Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2004, 14:25
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 19-05-2004 @ 14:58 :
Vind jij het rationeel een slimme keuze? Als je de feiten op een rijtje zet?
Je kunt natuurlijk niet weten hoe het gaat aflopen. En om nou vantevoren al zo pessimistisch te zijn is ook zoiets.

Nee, ik vind het geen goede keuze. Verre van dat. Ik ben het inhoudelijk ook wel met Chimera (en anderen) eens, ik vind alleen dat hij zijn mening teveel als een feit presenteert en daar word ik persoonlijk een beetje rebels van.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 22:38
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 18-05-2004 @ 13:23 :
Haar steunen met deze keuze. Als die vriend daarom bij haar weggaat is hij inderdaad een ontzettende loser. Het besluit moet hier totaal niet van afhangen.
Toch kan ik die vriend ook wel begrijpen. Ze raken per ongeluk zwanger: zij wil wel de verantwoording van op haar 15e een kind, hij wil/ kan die verantwoording nog niet aan en wil nog wat van zijn jeugd maken. Ik kan me bij de laatste wel wat voorstellen. Maarja, zij draagt het kind dus zij zal de keuze mogen maken. Maar als zij dan kiest het te houden, zit hij met een probleem. Hij wil haar wel, maar niet het kind. Dus wat doe je dan? Das moeilijk.

Overigens, als dit al de 2e is die hij zwanger maakt zou hij/ zij toch wel beter moeten weten....gebruik in godsnaam een voorbehoedsmiddel! Hoeveel meer vrouwen wil ie nog zwanger maken??
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 11:20
Denise84
Denise84 is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 18-05-2004 @ 13:23 :
Haar steunen met deze keuze. Als die vriend daarom bij haar weggaat is hij inderdaad een ontzettende loser. Het besluit moet hier totaal niet van afhangen.
Kort door de bocht hoor.
Tja, ze hebben beide iets fout gedaan en zouden moeten opdraaien voor de gevolgen. Maar zo gaat dat nou eenmaal niet..
Iedereen heeft een keuze. Omdat een meisje het wil houden of hoeft de jongen toch niet dat ook te willen?
Lijkt me vrij begrijpelijk als je op je 15e geen kind wilt en vooral omdat je het niet zelf draagt. En dan zou hij verplicht zijn bij haar te blijven en een kind op te voeden, omdat zij het wil houden?

Maar wat een rare jongen als 'ie een ander meisje ook al zwanger heeft gemaakt. Laat hem lekker weggaan zeg! Zo'n onverantwoordelijke wil je toch zeker niet?!

Wat jij zou moeten doen? Ik zou met haar en voors en tegens op een rij zetten. Er zitten veel meer tegens aan dan voors, maar goed misschien vind zij wat anders belangrijk.
Denk er wel aan dat je op je 15e geen kind kunt opvoeden, dat ze niet over voldoende financiele middelen beschikt, dat haar ouders het voornamelijk moeten opvoeden (willen ze dat wel?), dat ze niet te vaak meer uit kan gaan en dat soort dingen, dat ze met scheve ogen wordt aan gekeken op straat e.d., dat ze later moeilijker een vriend zou kunnen krijgen omdat nou eenmaal niet veel mensen een kind van een ander erbij willen, dat ze moeilijker haar studie af kan maken, dus wat dat betreft minder toekomst heeft ( ja oke, ze kan op haar 24 nog een deeltijdcursus gaan doen) enz.
Oud 20-05-2004, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 19-05-2004 @ 14:04 :
Heeft de moeder recht op alimentatie (o.i.d.) als de rechter het vaderschap vaststelt?
De rechter kan alimentatie toekennen, maar dan moet er wel een huwelijk zijn geweest dat ontbonden is. Als door de vaststelling die jongen vader wordt van dat kind, kan hij verplicht worden bij te dragen in de kosten van (zoals de wet dat omschrijft) 'opvoeding, levensonderhoud en studie'. Er is dan geen afwijking van de normale onderhoudsplicht die ouders t.o.v. hun kind hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 13:03
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-05-2004 @ 13:07 :
De rechter kan alimentatie toekennen, maar dan moet er wel een huwelijk zijn geweest dat ontbonden is.
Ja okay, maar in dit geval, dus een doodnormale tienerrelatie, is die er niet?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 14:23
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 19-05-2004 @ 00:27 :
Mannen zijn net zo goed erg beschermerig wat betreft hun kinderen. Dreig een kind echt iets aan te doen, en praktisch elke vader zal, volkomen irrationeel, in staat zijn je te vermoorden.

Geef toe, vrouwen zijn gewoon zwak
Maar dan is het kind al geboren Binding tussen vader kind kind tijdens de zwangerschap gaat vaak wat moeizaam.
Je hebt natuurlijk altijd van die uitslovers die schijnzwanger worden maar dat is meer uitzondering dan regel.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 14:33
Verwijderd
Citaat:
Asperientje schreef op 19-05-2004 @ 12:06 :
Als jij dit zegt he, denk jij der dan ook over na wat voor (emotionele) schade dat voor haar later zal zijn?

