Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2004, 15:00
Verwijderd
ik zou het echt niet weten... kan me er niets bij voorstellen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2004, 00:15
cup a soup
cup a soup is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 05-03-2004 @ 16:00:
ik zou het echt niet weten... kan me er niets bij voorstellen
poeh... intelligente reacties!
Oud 07-03-2004, 00:30
Risce
Risce is offline
Ik heb gehoord dat het heelal de vorm heeft van een fietszadel...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 01:00
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Risce schreef op 07-03-2004 @ 01:30:
Ik heb gehoord dat het heelal de vorm heeft van een fietszadel...
eerder als een paardrijzadel. Maar alleen als het in omgekeerde rchting is gekromt dan wat de relativiteits theorie voorspelt.
Oud 07-03-2004, 19:18
Verwijderd
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 07-03-2004 @ 02:00:
eerder als een paardrijzadel. Maar alleen als het in omgekeerde rchting is gekromt dan wat de relativiteits theorie voorspelt.
Zoals ik dus al eerder zei. toevoeging

Aangezien de massa in het heelal, volgens het kosmologisch principe, globaal bekeken gelijkmatig verdeeld is, betekent dat ook dat het heelal overal even gekromd is.

Naargelang de massa-dichtheid verhouding in het heelal, zijn er drie mogelijke situaties:

Als er geen kromming is, is de ruimte vlak, zoals wij hem ons spontaan voorstellen. In elke richting kan je dan oneindig ver doorlopen. Het volume van het heelal is dan oneindig. Deze situatie kan alleen voorkomen als de massa-dichtheidverhouding van het heelal precies de "kritische massadichtheid" is.. Men weet dat de kritische dichtheid erg laag is, zowat het gewicht van 6 waterstofatomen per kubieke meter.

Bij positieve kromming zien we dat de ruimte een eindig volume heeft en dat je, als je maar lang genoeg rechtdoor gaat, terug op dezelfde plek uitkomt. Dit kan enkel als de dichtheid van het heelal groter is dan de kritische massadichtheid.

Bij negatieve kromming is het volume van het heelal terug oneindig. De massadichtheid moet dan lager zijn dan de kritische massadichtheid. In twee dimensies heeft een oppervlak met negatieve kromming een zadelvorm.

Op dit moment bevat het heelal (*voor zover waarneembaar)gemiddeld 1% van de kritische massa-dichtheid. En zou het dus zadelvormig zijn.

Wel is al aangetoond dat het heelal groeit, omdat de melkwegstelsels verder uit elkaar komen te liggen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten