Advertentie | |
|
![]() |
|
het heelal groeit tot de snelheid van de oerknal zeg maar nul is, met als resultaat dat alles weer aangetrokken word, aldus Einstein.
|
Volgens mij stond er in het boek Het heelal van stephan hawking, dat al zou het ooit weer in elkaar krimpen, dan zou dat allang gebeurd moeten zijn. De snelheid is zeg maar presies goed. ofzoiets. Ik weet ook niet meer zo presies.
|
[QUOTE]dreadmanneke schreef op 15-08-2003 @ 09:33:
Volgens mij stond er in het boek Het heelal van stephan hawking, dat al zou het ooit weer in elkaar krimpen, dan zou dat allang gebeurd moeten zijn. De snelheid is zeg maar presies goed. ofzoiets. Ik weet ook niet meer zo presies. /QUOTE] dat inkrimpen moet toch nog komen ?
||
Citaat:
Daarbij is het groeien of inkrimpen van het heelal afhankelijk van de massa in het heelal. Als die boven een bepaalde kritische waarde ligt zal het heelal weer instorten. Voor zover bekend ligt de massa ver onder de kritische waarde (tis geloof ik maar 1/30 deel ervan) dat zou dus betekenen dat het heelal eeuwig zou blijven groeien, omdat er niet genoeg zwaartekracht is om het groeien te stoppen.
||
Citaat:
en als het 1/30 is, is het niet voor eeuwig, je zegt immers 1/30e ? dus groeit niet eeuwig.
|||
Citaat:
Citaat:
(bijv. 1/35 - Fg.) was geweest.
|
[QUOTE]duyvel schreef op 15-08-2003 @ 16:32:
[B]Nee, hoezo? jij zegt "Daarbij is het groeien of inkrimpen van het heelal afhankelijk van de massa in het heelal" ??
||
Citaat:
|
Als het heelal nu voorlopig blijft uitzetten en dan uiteindelijk is de kritische massa d'r en alles waardoor hij weer gaat inkrimpen... dan moet daar tog een punt tussen zitten waarop er niet uitgezet of ingekrimpt wordt? Oftewel, dat er een evenwicht is zolang dat niet verstoord wordt?
|
![]() |
de massa is hier toch veranderlijk?? iedereen lult beetje langs elkaar heen
enne... het heelal zal niet inkrimpen als de snelheid van de oerknal nul is, maar als de totale resultantekracht nul is. de zwaartekracht is dan gelijk aan de kracht van de oerknal
||
![]() |
Wat duyvel natuurlijk bedoelt is de kritische dichtheid
![]() Citaat:
De waarde van de kritische dichtheid is berekend op ongeveer 1.9*10-29 g/cm3. De gemeten waarde van de gemiddelde dichtheid ligt ver onder dit getal.
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Wij zien het heelal als een 3D ruimtelijke weergave, ik ben ervan overtuigd dat het heelal uit meerdere ruimtelijke dimensies bestaat (dus niet tijd).
Als je het heelal vanuit uit een 3D perspectief bekijkt is het oneindig, je kan dus altijd rechtdoor blijven gaan. Echter in een 4D weergave zie je dat je alleen maar rondjes in de 4D weergave aan het maken bent (enzo verder met 5D , 6D enz ![]() En omdat wij nu eenmaal in een 3D wereld leven en ons de andere dimensies alleen kunnen voorstellen/berekenen, ben ik er dus van overtuigd dat het heelal oneindig is ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Tja dat zijn alleen maar mijn eigen conclusies die ik heb getrokken uit verschillende boeken van Hawking's en Einstein. + dat ik me redelijk kan vinden in deze theorie. Er bestaan over dit onderwerp zoveel meningen die (nog) niet bewezen kunnen worden, ze berusten altijd voor een deel op aanname, onbewezen theorieën en berekeningen.
Maar ik geloof dus in principie wel in een einde van het heelal, dit zal dan liggen waar de laatste dimensie is, 9 of 11 volgens de snarentheorie (als deze juist is). Echter wij zullen deze nooit allemaal kunnen waarnemen daar zijn we gewoon niet voor ontworpen, de meeste mensen hebben het al moeilijk om zich een 4D weergave voor te stellen zelfs als deze voor hen uitgetekend wordt. Wij zijn ontworpen om in 3D te kunnen waarnemen, daarom zal fysiek voor ons het heelal oneindig zijn, dit kan echter in de verre toekomst worden veranderd door technologie die voor ons als een soort brug kan werken tussen de verschillende dimensies, of in de hele verre toekomst door evolutie. Linkje naar een grafische weergave van een 3D kubus naar 4D: http://www1.tip.nl/~t515027/hypercube.html |
![]() |
||
Citaat:
|
stel: je hebt het heelal. op een gegeven punt eindigt het, en achter het heelal ligt er 'iets' (laat ik het even het Zwart noemen). en achter het Zwart ligt er nog méér Zwart... en als het Zwart ophoudt, wat ligt er dan achter het Zwart? stel dat er niéts achter het Zwart ligt... wat is er dan? het Zwart kan toch niet plots ophouden, wel? dus er moet iets achter het Zwart zijn.... want stel dat het Zwart ophoudt, dan moet er toch een 'niets' zijn achter dat Zwart. maar het feit dat er 'niets' is, bewijst dan weer dan er lucht of zo zou moeten zijn, en dat betekent dan weer dat er Iets is. Ik denk dat het heelal oneindig is. Maar da's ook weer zo raar, want hoe kan iets nou oneindig zijn? ik ben van mening dat het heelal oneindig is, maar dat het begrip 'oneindig' iets is wat het menselijk verstand niet kan vatten.. ik weet niet of je wat verstaat vzan men uitleg maar kom
![]()
||
Citaat:
Ik ben 4-dimensionaal en ik kan je vertellen, dat is GEEN pretje. ![]() Ontopic: Ja, het heelal is echt oneindig. Het stopt nooit en wij zullen als mens wel nooit alles van het heelal zien, aangezien het is oneindig is.
