Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-08-2003, 10:37
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
little nemo schreef op 13-08-2003 @ 00:31:
nou, dan is er eerst niets en daarna is er wel iets en dat kan omdat licht iets is en licht zich verplaatst met de snelheid van het licht
Dat betekend dus dat er dus wel iets is om naar uit te zetten, en dus is het oneindig, want tijd is immers ook oneindig dus kan het oneindig groeien.
Oud 14-08-2003, 15:19
ratsja
ratsja is offline
het heelal groeit tot de snelheid van de oerknal zeg maar nul is, met als resultaat dat alles weer aangetrokken word, aldus Einstein.
Oud 14-08-2003, 18:35
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
ratsja schreef op 14-08-2003 @ 16:19:
het heelal groeit tot de snelheid van de oerknal zeg maar nul is, met als resultaat dat alles weer aangetrokken word, aldus Einstein.
nee.
Oud 14-08-2003, 20:39
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
duyvel schreef op 14-08-2003 @ 19:35:
nee.
en waarom niet ?
Oud 15-08-2003, 08:33
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Volgens mij stond er in het boek Het heelal van stephan hawking, dat al zou het ooit weer in elkaar krimpen, dan zou dat allang gebeurd moeten zijn. De snelheid is zeg maar presies goed. ofzoiets. Ik weet ook niet meer zo presies.
Oud 15-08-2003, 08:42
ratsja
ratsja is offline
[QUOTE]dreadmanneke schreef op 15-08-2003 @ 09:33:
Volgens mij stond er in het boek Het heelal van stephan hawking, dat al zou het ooit weer in elkaar krimpen, dan zou dat allang gebeurd moeten zijn. De snelheid is zeg maar presies goed. ofzoiets. Ik weet ook niet meer zo presies. /QUOTE]

dat inkrimpen moet toch nog komen ?
Oud 15-08-2003, 12:23
Blitzkrieg Bop
Citaat:
ratsja schreef op 14-08-2003 @ 21:39:
en waarom niet ?
Einstein heeft altijd in een statisch heelal geloofd. Het idee van een groeiend heelal kon hij niet bevatten, zelfs al wees zijn eigen relativiteitstheorie op zo'n model. Einstein voegde aan zijn formules zelfs een 'cosmologische constante' toe om ze te laten kloppen met het beeld van een statisch heelal. Een statisch heelal wil zeggen dat het er altijd geweest is en nooit zal veranfderen of verdwijnen.
Daarbij is het groeien of inkrimpen van het heelal afhankelijk van de massa in het heelal. Als die boven een bepaalde kritische waarde ligt zal het heelal weer instorten. Voor zover bekend ligt de massa ver onder de kritische waarde (tis geloof ik maar 1/30 deel ervan) dat zou dus betekenen dat het heelal eeuwig zou blijven groeien, omdat er niet genoeg zwaartekracht is om het groeien te stoppen.
Oud 15-08-2003, 12:55
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
duyvel schreef op 15-08-2003 @ 13:23:
Einstein heeft altijd in een statisch heelal geloofd. Het idee van een groeiend heelal kon hij niet bevatten, zelfs al wees zijn eigen relativiteitstheorie op zo'n model. Einstein voegde aan zijn formules zelfs een 'cosmologische constante' toe om ze te laten kloppen met het beeld van een statisch heelal. Een statisch heelal wil zeggen dat het er altijd geweest is en nooit zal veranfderen of verdwijnen.
Daarbij is het groeien of inkrimpen van het heelal afhankelijk van de massa in het heelal. Als die boven een bepaalde kritische waarde ligt zal het heelal weer instorten. Voor zover bekend ligt de massa ver onder de kritische waarde (tis geloof ik maar 1/30 deel ervan) dat zou dus betekenen dat het heelal eeuwig zou blijven groeien, omdat er niet genoeg zwaartekracht is om het groeien te stoppen.
de massa (=kg) is dus aan het veranderen volgens jou ?
en als het 1/30 is, is het niet voor eeuwig, je zegt immers 1/30e ?
dus groeit niet eeuwig.
Oud 15-08-2003, 15:32
Blitzkrieg Bop
Citaat:
ratsja schreef op 15-08-2003 @ 13:55:
de massa (=kg) is dus aan het veranderen volgens jou ?
Nee, hoezo?

Citaat:
ratsja schreef op 15-08-2003 @ 13:55:
en als het 1/30 is, is het niet voor eeuwig, je zegt immers 1/30e ?
dus groeit niet eeuwig.
Jawel, zo lang de totale massa in het heelal onder de kritische grens ligt is er niet genoeg zwaartekracht om de uitdijing tot stilstand te brengen. Het heelal groeit misschien wel sneller dan als er minder massa
(bijv. 1/35 - Fg.) was geweest.
Oud 15-08-2003, 17:36
ratsja
ratsja is offline
[QUOTE]duyvel schreef op 15-08-2003 @ 16:32:
[B]Nee, hoezo?

jij zegt "Daarbij is het groeien of inkrimpen van het heelal afhankelijk van de massa in het heelal" ??
Oud 15-08-2003, 19:23
Blitzkrieg Bop
Als de massa boven het kriterium ligt zal het heelal op den duur weer gaan samentrekken. Als de massa eronder ligt zal het heelal altijd blijven groeien.
Oud 16-08-2003, 14:44
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
duyvel schreef op 15-08-2003 @ 20:23:
Als de massa boven het kriterium ligt zal het heelal op den duur weer gaan samentrekken. Als de massa eronder ligt zal het heelal altijd blijven groeien.
dus ?
Oud 16-08-2003, 15:28
Vage Harry
Vage Harry is offline
Waarom denken jullie hier het antwoord op te weten?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 18:26
VoRaZ
VoRaZ is offline
Als het heelal nu voorlopig blijft uitzetten en dan uiteindelijk is de kritische massa d'r en alles waardoor hij weer gaat inkrimpen... dan moet daar tog een punt tussen zitten waarop er niet uitgezet of ingekrimpt wordt? Oftewel, dat er een evenwicht is zolang dat niet verstoord wordt?
Oud 24-08-2003, 20:33
cup a soup
cup a soup is offline
de massa is hier toch veranderlijk?? iedereen lult beetje langs elkaar heen

enne... het heelal zal niet inkrimpen als de snelheid van de oerknal nul is, maar als de totale resultantekracht nul is. de zwaartekracht is dan gelijk aan de kracht van de oerknal
Oud 27-08-2003, 23:16
GinnyPig
GinnyPig is offline
Wat duyvel natuurlijk bedoelt is de kritische dichtheid

Citaat:
Als het heelal nu voorlopig blijft uitzetten en dan uiteindelijk is de kritische massa d'r en alles waardoor hij weer gaat inkrimpen... dan moet daar tog een punt tussen zitten waarop er niet uitgezet of ingekrimpt wordt? Oftewel, dat er een evenwicht is zolang dat niet verstoord wordt?
Klopt (afgezien van het feit dat men niet over kritische massa, maar over de kritische dichtheid spreekt). Realiseer je wel dat dit slechts 1 waarde is. Alle waardes kleiner dan deze waarde zouden zorgen voor een eeuwig uitdijend heelal; alle waardes groter weer voor een ineenstortend heelal.

De waarde van de kritische dichtheid is berekend op ongeveer 1.9*10-29 g/cm3. De gemeten waarde van de gemiddelde dichtheid ligt ver onder dit getal.
Oud 31-08-2003, 19:27
Orion2003
Orion2003 is offline
Niets is toch iets. Ik denk daar al genoeg mee te hebben gezegd.
Oud 31-08-2003, 19:51
zeehond23
zeehond23 is offline
hele topic niet gelezen enzo, dus.......

"Vraag niet dingen waarvoor er geen taal bestaat om in te kunnen andwoorden..."
Oud 31-08-2003, 19:56
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ja het heelal is echt oneindig, en als je me niet geloof ga je maar kijken
Oud 01-09-2003, 18:55
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 31-08-2003 @ 20:56:
Ja het heelal is echt oneindig, en als je me niet geloof ga je maar kijken
Mag ik dan even jouw rubber boot en driewieler lenen, tijd voor een expeditie
Oud 02-09-2003, 14:22
leonkorn
leonkorn is offline
VLS... variabele lichtsnelheid.... !!!