Beetje rare zin geworden, maar je begrijpt wat ik bedoel, hoop ik
Ik zal mezelf maar eens quoten:

Citaat:
Kinderen maak je met 2 mensen. Vaders hebben net zoveel te zeggen over de kinderen als de moeders, binnen of buiten de baarmoeder. Als hij vind dat hij er nog niet klaar voor is, dan is het zijn goed recht om te zeggen dat hij dat kind niet wil. Net zoals een moeder dat recht heeft.
Hij bindt haar niet op de tafel vast en gaat niet met een breinaald zitten prikken in haar baarmoeder. Hij maakt gewoon zijn mening duidelijk. Als zij het daar niet mee eens is en het kind wil houden, zijn dat haar zaken.
edit: Als je emoionele schade krijgt omdat iemand anders niet doet wat jij wil/ jouw mening niet deelt ben je wel erg teergevoelig. Daar moeten tenminste 10 psychiaters of een intercity trein aan te pas komen.

Laatst gewijzigd op 20-05-2004 om 14:37.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 22:24
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 20-05-2004 @ 14:03 :
Ja okay, maar in dit geval, dus een doodnormale tienerrelatie, is die er niet?
Niet als die jongen de juridische vader van het kind niet is.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 00:04
JCG
JCG is offline
Citaat:
Jadie schreef op 20-05-2004 @ 15:33 :
edit: Als je emoionele schade krijgt omdat iemand anders niet doet wat jij wil/ jouw mening niet deelt ben je wel erg teergevoelig. Daar moeten tenminste 10 psychiaters of een intercity trein aan te pas komen.
Geen intercity pls, treinen hebben al genoeg vertraging.

maar ontopic: zoals eerder gezegd, haar steunen wat ze ook kiest

semi ontopic: Ik begrijp die jongen best, ik ben zelf ook 17 en heb soms nog moeite om voor mezelf te zorgen laat staan voor een baby. Ok, het is niet netjes wat die doet, maar ik denk dat hij aardig in paniek is.
Oud 21-05-2004, 00:56
Verwijderd
ik vind allereerst dat als je sex hebt je moet weten wat de gevolgen hiervan zijn. jou vriendin weet dit goed, maar haar vriendje is volgens mij (zoals jij hem beschrijft) een onvolwassen lul. Het feit ook nog dat dit al zijn 2e vriendin is die zwanger is geworden is er toch iets mis lijkt mij. natuurlijk is het een beslissing van 2 mensen, maar het is haar lichaam en hij kan haar niet dwingen om een abortus te doen. ze moet natuurlijk wel bedenken dat als hij het niet wil, ze waarschijnlijk nooit steun (mentaal en financieel) van hen zal krijgen. ze is nog erg jong, heeft alleen nog maar haar vmbo en nog geen vervolgopleiding. ze zal moeten inzien dat ze weinig geld zal hebben en geen tijd om een vervolgopleiding te doen (als ze erg lieve ouders heeft misschien een avondopleiding ???). ze zal nooit meer een kind kunnen zijn en voor de rest van haar leven een grote verantwoordelijkheid moeten dragen. ze moet zich ook bedenken of zij dit kindje een goed thuis kan geven.

jij kan haar helpen door haar te steunen in haar keuze en met haar samen naar haar ouders te gaan om het hen te vertellen. Blijf haar altijd steunen en val haar niet af!!!

Succes ermee!
kussie
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 12:02
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 18-05-2004 @ 14:27 :
Een kind ook. En hij wil het niet. En zij is pas 15. Dat kind kan er dus beter niet komen.
En als hij erop vertrouwt dat zij de pil neemt, heeft zij de verantwoordelijkheid voor evt. zwangerschap vind ik. Als zij dan zo stom is om de pil te vergeten, kan hij er weinig aan doen. Anders dat ze moeten vragen om een condoom...

De moeder is er van bewust dat de vader er nog niet klaar voor is, gek he als je nog zo jong bent. Ze is dan behoorlijk egoistisch om toch voor een kind te kiezen. Zij zal het nooit optimaal kunnen opvoeden, omdat ze zelf nog een kind is en waar haalt een kind zonder diploma een goed betaalde baan vandaan? En als ze al een baan heeft, wie zorgt er dan voor het kind?
Allereerst, wat voor sociale omgeving heeft de TS dat al haar 15-jarige vrienden maar random kinderen maken. En twee,
weet je wel wat je zegt hier Gothic? Dat kind hoeft er niet meer te komen, dat is er al. Hoe ongewenst ook, het kind is er. Dat ga je toch niet vermoorden?! Noem mij maar conservatief of wat dan ook maar abortus is wel toch een van de meest domme dingen die algemeen aanvaard zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 12:21
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 21-05-2004 @ 13:02 :
Dat ga je toch niet vermoorden?!.
Nee, aborteren heet 't.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 21:32
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 21-05-2004 @ 13:21 :
Nee, aborteren heet 't.
joh. Een mooi woord voor moord. (damn, die slogan verzin ik zelf ja ).
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 13:13
faartju
faartju is offline
Citaat:
Chimera schreef op 18-05-2004 @ 16:38 :
Ik snap eigenlijk niet waarom er zo emotioneel over gedaan moet worden. Op dat moment is het een klompje cellen. Je twijfelt er toch ook niet over of je een wrat laat weghalen?

