![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
maar ja, dan verschillen we hierover van mening, ik denk ook niet dat dit te beargumenteren valt.... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mattheus heeft het hier over Jeremia omdat dat een grotere profeet was, vertegenwoordiger van profeten. Jeremia schrijft ook over deze gebeurtenis. Maar over datgene wat mattheus zegt staat idd bijna letterlijk in zacharia...daar heb je gelijk in. Maar om dat als fout te zien... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Vooral m.b.t. de tweede ben in erg sceptisch; waarom zou ik mij door iemand anders laten vertellen wat God heeft bedoeld? Waarom zou hij of zij het beter weten dan ik? - daarbij komt dat ik de Bijbel als niet als betrouwbare bron erken. Vandaar dat ik niet religieus ben. Wat betreft het bestaan van God, kan ik geen sluitend argument geven of Hij wel of niet bestaat. Persoonlijk is het enige onverklaarbare dat ik kan verzinnen het (geëikte) begin vanhet heelal. Die Eerste Oorzaak zou ik God kunnen noemen, maar aan die term kleeft m.i. te veel een bewustzijnsconnotatie vast - dat God een handelend wezen zou zijn dat zich tijdens ons leven en na ons sterven met ons bemoeit. Dit is voor mij niet aannemelijk te maken en dus geloof ik niet in God; op zijn meest in een Eerste Oorzaak. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
dus als schepper en niet als onderhouder? God heeft dus wel gezorgd dat de aarde kwam maar verder alles aan zn lot overgelaten? dat gelofo je? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als deze fout je niet overtuigt, dan zijn vele andere fouten te nomen, die veelal als kleine foutjes weggemoffeld worden. Neemt niet weg dat ook het OT vol met fouten staat. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Bovendien heb ik niet de hoogmoed om te beweren dat ik met eigen onderzoekingen het bestaan van God kan bewijzen. Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ok, das waar, blij dat we et daar iig over eens zijn...dan kan je toch beter theorieen van anderen lezen en kijken of je het daar mee eens kunt zijn....dan kom je iig verder toevallig zomaar ontstaan? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
http://www.bowness.demon.co.uk/spell.htm http://www.infidels.org/library/mode.../errancy.shtml |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik ben zeker wel kritisch en ik wil jou ook graag overtuigen maar het probleem is dat ik weet dat je op sommmige punten geen gelijk hebt, maar dat ik nite genoeg kennis heb om het te beargumenteren, ja? dus weinig kritishc zou ik et niet neomen... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
"fouten" van het NT zitten er ook bij? |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 19-04-2004 om 15:02. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb die bron eens gebruikt voor een andere thread en ik dacht dat ik daar de teksten nog van had opgeslagen, maar helaas... Laatst gewijzigd op 19-04-2004 om 15:03. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() blijven zoeken dan....zeker doen...je zal misschien wel iets vinden...heb zo direct geen duidelijk artikel voor je.... ![]() ken ik niet ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() dat je niet gelooft, dus dat je denkt dat God niet bestaat, of iig dat hij niet degene is waarin ik geloof.... dat God de wereld niet onderhoudt. dat de God van de moslims, joden en christenen dezelfde is. dat de bijbel vol fouten zit, dat er iig fouten instaan. zo, dat zijn de dingen die ik zo 1,2,3 op kan noemen zonder alles terug te moeten lezen... studeersze ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Pff... wat veel tekst en dingen om op te reageren, ik reageer er wel een andere keer op denk ik.. Deze quote wil ik even wel beantwoorden, omdat ik laatst een best leuke/ironische tekst erover gelezen heb.