Het probleem met het begrijpen van hoe groot het heelal is is te vergelijken met God. ONEINDIG.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 21:21
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 02-09-2003 @ 15:22:
VLS... variabele lichtsnelheid.... !!!

Het probleem met het begrijpen van hoe groot het heelal is is te vergelijken met God. ONEINDIG.
Prachtig! Wat een vergelijking! Opeens zie ik gewoon het totale plaatje voor me! God, het heelal en oneindigheid! Wat een inzicht! Bravo!
Oud 03-09-2003, 10:52
ExcaliburDexter
ExcaliburDexter is offline
Wij zien het heelal als een 3D ruimtelijke weergave, ik ben ervan overtuigd dat het heelal uit meerdere ruimtelijke dimensies bestaat (dus niet tijd).

Als je het heelal vanuit uit een 3D perspectief bekijkt is het oneindig, je kan dus altijd rechtdoor blijven gaan. Echter in een 4D weergave zie je dat je alleen maar rondjes in de 4D weergave aan het maken bent (enzo verder met 5D , 6D enz ).

En omdat wij nu eenmaal in een 3D wereld leven en ons de andere dimensies alleen kunnen voorstellen/berekenen, ben ik er dus van overtuigd dat het heelal oneindig is
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 11:44
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
ExcaliburDexter schreef op 03-09-2003 @ 11:52:
Wij zien het heelal als een 3D ruimtelijke weergave, ik ben ervan overtuigd dat het heelal uit meerdere ruimtelijke dimensies bestaat (dus niet tijd).

als je zo overtuigd bent, bewijs het eens ?
Oud 03-09-2003, 12:06
ExcaliburDexter
ExcaliburDexter is offline
Tja dat zijn alleen maar mijn eigen conclusies die ik heb getrokken uit verschillende boeken van Hawking's en Einstein. + dat ik me redelijk kan vinden in deze theorie. Er bestaan over dit onderwerp zoveel meningen die (nog) niet bewezen kunnen worden, ze berusten altijd voor een deel op aanname, onbewezen theorieën en berekeningen.

Maar ik geloof dus in principie wel in een einde van het heelal, dit zal dan liggen waar de laatste dimensie is, 9 of 11 volgens de snarentheorie (als deze juist is). Echter wij zullen deze nooit allemaal kunnen waarnemen daar zijn we gewoon niet voor ontworpen, de meeste mensen hebben het al moeilijk om zich een 4D weergave voor te stellen zelfs als deze voor hen uitgetekend wordt. Wij zijn ontworpen om in 3D te kunnen waarnemen, daarom zal fysiek voor ons het heelal oneindig zijn, dit kan echter in de verre toekomst worden veranderd door technologie die voor ons als een soort brug kan werken tussen de verschillende dimensies, of in de hele verre toekomst door evolutie.

Linkje naar een grafische weergave van een 3D kubus naar 4D: http://www1.tip.nl/~t515027/hypercube.html
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 12:43
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
ExcaliburDexter schreef op 03-09-2003 @ 13:06:
Tja dat zijn alleen maar mijn eigen conclusies die ik heb getrokken uit verschillende boeken van Hawking's en Einstein. + dat ik me redelijk kan vinden in deze theorie. Er bestaan over dit onderwerp zoveel meningen die (nog) niet bewezen kunnen worden, ze berusten altijd voor een deel op aanname, onbewezen theorieën en berekeningen.

Maar ik geloof dus in principie wel in een einde van het heelal, dit zal dan liggen waar de laatste dimensie is, 9 of 11 volgens de snarentheorie (als deze juist is). Echter wij zullen deze nooit allemaal kunnen waarnemen daar zijn we gewoon niet voor ontworpen, de meeste mensen hebben het al moeilijk om zich een 4D weergave voor te stellen zelfs als deze voor hen uitgetekend wordt. Wij zijn ontworpen om in 3D te kunnen waarnemen, daarom zal fysiek voor ons het heelal oneindig zijn, dit kan echter in de verre toekomst worden veranderd door technologie die voor ons als een soort brug kan werken tussen de verschillende dimensies, of in de hele verre toekomst door evolutie.