zeg een wrat is toch wel heeeeel anders dan een toekomstig boeleke(babytje) ze
Oud 23-05-2004, 13:15
faartju
faartju is offline
Citaat:
anoniempieee schreef op 18-05-2004 @ 13:26 :
ze doen het met condoom want ze mag van haar maar ma pas op haar 17de de pil en hij zal dus wel gescheurd zijn
ik vind dat het dan een deel de schuld is van haar ouders, eeen groot deel
Oud 23-05-2004, 13:36
Gruppie
Gruppie is offline
Citaat:
lise_smiles schreef op 21-05-2004 @ 01:56 :
ik vind allereerst dat als je sex hebt je moet weten wat de gevolgen hiervan zijn. jou vriendin weet dit goed, maar haar vriendje is volgens mij (zoals jij hem beschrijft) een onvolwassen lul. Het feit ook nog dat dit al zijn 2e vriendin is die zwanger is geworden is er toch iets mis lijkt mij.
Succes ermee!
kussie
stel: wat als 1 van die vriendinnen expres een condoom heeft lekgeprikt (/ of de pil expres vergeten) , is die jongen dan nog steeds een onvolwassen lul?

Ik kan me helemaal in die jongen vinden, en ik ben van mening dat de keuze helemaal bij het meisje ligt.. Als zij ervoor kiest om het te houden en die jongen wil het niet (nadat hij er goed over nagedacht heeft), vind ik het niet gek als die jongen bij haar weggaat. Ik hoop voor ze dat ze er samen uitkomen.

offtopic; op de middelbare school zat er een meisje bij me in de klas, die zwanger was en haar vriend had gezegd dat hij bij haar weg zou gaan als ze het kind niet zou houden (dus omgekeerde wereld) ... meisje is verschillende keren naar abortuskliniek geweest, maar kon het niet.. en heeft t dus gehouden. Nu is ze al een tijd bij die vriend weg en is ze GELUKKIG heel erg blij met haar dochtertje..
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 13:46
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Jadie schreef op 18-05-2004 @ 13:31 :
Kinderen maak je met 2 mensen. Vaders hebben net zoveel te zeggen over de kinderen als de moeders, binnen of buiten de baarmoeder. Als hij vind dat hij er nog niet klaar voor is, dan is het zijn goed recht om te zeggen dat hij dat kind niet wil. Net zoals een moeder dat recht heeft.
Niet helemaal: je hebt (nog wel ) idd 2 mensen nodig om dat kind te maken en het is ook van hem, maar als ze het kwijt willen is ZIJ degene die met haar benen wijd op de operatietafel moet liggen! Gezien het feit dat het mis is gegaan met condoom (want als zij pil was vergeten had ik ook wel iets gehad van eigen schuld dikke bult) en ze dus beide evenveels schuld hebben, maar er uiteindelijk aan haar lijf gepruts moet worden als ze het niet willen houden, vind ik dat zij wel meer inspraak heeft dan hij.
Oud 23-05-2004, 13:49
SuperSanne
SuperSanne is offline
overigens heeft die moeder ook schuld: ze mag pas op haar 17 de pil en moet het dus tot die tijd onveilig doen (condoom is maar 95% betrouwbaar)? Lekkere manier om je kind (en hierdoor ook kleinkind) op te voeden
Oud 26-05-2004, 16:00
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
Je ziet zo maar. Dat meisje mag niet aan de pil van d'r pa en nu is ze zwanger!

Ik heb gewoon zoiets: Als je aan sex begint moet je goed weten wat je doet. Gebruik alsjeblieft de pil want dat voorkomt een hoop onzekerheid en gezeik.
Oud 26-05-2004, 16:50
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
koekiemonstertje schreef op 26-05-2004 @ 17:00 :
Je ziet zo maar. Dat meisje mag niet aan de pil van d'r pa en nu is ze zwanger!

Ik heb gewoon zoiets: Als je aan sex begint moet je goed weten wat je doet. Gebruik alsjeblieft de pil want dat voorkomt een hoop onzekerheid en gezeik.
helemaal mee eens. Het beschermt je niet tegen soa's, maar inj geval van gescheurt condoom heb ik liever alleen een soa dan een soa + zwangerschap
Oud 27-05-2004, 10:32
mammie_yvonneke
mammie_yvonneke is offline
Hallo anoniempje!!
Hoe is het gegaan bji de ouders van je vriendin?
Heeft ze al een keuze kunnen maken? Ik hoop dat je vriendin genoeg steun krijgt van haar ouders. En dat ze het kindje houd.
Kijk maar eens rond op andere site's van jonge moeders, het kan wel hoor!! ( wil je wat site's hebben, stuur me maar een prive berichtje!!)
Een kindje hebben is zwaar..en moeilijk, maar het is echt wle de moeite waard..
Ik ben 18 inmiddels, en ik heb een dochter van 15 maanden, ik was 16 toen ik zwanger werd, en 17 toen ik beviel.. En het is heftig, maar het is mogelijk om als 15/16 jarige een kind op te voeden.
Het argument dat de ouders dan met het kind opgezadeld zitten is ook niet te onderbouwen met goede argumenten
Kijk maar eens in je omgeving, hoeveel mensen hun kinderen naar een dagverblijf brengen, en hun kinderen op school laten overblijven elke dag, en na school naar een opvang doen..
Dat is toch hetzlefde? Die moeders en vaders werken allemaal, wat is dan het verschil tussen een 25 jarige moeder die haar kind elke dag naar een kdv brengt en naar haar werk gaat of een moeder van 15 die haar kind THUIS laat bij haar moeder om naar school te gaan zodat zij later als haar kindje 4 jaar is en naar school gaat ook kan gaan werken of een MBO of HBO opleiding te gaan doen..
Geen verschil in mijn ogen!!!