Citaat:
Er zijn zoveel normen die zo ontzettend verouderd zijn, zoveel regels in het oude testament die ethisch niet meer correct te praten zijn. De universele moraal regels, die zijn/waren vaak ook in culturen die nog nooit van de bijbel gehoord hebben. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik weet het is allemaal niet te beargumenteren denk ik, of moeilijk..allebei de kanten op is gewoon een kwestie van geloof! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Een andere persoon schrijft hierop een sarcastische brief, die in eerste instantie haar uitspraken omtrent het verwerpen van homoseksualiteit prijst. Vervolgens trekt hij dit door naar andere teksten in de Bijbel en vraagt m.b.t. deze vraagstukken de presentatrice om raad. Ik heb die teksten ff door de vertaalmachine gehaald; ik heb geen zin om het in het geheel te vertalen - ondanks de fouten, zal het voldoende zijn om de 'big picture' te vangen: "Een) Wanneer ik een stier op het altaar als een offer verbrand, ik weet dat het een prettige geur voor de Heer (Lev 1:9) creëert. Het probleem is mijn buren. Zij beweren dat de geur is behagend niet naar hen. Zou ik hen moeten vernietigen? B) ik zou graag mijn dochter voor slavernij zou verkopen, als gesanctioneerd in Exodus 21:7. In deze dag en tijd, wat denkt u zou zijn een rechtvaardige prijs voor haar? C) ik weet dat ik geen contact met een vrouw ben toegestaan terwijl zij in haar periode van menstruaal onschoonheid (Lev 15:19-24) is. Is het probleem, hoe weet ik dat ze menstruaal zijn? Ik heb geprobeerd het te vragen, maar de meeste vrouwen reageren boos. D) Lev. 25:44 verklaart dat ik inderdaad slaven, zowel mannelijk als vrouwelijk zou kunnen bezitten, op voorwaarde dat zij zijn gekocht van naburige naties. Een vriend van mij beweert dat dit voor Mexicanen geldt, maar niet Canadezen. Kunt u dat ophelderen? Waarom kan ik geen Canadezen bezitten? E) ik heb een buur die eist door te werkenen op de Sabbat. Exodus 35:2 verklaart duidelijk dat hij naar dood zou moeten gezet worden. Ben ik moreel verplicht hem te doden? F) Een vriend van mij dnekt dat zelfs al is het eten van een schelpdier een Gruwel (Lev 11:10), het is een kleiner gruwel dan homosexualiteit. Ik ga niet akkoord. Kan u u dit beslechten? G) Lev 21:20 verklaart dat ik het altaar van God niet zou kunnen benaderen indien ik slecht zicht heb. Ik moet toelaten dat ik een leesbril draag. Moet mijn visie perfect zijn of mag het ook minder zijn? H) De meeste van mijn mannelijke vrienden laten hun haar trimmen, inclusief het haar rond hun tempels, zelfs al dit uitdrukkelijk door Lev 19:27 wordt verboden. Hoe zouden zij moeten sterven? i) die ik weet van Lev 11:6-8 die de huid aanraakt van een dood zwijn maakt aan mij onrein, maar zou ik nog steeds voetbal kunnen spelen indien ik handschoenen draag? J) Mijn oom heeft een boerderij. Hij schendt Lev 19:19 door het planten van twee verschillende gewassen in hetzelfde veld, evenals zijn vrouw door het dragen van kledingstukken gemaakt van twee verschillende soorten van draad (katoen/polyester mengeling) die regel schendt. Verder vloekt en lastert hij veel. Is het echt noodzakelijk dat wij de hele stad samen te krijgen om hen te stenigen? Lev 24:10-16 Kunnen we ze niet wij gewoon verbranden zoals wij met mensen doen die met hun aangetrouwde familieleden slapen? (Lev. 20:14)" Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ja dat klopt.... kwestie van geloof of ongeloof.... zoals ik al zei.... dus we komen hier denk ik ook niet verder mee...of er moet iemand anders zijn die hierover nog argumenten aan kan dragen... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
dan kap ik dr bij deze mee.... moet eten! |
![]() |
|||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Je kunt het niet-bestaan van God niet bewijzen met deze argumentatie - hooguit dat de Bijbel geen bewijs kan zijn. Zover kan ik met je meegaan. Citaat:
Citaat:
Als het een definitie betreft, die jou aangereikt zou zijn, waarna jij die definitie weerlegt, dan zou het een aannemelijker betoog zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is overigens niet mijn taak om iets te verklaren - de bal is aan jouw om je betoog aannemelijk te maken. Ik schiet alleen gaten ![]() Citaat:
Citaat:
Nog een enkele laatste opmerking. Ook ik geloof niet in het bestaan van God. Ik ben atheïst. En hoewel ik het bewijzen van een wel of niet bestaan van God niet nastreef, ben ik altijd erg geïnteresseerd in dit onderwerp. Wat betreft jouw betoog, kan ik simpelweg niets anders concluderen, dat het niet klopt. Je kunt het niet-bestaan van God niet bewijzen door de feilbaarheid van de Bijbel aan te tonen. Jouw betoog kan alleen aannemelijk maken dat de Bijbel niet klopt, maar daar volgt niet uit dat God niet bestaat. Tot slot ben ik geïnteresseerd in de bestemming van dit betoog. Is het voor eigen gebruik of meer in opdracht? Laatst gewijzigd op 24-04-2004 om 21:08. |
![]() |
|||||||||
![]() |
Citaat:
Artikel 2. Hoe wij God kennen. Wij kennen Hem door twee middelen. Ten eerste door de schepping, onderhouding en regering van de hele wereld. Want deze is voor onze ogen als een prachtig boek, waarin alle schepselen, groot en klein, de letters zijn, die ons te aanschouwen geven wat van God niet gezien kan worden, namelijk Zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, zoals de apostel Paulus zegt in Rom 1:20. Dit alles is voldoende om de mensen te overtuigen en hun elke verontschuldiging te ontnemen. Ten tweede maakt Hij Zichzelf nog duidelijker en volkomener aan ons bekend door Zijn heilig en goddelijk Woord, namelijk voor zover dat voor ons in dit leven nodig is tot Zijn eer en tot behoud van de zijnen. Het eerste middel vind ik zwak. Er is in de natuur mijns inziens niets dat op het bestaan van God wijst. De wetenschap is in haar ontwikkelingen steeds beter in staat geworden alles naturalistisch te verklaren. De moderne wetenschap laat ons zien dat de natuur zichzelf onderhoudt en ontwikkeld, zonder blijk te geven van een (interveniërende) God. Let wel: dit is geen argument tegen het bestaan van God. Ik wil hier alleen mee duidelijk maken dat God niet nodig is om de natuur te verklaren, wat dit middel mijns inziens waardoos maakt. Het tweede middel (de bijbel) is, in tegenstelling tot de eerste, een stuk concreter. De christelijke God heeft zich aan de mensen geopenbaard in de bijbel. De gehele christelijke leer van Jezus, die gestorven is voor onze zonden en de dood heeft overwonnen, komt geheel uit de bijbel. Daarbuiten is er geen enkele bron die de miraculeuze gebeurtenissen van Jezus (maagdelijke geboorte, wonderen, genezingen, het gegeven dat Jezus de zoon van God is en uiteraard de opstanding) beschrijft. Het christelijk geloof bestaat dus bij de gratie dat de bijbel de waarheid (en dit hoeft niet eens een letterlijke interpretatie van elke passage te zijn) bevat. Zodra je de bijbel over boord gooit, valt het fundament onder het christelijk geloof vandaan. Hoe weet je immers anders dat Jezus de zoon van God is, dat Hij gestorven is voor onze zonden en de dood heeft overwonnen? Hoe weten we anders dat de christelijke God almachtig, alwetend, algoed is en een persoonlijke relatie wil met zijn ‘kinderen’? De bijbel, de openbaring van de christelijke God, is dus eigenlijk het enige bewijs voor Zijn bestaan (het bestaan van de christelijke God dus!). De bijbel (hetgeen daarin staat) is dan ook het enige bewijs dat gebruikt kan worden om aan te tonen dat de christelijke God niet kan bestaan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nogmaals bedankt voor je uitgebreide reactie. Bart |
![]() |
|
Er heeft nooit een god bestaan. Onze makers hebben gezegt dat hun goden waren zodat we ze zouden respecteren en geen bedreiging voor het heelal zouden vormen.