Linkje naar een grafische weergave van een 3D kubus naar 4D: http://www1.tip.nl/~t515027/hypercube.html
leuk die kubus, vaker gezien ook, maar is toch gewoon een 3 d vectoren voorstelling gebasseerd op x,y en z ?
Oud 03-09-2003, 15:29
XzeoN
XzeoN is offline
Aan alles komt een einde.

Dat lijkt me toch wel een redelijke verklaring, ook voor dit.
Oud 06-09-2003, 21:28
miss Elise
miss Elise is offline
Citaat:
XzeoN schreef op 03-09-2003 @ 16:29:

wat komt dr na dat einde dan?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 22:59
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
miss Elise schreef op 06-09-2003 @ 22:28:
een nieuw begin?
Oud 07-09-2003, 13:04
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
miss Elise schreef op 06-09-2003 @ 22:28:

Wat dacht je van niets?

En kom nu niet met "niets is ook iets" aanzetten...
Oud 09-09-2003, 18:40
nikka
nikka is offline
sorry, maar niets is ook iets... het kan gewoon niet dat er dan HEL
EMAAL niks meer is. ik denk dat het gewoon echt oneindig doorgaat.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 11:51
Mental Miracle
Mental Miracle is offline
het heelal is oneindig alleen wij kunnen het niet beseffen omdat alles wat wij zien of meemaken een einde aan komt
Oud 10-09-2003, 12:07
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Mental Miracle schreef op 10-09-2003 @ 12:51:
het heelal is oneindig alleen wij kunnen het niet beseffen omdat alles wat wij zien of meemaken een einde aan komt
als wij het niet kunnen weten (beseffen) hoe weet jij dat dan??
Oud 10-09-2003, 22:37
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 11-08-2003 @ 23:19:
Dus je denkt dat ruimte oneindig is?
Met de informatie die ik heb denk ik dat wel ja.

geen waarde of onmetelijk veel waarden is voor mij oneindig.
Oud 20-09-2003, 18:00
sterre
sterre is offline
stel: je hebt het heelal. op een gegeven punt eindigt het, en achter het heelal ligt er 'iets' (laat ik het even het Zwart noemen). en achter het Zwart ligt er nog méér Zwart... en als het Zwart ophoudt, wat ligt er dan achter het Zwart? stel dat er niéts achter het Zwart ligt... wat is er dan? het Zwart kan toch niet plots ophouden, wel? dus er moet iets achter het Zwart zijn.... want stel dat het Zwart ophoudt, dan moet er toch een 'niets' zijn achter dat Zwart. maar het feit dat er 'niets' is, bewijst dan weer dan er lucht of zo zou moeten zijn, en dat betekent dan weer dat er Iets is. Ik denk dat het heelal oneindig is. Maar da's ook weer zo raar, want hoe kan iets nou oneindig zijn? ik ben van mening dat het heelal oneindig is, maar dat het begrip 'oneindig' iets is wat het menselijk verstand niet kan vatten.. ik weet niet of je wat verstaat vzan men uitleg maar kom je moet mss maar es de wereld van sofie lezen!
Oud 22-09-2003, 11:46
StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
Ochlocraat schreef op 01-08-2003 @ 19:23:
Voor een drie-dimensionaal ingesteld mens (en ja, dat ís een pleonasme met als uitzondering wellicht enkelen) is deze vorm van oneindigheid dus ook niet te begrijpen.
*meldt zich*
Ik ben 4-dimensionaal en ik kan je vertellen, dat is GEEN pretje.

Ontopic:
Ja, het heelal is echt oneindig. Het stopt nooit en wij zullen als mens wel nooit alles van het heelal zien, aangezien het is oneindig is.
Oud 24-09-2003, 10:57
Verwijderd
Een heel simpel, doch vrij juist antwoord:

Weet ik veel
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 10:57
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 02-09-2003 @ 22:21:
Prachtig! Wat een vergelijking! Opeens zie ik gewoon het totale plaatje voor me! God, het heelal en oneindigheid! Wat een inzicht! Bravo!
Thanks
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 17:18
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 30-09-2003 @ 11:57:
Thanks
Ik weet niet of je je gevleid moet voelen.
Ik weet ook niet of jij bekend met met het begrip sarcasme.

Oud 30-09-2003, 20:03
Verwijderd
Jullie moeten wat meer boeken lezen van Stephen Hawking en over zijn T.V.A(Theorie van Alles) en superstring theorieën. De boeken die erover te koop zijn de in de normale boekhandels zijn heel eenvoudig en met maar weinig formules, veel plaatjes.

Daarbij dijt het universum uit. Dit kan men meten en dat is ook gemeten, dit uitdijen gebeurt met de snelheid van het licht. Onder andere hierdoor werden er een paar gaatjes gevonden in de relativiteitstheorie, waarvan Einstein zelf ook al vermoedde dat ze bestonden, en gaat onder meer over de universele constante en donkere materie(waarbij je niet persé aan echte materie hoeft te denken).

Heel interresante stof waar je ontiegelijk lang over kan discussiëren.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 11:04
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 30-09-2003 @ 18:18:
Ik weet niet of je je gevleid moet voelen.
Ik weet ook niet of jij bekend met met het begrip sarcasme.

Jij in ieder geval niet ... haha
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 15:55
Prime Evil
Prime Evil is offline
Wel grappig, al die techtalk. Lijkt me een genot om jullie spirituele gezichtjes te zien als er niets van waar blijkt te zijn. That is, àls er méér achter het leven zit dan dit. Anders hoor je mij niet meer :> Maar ik persoonlijk denk wel eens na over 'oneindig' en uiteindelijk word ik een beetje gek van de gedachte. An sich, een grenzenloze ruimte kàn voor mijn gevoel niet bestaan. Dan zou je in je ruimtevoertuig stappen, een dot gas geven en miljoenen jaren later zou je nog rondvliegen. Puur fysisch gezien zou ik zeggen: dat kan niet. Maar ach, een open mind leert me dat het ook niet fysisch verklaarbaar hoéft te zijn. Misschien is het universum wel zo groot als wij willen. Als we een nieuwe lens ontwikkelen en we voorbij een stelsel kunnen kijken, dat we daar dan ook weer iets 'zien'. Ik weet het niet. Maar mijn gevoel zegt dat het niet oneindig kan zijn, al die knappe koppen die theorieen ontwikkelen ten spijt. Want kom op, hoe geloofwaardig wordt het eigenlijk met alle uitdij-ingsverzinselen enzo?

Laatst gewijzigd op 02-10-2003 om 16:03.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 20:19
sterre
sterre is offline
k denk er net aan... of het heelal nu oneindig is of niet, we zullen het nooit weten... sterren die zo veel miljarden kilometers van ons verwijdert zijn, zien we toch ook in het verleden he? de stralen die de sterren naar ons zenden zijn van zoveel duizenden jaren geleden (ik hoop dat je snap wat ik wil zeggen, heb geen zin om het allemaal uit te leggen). wat ik dus wil zeggen is: als we ontdekken dat het heelal eindig zou zijn, zitten we waarschijnlijk toch fout omdat we slechts iets zien wat zoveel jaren geleden is gebeurt. en als het heelal oneindig is... sja... dan is het zo.. of zo
Oud 15-10-2003, 18:11
Verwijderd
"onbegrensd maar niet oneindig"
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Prime Evil schreef op 02-10-2003 @ 16:55:
Wel grappig, al die techtalk. Lijkt me een genot om jullie spirituele gezichtjes te zien als er niets van waar blijkt te zijn. That is, àls er méér achter het leven zit dan dit. Anders hoor je mij niet meer :> Maar ik persoonlijk denk wel eens na over 'oneindig' en uiteindelijk word ik een beetje gek van de gedachte. An sich, een grenzenloze ruimte kàn voor mijn gevoel niet bestaan. Dan zou je in je ruimtevoertuig stappen, een dot gas geven en miljoenen jaren later zou je nog rondvliegen. Puur fysisch gezien zou ik zeggen: dat kan niet.
Hoezo zou dat volgens de natuurkunde niet kunnen? Pi heeft ook oneindig veel getallen achter de komma, net zals 1/3. Je kan in een vliegtuigje wel triljarden jaren rondvliegen btw, dan nog ben je nergens.