Wens je vriendin maar veel sterkte van me, en als ze hulp nodig heeft kan ze altijd bij mij aankloppen!!
Feliciteer haar maar met haar zwangerschap van mij!

Groetjes Yvonne
Oud 27-05-2004, 10:54
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
mammie_yvonneke schreef op 27-05-2004 @ 11:32 :

Het argument dat de ouders dan met het kind opgezadeld zitten is ook niet te onderbouwen met goede argumenten
Kijk maar eens in je omgeving, hoeveel mensen hun kinderen naar een dagverblijf brengen, en hun kinderen op school laten overblijven elke dag, en na school naar een opvang doen..
Dat is toch hetzlefde?
Yup. En minstens net zo slecht voor het kind. Veel kinderen die hele dagen in kinderdagverblijven zitten ontsporen behoorlijk, simpelweg omdat ze daar veel en veel te weinig aandacht krijgen. Het klinkt misschien wat cliche, maar kinderen hebben een 'moeder' nodig, vooral als ze nog erg jong zijn.

Citaat:

Typisch geval van ik-ben-een-tiener-moeder-en-vind-dat-echt-leuk-echt-waar-geen-twijfel-mogelijk-echt-niet-hoor! Je nick en avatar spreken boekdelen.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 11:04
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Nee, er is niet echt een verschil. Maar het feit dat de ene slechte ontwikkeling wel sociaal goedgekeurd wordt moet niet voor sociale goedkeuring van de andere slechte ontwikkeling zorgen.
Oud 27-05-2004, 11:52
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 27-05-2004 @ 12:04 :
Nee, er is niet echt een verschil. Maar het feit dat de ene slechte ontwikkeling wel sociaal goedgekeurd wordt moet niet voor sociale goedkeuring van de andere slechte ontwikkeling zorgen.
Precies.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 12:02
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 21-05-2004 @ 13:02 :
Noem mij maar conservatief of wat dan ook maar abortus is wel toch een van de meest domme dingen die algemeen aanvaard zijn.
Je bent conservatief

Ik weet niet hoor. Een klompje cellen (ja ik weet het, dat WORDT een mens)....het leeft wel ja, maar vermoorden is een groot woord. Moord noem ik het pas als het ook echt 'mens' is, maar die eerste paar weken...pff

Ik bedoel, bloemen leven ook, en als je bloemen plukt gaat er ook niemand blaten dat ze je vermoordt.

En dan nog even een (onnodige, ongenuanceerde) opmerking die ik toch kwijt wil: Als ik die jongen was geweest had ik waarschijnlijk hetzelfde gedaan. Het wordt een ander verhaal als ze 10 jaar ouder waren geweest, dan zijn 'verkeringen' meestal wat serieuzer, volwassener en stabieler.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 13:28
anoniempieee
anoniempieee is offline
Citaat:
Hallo anoniempje!!
Hoe is het gegaan bji de ouders van je vriendin?
Heeft ze al een keuze kunnen maken? Ik hoop dat je vriendin genoeg steun krijgt van haar ouders. En dat ze het kindje houd.
Kijk maar eens rond op andere site's van jonge moeders, het kan wel hoor!! ( wil je wat site's hebben, stuur me maar een prive berichtje!!)
Een kindje hebben is zwaar..en moeilijk, maar het is echt wle de moeite waard..
Ik ben 18 inmiddels, en ik heb een dochter van 15 maanden, ik was 16 toen ik zwanger werd, en 17 toen ik beviel.. En het is heftig, maar het is mogelijk om als 15/16 jarige een kind op te voeden.
Dat is toch hetzlefde? Die moeders en vaders werken allemaal, wat is dan het verschil tussen een 25 jarige moeder die haar kind elke dag naar een kdv brengt en naar haar werk gaat of een moeder van 15 die haar kind THUIS laat bij haar moeder om naar school te gaan zodat zij later als haar kindje 4 jaar is en naar school gaat ook kan gaan werken of een MBO of HBO opleiding te gaan doen..

Wens je vriendin maar veel sterkte van me, en als ze hulp nodig heeft kan ze altijd bij mij aankloppen!!