Pas nu kunnen wij de bijbelse teksten modern bekijken, wie zegt dat mozes een brandend bosje zag en een stem uit de lucht hoorde? Wie weet was het wel kunstmatig licht wat op het bosje scheen, iets wat hij nog nooit had gezien, en wie weet kwam de stem wel uit het object wat in de lucht zat. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Doel van je vertoog is het presenteren van “bewijzen tegen het bestaan van een Christelijke God”. Deze bewijzen heb je gevonden door te wroeten naar de wortels van het Christelijke geloof. Deze wortels zie je in de Nederlandse geloofsbelijdenis – een belijdenis van Protestants Christenen overigens, waardoor je hier al een deel van je generaliserende draagvlak kwijtraakt. Maar laten we voor nu aannemen dat deze belijdenis voor alle Christenen geldt. In de Nederlandse Geloofsbelijdenis (NG) van 1562 n.Chr. staat vermeld hoe (protestant-)christenen menen God te kunnen kennen. Met name artikel 2 tot en met 7 gaan hierover. Artikel 2 is in deze discussie het meest belangrijk, aangezien hierin expliciet twee bronnen staan vermeld, die Christenen als bron van het bestaan van God zien. De eerste bron laat God zich kennen in “de schepping, onderhouding en regering van de hele wereld” en ten tweede “door Zijn heilig en goddelijk Woord” (NG, art. 2). Over het gezag van het Heilige Woord staat verder nog vermeld: “Wij ontvangen al deze boeken, en deze alleen, als heilig en canoniek om ons geloof daarnaar te richten, daarop te gronden en daarmee te bevestigen. En zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten. “ (NG, art.5). Over hoe de teksten geïnterpreteerd dienen te worden, staat nergens in de NG iets vermeld, anders dan dat “het is verboden aan het Woord van God iets toe te voegen of daarvan af te doen (Deut 12:32). Daaruit blijkt duidelijk dat wat daarin geleerd wordt, volmaakt en in alle opzichten volledig is“ (NG art.7). Tot zover betreft het een aardige aanvalspositie, die ruim voorziet in vlakken om gaten in te schieten. Dan volgen je bezwaren. Op de eerste bron werp je tegen: “er is in de natuur mijns inziens niets dat op het bestaan van God wijst”. Met het doel deze uitspraak te nuanceren, merk je op: “Let wel: dit is geen argument tegen het bestaan van God. Ik wil hier alleen mee duidelijk maken dat God niet nodig is om de natuur te verklaren, wat dit middel mijns inziens waardeloos maakt”. Tegen de tweede bron breng je in: “Het christelijke geloof bestaat dus bij de gratie dat de Bijbel de waarheid (en dit hoeft niet eens een letterlijke interpretatie van elke passage te zijn) bevat. Zodra je de bijbel over boord gooit, valt het fundament onder het christelijk geloof vandaan”. Na deze bezwaren concludeer je: “De bijbel, de openbaring van de christelijke God, is dus eigenlijk het enige bewijs voor Zijn bestaan (het bestaan van de christelijke God dus!)”. De rest van je bijdrage brengt geen nieuwe bijdragen aan je argumentatie. Tegen jouw bezwaren zijn op hun beurt weer bezwaren in te brengen. Wat betreft de eerste bron het volgende. Het valt op dat je vrij snel langs deze bron van kennis fietst. Naar jouw weten is geen God nodig om de natuur te verklaren. Maar dit bezwaar valt slechts ten dele de eerste bron van kennis aan. In eerste instantie is het aannemelijk - in de afgelopen eeuwen is een groot corpus scientiae vergaard, dat ons in staat heeft gesteld vele eerder onverklaarbare zaken een oorzaak en betekenis te geven. En het is aannemelijk te maken dat in de toekomst de nu nog onverklaarbare dingen ook aan dit corpus zullen worden toegevoegd. Jouw tegenwerping is tot dusver effectief – maar alleen wat “onderhouding en regering vna de hele wereld” betreft. Daarentegen is het evenzo aannemelijk te maken, dat wij niet met volle zekerheid een ander aspect van de natuur zullen kennen: de schepping. Tot nog toe kan niemand verklaren hoe het heelal heeft kunnen ontstaan. De wildste theorieën doen hierover de ronde, maar niemand heeft een clue. Wat dit betreft is, volgens Christenen en overigens ook veel filosofen en wetenschappers, nog steeds een God nodig om dit verschijnsel te verklaren. Ik stel de vraag: is het aannemelijk te maken dat wij ooit de bron van het ontstaan van het heelal kennen – sterker nog: kunnen kennen? Ik weet het niet en met mij de meeste mensen, zo durf ik te stellen. Toegegeven: wellicht is dit geen bewijs dat God bestaat, maar jouw argument is evenzo geen bewijs dat Hij niet bestaat. Ook is het geen bewijs dat er geen Christelijke God bestaat, omdat je Spinoza's God niet zonder meer kunt uitschakelen in het debat over de Christelijke God. Een patstelling dus, waarin beide partijen even sterk zijn. Je bezwaar tegen de tweede bron van kennen valt of staat met de verwerping van de eerste bron van kennen. Het skelet van je argument gaat: (1) de eerste bron is zwak en daardoor waardeloos, waardoor (2) alleen de tweede bron nog als fundament van het Christelijke geloof geldt. Nu, zoals hierboven blijkt, is het aannemelijk te maken dat de eerste bron van kennis toch niet zo waardeloos is, als je beweert. Hierdoor is je aanval op de Bijbel als Godsbewijs minder effectief – zelfs al is de Bijbel contradictoir, God openbaart zich ook nog Zijn Schepping. Stel dat we de eerste bron buiten beschouwing nemen en aannemen dat Christenen alleen God kunnen kennen via Zijn Geschriften. In dat geval wijs je op fouten en onvolkomenheden in de Bijbel. Terecht, naar mijn smaak. Veelal wordt aangenomen, dat de Bijbel inderdaad niet letterlijk genomen dient te worden en dat diezelfde Bijbel ook zaken bevat die elkaar tegenspreken. Maar wat zegt dit ons? Is dit een bewijs tegen het bestaan van Christelijke God? Volgt uit de wetenschap dat de Bijbel feilbaar is, dat de Christelijke God niet bestaat? Ik denk van niet. Het is zeker zo, dat de Bijbel het fundament van het Christendom betreft. En met de feilbaarheid ervan tref je het bewijs dat een Christelijke God bestaat, diep in het hart. Toch betekent dit niet dat die Christelijke God niet bestaat. Het betekent alleen dat het bewijs voor het bestaan van een Christelijke God niet betrouwbaar is. Dit is wat ik bedoelde met dat je met een argument tegen een zaak gebruikt om een andere zaak te weerleggen. Kortweg: dat de Bijbel niet onfeilbaar is, betekent alleen dat dit geen betrouwbaar bewijs is van het bestaan van een Christelijke God, maar niet dat die Christelijke God niet bestaat. Dit volgt er niet uit (non sequitur). Laatst gewijzigd op 01-05-2004 om 17:34. |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 02-05-2004 om 00:29. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Book of Common Prayer (niet al te katholiek, niet al te protestants) 'There is but one living and true God, everlasting, without body, parts or passions; of infinite power, wisdom and goodness; the Maker and the Preserver of all things, both visible and invisible.' Apostolisch Geloofsbelijdenis: Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde. Geloofsbelijdenis van Nicea: Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen. Geloofsbelijdenis van Athanasius: Evenzo is de Vader almachtig, de Zoon almachtig, de Heilige Geest almachtig; en toch zijn Zij niet drie almachtigen, maar één almachtige. Ook uit de Heidelberger Catechismus blijkt dat God almachtig, alomtegenwoordig, enzovoort is. Tot slot is er natuurlijk nog de bijbel zelf, waaruit zowel direct als indirect staat dat God de eigenschappen bezit die ik gebruik in mijn betoog. Citaat:
Ik had verwacht dat jij als atheïst wel bekend zou zijn met de zwakheid van het kosmologische argument. Dit argument kan zowel op natuurwetenschappelijke als op filosofische gronden worden verworpen. De stelling dat elk gevolg een oorzaak moet hebben (dus ook het universum zelf) hoeft niet waar te zijn. Er zijn in de natuurwetenschappen voorbeelden van gevolgen die geen oorzaken (lijken te?) hebben, zoals radioactief verval en kwantumfluctuaties. Het hoeft dus absoluut niet zo te zijn dat het universum überhaupt een oorzaak heeft. Als tijd (en daarmee causaliteit!) tegelijk met het universum is ontstaan, is het logisch onmogelijk dat het ontstaan van het universum causaal is. God als veroorzaker van het heelal invullen is niet meer dan een stoflap. De vraag rijst dan: wat veroorzaakte God. Als God geen veroorzaker nodig heeft, heeft het heelal dit evenmin. Daar komt nog bij dat als een God de oorzaak is van het heelal, de christen nog zal moeten bewijzen dat het de christelijke God is die de oorzaak is van alles. Er zijn immers zeer veel scheppingsmythen, die allemaal claimen dat ‘hun’ God alles heeft geschapen. ad b) Dat is een interessante vraag waar ik het antwoord ook (nog) niet op heb. Toch is er misschien wel een antwoord op die vraag te vinden in de snaartheorie. Op de site van de Scientific American staat hier een interessant artikel over: http://www.sciam.com/article.cfm?cha...F483414B7F0000 Misschien is de vraag wat de bron van het ontstaan van het heelal is dus toch niet onmogelijk te beantwoorden. Vele vragen die in het verleden onmogelijk te beantwoorden leken, zijn immers nu wel beantwoord. ad c) Dit ben ik absoluut niet met je eens. Op deze manier van redeneren is het bestaan van kabouters, de tandenfee en de kerstman net zo waarschijnlijk als het niet bestaan. Het niet bestaan van deze entiteiten is immers evenmin bewezen. Je kunt a posteriori (dus door waarneming) het bestaan van iets niet uitsluiten. Dat kan alleen a priori (door redeneren). Het bestaan van iets dient bewezen te worden, niet het niet-bestaan. De bewijslast ligt dus aan de kant van degene die beweert dat iets bestaat. Citaat:
Vriendelijke groet, Bart |
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Evenzo moet ik erop wijzen dat wetenschappelijke theorieëen in het verleden ook vele dingen hebben kunnen verklaren, maar die achteraf fout bleken te zijn. Wat dit betreft moet men ook niet blindelings op de wetenschap vertrouwen. Citaat:
Citaat:
De Bijbel is niet betrouwbaar als bron voor het bestaan van een Christelijke God - dat is juist. Maar daar volgt noch uit dat God niet bestaat, noch dat de Christelijke God niet bestaat. Evenzo kun je niet concluderen uit de onbetrouwbaarheid van een krantenbericht over een ver sterrenstelsel, dat het dus niet bestaat - ondanks dat het niet bewijsbaar is. Ik denk dat je hier steeds tegen de lamp loopt doordat je de grens van het wetenschappelijk denken vergeet. Ook die is beperkt. En ja, als iemand iets beweert, dan zou daar bewijslast bij moeten, maar hoe los je dat op als iemand beweert dat je dat bewijs niet met jouw methode kan vaststellen? Je kunt er niets mee, maar je kunt het niet op grond van onbewijsbaarheid volgens jouw methode - die ook feilbaar is - verwerpen. Helaas, pindakaas. Vandaar dat ik dat een patstelling noem. Laatst gewijzigd op 02-05-2004 om 16:15. |
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Science is the study of the real world and the real word, whether we like it or not, is where we live. Richard Dawkins Citaat:
Jouw analogie van het krantenartikel over een sterrenstelsel klopt niet. Ten eerste meent het krantenartikel geen openbaring van het sterrenstelsel zelf te zijn, God meent zich geopenbaard te hebben in de bijbel volgens het christendom. Ten tweede pretendeert het krantenartikel geen absolute waarheid te bevatten, wat wel beweerd wordt van de bijbel door christenen. Ik gebruik een reductio ad absurdum om aan te tonen dat de christelijke God niet kan bestaan. Ik gebruik logica dus als premisse. Ik gebruik deze premisse omdat iedereen deze gebruikt in zijn dagelijks leven, ook christenen. Geen enkele christen zal bijvoorbeeld ontkennen dat er een kleiner rationeel cijfer bestaat dat groter is dan 0. Zij zullen een reductio ad absurdum gebruiken om aan te tonen dat die stelling (er bestaat een kleiner rationeel cijfer dat groter is dan 0) onjuist is. Ditzelfde doe ik dus met ‘hun’ God. Vriendelijke groet, Bart |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloof jij niet? Magican2 | 500 | 24-07-2009 12:39 | |
geloof, hoop, liefde Gerlinda | 126 | 12-05-2009 06:32 | |
Atheisme vs agnosticisme: welke is een betere houding om aan te nemen in het leven? Gatara | 106 | 21-06-2008 12:37 | |
Het bewijs (over het bestaan van god) Lord Dolphin | 144 | 09-12-2007 18:22 | |
Falsificatie toegepast op bestaan god Verwijderd | 161 | 01-06-2006 12:22 | |
de zondvloed, de bijbel en jezus =zwart wit= | 376 | 06-10-2004 21:31 |