Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2003, 16:36
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-11-2003 @ 10:47:
Ja, uitgeknepen word je wel, maar ik heb ook niet de ambitie om het zo snel mogelijk te doen. Er zijn mensen die op hun tweeëntwintigste afstuderen en dan meteen aan de slag gaan voor hun promotieonderzoek. Die schrijven en verdedigen dan op hun zesentwintigste hun proefschrift en zijn rond hun dertigste hoogleraar. Wij hebben er ook een paar van die jonkies bijzitten. Technisch perfect allemaal, maar er mist bezieling. De mensen die het wat later zijn geworden (lees vooral: die meer onderwijservaring hebben) zijn een stuk prettiger en brengen hun kennis veel effectiever over.

Ik wil naar Den Haag, ja. Eerst dit jaar m'n master Ondernemingsrecht halen en dan nog een masterjaar erachteraan, ik zat zelf te denken aan Handels- en Economisch Recht (veel intellectuele eigendom, mededingingsrecht, enz.). Dan proberen een plek als advocaat-stagiair bij De Brauw Blackstone Westbroek te bemachtigen (dat zal echt zwaar worden), die bemiddelen actief voor woonruimte in de Randstad. Dan eerst een aantal jaren werken als advocaat, ook een financiële en sociale basis leggen, en tegen m'n dertigste wil ik dan wel met m'n promotie-onderzoek beginnen. Ook als je zoals ik een baan in de wetenschap ambiëert is het beter om eerst te beginnen in de praktijk.

Verder verdienen hoogleraren inderdaad niet zo heel veel. Ik zag een paar weken geleden in het NJB een vacature voor hoogleraar ondernemingsrecht aan de faculteit rechtsgeleerdheid van de EUR. Het salaris was schaal H3 van de CAO Nederlandse Universiteiten, dat kwam in de advertentie neer op zo'n 8500 euro in de maand. Toch niet slecht, ook niet schokkend, maar zeker wel voldoende om van te leven
De Brauw is volgens het Memory Magazine (zo'n uniblaadje over arbeidsmarkt etc.) van deze maand nr. 1 op de top 10 favo advocatenkantoren van juridische professionals. Het zal wel lastig zijn om daar binnen te komen.
"Financiële en sociale basis", is dat het netwerk van carrière-gerichte juristen leren kennen?
Maar goed, wil je vervolgens echt de wetenschap in? Of liever zo'n hoogleraar worden met een aanstelling van 0,1 fte voor de prof-status die voor de rest lekker luccratief bijbeunt in de advocatuur?

Een hoogleraarsalaris van 6000-8000 euro per maand vind ik zeer riant. Vergeet niet, je bent wel in overheidsdienst.

Ik ben het in elk geval met je eens dat het goed is om wat praktijkervaring op te doen zodat je later ook iets te vertellen hebt in je onderwijs. Wij hebben ook wel eens college van de dertigers die sinds hun 18e de uni nooit meer verlaten hebben. Zij missen inderdaad de bevlogenheid om te vertellen hoe de juridische wereld er in het echt uit ziet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2003, 20:01
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
NN schreef op 19-11-2003 @ 08:04:
De WO-HBO-overstappers zijn meestal mensen die met de hakken iover de sloot hun VWO-diploma hebben gehaald en niet echt een serieuze studiekeuze hebben gedaan en zodoende vaak ook niet voldoende gemotiveerd zijn.

Goh, waar heeft dat gestaan. Ergens nog zeer betrouwbaar onderzoek hiernaar gepubliceerd?
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 20:11
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Jullie doen net of iemand van 30 standaard slechter college geeft dan iemand van 50. Vooroordelen hebben, heet dat. Daar hebben jullie sowieso erg veel last van in deze discussie geloof ik.
Daar wordt de discussie nou niet bepaald veel boeiender van.
Jullie lijken ook erg vol van jullie zelf. Misschien heb je dat wel nodig om door te kunnen breken, maar erg sociaal kom je dan niet echt over, terwijl ik vind dat een advocaat ook echt wel goed met zijn clienten overweg moet kunnen!!!
Morgen ga ik in Utrecht kijken. Om een uurtje of 2 's middags zal ik mijn beslissing over de plek in ieder geval wel genomen hebben. (En niet doormiddel van dit forum, zoals eigenlijk voor een gedeelte wel mijn bedoeling was).

Groetjes

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 20:13
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 21-11-2003 @ 21:11:
Jullie doen net of iemand van 30 standaard slechter college geeft dan iemand van 50. Vooroordelen hebben, heet dat. Daar hebben jullie sowieso erg veel last van in deze discussie geloof ik.
Nee, de meeste dingen die we beweren zijn met feitelijk onderzoek te staven. Je hoeft maar even te googlen en de publicaties over de HBO/WO-problematiek grijnzen je tegemoet.

En het is zeker wel een feit dat hoogleraren van dertig altijd minder goed les geven dan van vijftig, maar daar kom je nog wel achter als je daadwerkelijk les krijgt van hoogleraren
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 12:39
NN
NN is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 21-11-2003 @ 21:01:
Goh, waar heeft dat gestaan. Ergens nog zeer betrouwbaar onderzoek hiernaar gepubliceerd?
Ach, ik probeer altijd wel mijn mening even te onderbouwen, maar sommige dingen, waaronder dit punt, is zo algemeen bekend dat ik die moeite niet meer doe.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 12:49
NN
NN is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 21-11-2003 @ 21:11:
Jullie doen net of iemand van 30 standaard slechter college geeft dan iemand van 50. Vooroordelen hebben, heet dat. Daar hebben jullie sowieso erg veel last van in deze discussie geloof ik.
Daar wordt de discussie nou niet bepaald veel boeiender van.
Jullie lijken ook erg vol van jullie zelf. Misschien heb je dat wel nodig om door te kunnen breken, maar erg sociaal kom je dan niet echt over, terwijl ik vind dat een advocaat ook echt wel goed met zijn clienten overweg moet kunnen!!!
Morgen ga ik in Utrecht kijken. Om een uurtje of 2 's middags zal ik mijn beslissing over de plek in ieder geval wel genomen hebben. (En niet doormiddel van dit forum, zoals eigenlijk voor een gedeelte wel mijn bedoeling was).

Groetjes

Charlotte
Iemand van 30 die al hoogleraar is heeft sinds het begin van zijn studie de uni meestal niet meer verlaten. Hij begint op zijn 18/19e met een studie rechten, is op zijn 22/23e klaar. Vervolgens AIO, promotie-onderzoek doen en wat les geven, is op ongeveer zijn 27e klaar. Daarna wordt hij UD, UHD en hoogleraar rond zijn 30e.

Ik wil niet stellen dat deze mensen geen goed onderwijs kunnen verzorgen. Vaak is het wel zo dat ze enkel de literatuur bespreken en dat ze niet met praktijkvoorbeelden kunnen komen die de toegankelijkheid van de stof bevorderen omdat ze zelf nooit enige praktijkervaring hebben opgedaan. Ik zou zelfs wel willen stellen dat zulke hoogleraren wat mij betreft een HBO-Recht-stage mogen gaan doen om ook eens buiten de poort van de rechtswetenschap te kijken.

Ik ben absoluut niet zelfingenomen. Misschien dat je wil aangeven waar dat volgens jou uit blijkt?
En zoals ik al vaker aangaf; ik heb niet de ambitie om advocaat te worden.

Laat ajb. even weten wat je er van vond in Utrecht, ik ben erg benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 12:56
koekiemonstertje
Avatar van koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
mijn nichtje is naar beide geweest.
eerst naar A'dam en die vond ze helemaal geweldig en had zich ingeschreven en toen kreeg ze de kans om nog bij UItrecht te kijken en die vond ze nog veel leuker

Uiteindelijk is ze naar Utrecht gegaan en heeft het er super naar dr zin...
__________________
Dromendief
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studies en ervaringsdeskundigen
Tink*
19 10-04-2016 17:24
Studeren University College #7
harpje
500 10-04-2010 10:18
Studeren hu of hva hbo rechten
BigBoss
0 07-07-2009 18:47
Studeren HBO rechten aan de HU of HvA
BigBoss
0 07-07-2009 15:34
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 10:52
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
autodropje
140 05-10-2005 10:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:57.