Citaat:
Maar ach, een open mind leert me dat het ook niet fysisch verklaarbaar hoéft te zijn. Misschien is het universum wel zo groot als wij willen. Als we een nieuwe lens ontwikkelen en we voorbij een stelsel kunnen kijken, dat we daar dan ook weer iets 'zien'. Ik weet het niet. Maar mijn gevoel zegt dat het niet oneindig kan zijn, al die knappe koppen die theorieen ontwikkelen ten spijt. Want kom op, hoe geloofwaardig wordt het eigenlijk met alle uitdij-ingsverzinselen enzo?
Precies, jouw gevoel. Maar als jouw gevoel zegt dat je vandaag in bed moet blijven liggen, doe je dat dan ook? Voor hetzelfde geld had je een kraslot gekocht en de loterij gewonnen. Weet jij veel.
Uitdijingsverzinselen? Het is gemeten lieve schat. Dat betekend niet dat het bewezen is, maar het is wel de algemeen geaccepteerde theorie.
Voorlopig zal het voor ons onmogelijk zijn om te weten hoe groot het universum is, maar hoe dan ook, voor menselijke begrippen is het oneindig groot.

Oneindig is behalve onbevattelijk ook relatief, want sommige mensen vinden de aarde al oneindig groot.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 18:03
misty1986
misty1986 is offline
Citaat:
here I am schreef op 01-08-2003 @ 19:03:
Is het heelal echt oneindig, aangenomen dat er geen god of zoiets bestaat. Want hoe kan iets nou oneindig zijn? En wat is dan de definitie van oneindig aangezien alles toch wel een keer moet ophouden...
Volgens mij houdt het bij +/- 15 miljard lichtjaren op,
het dijt steeds uit en verder, naar mate het heelal ook ouder wordt (nu +/- 15 miljard jaar). Dus dan zou het eindig zijn.
Veel dingen zijn ok niet eindig, nee, zoals getallen,
(kleine) kinderen zeggen weleens: ''en ik 1000 keer oneindig",
maar ja, je kunt er altijd weer 1 bij op tellen en dan heb je dus al meer.............

Geeft wel stof om over na te denken

Misty
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 21:51
ShadowDragon
ShadowDragon is offline
Citaat:
XzeoN schreef op 03-09-2003 @ 16:29:

Aha misschien niet.
Je hersenen werken met een van punt A naar B principe die logica heb je nou eenmaal nodig om goed te kunnen functioneren.
Wie zegt dat datzelfde voor het heelal moet gelden?
*uuugh my head hurts*
Oud 28-10-2003, 10:09
Fujitsu
Fujitsu is offline
Zie het als een cirkel. Op het einde van de cirkel is geen muur. Ga je rechts uit de circel dan kom je er links weer in. Ga je onder uit de circle dan kom je er boven weer in. Zou je dus een rechte lijn maken dan zou je ooit weer op hetzelfde punt uitkomen.
Oud 28-10-2003, 12:04
Verwijderd
Het feit dat mensen zich iets niet voor kun stellen dat oneindig is is simpelweg een beperking van hun eigen geest omdat alles waar wij mee in aanraking komen wel eindig is.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 18:14
aniki
aniki is offline
volgens mij zit het zo:

we weten allemaal dat het heelal razend snel uit breid.
dus dat de materie zich heel snel verspreid.
een paar miljard jaar geleden was het materie niet zo ver als het nu is, dus zou er een plek moeten zijn waar er nu bijv sterren zijn en toen nog niet.
laten we zeggen dat jij je instant kan teleporteren. en je teleporteert je naar de plek waar de materie van de big bang zich nog niet bevind.
zodra jij op die plek aankomt betekent het dat er op die plek materie bevind en die plek dus onderdeel van het heelal is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten