Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
http://members.aol.com/ThaiRing/nhb.html
Ga naar die site en scroll ietsje naar beneden waar er allemaal foto series zijn, dit is style vs style, misschien leer je er wat van ![]() Maar het blijft een ring sport. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zoals dat iemand inkomomt met een stoot, je springt meteen tegen em in en pakt em bij zn haar/oren en sleept hem naar de grond. |
![]() |
|
het nadeel van zelfverdediging is dat je er nooit echt 'vechten' (de situatie itself, niet de techniek) mee leert, omdat er 'nooit' gespard wordt.... Daar komen de meeste ook niet voor, maar als je jezelf goed wil verdedingen, moet je minstens weten dat zelf klappen krijgen, vrijwel onvermijdelijk is en dat je dan juist helder moet blijven.
|
![]() |
|
![]() |
Nope, mensen goed leren vechten in een paar lessen is niet echt een optie.
Ik ga in eerste instantie les geven aan de oudste groepen van een basisschool. Dus echt sparren in de vorm van boksen cq kickboksen durf ik niet aan. Ik ga ze wel duidelijk maken dat als ze goed willen worden ze een echte vechtsport moeten gaan beoefenen. Ik geef ze dus wel een introductie in verschillende stijlen om een idee te geven wat het inhoud. Dus wat boksen, maar ook wat aikido, jiu jitsu etc. Maar ik wil de grote nadruk leggen op sociale weerbaarheid en preventie, nee zeggen, situatie inschatten omgaan met agressie , etc. etc. Verder veel aandacht voor ontsnappingen, vitale delen en valbreken. Het een kan niet zonder het ander vind ik. Je moet niet proberen mensen weerbaar te maken door ze alleen technieken aan te leren. Aan de andere kant moeten ze wel fysieke vaardigheden hebben om te ontsnappen en (tijdelijk) uit te schakelen etc. Het punt van veel vechtsporten is dat ze vaak puur techniek gericht bezig zijn en de sociale weerbaarheid vergeten zodat mensen verstijven als ze met echte agressie te maken krijgen. Iemand die compleet tegen je flipt is ff wat anders dan een uke in de dojo die een pakking bij je doet. Full contact sparren is wel een mooie manier om zo intensief mogelijk te trainen en daar ben ik ook een groot voorstander van. Probleem dat je dan krijgt met een zelfverdedigingscursus bv voor dames is dat de doelgroep snel geintimideerd raakt door de manier van trainen en lesgeven ,en afhaakt. Het komt voor dat zelfverderdigingscursussen om die reden voortijdig afgelast worden. Dat is jammer want die doelgroep wil je vooral graag bereiken. Je moet je dus erg inleven in je doelgroep.
|
Klopt, zoals ik al aangaf, is de doelgroep meestal net een groep personen die zich er niet echt op 'wil' voorbereiden. Ik wist niet dat het om groep 8'ers ging. Dan moet je ook nog eens opletten dat het niet afgeschildert wordt als 'agressie opwekkende' cursus oid.
Maar wel vet dat je zelfverdedigingscurssussen geeft, hoe kom je daar zo bij? ![]() |
![]() |
|
![]() |
gevraagd door mijn zus die daar lesgeeft en de directeur van die school, en het is ook iets waar in ik wel verder wil.
ik heb vechtsportervaring op veel verschillende vlakken, hapkido, jiu jitsu, boksen, en freefight Ook hen ik tijdens mijn werk als evenementenbeveiliger en ook wat vaste klusjes zoals de pathe bioscopen in amsterdam veel ervaring met agressie en geweld etc. Ik heb dus ook redelijk wat ervaring met de-escaleren van conflicten, preventie etc. Ik wil dus graag verder met weerbaarheid en speciaal voor bepaalde zwakke doelgroepen zoals kinderen, en gehandicapten. en specifiek voor bepaalde beroepsgroepen etc.
|
![]() |
Het probleem waar vooral veel meisjes mee zitten als ze op zelfverdediging gaan is dat ze erg onzeker zijn.
Uiteraard is dat vaak DE reden om er uberhaupt op te gaan. Vaak hebben ze al te maken gehad met (sexueel) geweld. Vaak heb je dan een bijv. leraar die veel dangraden heeft maar niet echt feeling voor de doelgroep. Dat uit zich vaak in aanraken en zo. Hij ziet dat een dame de dekking niet goed heeft. Dus hij pakt ff de arm en doet die op de goede hoogte. Dat meisje vind het doodeng dat die kerel opeens aan haar zit en voelt zich totaal niet prettig. Dat werkt dus heel anders dan op een sportschool waar het gewoon wat meer bij de cultuur hoort. Als een leraar daar ff iemand beetpakt om wat voor te doen is dat gewoon normaal en vertrouwd.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
mjah ![]() |
![]() |
|
![]() |
zozo al kei veel commentaar hier maar ik heb een aantal jaren judo gedaan tot aan m'n bruine band... de band voor de zwarte. Het is een goede sport en het is een zeer goede basis voor andere vechtsporten. Bij judo leer je erg veel. Ik doe nu aan taekwondo en heb de rode band. Ook de band voor zwart. Je leert hier meer trappen en een beetje stoten. Zelfverdediging incl klemmen zetten is een onderdeel maar minder dan de klemmen en wurgen die je bij judo leert. Maar deze sporten samen... daar kan je al heel ver mee komen
![]() |
![]() |
|
m'n leraar zelf zit al tegen de 70 aan en geeft nog steeds les.
ik ben begonnen op m'n 6 de en die vent is pas 2 keer niet op komen dagen in al die jaren. wim vorstenbos voor de bekende in de judo wereld en ook al is ie 70 een kop kleiner als moi hij heeft ooit toen ie nog wat jonger was iets van 55 of 60 ![]() raarste is nog dat hij zich helemaal kan dubbel vouwen en ik vond mezelf nogal best lening ??? ![]()
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|