Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2004, 16:51
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Blue Crystal Rose schreef op 25-05-2004 @ 16:56 :
BLUUUGH. Economie

Heb dr echt ff geen zin meer in na GS..Maar ja, ik verman mezelf wel weer
Jij blij dat je geen Latijn hebt
Oud 25-05-2004, 17:23
marg
marg is offline
Citaat:
Blue Crystal Rose schreef op 25-05-2004 @ 16:56 :
BLUUUGH. Economie

Heb dr echt ff geen zin meer in na GS..Maar ja, ik verman mezelf wel weer
geschiedenis was tenminste makkelijk vond ik. economie is vreselijk stom! ik heb er ook geen zin in.
gelukkig heb ik morgen vrij!!
Oud 25-05-2004, 17:42
marg
marg is offline
weet iemand wat een wig is?
het komt me bekend voor, maar wat het precies is?
Oud 25-05-2004, 17:54
Elle baby!
Elle baby! is offline
Citaat:
marg schreef op 25-05-2004 @ 18:42 :
weet iemand wat een wig is?
het komt me bekend voor, maar wat het precies is?
JAAA ik weet het hahaha!

De wig is het verschil tussen de loonkosten en het netto loon.
Dus het verschil tussen wat de werkgever in totaal betaalt aan loon+premies en het loon wat wij netto krijgen

Ik voel me ff 3 sec. slim!
Oud 25-05-2004, 17:56
marg
marg is offline
dank je wel voor het antwoord!
enne met mijn vraag heb ik er toch voor gezorgd dat iemand zich slim voelt
Oud 25-05-2004, 17:56
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Ik wil niemand angst aanjagen maar ik hoorde dat het betoog in het economie-examen hoogstwaarschijnlijk over de sociale zekerheid gaat, juist omdat men dit niet geleerd heeft (de exacte reden hiervoor is me ontgaan). Heeft iemand hier ook iets over gehoord of zijn de economiedocenten bij mij op school (4 in getal) van lotje getikt?

De wig is het verschil tussen de loonkosten voor de werkgever en het loon voor de werknemer.

Enne: ook ik vind economie het achterlijkste vak ooit bedacht, maar sta een 6.6 dus dat moet toch wel goed komen denk ik (hm, hoop ik)
Oud 25-05-2004, 18:00
marg
marg is offline
wat!!! wat heb je daarover gehoort dan????
ik heb dat nog nooit gehoord, ik wist niet eens dat je voor economie een betoog moest schrijven!
lekker hoor, heb je het niet geleerd omdat het niet moet, gaan ze het vragen

en ik ben het met je eens economie is achterlijk!!
Oud 25-05-2004, 18:57
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Je moet sowieso een betoog schrijven over een stelling, zelfs met woordenlimiet, moet je een beetje gaan zitten tellen daar, hoe idioot
Ik vind het zelf eigenlijk ook hoe langer hoe dubieuzer, maar hier om me heen is iedereen er heilig van overtuigd, en het argument blijft dat ze juist dat onderwerp nemen omdat niemand dat geleerd heeft. Tsja...
Oud 25-05-2004, 19:03
Elle baby!
Elle baby! is offline
Euh is dat uberhaupt wel legaal. Ik bedoel overal staat dat sociale zekerheid niet geleerd hoeft te worden....dan mogen ze daar toch ook niets over vragen? Ik wil jullie wel geloven maar dan zouden ze toch gewoon zeggen, leer alles?!?!?!
Oud 25-05-2004, 19:08
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Als het wel zo is gaan we in hoger beroep
Nee vergeet inderdaad maar wat ik gezegd heb, kan het me eigenlijk gewoon ook niet voorstellen. Sorry voor eventuele paniekzaaiing
Oud 25-05-2004, 19:10
Verwijderd
uhuh.. sociale zekerheid
maar hopen op veel sommetjes en indexcijfers en makkelijk te begrijpen bronnen.. en hopen op heeeel weinig (of geen) macro-economie...
Oud 25-05-2004, 19:38
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Elle baby! schreef op 25-05-2004 @ 20:03 :
Euh is dat uberhaupt wel legaal. Ik bedoel overal staat dat sociale zekerheid niet geleerd hoeft te worden....dan mogen ze daar toch ook niets over vragen? Ik wil jullie wel geloven maar dan zouden ze toch gewoon zeggen, leer alles?!?!?!
klinkt niet erg logisch, een betoog over iets wat we niet moeten leren........ klinkt heel erg onwaarschijnlijk!

(misschien zieke grap van die eco-leraren ?)
Oud 25-05-2004, 19:47
Ino
Ino is offline
Eehw ik doe eco 1,2 en sta een 6.3 ik had voor de laatste toets over alle stof een 6.2. het grote voordeel is dat die examens wat algemener zijn. En wat samenvattingen betreft het rekenwerk is minsten zo belangrijk. kijk nog eens naar TO- GO break even afzet en dergelijke.

Daarna helpt het wel wat dat ik ook M&O heb. Heeft toch wel wat raak vlakken.. Ach ik haal het wel maak me meer zorgen om Aardrijkskunde..
Oud 25-05-2004, 19:48
M@rco
M@rco is offline
Lijkt me bullshit. Niemand kent de inhoud van het examen en diegenen die het wel kennen mogen natuurlijk niks zeggen.

Bovendien herinner ik me dat er gisteren in het geschiedenis-topic meerdere keren werd gezegd dat je waarschijnlijk een vergelijking zou krijgen tussen Lancashire en Twente en dat was dus ook nonsens.
Oud 25-05-2004, 19:52
Miss Helena
Miss Helena is offline
ff snel n vraagje tussendoor (die misn wel heel dom is )
Ik weet dat eco 1,2 een betoog moeten schrijven, maar geldt dit ook voor eco 1?
Oud 25-05-2004, 21:09
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
M@rco schreef op 25-05-2004 @ 20:48 :
Lijkt me bullshit. Niemand kent de inhoud van het examen en diegenen die het wel kennen mogen natuurlijk niks zeggen.

Bovendien herinner ik me dat er gisteren in het geschiedenis-topic meerdere keren werd gezegd dat je waarschijnlijk een vergelijking zou krijgen tussen Lancashire en Twente en dat was dus ook nonsens.
is puur gissen.... dr zijn wel meerdere dingen die je kan verwachten (al was ik ook niet uitgegaan van de media ) Met eco weet je het helemaal niet, er zijn 100.000 dingen waar ze een betoogje omheen kunnen verzinnen. Moet alleen wel zeggen dat degene die ik gezien heb, wel erg makkelijk in elkaar zitten. En relatief ook best weinig punten, stuk of 6 dacht ik.
Oud 25-05-2004, 21:17
Elle baby!
Elle baby! is offline
Zullen we doen dat wij allemaal slagen voor eco examen....ik ga morgen echt hard blokken dus ik ben hier wel regelmatig te vinden met vragen
Oud 25-05-2004, 22:14
BCR
BCR is offline
Citaat:
Elle baby! schreef op 25-05-2004 @ 22:17 :
Zullen we doen dat wij allemaal slagen voor eco examen....ik ga morgen echt hard blokken dus ik ben hier wel regelmatig te vinden met vragen
Ja, me 2! Ik heb sowieso al een vraag over het examen van 2001 I. Maar daar is t nu te laat voor
Oud 25-05-2004, 22:18
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Elle baby! schreef op 25-05-2004 @ 22:17 :
ok dan en anders val je me maar lastig op msn

ikzelf heb niet zo heel veel moeite met eco (snap niet alles maar toch ) dus als ik iemand kan helpen?
Oud 26-05-2004, 07:47
Elle baby!
Elle baby! is offline
Blue Crystal Rose ik vind je hier wel vandaag dan kunnen we elkaar vragen stellen Iemand die naar The O.C. kijkt help ik natuurlijk altijd
Oud 26-05-2004, 07:59
SusieQ
SusieQ is offline
Ik heb twee vragen, ten eerste, wat is een voorbeeld van bedrijfstijdverlenging en wat is een voorbeeld van arbeidstijdverkorting (ik voel me wel heel dom nu, maar ja...)
Oud 26-05-2004, 08:12
marg
marg is offline
Citaat:
SusieQ schreef op 26-05-2004 @ 08:59 :
Ik heb twee vragen, ten eerste, wat is een voorbeeld van bedrijfstijdverlenging en wat is een voorbeeld van arbeidstijdverkorting (ik voel me wel heel dom nu, maar ja...)
bedrijfstijdverlenging is bijv dat een bedrijf langer open gaat zodat er meer geproduceerd wordt zonder dat er investeringen (machines) hoeven worden gedaan
arbeidstijdverkorting is kortere werkweek, vervroegde werkweek, meer vakantiedagen roostervrije dagen studieverlof enz.

niet zo;n domme vraag hoor, ik moest het ook opzoeken
Oud 26-05-2004, 08:28
BCR
BCR is offline
Citaat:
Elle baby! schreef op 26-05-2004 @ 08:47 :
Blue Crystal Rose ik vind je hier wel vandaag dan kunnen we elkaar vragen stellen Iemand die naar The O.C. kijkt help ik natuurlijk altijd

Ik heb al een vraag: Wat is puntelasticiteit? En wanneer moet je dat gebruiken?
Oud 26-05-2004, 08:34
BCR
BCR is offline
Oh, en ik heb nog een vraag Hoe verwissel je de batterijen van je GR zonder het geheugen te wissen? Gewoon uitzetten toch ?
Oud 26-05-2004, 08:36
SusieQ
SusieQ is offline
Citaat:
Blue Crystal Rose schreef op 26-05-2004 @ 09:28 :

Ik heb al een vraag: Wat is puntelasticiteit? En wanneer moet je dat gebruiken?
Je gebruikt puntelasticiteit als je niet weet wat er gaat gebeuren met de prijzen maar je toch een voorspelling wilt doen. Dus dat is hetzelfde als differentiëren van een formule, eigenlijk
Oud 26-05-2004, 08:36
marg
marg is offline
Citaat:
Blue Crystal Rose schreef op 26-05-2004 @ 09:34 :
Oh, en ik heb nog een vraag Hoe verwissel je de batterijen van je GR zonder het geheugen te wissen? Gewoon uitzetten toch ?
je kunt de AAA batterijen gewoon verwisselen, dan gebeurt er niks. Maar het kleine platte batterijtje niet, dan wis je je geheugen. Ik weet niet of hij er heel kort uit kan, maar volgens mij gewoon niet.
Oud 26-05-2004, 08:40
ethere
ethere is offline
Citaat:
Ben een minuut geleden begonnen, ik heb nog nooit iets gesnapt van economie.. Moet een 1,7 halen om een 4 te staan, dat moet lukken.
hehe, redelijke discipline heb je
na 1 minuut leren maar weer stoppen (ik ken het btw...)
Oud 26-05-2004, 08:46
rizzlefizzle
rizzlefizzle is offline
kan jullie aanraden om oude examens te gaandoornemen, als je de stof eenmaal beheerst. Dan zul je zien dat je nog opgaven tegenkomt waar je niks van snapt
Oud 26-05-2004, 08:47
Elle baby!
Elle baby! is offline
Ja ik was net zelf toevallig bezig met puntelast.
Wat mij heeft geholpen was een samenvatting op internet:

http://www.collegenet.nl/content/sam...ticiteiten.htm

Staat het duidelijk in
Oud 26-05-2004, 08:48
SusieQ
SusieQ is offline
Citaat:
Elle baby! schreef op 26-05-2004 @ 09:47 :
Ja ik was net zelf toevallig bezig met puntelast.
Wat mij heeft geholpen was een samenvatting op internet:

http://www.collegenet.nl/content/sam...ticiteiten.htm

Staat het duidelijk in
he, dat is duidelijk, thanx
Oud 26-05-2004, 09:18
SusieQ
SusieQ is offline
Ik begrijp het renteverhaal nog steeds niet. Als een land een hoge rente heeft, trekken ze dan beleggers aan (en stijgt de valuta) of stoten ze die af? En hoe zit het met de bestedingen bij hoge/ lage rente?
Oud 26-05-2004, 09:23
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
SusieQ schreef op 26-05-2004 @ 10:18 :
Ik begrijp het renteverhaal nog steeds niet. Als een land een hoge rente heeft, trekken ze dan beleggers aan (en stijgt de valuta) of stoten ze die af? En hoe zit het met de bestedingen bij hoge/ lage rente?
een land met een hoge rente trekt beleggers aan, want het rendement over hun investering (ingelegd kapitaal) is relatief gezien hoog. De koers van de munt zal dan stijgen, want er is meer vraag naar de munt (als beleggers hier wil beleggen, zullen ze hun oude munten moeten inwisselen voor de munt die hier geldt, waardoor er een grote vraag is ===> hogere koers)

In tijden van een lage rente, zullen de bestedingen relatief hoog zijn. Sparen is niet aantrekkelijk, want er is weining rendement. Lenen daarentegen is weer relatief goedkoop. Daardoor wordt er veel uitgegeven.
In tijden van een hoge rente, is sparen aantrekkelijk, en lenen weer extra duurder. Mensen zullen dus minder snel geld uitgeven, maar eerder op de spaarrekening zetten, waardoor het spaarlek groter wordt, en men minder uitgeeft.

duidelijk?

Laatst gewijzigd op 26-05-2004 om 09:25.
Oud 26-05-2004, 09:25
marg
marg is offline
Citaat:
SusieQ schreef op 26-05-2004 @ 10:18 :
als de centrale bank de rente verhoogt gaan mensen minder lenen en meer sparen, de uitgaven nemen af en de economie 'koelt af'. Renteverhoging remt de hoogte van de bestedingen.
Als de centrale bank haar wisselkoers laat dalen, dan wordt de export naar het buitenland groter, omdat het voor het buitenland goedkoper is.
Bedoelde je dit??
Oud 26-05-2004, 09:25
Tryptamine
Tryptamine is offline
Dat hangt van de rente af....is het de rente op de kapitaalmarkt of de valutamarkt? Kortlopend, lange termijn....wees specifieker
Oud 26-05-2004, 09:28
SusieQ
SusieQ is offline
Citaat:
Tryptamine schreef op 26-05-2004 @ 10:25 :
Dat hangt van de rente af....is het de rente op de kapitaalmarkt of de valutamarkt? Kortlopend, lange termijn....wees specifieker
kom ik op een nieuwe vraag, wat is het verschil tussen geldmarkt en kapitaal rente?
Oud 26-05-2004, 09:30
marg
marg is offline
Citaat:
SusieQ schreef op 26-05-2004 @ 10:28 :
kom ik op een nieuwe vraag, wat is het verschil tussen geldmarkt en kapitaal rente?
geldmarkt is het deel van de vermogensmarkt korter dan twee jaar, de kap0itaalmarkt langer dan twee jaar (
Oud 26-05-2004, 09:31
SusieQ
SusieQ is offline
Laat maar, ik weet het weer, heeft met de looptijd te maken toch?
Oud 26-05-2004, 09:33
Elle baby!
Elle baby! is offline
Maar de vragen die ik heb gezien over rente in examens gaan meestal niet specefiek over geld of kapitaalmarktrente.....zit er verschil in dan, ik bedoel, verschil qua gevolgen die de rentestijging/daling heeft?
Oud 26-05-2004, 09:37
marg
marg is offline
Citaat:
Elle baby! schreef op 26-05-2004 @ 10:33 :
Maar de vragen die ik heb gezien over rente in examens gaan meestal niet specefiek over geld of kapitaalmarktrente.....zit er verschil in dan, ik bedoel, verschil qua gevolgen die de rentestijging/daling heeft?
rentepercentage is hoger dan op de geldmarkt, want geld lager vastzetten heeft meer risico's (inflatie).
Oud 26-05-2004, 09:39
SusieQ
SusieQ is offline
In ons PTA staat dat er meerkeuze vragen voorkomen, maar in alle examens die ik heb geoefend zijn die niet te vinden? Wat is jullie verteld
Oud 26-05-2004, 09:40
marg
marg is offline
Citaat:
SusieQ schreef op 26-05-2004 @ 10:39 :
In ons PTA staat dat er meerkeuze vragen voorkomen, maar in alle examens die ik heb geoefend zijn die niet te vinden? Wat is jullie verteld
nog nooit van meerkeuze vragen gehoord bij economie, we hebben ze ook nooit gehad bij schoolexamens, maar als het er staat?? ik weet het niet hoor. lijkt me wel makkelijk
Oud 26-05-2004, 09:41
Elle baby!
Elle baby! is offline
Heb 0 meerkeuzevragen gezien. We hebben in de klas zelfs examens van 1985 gemaakt en ook daarin geen meerkeuze....ga er dus maar vanuit dat die er nie inzitten...anders zouden ze denk ik ook wel in de bundel staan.
Oud 26-05-2004, 09:43
marg
marg is offline
Citaat:
Elle baby! schreef op 26-05-2004 @ 10:41 :
Heb 0 meerkeuzevragen gezien. We hebben in de klas zelfs examens van 1985 gemaakt en ook daarin geen meerkeuze....ga er dus maar vanuit dat die er nie inzitten...anders zouden ze denk ik ook wel in de bundel staan.
lijkt mij ook!
Oud 26-05-2004, 09:45
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Elle baby! schreef op 26-05-2004 @ 10:33 :
nee, als er verder niets vermeld wordt over het soort rente, moet je maar gewoon het algemene "rente-dee" (heb ik hierboven ergens gepost) gebruiken.
Oud 26-05-2004, 09:48
Elle baby!
Elle baby! is offline
Ik heb een vraaag

We hadden het net over die elasticiteit enzo met punt en segment. Je kon punt berekenen door dq/dp x p/q.......is dat bij prijselasticiteit van de aangeboden hoeveelheid hetzelfde???
Oud 26-05-2004, 09:57
marg
marg is offline
volgens mij gaat puntelasticiteit over de de mate waarin de gevraagde hoeveelheid verandert onder invloed van een verandering van de prijs in dat punt. het aanbod hangt toch van de prijs af?
ik weet niet of het klopt, maar volgens mij kan je het helemaal niet berekenen voor het aanbod
Oud 26-05-2004, 09:59
Elle baby!
Elle baby! is offline
je bedoelt dat je geen punt kunt berekenen voor het aanbod?
Oud 26-05-2004, 10:04
marg
marg is offline
Citaat:
Elle baby! schreef op 26-05-2004 @ 10:59 :
je bedoelt dat je geen punt kunt berekenen voor het aanbod?
volgens mij... verandert de lijn van de vraag alleen maar door een prijsverandering, het aanbod verandert niet direct door een prijsverhoging (de aanbieder verhoogt de prijs zelf) maar hangt het punt van het aanbod af van de vraag 9 (de plaats waar de nieuwe vraaglijn de aanbodslijn kruist)
Oud 26-05-2004, 10:07
Elle baby!
Elle baby! is offline
Oke Ik denk toch niet (hoop!) dat ze de prijselasticiteit van het aanbod gaan vragen. Dan heb ik nog een vraag, kan het namelijk niet terug vinden...hoe zat het met die marktvormen: volkomen concurrentie,monopolistische concurrentie, oligopolie en monopolie...wat waren de kenmerken daarvan??
Oud 26-05-2004, 10:09
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Ik heb ook nog een (dom) vraagje

Het Nationaal Inkomen is volgens mijn boek gelijk aan het Netto Nationaal Product, omdat het nationaal inkomen de vergoeding is voor akn (de som van alle primaire inkomens). Dat is dus het BBP-afschrijvingen-saldo buitenlandse inkomens.
Maar sommige mensen zeggen dat het Nationaal inkomen juist het BBP is.

Stel je hebt een Staatsschuldquote te berekenen, dan moet je de staatsschuld delen door het nationaal inkomen en vermenigvuldigen met honderd. Maar doe je de staatsschuld dan door het BBP of door het NNP? Of ligt dat er aan of je de staatsschuld als bruto of netto getal krijgt? (En hoe kan je uberhaupt zien of een staatsschuld bruto of netto is?!)

Oeh, veel vragen in één, sorry
Advertentie

Regels voor berichten