Groetjes Yvonne
heb haat gefeliciteerd en het gaat nu wel goed met haar en haar besluit is nu zeker ze houd het.
Ik heb over kunnen halen om met een andere jonge moeder te kunnen praten en haar vriend met de jonge vader haar vriend draait nu wel een beetjeuh bij en haar moeder zal haar helpen en steunen.
We zijn ook maar gelijk naar haar schoonouders gegaan en ze steunen haar ook en hebben ook met hun zoon gepraat.
Dus jah het gaat wel goed met haar en als krijgt ze rare reacties erop ik heb haar nog nooit zo gelukkig gezien
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 13:46
Verwijderd
sick world :/
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 13:50
BaBe
BaBe is offline
Haj het beste is om je vriendin te blijven steunen en het er met haar nog eens goed over te hebben. wat je voorla niet moet gaan doen is haar dingen aanpraten! Zeg het als je het er niet mee eens bent maar accepteer haar keuze en sta achter haar! Daar heeft ze veel meer aan dan dat je haar gaat overtuigen van haar mening. En probeer oplossingen te bedenken voor als het kindje er is! Sterkte!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 10:25
mammie_yvonneke
Citaat:
Chimera schreef op 27-05-2004 @ 11:54 :

Typisch geval van ik-ben-een-tiener-moeder-en-vind-dat-echt-leuk-echt-waar-geen-twijfel-mogelijk-echt-niet-hoor! Je nick en avatar spreken boekdelen.
Tja.. ik ben inderdaad een tienermoeder, en ik ben trots op mijn dochtertje, en dat mag ook gerust vind ik.
En ik vind het inderdaad schandalig dat er zo negatief over tienermoeders gedaan wordt. Het is zwaar om tienermoeder te zijn. Maar het moederschap is altijd zwaar!! Zo is het nou eenmaal...kan er ook niets aan doen.
Ik ben trots op mijn dochter, en trots op de eventuele baby in mijn buik. Wat jullie ervan vinden boeit me niet!

En Anoniempje,
Wat geweldig dat je vriendin het kindje houd. Alles komt goed geloof me!!
Het zal zwaar worden maar dat gaat als je eenmaal je ritme gevonden hebt allemaal vanzelf!!
En ook gaaf dat haar vriend is bijgedraaid en de ouders en schoonouders!
Nu gaat het zeker lukken dat weet ik zeker!

Heb je nog iets nodig dan geef maar een gil!

Groetjes Yvonne
Oud 31-05-2004, 10:51
hi
hi is offline
Citaat:
murwari schreef op 18-05-2004 @ 13:38 :
Seks heb je met zijn twee.
en de vrouw zit er mee....

Natuurlijk is de verantwoording voor allebei maar als jij zwanger bent en je wilt het houden. Hoe kan je vriend dan bepalen dat ze het weg moet laten halen. Als je sex wil hebben als je 15 bent, ok! Als je daardoor zwanger bent, ok! Ik vind dat sex op zo'n moment te veel als lust wordt gezien maar het hoofddoel van sex is toch voortplanten! Ik vind dus dat als je vindt dat je oud genoeg bent voor (vrijwillige) sex je ook de consequenties moet kunnen dragen. Als mensen hier eerst goed over nadenken scheelt een hoop ruzie en weghaal acties.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 11:26
AnNie! 16
AnNie! 16 is offline
Ik ben op mijn vijftiende ook zwanger geraakt van mijn vriend (die ik toen al 1 jaar had en waar ik nog steeds bij ben ) Ik slikte gewoon de pil maar die was te licht...

Ik heb ervoor gekozen om het kindje weg te laten halen en dat is de beste keuze uit mijn leven geweest...Mijn vriend en ik stonden allebei achter deze keuze..Ik heb er geen moment aan gedacht om het kind te houden.. Op je vijftiende ben je zelf nog een kind en ik had nog een heel leven voor me...Ik wilde mijn havo afmaken, HBO opleiding doen, werken, uitgaan, enz...Als je een kind hebt gaat dit waarschijnlijk allemaal niet meer...Bovendien kunnen de reacties van je omgeving je totaal breken...Ik ben blij dat ik deze keuze gemaakt heb!
In het begin voel je jezelf wel schuldig maar door er veel met mijn vriend, vriendinnen en moeder over te praten (voor de rest wist niemand het) is het mij gelukt om het te verwerken!!!

@ Anoniempjuuu --> ik respecteer de keuze van je vriendin maar ik hoop echt dat ze er goed over na heeft gedacht.. Want een kindje op zo'n jonge leeftijd kan nog wel is voor problemen gaan zorgen...Je slaat heel je jeugd over....
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 11:32
Verwijderd
Yvonne: het is niet verstandig andere mensen een kind aan te praten op hun vijftiende. Ze zijn namelijk niet allemaal zoals jij. En zoals jij het voorstelt is het ook nogal rooskleurig, vind je niet?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 11:38
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
mammie_yvonneke schreef op 31-05-2004 @ 11:25 :
Wat geweldig dat je vriendin het kindje houd.
Ja! Nog een ontspoort kind, yay!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 11:42
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 31-05-2004 @ 12:38 :
Indeed. Haar steunen is één ding, het nemen van kinderen op jonge leeftijd aansporen is iets anders. En zeker niet prijzenswaardig.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 11:56
zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
AnNie! 16 schreef op 31-05-2004 @ 12:26 :
Ik ben op mijn vijftiende ook zwanger geraakt van mijn vriend (die ik toen al 1 jaar had en waar ik nog steeds bij ben ) Ik slikte gewoon de pil maar die was te licht...
uhm...volgens mij kan een te lichte pil niet de oorzaak zijn van een zwangerschap... een te lichte pil heeft meer invloed op je hormoonhuishouding, niet op de werking...dacht ik
Oud 31-05-2004, 12:32
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Chimera schreef op 31-05-2004 @ 12:38 :
*doet vreugdedansje*

nou maar hopen dat dat kind niets mankeert en de moeder het ook overleeft (op je 15e bevallen is nou niet bepaald gezond) en als alles goed gaat kunnen de problemen beginnen! Je opleiding is niet of moeilijk af te maken, iedereen kijkt je raar aan, je hebt geen minuut rust, werk vinden word al helemaal geweldig (tienermoeders worden niet bepaald als de meest ideale werknemers gezien door bedrijven), en als het kind opgroeit en gaat puberen en ook op jonge leeftijd aan onveilige seks gaat doen kun je daar niets van zeggen omdat je er zelf ook schuldig aan bent! Ik kan niet wachten tot ik weer een vriendje heb
ik zeg niet dat dat meisje een enorme dombo (nou ja... eigenlijk zeg ik het wel maar het is haar keuze en die respecteer ik) is dat ze dat kind houd, maar om nou andere mensen aan te sporen het ook te doen gaat wel een beetje ver
Oud 31-05-2004, 18:03
telluriet
telluriet is offline
Tienermoeders komen vaak uit asociale gezinnen.
Voor zover mijn bekrompen mening/vooroordeel waar niemand op zit te wachten.
Oud 02-06-2004, 10:27
mammie_yvonneke
Citaat:
Krummeltje schreef op 31-05-2004 @ 12:42 :
Indeed. Haar steunen is één ding, het nemen van kinderen op jonge leeftijd aansporen is iets anders. En zeker niet prijzenswaardig.
Ik spoor haar niet aan.. ze heeft haar keuze gemaakt en daar ben ik blij om.
Ik raad mensen die bewust voor een kind willen kiezen op hun 15e het ten strengste af.. maar een meisje die al zwanger is, per ongeluk...die moedig ik aan ja...
Omdat ik tegen abortus ben, en een kind krijgen op je 15e wel degelijk mogelijk is en ook niet schadelijk is voor het lichaam van de moeder. Als er zowieso natuurlijk niets anders aan de hand is.
En wat rooskleurig beeld betreft...als ze steun heeft van haar familie en vriend dan is het ook okee....
En ik steun haar en vind het geweldig dat ze het houd!!
Oud 02-06-2004, 10:33
mammie_yvonneke
Citaat:
SuperSanne schreef op 31-05-2004 @ 13:32 :
*doet vreugdedansje*

nou maar hopen dat dat kind niets mankeert en de moeder het ook overleeft (op je 15e bevallen is nou niet bepaald gezond) en als alles goed gaat kunnen de problemen beginnen! Je opleiding is niet of moeilijk af te maken, iedereen kijkt je raar aan, je hebt geen minuut rust, werk vinden word al helemaal geweldig (tienermoeders worden niet bepaald als de meest ideale werknemers gezien door bedrijven), en als het kind opgroeit en gaat puberen en ook op jonge leeftijd aan onveilige seks gaat doen kun je daar niets van zeggen omdat je er zelf ook schuldig aan bent! Ik kan niet wachten tot ik weer een vriendje heb
ik zeg niet dat dat meisje een enorme dombo (nou ja... eigenlijk zeg ik het wel maar het is haar keuze en die respecteer ik) is dat ze dat kind houd, maar om nou andere mensen aan te sporen het ook te doen gaat wel een beetje ver
Je opleiding kan je uitstellen als het niet meer gaat.. Ik heb mijn HAVO diploma gehaald toen ik 4 maanden bevallen was.. ik zat 1 maand precies na mijn bevalling al weer op school proefwerken te maken....
Als je de wilskracht hebt om het af te maken lukt het allemaal.. en werk vinden is niet zo heel moeilijk hoor, ik heb ook al verschillende baantjes gehad, maar heb nu ff niks want ik ben pas verhuist naar een andere stad, en nu willen we een 2e kindje dus blijf ik de eerste 6 maanden van dat baby's leventje thuis en ga ik studeren via het LOI..en als ik die opleiding klaar heb ga ik werken...Ik heb mijn toekomst al helemaal uitgestippeld, en ik weet wat ik ga doen en wat ik kan doen.
Een kind van een tienermoeder is niet per defenitie een ontspoort kind.
DAt zijn juist de vooroordelen waar wij tienermoeders mee te maken hebben en daardoor worden wij met rare gezichten aan gekeken en gediscrimineerd...
Wij zijn ook maar gewoon ouders van kleine kindjes..net als iedere andere moeder
Oud 02-06-2004, 10:36
mammie_yvonneke
Citaat:
telluriet schreef op 31-05-2004 @ 19:03 :
Tienermoeders komen vaak uit asociale gezinnen.
Voor zover mijn bekrompen mening/vooroordeel waar niemand op zit te wachten.
Bedankt voor je compliment... ik kom uit een gewoon modaal gezin, niks asociaals aan hoor.. gewoon een rijtjes huis in een nette buurt.. zonder hennep op de zolder of zo..en mijn vader werkt gewoon van 8 tot 5 en mijn moeder is altijd thuis geweest toen wij dat nog waren.. maar nu werkt ze ook 3 dagen in de week
Oud 02-06-2004, 10:46
Maija
Maija is offline
op je 15e een kind kan iedereen gebeuren, als ik nu zwanger zou raken, zou ik het 100% houden,

natuurlijk is het moeilijk,
Ik heb nu ook een zusje van 5 jaar, ik heb alles mee gemaakt van zwangerschap tot geborte en verder, alles,
Het is moeilijk, maar ik ben ook een 2e moeder voor haar,
het is te doen, maar als je perongeluk zwanger raaktr kan je er nx aan doen,

ik woon in een villawijk, mijn overbuurmeisje is ook zwanger, en ze is ook 17!!
Dus woon ik in een aso wijk?
Oud 02-06-2004, 13:33
zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
mammie_yvonneke schreef op 02-06-2004 @ 11:27 :
Omdat ik tegen abortus ben, en een kind krijgen op je 15e wel degelijk mogelijk is en ook niet schadelijk is voor het lichaam van de moeder. Als er zowieso natuurlijk niets anders aan de hand is.
niet schadelijk voor het lichaam? dat zou ik niet te hard roepen. De kans op complicaties is bij tienermoeders ongeveer net zo groot als bij oude moeders (40+). En die kans is behoorlijk groot.
Bovendien is de baarmoedermond er op je 15e nog niet aan toe om een kind goed door te laten, dat is pas rond je 18e zo.
Oud 02-06-2004, 13:48
Fa Sai
Fa Sai is offline
Ik denk dat ze het stiekem best wel wil, een kind, en dat ze het daarom niet weg wil laten halen. Als je echt niet zwanger wil worden, neem je wel je voorzorgmaatregelen, de pil kan je ook anoniem halen hoor.
Oud 02-06-2004, 15:23
Maija
Maija is offline
en dan kan het zelfs nog fout gaan,

condoom gescheurt
pil te licht
enzow,

er kan vanalles fout zijn gegaan, ik denk niet dat je op je 15e een kind wilt, mischien wel willen maar niet zover laten komen, neej..
Oud 02-06-2004, 17:00
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
zus en zo schreef op 02-06-2004 @ 14:33 :
niet schadelijk voor het lichaam? dat zou ik niet te hard roepen. De kans op complicaties is bij tienermoeders ongeveer net zo groot als bij oude moeders (40+). En die kans is behoorlijk groot.
Bovendien is de baarmoedermond er op je 15e nog niet aan toe om een kind goed door te laten, dat is pas rond je 18e zo.
Precies!!! daar komt bij dat je lichaam volop in de groei is (puberteit en alles) en dus alle energiue voor zichzelf nodig heeft. Als het dan óók nog eens een hele zwangerschap te verduren krijgt is dat vragen om problemen. de lijst met complicaties die zich hebben voorgedaan bij tienermoeder in vergelijkikng tot vrouwen die hebben gewacht tot ze er klaar voor waren, is eindeloos lang, om over de dingen die het kind kan oplopen nog maar te zwijgen. En zelf als het kind ter wereld komt heb je nog een probleem, namelijk borstvoeding. je melkklieren zijn nog niet volledig ontwikkeld en het vreet energie. Een volwasse vrouw kan die energie opbrengen omdat die zelf niet meer groit en haar lichaam is voorbereid, maar bij tienermoeders gaat het vaak mis met alle gevolgen van dien. Het toch al zwakke kind (in de meeste gevallen dan) word nog zwakker doordat het aan de fles moet en dus van alles tekort komt aan antistoffen e.d. Ga dus niet de trotse het-leven-is-zooooo-geweldig moeder uithangen en andere kinderen aanmoedigen hun kind te houden. ik wil niet abortus promoten ofzo, maar stap even van die roze babywolk af en denk in godsnaam heel goed na voor je entousiast een wiegje gaat kopen
P.S. Ik heb al wat baantjes gehad? Wauw!!! geweldig zeg! Maar niet heus. Een kind opvoeden kost geld. veel geld. eten, kleren, meubels (kind kan niet voor eeuwig in wiegje en box blijven, die wil vroeg of laat ook een eigen kamer met een bed, bureau, kledingkast...), schoolspullen, cadeautjes (of slaat sinterklaas hem/haar soms als enige van heel de school over...)... en dan hebben we nog dingen als ziektekosten, tandartskosten, in het ergste geval de orthodontist (beugel=duuuur!!!)... En kindlief zal op een gegeven moment ook zakgeld willen net zoals al zijn.haar klasgenootjes, kinderfeestjes.... Moet ik nog doorgaan?!? je hebt echt wel wat beters nodig dan "een paar baantjes" om dat voor elkaar te krijgen. Je volgt nu wel een opleiding, maar de groei van je kind blijft echt niet even rustig stilstaan tot jij klaar bent en een vaste baan hebt. Als je die al kunt vinden. niet alle afgestudeerde mensen hebben meteen een baan.....

Laatst gewijzigd op 02-06-2004 om 17:09.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 20:10
mammie_yvonneke
Sanne ik vind je reactie erg kinderachtig....
En dat van die baantjes zei ik en niet die persoon in kwestie....
Ik heb al verschillende baantjes gehad...
En ja.. ik werd daar door mijn baas in mijn proeftijd vernederd en gediscrimineerd omdat ik een tienermoeder ben...
Je moest eens weten....En dat maakt me juist zo kwaad...
Iedereen heeft allemaal het zwart-wit beeld:
vrouw 15 = slechte moeder
vrouw 16= slechte moeder
vrouw 17 = slechte moeder
vrouw 18 = niet slim, maar zou een geode moeder kunnen zijn
vrouw 19 = ow..wel jammer dat ze niet meer mee uitgaat en steeds thuis blijft bij dat kindje van d'r
vrouw 20 = is stom om zo jong kinderen te nemen
vrouw 30 = prima leeftijd voor kinderen
vrouw 40+ = die is wel erg oud

Zo denkt iedereen over een moeder of zwanger vrouw per leeftijdscategorie...en zeg me niet dat het niet waar is wnat het is zo..
En dat is dus de grootste fout die de mensen maken...
Ze zien die vrouw 15 als iemand van 15... met de nadruk op de leeftijd..
Ze kijken niet naar de persoon....
Ik wordt altijd veel ouder geschat, en dan zien de mensen mij met een kindje lopen en vinden ze hetleuk en aardig...en oohh wat een schatje..
En zodra ze horne hoe oud ik ben.. is het meteen..: Ohh.. is dat niet jong, en kijken ze je gelijk aan alsof je een alien bent....
Normaal?
Nee lijkt me niet..maar ja tis nu eenmaal niet anders....
Hetzelfde bij een vrouw van boven de 40.. als ze er jonger uit ziet is het allemaal prima, maar zodra ze horen dat ze de 40 gepasseerd zijn is het meteen: Ohh weet u wel hoe gevaarlijk dat is...Hoe komt het dat u pas zo laat aan kinderen begint??
Precies hetzelfde, en ongelovelijk irritant.
Want mensen kunnen niet in je leven kijken als je ze alleen maar tegenkomt op straat..
Ieder meisje van 15 is anders, iedereen heeft een eigen karakter en levensituatie...net als iedereen van onze leeftijd zonder kinderen.

Een meid van 15 is niet per defenitie een slechte moeder. Je hebt slechte moeders tuurlijk.. maar die heb je ook in de leeftijd van 20, 30 en ouder....
Oud 02-06-2004, 20:32
FreeZzze
FreeZzze is offline
Citaat:
mammie_yvonneke schreef op 02-06-2004 @ 21:10 :

vrouw 15 = slechte moeder
*etc etc*
vrouw 40+ = die is wel erg oud
200% Mee eens dat men over het algemeen zo denkt!!! Maar gelukkig denk ik niet zo hoor
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 20:35
zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
FreeZzze schreef op 02-06-2004 @ 21:32 :
200% Mee eens dat men over het algemeen zo denkt!!! Maar gelukkig denk ik niet zo hoor
maar de statistieken spreken wel boekdelen...

moeders van 15 die hun taak "goed" doen, zijn uitzonderingen, het merendeel doet het nu eenmaal niet goed.
Oud 02-06-2004, 21:02
mammie_yvonneke
Citaat:
zus en zo schreef op 02-06-2004 @ 21:35 :
maar de statistieken spreken wel boekdelen...

moeders van 15 die hun taak "goed" doen, zijn uitzonderingen, het merendeel doet het nu eenmaal niet goed.
En daarom moeten moeders zoals ik maar met de neus aangekeken worden en gelijk bestempeld worden als slechte moeder? En daarom is wat ik zeg over het moederschap op mijn leeftijd per defenintie een roze wolk?
Kan ik het helpen dat het bij mij wel goed gaat?!?!
Dat bedoel ik te zeggen.. De wolk is niet helemaal roze tuurlijk niet...er zijn een hoop donkere plekken in die wolk,en een hoop valkuilen en andere dingen die op de loer liggen.
Het is niet makkelijk om moeder te zijn, en een gezin te hebben en dat is ongeacht je leeftijd... een oudere moeder heeft weer andere dingen waar ze tegenaanloopt....

Mijn leven is wel goed en volmaakt en gelukkig...en dat kan die van dit meisje ook worden....Een abortus blijft je ook je leven lang bij, net als het wel laten komen van je kind..Je zit er de rest van je leven aan vast...
En dan kan je in mijn ogen beter een kindje hebben wat jou mama noemt en bij je knuffelt en gewoon helemaal van jou is en wat van je houdt...
Dan een lege buik, en een hart vol verdriet, en jaren later als je daadwerkelijk een kindje wilt steeds terug moet denken aan jou kindje wat niet heeft mogen komen.. en wie weet kan je dan wle niet mee zwanger worden, want dat is ook een risico van abortus.

en even een reactie op het rood gekleurde gedeelte:

Dat is precies wat ik dus in mijn vorige berichtej al zei.. Er wordt niet gekeken naar het individu...Die statistieken zijn erg breed genomen. Ik ken geen een tienermoeder die ondervraagt is voor zo'n onderzoek van het CBS ofzo...en ik ken er best veel moet ik zeggen ( ben beheerder op verschillende tienermoeder forums)
En ik wil die statistieken graag eens zien als dat mag...

Laatst gewijzigd op 02-06-2004 om 21:07.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 14:13
anoniempieee
anoniempieee is offline
hey ik wou ff zeggen dat me vriendin een miskraam heeft gehad en haar vriend nu bij haar blijft.
Ze bedankt jullie wel voor de hulp en ik ook
xjes
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten