Ik heb de "toespraak" die ik gehouden heb op de begrafenis van m'n vader weer gevonden. Ik zal m uittypen.
Lieve pap,
Het is moeilijk om zo tegen je te praten. Ik weet niet eens of je me wel hoort, maar toch wil ik proberen om voor de allerlaatste keer wat tegen je te zeggen.
Je was echt een supervader! Al toen ik heel klein was vond je het leuk om de hele dag met mij in touw te zijn (bijv me leren skien, mee naar zwemles en naar speeltuintjes, waar je me heel vaak opving als ik van de glijbaan ging. En op zondagochtend in het bos lopen, waar ik hele paddenstoelenverzamelingen aanlegde).
Van iets later heb ik herinneringen van dat je me heel veel leerde. Ik was heel nieuwsgierig, en we hadden een afspraak. Ik mocht kiezen of ik wilde dat je me 's avonds voorlas, of dat ik je 20 minuten vragen mocht stellen over dingen uit de atlas. Ik koos bijna altijd de atlas. Naar mijn idee wist mijn vader alles. Ik was een keer heel teleurgesteld toen ik je vroeg waar het kouder was, op de noordpool of de zuidpool. Toen je zei dat dat ervan afhing of het zomer of winter was, dacht ik dat je het niet wist. Wat een ontgoocheling!
Ook herinner ik me dat je me 's ochtends naar school bracht, waar ik nooit afscheid van je wilde nemen. "nog één kusje!"
Waar ik ook met veel plezier aan terugdenk zijn de avonden op de bank. Elke avond ging ik naast je zitten met een beker warme melk, en dan gingen we televisie kijken. Wat voelde ik me dan groot!
Je had een hekel aan zwembaden, maar toen we klein waren ben je heel vaak met ons van de glijbaan geweest. Vond ik altijd heel spannend.
Zo was je. Je had heel veel voor anderen over. Maar van je kinderen moesten ze afblijven. Toen een jongetje uit de straat me een keer geslagen had, ben je er op krukken (je had je enkel gebroken) achteraan gehinkt, om hem 's goed de waarheid te zeggen.
Toen ik naar de middelbare school ging, bracht je me nog steeds elke dag naar school. Met de grote, gele bus. En natuurlijk vond je het ook leuk om Marc en Hella mee te nemen. We hebben het er wel eens over gehad dat je kaartjes zou moeten verkopen.
Wat je leuk vond van mijn middelbare schooltijd is dat er vrienden van mij mee naar huis kwamen. Daar kon je echt van genieten. Bijvoorbeeld als we met z'n allen in de tuin gingen eten. Maar ook nog geen drie weken geleden. Toen kwamen Marc en Hella barbecuen. Dan was je helemaal in je element.
Je was gek op weekenden. Dan ging je naar een honkbalwedstrijd van Mathijs, een rondje Park maken, of je bleef uren in de tuin hangen. Elk plantje werd verzorgd en ook de vijver had je onverdeelde aandacht. Hoe vaak ben je één van ons niet komen halen om bijv. naar het kikkertje te kijken.
Je kon sowieso erg van de natuur genieten, het liefst als je er met mama doorheen wandelde.
Maar ook wintersport vond je fantastisch. Dat was al zo toen we nog elke dag kindersurprise-eieren kochten en ik m'n eerste skiles kreeg, en dat was de laatste keer dat ik meeging (anderhalf jaar geleden) nog steeds zo. Je zat nog altijd vol spanning te wachten tot Mathijs naar beneden kwam boarden.
Natuurlijk kon je wel 's mopperen, maar nooit onterecht. Ik kan me niet herinneren dat je ooit uit het niets een rothumeur hebt gehad.
Wat je helemaal het einde vond was uit eten gaan. Dat vond je echt een feest, en daar verheugde je je dan de hele dag op. De laatste keer dat we uit eten waren is nog niet zo lang geleden. Om te vieren dat onze examens afgelopen waren, gingen we naar "het concertje". Daar denk ik met heel veel plezier aan terug. En wat was je later trots, toen bleek dat we allebei geslaagd waren!
Ook ben je nog een keer met mij en Joost naar "de Italiaan" geweest. Dat is zo'n leuke avond geweest. Ik vond het altijd leuk om jou en Joost samen te zien. Wat kllikte dat goed! Je werd altijd helemaal blij als Joost bij ons thuis kwam. Dan vroeg je of Joost een biertje wilde, en dan bleven jullie de hele avond praten, ook als ik allang wilde gaan slapen.
Je kon heel er genieten van kleine dingen. Ik hoorde heel vaak dingen als: "Kijk eens wat een mooie lucht!"
Toen ik nog bij l'opera werkte, vond je het ook leuk om zaterdag helemaal te komen lopen en dan je favoriete gerecht te eten.
Pap, ik was altijd net zo trots op jou, als jij op mij, ook al liet ik het veel minder merken. Ik zal je heel erg missen, maar alle mooie herinnereing maken het wat makkelijker.
|