Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De oorlog drijft ons ertoe ons nog meer te verbeteren zeg je. Toch zijn er NU vandaag de dag nog oorlogen, misschien niet hier maar bommen en granaten vallen op steden en mensen. De mens vervuilt de wereld vandaag MEER dan ooit tevoren. Er zijn teveel auto's, teveel fabrieken. Er is een gat in de ozonlaag die groter wordt, zonder ozonlaag is het stilaan gedaan met ons. De longen van de wereld, de bossen verdwijnen elke dag meer en meer. De dieren hun biotoop verdwijnt, daarbij worden dieren uitgeroeid. Sommige dieren die vroeger massaal aanwezig waren zijn bedreigde diersoorten geworden. Normen en waarden zijn niet meer even belangrijk als vroeger, de mens wil steeds meer, de mens kent steeds minder dieptegang. STA DAAR EENS BIJ STIL voordat je zegt dat het beter gaat met ons. Ik ben er alleszins van overtuigd dat het gedaan is met deze aarde binnen pakweg twee eeuwen. Of het is een robotwereld geworden met kunstmatige zuurstof, zonder enige natuur, misschien wel een nieuwe wereld op een andere planeet... en goddank dat ik dan niet meer leef! |
![]() |
||
Citaat:
is er leven op mars, dan vraagt men naar de scheikundige reacties die zichzelf in stand houden, en die varieren van bacterieen tot champignons, van dadelpalmen tot dwergstaartmaki's. maar dan is er ook nog "iemands" leven, namelijk de reactie, het biochemische object dat lichaam heet, maar met een "verhaal", wat het allemaal heeft meegemaakt enzo. sommige godsdiensten geloven dat dat "verhaal" in de vorm van een ziel doorleeft of iets. bij mogelijkheid een is het logisch dat leven verbonden is aan een lichaam, maar met defenitie twee ligt het wat moeilijker. Toch zijn er tal van redenaties die voor mij iig bewijzen dat, als het verhaal al voortleeft als een ziel na de dood, leven van het lichaam afhangt, en niet van de ziel. het lijkt me overigens onzin om te stellen dat je je lichaam van de natuur krijgt, want je lichaam IS natuur, JIJ bent natuur. dat je de natuur er dus om gaat aanbidden is helemaal onzin. bv: een hond leeft, maar heeft geen ziel, conclusie: leven hangt van lichaam af, en niet van de ziel. je bent dood(niet levend) als je lichaam niet meer werkt, conclusie: het lichaam is het criterium voor de titel levend. een ziel in "de hemel" heeft altijd bij een lichaam gehood, waardoor die "levende" ziel, en daarmee het leven per defenitie bij een lichaam hoort. even snel
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
wat ik probeer te zeggen, is dat jij en ik kunnen vinden wat we willen, in de defenities zoals die er zijn, hangt leven gewoon af van een lichaam. als jij dan een neiwe defenitie daar aan wil koppelen, klopt dat niet. je hebt volgens mij te maken met leven als je te maken hebt met volgens een systeem van biochemische processen waarvan de processen kunnen samenwerken voor het behoud van het systeem, doormiddel van interactie met het millieu van het systeem. ah, nu ben ik er uit. die periode van jou is geen leven , het is een (spreek uit un) leven. Een leven is het "verhaal" van het systeem. die cirkel in die natuurcollectief van je heet kringloop, en is een evenwicht waarin verschillende systemen met elkaar in interactie zijn om steeds te blijven verschijnen en door te leven.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Ik heb het gevoel dat de mens hoe dan ook, ongeacht de vraag hoe hij wordt opgevoed en behandeld, geneigd is tot egoisme en egocentrisme (ik ben het ongeveer eens met de definities van die begrippen zoals die door Mickey zijn gedecreteerd). Ik begin me onderhand trouwens steeds meer te realiseren dat het een kwestie van betekenissen van woorden is; als de de vraag stelt of de mens deugt, heb je gelijk moeite met het woord 'deugen'. wat ik onder dat werkwoord versta, is de vraag of de mens door en door goed is; en daarmee was ik het niet eens.
||
Citaat:
je zegt hier: iets deugd (is goed) als het goed is. humor ![]() als ik zo vrij mag zijn: jij zou bv kunnen vinden dat een mens deugt als hij doet wat god van hem vraagt in het Christendom. is egocentrisme slecht, is egoisme zo gruwelijk als de gevoelswaarde die wij er aan verbinden doet vermoeden? met het oogpunt op behoud van de soort is het juist een van de grootste deugden...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
weet je misschien hoe hij dat in gedachten had?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||