![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is eerst noodzakelijk dat onze huidige theorie bepaalde dingen niet kan verklaren of voorspellen voordat het zinvol wordt een nieuwe theorie te bedenken en die nieuwe theorie moet dan ook nog eens nauwkeuriger zijn dan de theorie die we al hebben. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Over je laatste punt: kun je dat argument herhalen? Ik heb het zeker gemist. |
![]() |
||
Verwijderd
|
- Over die zogenaamde inconsistentie hebben we het al gehad, en wanneer je er een niet-lokale variabele bij zou betrekken was er geen sprake van een inconsistentie meer.
- Ik zeg ook niet dat ik de bewering "er is een lot" wetenschappelijk kan bewijzen, ik kan alleen vertellen dat die mogelijkheid nog steeds bestaat en uitleggen waarom het voor mij de meest aannemelijke optie is. Jij doet alsof die mogelijkheid niet (meer) bestaat en alsof het wetenschappelijk bewezen is dat toeval bestaat en het lot niet (en in m'n vorige reply zei ik al waarom die bewering in die context onjuist is). - Mijn argument was dat iets dat puur uit toeval voortkomt (dus niet volgens oorzaak-gevolg) niet voor een kansverdeling kan zorgen. Je hebt me niet verteld waarom dat niet klopt. Je zei zelfs: Citaat:
En toeval zorgt niet voor voorkeuren, oorzaak-gevolg wel. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Blijkbaar krijg ik het aan jou niet uitgelegd, dus kijk hier maar eens.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het valt me steeds weer op: iedere keer als ik jou heel direct vraag om een bepaald argument te weerleggen zeg je dat ik het niet snap en/of geef je een link. Maar ik hoop dat je ook wel doorhebt dat je daarmee niets weerlegt..
Ik zou zeggen: probeer het te weerleggen of stop gewoon met deze discussie. Maar stop dan ook gewoon met overal roepen dat toeval absoluut bestaat en determinisme onjuist is. Als je er zo omheen blijft draaien vind ik het echt zonde van m'n tijd, sorry. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Zucht. Ik zeg dat ook niet dat er "sluitend bewijs" is tegen determinisme. Het is wél zo dat als de onzerkerheidsrelatie van Heisenberg juist is, en er is (vooralsnog) geen reden om daar aan te twijfelen, dat determinisme niet kan en dat 'toeval' dus moet bestaan.
Je kunt niet 'vinden' dat iets zo is alleen maar omdat de consequenties daarvan jou leuk lijken. Onderbouw je standpunten nu eens. Je lijkt wel een creationist die de evolutietheorie telkens zit aan te vallen zonder ook maar enige onderbouwing van het eigen standpunt te geven. Ga zelf eens op onderzoek uit. Vraag het aan anderen die meer van quantummechanica weten dan ik. Maar ga niet zitten zeuren dat jij wel gelijk hebt, omdat jij niet begrijpt waar ik het over heb. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Oh en ik heb het trouwens nooit gehad over consequenties die mij leuk zouden lijken. ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Heisenberg: ![]() De onzekerheid van de plaats en de impuls kunnen niet nul zijn, want ze moeten groter zijn dan "h-streep" (een positieve constante). Je kunt verder wel veronderstellen dat er iets metafysisch (niet-lokale variabele) is dat het gedrag reguleert, maar dat voegt niets toe aan de theorie want het is niet controleerbaar, niet falsificeerbaar en dus betekenisloos. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Waarom nu weer het onzekerheidsprincipe van Heisenberg posten? Dat ken ik inmiddels wel uit mijn hoofd.
![]() Ik heb zelfs beweerd dat er zo'n variabele moest zijn, daar ging m'n hele punt om, maar dat kun je blijkbaar niet weerleggen. Dat vind ik jammer. Ik hoef echt niet zonodig gelijk te hebben, ik wil juist dingen leren. En ik had eerlijk gezegd wel een beetje gehoopt dat je je beweringen op dit forum kon onderbouwen. ![]() Nou ja, dan houdt het op. |
![]() |
|
In een fysische context , is er altijd sprake van beweging. De oorzaak van beweging is energie. Als er een oorzaak is , en dat is er altijd , dan kan er geen sprake zijn van toeval.
We kunnen nu eenmaal maar een beperkt gedeelte van het energiespectrum weten/meten ![]()
|
Verwijderd
|
Jij bent zelf degene die het begrip "toeval in de fysische context" en "toeval in de filosofische context" door elkaar haalt, door in een filosofische discussie te zeggen dat het bestaan van toeval wetenschappelijk uitgesloten is. Zie 11 posts boven me, daar zei ik het hetzelfde.
Maar misschien kun je ook ff op willypirate reageren. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De kansverdelingsfunctie wordt bepaald door de golffunctie in het kwadraat. Dus is er toeval. Klaar. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Edit: Foutje |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Als de Big Bang een oorzaak zou hebben, suggereer je hiermee dat er iets was 'voor' de Big Bang dat alles in gang zou hebben gezet. De Big Bang was het begin van alle ruimte en, omdat we van Einstein hebben geleerd dat ruimte en tijd niet los van elkaar kunnen zien, dus ook van alle tijd. Er kan dus niets 'voor' de BB hebben plaatsgevonden omdat de tijd samen met de BB ontstond. Het gebeurde gewoon.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Heb jij enige reden om aan te nemen dat toeval bestaat en hoe verklaar jij het ontstaan van voorkeuren uit toeval? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zo is de verwachtingswaarde van de plaats van een elektron rond de kern van een waterstofatoom de kern zelf. Het elektron bevindt zich echter nooit in de kern. 'Voorkeuren' hebben een fyische oorzaak. Ik zal je een voorbeeldje geven. Stel dat de energie van een elektron wordt gegeven door E. Voor het produceren van een bepaald foton is het vereist dat het elektron een andere energietoestand aanneemt, bijvoorbeeld E1. Omdat de energie van het elektron spreiding vertoont, zal het ontstaan van de fotonen ook spreiding vertonen. Maar als bij een ander type atoom een veel lagere energie vereist is, zal het ook veel waarschijnlijker zijn dat een foton wordt geproduceerd. Laatst gewijzigd op 26-01-2005 om 11:50. |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Okee. We kunnen pas iets over de plaats van een een deeltje zeggen als we die meten. Daarvóór heeft het deeltje niet echt een plaats, dat merken we aan z'n gedrag. Maar het deeltje bestaat wel, en om de wereld om ons heen te verklaren, bijv moleculen enzo, moet je toch aannemen dat er ook allerlei dingen met het deeltje gebeuren als wij het niet waarnemen.
Bijv. met verval: er gebeurt wel degelijk iets, ook als we het niet waarnemen. Het is niet alsof je alleen als mens iets van zulke effecten kunt merken en dat het niet gebeurt als jij er niet bent om het waar te nemen. Andere deeltjes zullen nl ook wat merken van die gebeurtenis en het zal bij hen weer allerlei veranderingen teweegbrengen, ookal gebeurt dat allemaal niet lokaal. Het is noodzakelijk dat er iets niet-lokaals gebeurt, om te verklaren dat er toch iets gebeurt als je het niet waarneemt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Naar mijn idee heeft de wetenschap nog niet aan kunnen tonen dat "niets" door toeval "iets" werd. Waarom zou ik dat dan moeten aannemen? Omdat we het niet kunnen bevatten , dan moet het maar toeval zijn? ![]() En bij de BB theorie is het toch zo , dat "voor" het ontstaan van het universum en tijd enz , er 1 enkele punt was met een ongelooflijke hoeveelheid massa en dichtheid ofzo?
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
De tijd kan alleen op dit moment vooruit gaan. Maar het kan toch ook mogelijk zijn (en Newton onderschrijft dat blijkbaar) dat het Universum weer "inkrimpt" tot 1 enkele punt , waarna de cyclus weer opnieuw begint. Bij het "inkrimpen" loopt de tijd als het ware toch weer terug? (niet dat onze "geschiedenis" dan weer terug loopt , maar alleen de tijd) Of zie ik ze weer vliegen? ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Deze wetenschap is echter al lang achterhaald. Tegenwoordig gebruikt men relativiteits theorie enzo. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Een goede reden om dus aan te nemen dan niet alles een oorzaak nodig heeft. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
'Abbas: Israël is zionistische vijand' dingokoning | 500 | 08-01-2005 19:10 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Mein Kampf in een nieuw jasje? Madfet | 62 | 05-01-2005 16:11 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Zou iem. mijn engelse tekst willen nakijken alsjebl.?! Sanneke1983 | 17 | 13-11-2003 12:35 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
jodendom.... het geloof van het geweld CraigDavid | 120 | 20-06-2003 13:21 | |
Psychologie |
Wat kunnen de oorzaken zijn van anorexia? -Meisje- | 31 | 01-02-2003 06:23 |