Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-08-2003, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef op 03-08-2003 @ 17:41:
Whatever.
*grijns*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-08-2003, 10:51
Alexanchez
Alexanchez is offline
Ik denk China, Japan of de Arabische landen...
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 17:42
Wijzerplaat
Wijzerplaat is offline
Europa. Begint steeds meer een eindheid te vormen (grenzen vervagen, de euro, etc) en de EU wordt steeds groter. Dus veel handel, makkelijk zakendoen met de hele wereld en vergelijkbaar met de heersende supermacht (dus makkelijk overnemen).
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 21:04
white star
white star is offline
Economisch waren zelf wij ooit eens een wereld macht... dus dat kan zelf burma worden, al denk ik het niet, ik hou het bij europa of china, want die hebben een ENORME afzet markt. India ook wel, maar die hebben een probleem, godsdienstig dan, daar gaat te veel tijd en geld in zitten, de hele dag in een sloot staan....

of Zuid Afrika, want die hebben alle grondstoffen, maar dan moeten ze wel ff de interne problemen oplossen, en dat gaat nog wel ff duren

Militair zou ik zeggen, China, India of Rusland (als ze weer communistisch worden en dus weer een eenheid zijn)
Oud 09-08-2003, 00:03
Roderoos.tk
Roderoos.tk is offline
Europa moet zich geopolitiek orienteren en landen rond de middenlandse zee economisch en militair inpalmen, zoals Marokko, Algerije, maar ook Turkije en de Balkan. Ook moet Europa op de een of andere manier Rusland proberen te containen, door ook Rusland economisch afhankelijk te maken van Europa, militair sterk genoeg zijn om Russische agressie genadeloos af te kunnen straffen, etc. Europa is nu vooral met zichzelf bezig, dat is goed. Maar tegelijkertijd hoort Europa om zich heen te kijken en zich alvast voorbereiden als supermacht.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Roderoos.tk schreef op 09-08-2003 @ 01:03:
Europa moet zich geopolitiek orienteren en landen rond de middenlandse zee economisch en militair inpalmen, zoals Marokko, Algerije, maar ook Turkije en de Balkan. Ook moet Europa op de een of andere manier Rusland proberen te containen, door ook Rusland economisch afhankelijk te maken van Europa, militair sterk genoeg zijn om Russische agressie genadeloos af te kunnen straffen, etc. Europa is nu vooral met zichzelf bezig, dat is goed. Maar tegelijkertijd hoort Europa om zich heen te kijken en zich alvast voorbereiden als supermacht.
Hmm, maar als je toch bezig bent met de Balkan en de mediterrane staten kun je toch net zo goed Rusland erbij betrekken? Immers, de voormalige Oostblok-landen zijn hard op weg EU-landen te worden en bereiden zo een beetje de weg voor voor Rusland. Bovendien lijkt het me een positieve ontwikkeling voor Rusland, als het echt gedwongen wordt bepaalde misstanden op te lossen om een EU-lidmaatschap te 'verdienen'. Ik doel voornamelijk op de mensenrechtenschendingen (en niet alleen in Tsjetsenië).
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 16:17
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 09-08-2003 @ 14:34:
Hmm, maar als je toch bezig bent met de Balkan en de mediterrane staten kun je toch net zo goed Rusland erbij betrekken? Immers, de voormalige Oostblok-landen zijn hard op weg EU-landen te worden en bereiden zo een beetje de weg voor voor Rusland. Bovendien lijkt het me een positieve ontwikkeling voor Rusland, als het echt gedwongen wordt bepaalde misstanden op te lossen om een EU-lidmaatschap te 'verdienen'. Ik doel voornamelijk op de mensenrechtenschendingen (en niet alleen in Tsjetsenië).
Nog een interesant bericht over de Russchische gevangen in Gauntanamo:
Guantanamo inmate 'wants to stay'
A Russian citizen held at the US military prison at Guantanamo Bay, Cuba, has said he is afraid to return home because prison conditions there are far worse.
"I don't think there is even a sanatorium in Russia that would compare to this," Ayrat Vakhitov said in a letter to his mother published by Russia's Gazeta newspaper.

"Nobody is being beaten or humiliated," he wrote.

I fear the Russian prisons and the Russian courts
Ayrat Vakhitov's mother

The mothers of Mr Vakhitov from Tatarstan and Rasul Kudayev from Kabarda-Balkaria strongly oppose the extradition of their sons to Russia, reports Itar-Tass news agency.

"I fear the Russian prisons and the Russian courts," Mr Vakhitov's mother Amina said.

She added that her son - a Chechen - went to his native republic after serving a year in prison in Russia "just to check things out".

Then he went on to Afghanistan, where he was detained by the Taleban, and later arrested by US troops.

Prison sentence

The US ambassador in Moscow, Alexander Vershbow, said Washington was prepared to hand over Russian citizens captured in Afghanistan on condition that they be put on trial.

Captured in Afghanistan in late 2001, some 680 people from 42 countries are being held without trial at the US base in Cuba.

But while the Russians say they are happy with their conditions, human rights groups have denounced them as unacceptable.

Last year, a series of suicide attempts among detainees led the US military to express concern about the mental health of the al-Qaeda and Taleban suspects detained there.

If extradited, the eight Russians are likely to be charged with participation in illegal armed formations and the illegal crossing of the state border and could face up to five years in jail.

Story from BBC NEWS:
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/h...pe/3135447.stm
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 16:20
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef op 24-07-2003 @ 20:56:
VN Als er in elk land nu eens een vredelievende Gandhi of Mandela aan de macht zou komen...
Dat werkt toch niet.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 16:24
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Assasin schreef op 09-08-2003 @ 17:17:
verhaal
Guantanamo Bay is goed omdat russische gevangenissen slecht zijn
Oud 09-08-2003, 16:26
Verwijderd
Citaat:
Phreshness schreef op 09-08-2003 @ 17:20:
Dat werkt toch niet.
Nu nog niet nee, maar ik heb het ook niet over de korte termijn.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 19:53
Roderoos.tk
Roderoos.tk is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 09-08-2003 @ 14:34:
Dit bedoelde ik niet echt.
Mijn aanvankelijk reactie was een tip voor Europa om de eigen positie als wereldmacht te bewerkstelligen. Voor Rusland en Europa zie ik het model VS en Canada. De VS hebben dmv van de NAFTA Canada economisch ingepalmd. 40% van Canada's economie komt van export naar de VS. De VS hebben dus Canada in hun zak en hebben op deze manier voorkomen dat Canada een concurrentie kan worden voor de eigen positie. Militair stelt Canada niks voor, dus de VS hebben dus eigenlijk het voor het zeggen in N-Amerika (en ook in Zuid, in de hele wereld eigenlijk).
Dat kan Europa ook doen met Rusland, maar met landen als Marokko, Algerije, Turkije, etc die naast arm ook nog militair niks voorstellen gaat het veel makkelijker. Het draait allemaal om de economie. Al heb je zulke goede en sterke wapens als Rusland, zonder economie kom je er niet en heb je geen echte macht.

Ja, ik weet het, dit is in feite hegemonie Amerikaans model.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 19:59
Verwijderd
Citaat:
Roderoos.tk schreef op 09-08-2003 @ 20:53:
Dit bedoelde ik niet echt.
Mijn aanvankelijk reactie was een tip voor Europa om de eigen positie als wereldmacht te bewerkstelligen. Voor Rusland en Europa zie ik het model VS en Canada. De VS hebben dmv van de NAFTA Canada economisch ingepalmd. 40% van Canada's economie komt van export naar de VS. De VS hebben dus Canada in hun zak en hebben op deze manier voorkomen dat Canada een concurrentie kan worden voor de eigen positie. Militair stelt Canada niks voor, dus de VS hebben dus eigenlijk het voor het zeggen in N-Amerika (en ook in Zuid, in de hele wereld eigenlijk).
Dat kan Europa ook doen met Rusland, maar met landen als Marokko, Algerije, Turkije, etc die naast arm ook nog militair niks voorstellen gaat het veel makkelijker. Het draait allemaal om de economie. Al heb je zulke goede en sterke wapens als Rusland, zonder economie kom je er niet en heb je geen echte macht.

Ja, ik weet het, dit is in feite hegemonie Amerikaans model.
Ja, maar de spreiding en het delen van welvaart (niet onbelangrijk gezien de broeinesten voor terrorisme) is in het model dat ik aangaf volgens mij eerder gegarandeerd. Bovendien ben ik geen voorstander van één wereldmacht, maar moet de wereld de macht hebben. Flower power!
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 14:33
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef op 09-08-2003 @ 17:26:
Nu nog niet nee, maar ik heb het ook niet over de korte termijn.
Nee goed, zoiets werkt sowieso niet.
Zonder gevolg geen Mandela. Er moet wel animo zijn.
Anders is het uitroeien of dwingen. En dan zit je eerder in het rijtje Stalin en Mao. Af en toe krijg ik het idee dat dat in Nederland ook best zou werken
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 18:53
Tox
Tox is offline
Citaat:
Sweet Serenity schreef op 23-07-2003 @ 18:44:
Europa ...
Oud 10-08-2003, 18:55
Fuck_0FF
Fuck_0FF is offline
Ikke.
Reageren