offline
Leonoor
als je iets verder leest (paar zinnen verder) dan zie je staan dat ik niet uit ervaring weet hoe het is om voor die keuze te staan.
Ik heb bewust op jonge leeftijd voor kinderen gekozen.
Mijn situatie is HEEL anders dan die van Nicole.

Ik bedoelde ermee dat er uit dat "blikje tienermoeders" ook moeders zijn die 2 keer voor de beslissing hebben gestaan.
Sommige hebben eerder wel voor abortus gekozen en de 2 de keer hun kindje bij hun gehouden.
Als je terug leest dan zie je dat dat bij Yvonneke haar verhaal staan.
Zij weet dus wel uit ervaring hoe het is om een kindje weg te laten halen en hoe het is om ervoor te kiezen.

Tuurlijk heb ik een vooroordeel.Wie niet ?
Mijn eerste kindje is overleden.
De zwangerschap van m'n tweede (en van dit wondertje) heb ik vanaf 5 weken regelmatig via de echo en heel veel controles kunnen volgen.
Ook heb ik me ontzettend in zwangerschap en baby's verdiept.
Ik weet dus precies hoe een kindje elke dag verder ontwikkeld.
Dat maakt het voor mij niet makkelijker om onbevooroordeeld te reageren (verrekt moeilijk) ,maar ik doe m'n best.
Darom gaf ik haar juist dat adres.
Daar kan je bij mensen terecht die echt geen eigen mening hebben en je heel goed kunnen informeren.

Over de babyroes.
Elke situatie is anders.
Niet iedereen blijft op die roze wolk zitten.
Waren jouw zussen of broers dan alleen maar blij met hun kindje ?
Hun zien nu toch ook de andere kant van het ouderschap ?
En er zijn hier ook moeders met oudere kinderen.
Het ontzwangeren heb ik verkeerd begrepen.
Het duurd ind gemiddeld 7 maanden voordat je lichaam weer de "oude" is.
De WGO kan wel adviseren om 2 jaar te wachten ,maar daar zijn de meningen ook weer over verdeeld.
Maar ja daar gaat het helemaal niet om.
Ik ben weer zo stom om te reageren
Over het schelden,dat had je vast niet tegen mij.
Ik scheld namelijk niet.
Of heb ik iets naar jouw mening te grof gezegt ?

##Het gaat niet om het krijgen van kinderen op jonge leeftijd, mijn zegen heb je, zodra je meerderjarig bent en economisch in staat om voor jezelf en je kind te zorgen. ## Fijn dat je mijn keuze ook respecteerd. Maar hier gaat het idd niet om.

Nicole ,ik ben ook benieuwd hoe je ouders reageerden ?
En heb je al contact opgenomen met het VBOK ?
Kan desnoods ook anoniem als je dat prettiger vind.
Sterkte meid !

Laatst gewijzigd op 20-05-2003 om 11:10.
Oud 20-05-2003, 11:08
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
nicole1987 schreef op 19-05-2003 @ 18:21:

liefs mij
het hartje moet kloppen, anders kan het kind niet groeien. hoe moet er anders bloed rondgepompt worden? waardoor er allerlei voedingsstoffen in het lichaam komen die ervoor zorgen dat het kind zich ontwikkelt? dus dat is heel logisch...

een adoptie moet je niet doen, want ik denk dat dat nog zwaarder is dan abortus. je moet je kind baren, je ziet je kind en dan moet het weg. dan heb je heel dicht bij je kind gestaan, maar je mag haar daarna zeker een paar jaar niet meer gezien. zoiets is echt heel ingrijpend, nog veel ingrijpender dan een abortus. ik spreek niet uit ervaring, maar dat lijkt me wel...

je moet er alleen voor gaan als je het echt zeker weet. en aangezien je al hebt aangegeven dat je een abortus wilt, moet je dat ook doen. het is wel moeilijk, maar misschien wel beter als je er nog niet aan toe bent.
Oud 20-05-2003, 12:01
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 20-05-2003 @ 11:52:
Ik bedoelde ermee dat er uit dat "blikje tienermoeders" ook moeders zijn die 2 keer voor de beslissing hebben gestaan.
Sommige hebben eerder wel voor abortus gekozen en de 2 de keer hun kindje bij hun gehouden.
Misschien moet je dan duidelijker zijn in je posts...volgens mij heb ik dat niet zien staan nl (kan aan mij liggen).

En dan nog. Niet ieder mens is bv. hetzelfde, enz.
Oud 20-05-2003, 12:21
Kreeziee85
Kreeziee85 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-05-2003 @ 21:09:
Omdat ik veel mensen hoor zeggen 'in jouw positie zou ik een abortus laten doen', zeg ik dat er ook mensen zouden zijn die geen abortus zouden laten doen. Ik vind leeftijd niet het enige waar het vanaf moet hangen (tuurlijk speelt het een belangrijke rol, maar ook andere dingen spelen mee). Om voor mezelf te spreken, ik zou nooit een abortus laten plegen (tenzij het kind creperend van de pijn ter wereld zou komen, 1 dag met die pijn zou moeten leven om vervolgens te sterven). Dat betekend niet dat ik vind dat anderen het ook niet zouden moeten doen. Bedenk goed wat je wilt, niet wat anderen willen, maar echt wat JIJ wilt. Jij moet de rest van je leven met die beslissing leven.
Heeeeeeeeeelemaal mee eens...
Als ik ooit zwanger zou raken zou ik voor mijn kindje kiezen, als ie gezond is, als ie later een normaal leventje kan leiden
Oud 20-05-2003, 12:29
Sarah_temp
Sarah_temp is offline
Citaat:

De meiden uit het "blikje tienermoeders" weten uit ervaring wat het is om voor die keuze te staan (ik niet).
Sorry ,ik zal het de volgende keer nog duidelijk neerzetten,maar dacht wel dat je dit begreep.

Tuurlijk is iedereen anders en is elke situatie anders.
Iedereen is uniek.
Maar denk je zelf niet dat ze makkelijker met iemand kan praten die wel voor dezelfde keuze heeft gestaan ?
Misschien ken je ook wel lotgenootgroepen.
Daar heeft ook iedereen zijn eigen verhaal en toch heb je omdat je toch in ongeveer hetzelfde schuitje hebt gestaan meestal heel wat aan elkaars verhaal.

Of vind jij dat iemand anders het veel beter uit kan leggen ?
Tuurlijk kan je je inleven (ik doe ook m'n best) maar dan nog kan je je het niet precies voorstellen.
Haar vertellen wat je zelf de beste beslissing vind is wel heel makkelijk.
Misschien heeft ze er meer aan als je haar vragen beantwoord en haar uitlegt wat alles inhoud.
(niet dat het daar de laatste tijd echt overgaat ,alles is zo'n beetje off-topic)

Laatst gewijzigd op 20-05-2003 om 12:33.
Oud 20-05-2003, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 20-05-2003 @ 13:29:
Tuurlijk is iedereen anders en is elke situatie anders.
Iedereen is uniek.
Maar denk je zelf niet dat ze makkelijker met iemand kan praten die wel voor dezelfde keuze heeft gestaan ?
Misschien ken je ook wel lotgenootgroepen.
Daar heeft ook iedereen zijn eigen verhaal en toch heb je omdat je toch in ongeveer hetzelfde schuitje hebt gestaan meestal heel wat aan elkaars verhaal.
Daar gaat het hier niet om, toch? Als ze enkel reacties wil van mensen die in dezelfde situatie zitten, dan moet ze naar een forum gaan dat daar op gespecialiseerd is. En gezien het feit dat ze dat niet gedaan heeft, ga ik ervan uit dat ze gewoon van iedereen dingen wil horen.

Citaat:
Of vind jij dat iemand anders het veel beter uit kan leggen?
Tuurlijk kan je je inleven (ik doe ook m'n best) maar dan nog kan je je het niet precies voorstellen.
Haar vertellen wat je zelf de beste beslissing vind is wel heel makkelijk.
Misschien heeft ze er meer aan als je haar vragen beantwoord en haar uitlegt wat alles inhoud.
(niet dat het daar de laatste tijd echt overgaat ,alles is zo'n beetje off-topic)
Jij weet ook niet wat het inhoud, toch? Wel wat het inhoud om voor de keuze te staan om een kind te krijgen of niet en hoe het is om een kind te hebben, maar verder niet (abortus). En, zoals poesiefox al zei, de meeste tienermoeders die hier reageren waren ouder dan 15, wat toch een groot verschil is. Je bent bevoordeeld en zo ken ik er nog wel een paar. Laten we elkaar gewoon respecteren en iedereen in zijn haar waarde laten. Je doet nu net alsof je alles weet ed, misschien bedoel je het niet zo, maar zo komt het wel over. Sorry, dat ik nog nooit zwanger ben geweest en sorry, dat ik mijn mening geef.

Over dat offtopic gezeur, ze zegt zelf dat ze daar wat aan heeft. En misschien mijn eerste post hier eens lezen, met daarin de reden waarom ik überhaupt begon met reageren in deze topic?
Oud 20-05-2003, 13:13
mammie_yvonneke
Nou het spijt me zeer maar Sarah weet weldegelijk hoe het is om een kindje te verliezen want hoe dan ook, je houd van het kindje of je het nou in de 1e 3 maanden weg laat halen of het na de geboorte verliest.
Maar ik heb nog nooit een abortus gehad, wel een morning after pil met een hele goede reden, maar ben vrij snel daarna opnieuw zwanger geraakt.
Maar als ik 15 was geweest had ik hetzelfde gedaan!!! Echt waar. Net als hier al eerder gezegd werd moet ik dan denken aan de mense die super veel moeite doen voor een kindje maar er geen kunnen krijgen. En dan zou ik beslissen dat ik een gezond ( meestal tenminste) kindje weg zou halen...
Het is moeilijk met een klein kindje, maar ik zit nu in me eindexamens, ik heb tijd zat om te leren, en kan goed mijn examens maken. En dadelijk ga ik werken, zolang ik nog thuis woon. Part-time en zodra we samenwonen ga ik thuiswerken, dat kan toch ook prima, en verdient ook wel hoor!!!!!!

Regels voor berichten