|
Verwijderd
|
Jullie moeten wat meer boeken lezen van Stephen Hawking en over zijn T.V.A(Theorie van Alles) en superstring theorieën. De boeken die erover te koop zijn de in de normale boekhandels zijn heel eenvoudig en met maar weinig formules, veel plaatjes.
Daarbij dijt het universum uit. Dit kan men meten en dat is ook gemeten, dit uitdijen gebeurt met de snelheid van het licht. Onder andere hierdoor werden er een paar gaatjes gevonden in de relativiteitstheorie, waarvan Einstein zelf ook al vermoedde dat ze bestonden, en gaat onder meer over de universele constante en donkere materie(waarbij je niet persé aan echte materie hoeft te denken). Heel interresante stof waar je ontiegelijk lang over kan discussiëren. |
![]() |
|
Wel grappig, al die techtalk. Lijkt me een genot om jullie spirituele gezichtjes te zien als er niets van waar blijkt te zijn. That is, àls er méér achter het leven zit dan dit. Anders hoor je mij niet meer :> Maar ik persoonlijk denk wel eens na over 'oneindig' en uiteindelijk word ik een beetje gek van de gedachte. An sich, een grenzenloze ruimte kàn voor mijn gevoel niet bestaan. Dan zou je in je ruimtevoertuig stappen, een dot gas geven en miljoenen jaren later zou je nog rondvliegen. Puur fysisch gezien zou ik zeggen: dat kan niet. Maar ach, een open mind leert me dat het ook niet fysisch verklaarbaar hoéft te zijn. Misschien is het universum wel zo groot als wij willen. Als we een nieuwe lens ontwikkelen en we voorbij een stelsel kunnen kijken, dat we daar dan ook weer iets 'zien'. Ik weet het niet. Maar mijn gevoel zegt dat het niet oneindig kan zijn, al die knappe koppen die theorieen ontwikkelen ten spijt. Want kom op, hoe geloofwaardig wordt het eigenlijk met alle uitdij-ingsverzinselen enzo?
Laatst gewijzigd op 02-10-2003 om 16:03. |
![]() |
|
k denk er net aan... of het heelal nu oneindig is of niet, we zullen het nooit weten... sterren die zo veel miljarden kilometers van ons verwijdert zijn, zien we toch ook in het verleden he? de stralen die de sterren naar ons zenden zijn van zoveel duizenden jaren geleden (ik hoop dat je snap wat ik wil zeggen, heb geen zin om het allemaal uit te leggen). wat ik dus wil zeggen is: als we ontdekken dat het heelal eindig zou zijn, zitten we waarschijnlijk toch fout omdat we slechts iets zien wat zoveel jaren geleden is gebeurt. en als het heelal oneindig is... sja... dan is het zo.. of zo
![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Uitdijingsverzinselen? Het is gemeten lieve schat. Dat betekend niet dat het bewezen is, maar het is wel de algemeen geaccepteerde theorie. Voorlopig zal het voor ons onmogelijk zijn om te weten hoe groot het universum is, maar hoe dan ook, voor menselijke begrippen is het oneindig groot. Oneindig is behalve onbevattelijk ook relatief, want sommige mensen vinden de aarde al oneindig groot. |
![]() |
||
Citaat:
het dijt steeds uit en verder, naar mate het heelal ook ouder wordt (nu +/- 15 miljard jaar). Dus dan zou het eindig zijn. Veel dingen zijn ok niet eindig, nee, zoals getallen, (kleine) kinderen zeggen weleens: ''en ik 1000 keer oneindig", maar ja, je kunt er altijd weer 1 bij op tellen en dan heb je dus al meer............. Geeft wel stof om over na te denken ![]() Misty |
![]() |
||
Citaat:
Je hersenen werken met een van punt A naar B principe die logica heb je nou eenmaal nodig om goed te kunnen functioneren. Wie zegt dat datzelfde voor het heelal moet gelden? *uuugh my head hurts*
|
![]() |
Zie het als een cirkel. Op het einde van de cirkel is geen muur. Ga je rechts uit de circel dan kom je er links weer in. Ga je onder uit de circle dan kom je er boven weer in. Zou je dus een rechte lijn maken dan zou je ooit weer op hetzelfde punt uitkomen.
|
volgens mij zit het zo:
we weten allemaal dat het heelal razend snel uit breid. dus dat de materie zich heel snel verspreid. een paar miljard jaar geleden was het materie niet zo ver als het nu is, dus zou er een plek moeten zijn waar er nu bijv sterren zijn en toen nog niet. laten we zeggen dat jij je instant kan teleporteren. en je teleporteert je naar de plek waar de materie van de big bang zich nog niet bevind. zodra jij op die plek aankomt betekent het dat er op die plek materie bevind en die plek dus onderdeel van het heelal is. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Ik ben Jezus harriechristus | 0 | 06-10-2006 17:44 | |
Psychologie |
wie is er bezig met existentie puto | 18 | 29-12-2004 13:16 | |