Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: trouwen?
als ik de ware tegenkom 48 60.76%
een samenlevingscontract misschien... 3 3.80%
samenwonen is ook al goed hoor... 16 20.25%
nee! doe toch niet zo ouderwets!! 12 15.19%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2005, 09:13
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 14-01-2005 @ 10:12 :
Wat heeft hedonisme met natuurkunde te maken?
Als ik hedonistisch zou zijn, zou ik wel een flutstudie doen waar ik de hele tijd kan niksen en bier zuipen, zoals psychologie.
Advertentie
Oud 14-01-2005, 09:14
meisje
meisje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-01-2005 @ 10:13 :
Als ik hedonistisch zou zijn, zou ik wel een flutstudie doen waar ik de hele tijd kan niksen en bier zuipen, zoals psychologie.
Dan is je kennis van het hedonisme bedroevend.
Oud 14-01-2005, 09:16
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 14-01-2005 @ 10:14 :
Dan is je kennis van het hedonisme bedroevend.
Voor zover ik weet is hedonisme niets meer en niets minder dan het naleven van plezier/genot op de korte termijn, maar correct me if I'm wrong.
Oud 14-01-2005, 09:18
meisje
meisje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-01-2005 @ 10:16 :
Voor zover ik weet is hedonisme niets meer en niets minder dan het naleven van plezier/genot op de korte termijn, maar correct me if I'm wrong.
Zoek het maar op.
Oud 14-01-2005, 09:19
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 14-01-2005 @ 10:18 :
Zoek het maar op.
he·do·nis·me (het ~)
1 leer dat zinnelijk genot het richtsnoer van het menselijk handelen hoort te zijn en het hoogste goed is => genotzucht

Dus, hoe is dat in tegenspraak met mijn voorbeeld van psychologie?
Oud 14-01-2005, 09:25
meisje
meisje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-01-2005 @ 10:19 :
he·do·nis·me (het ~)
1 leer dat zinnelijk genot het richtsnoer van het menselijk handelen hoort te zijn en het hoogste goed is => genotzucht

Dus, hoe is dat in tegenspraak met mijn voorbeeld van psychologie?
Boeddhisme gaat uit van de werkelijkheid van het geestelijke

Het hedonisme is een filosofie die het zinnelijk genot als het belangrijkste beschouwt

Wik.org.

Ik bedoelde fatsoenlijk opzoeken.
Oud 14-01-2005, 09:33
Verwijderd
Citaat:
Hedonism
From Wikipedia, the free encyclopedia.

Hedonism is a word used to describe any way of thinking that gives pleasure a central role. The simplest form of hedonism in ethics is "whatever causes pleasure is right". This is disputed by some. For example, it could be argued that what is pleasurable for one person is not necessarily pleasurable for another. While this should not make a difference (as long as the person who does not find an activity pleasurable does not partake in this activity). In this case it is usually thought that if an activity involves more than one party, it must be pleasurable for both or all parties involved to be considered morally correct.

Another summary of hedonism, "Pleasure is the highest good" avoids some of these complexities, at the cost of not having clear, practical consequences.
Nogmaals niet in tegenspraak met mijn voorbeeld.
Oud 14-01-2005, 09:45
miekmuis
miekmuis is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 13-01-2005 @ 22:46 :
Niet zo zeer naief, ik begrijp het alleen niet. Moet je alleen trouwen om aan te geven dat je elkaar vertrouwt? Moet je daarvoor geld uitgeven? Dus als je samenwoont is het een teken dat je elkaar toch niet helemaal vertrouwt?
En wat nou als jouw partner het alleen doet om jou tevreden te stellen? Ik vind die reden erg vreemd.
Ik vind het een mooie traditie. Natuurlijk vertrouw ik mijn partner ook als we niet getrouwd zijn, maar trouwen voegt voor mij gewoon iets toe. Ten eerste de ceremonie zelf en ten tweede het als getrouwd stel door het leven gaan en niet meer als vriendje/vriendinnetje. Ik vind vriendje vriendinnetje heel lang leuk, maar op een gegeven moment als ik er echt zeker van ben dat ik de voor mij juiste partner heb gevonden wil ik gewoon net iets meer, en trouwens is voor mij net iets meer. Het is gewoon maar net hoeveel waarde je er aan hecht. Ik heb ook net zoveel begrip voor mensen die trouwen helemaal niet zien zitten.
Oud 14-01-2005, 09:54
Verwijderd
Citaat:
Oud 14-01-2005, 16:38
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-01-2005 @ 09:43 :
of hou je gewoon tegen beter weten in vol.
vertel dat tegen mn ouders
Oud 14-01-2005, 16:58
Verwijderd
Citaat:
Als ik hedonistisch zou zijn, zou ik wel een flutstudie doen waar ik de hele tijd kan niksen en bier zuipen, zoals vrijetijdskunde psychologie.
Oud 16-01-2005, 15:10
kleinmeisje
kleinmeisje is offline
Of ik wil trouwen of niet ben ik nog niet echt uit.
Opzich kan ik me er wel in vinden dat het onzin is om iets te beloven aan de burgelijke stand -die eigenlijk niets te maken hebben met wat je beloofd- waarvan je niet weet of je het waar kan maken.

Aan de andere kant heb ik ook van die momenten dat ik denk aan het romantische plaatje wat ik toch van het huwelijk heb.

Opzich is het huwelijk in deze tijd overbodig denk ik, toen ik geboren werd was het nog lastig met voogdij (denk aan mijn ouders die aan een rechter moesten beloven goed voor me te zorgen om mijn vader niet alleen toeziend voogd te laten zijn), maar nu is dat -dacht ik- ook zonder huwelijk een stuk makkelijker te regelen.

Maar dat mensen alleen voor een huwelijk bij elkaar blijven vind ik dan weer onzin aangezien mijn ouders al 25 jaar bij elkaar zijn en nooit getrouwd zijn.
Ze zijn nooit getrouwd omdat ze niet in het huwelijk geloven. Vooral mijn vader doet het huwelijk af als onzin.
Maar ik vind het toch lastig omdat ik ondanks alles trouwen nog steeds als iets moois zie als je er allebei in gelooft.
Oud 16-01-2005, 16:36
marrel
marrel is offline
ik heb niks tegen trouwen... maar ik zeg ook niet dat het perse moet, dat beslis ik dus wel met eventuele parner die hoop ik toch wel komt
Oud 23-01-2005, 17:22
Verwijderd
voor iedereen die in trouwen gelooft: doen.

ik zal zelf niet zo snel trouwen, samenwonen is ook goed genoeg. misschien ooit, als ik en mijn vriend heel lang bij elkaar zijn ofzo. maar echt nodig is het niet.
we wonen wel samen en zijn laatst door zijn opa, die dominee is, zondig verklaard. we leven in strijd en in zonde met de bijbel omdat we samenwonen, en niet getrouwt zijn aldus zijn opa.

ik kan me er enorm om vermaken. vooral omdat: ik geen christen ben, niet met of volgens de bijbel leef, en dus ook niet zondig tegenover die bijbel.
ik vond het wel grappig om te horen, maar hij heeft het natuurlijk niet rechtstreeks durfen te zeggen (via de ouders van mijn vriend, die nogal boos waren om die reactie).
Oud 23-01-2005, 18:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
meisje schreef op 14-01-2005 @ 10:10 :
Mephophilitis is gewoon hedonistisch.
Als je naar de studierichting kijkt eerder masochistisch, natuurkunde, bleh!
Oud 23-01-2005, 19:52
Experiment
Experiment is offline
Ik wil alleen trouwen als dat goedkoper is met belastingen enzo, dezelfde reden dat mijn ouders getrouwd zijn. Dat moet dan gewoon heel simpel zijn, even trouwen en dan thuis wat drinken ofzo met familie en goede vrienden. Ik zie dan ook geen toegevoegde waarde in het huwelijk.
Oud 02-02-2005, 14:58
Mujahideen
Mujahideen is offline
Een huwelijk is voor veel Nederlanders vandaag de dag niet meer van deze tijd. Zij hebben alternatieven gevonden. Tegenwoordig zijn ze alleenstaand of ongehuwd samenwonend. Bij dat eerste doet men aan sex wanneer men dat wil en met wie men dat wil. Liefde is vaak ver te zoeken. Als men dan eindelijk een geliefde heeft kunnen vinden die aan de eisen voldoet dan gaat men eerst samenwonen. Men gaat de ander eerst uitproberen, eerst testen alsof de ander een huishoudapparaat is wat bij slecht functioneren binnen 8 dagen met kassabon omgeruild kan worden. Als op een gegeven moment ook nog eens kinderen om de hoek komen kijken dan pas wordt er eventueel gesproken over een huwelijk, tenminste als men niet al heeft besloten uit elkaar te gaan en een regeling te treffen voor de kinderen. U merkt het, achterlijk kan de Nederlandse cultuur absoluut niet worden genoemd.
Oud 02-02-2005, 16:04
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 02-02-2005 @ 15:58 :
Een huwelijk is voor veel Nederlanders vandaag de dag niet meer van deze tijd. Zij hebben alternatieven gevonden. Tegenwoordig zijn ze alleenstaand of ongehuwd samenwonend. Bij dat eerste doet men aan sex wanneer men dat wil en met wie men dat wil. Liefde is vaak ver te zoeken. Als men dan eindelijk een geliefde heeft kunnen vinden die aan de eisen voldoet dan gaat men eerst samenwonen. Men gaat de ander eerst uitproberen, eerst testen alsof de ander een huishoudapparaat is wat bij slecht functioneren binnen 8 dagen met kassabon omgeruild kan worden. Als op een gegeven moment ook nog eens kinderen om de hoek komen kijken dan pas wordt er eventueel gesproken over een huwelijk, tenminste als men niet al heeft besloten uit elkaar te gaan en een regeling te treffen voor de kinderen.

Citaat:
U merkt het, achterlijk kan de Nederlandse cultuur absoluut niet worden genoemd.
Oud 02-02-2005, 16:09
Donny must die
Citaat:
Love & Peace schreef op 02-02-2005 @ 17:04 :

man er zijn zat nederlanders die ons cultuur achterlijk vinden. Het is zijn goed recht datzelfde te doen bij de nederlandse cultuur
Oud 02-02-2005, 16:13
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
U merkt het, achterlijk kan de Nederlandse cultuur absoluut niet worden genoemd.
Dit is geen sarcasme maar ik meen dit echt uit de grond van mijn hart.
Oud 02-02-2005, 16:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Een huwelijk is voor veel Nederlanders vandaag de dag niet meer van deze tijd. Zij hebben alternatieven gevonden. Tegenwoordig zijn ze alleenstaand of ongehuwd samenwonend. Bij dat eerste doet men aan sex wanneer men dat wil en met wie men dat wil. Liefde is vaak ver te zoeken. Als men dan eindelijk een geliefde heeft kunnen vinden die aan de eisen voldoet dan gaat men eerst samenwonen.
Het is natuurlijk een veel betere oplossing na een dag of twee direct elkaar eeuwige trouw te beloven en de rest van je leven doodongelukkig te zijn bij iemand die in het geheel niet bij je past...
Oud 02-02-2005, 16:18
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 02-02-2005 @ 17:09 :
man er zijn zat nederlanders die ons cultuur achterlijk vinden. Het is zijn goed recht datzelfde te doen bij de nederlandse cultuur
Ja, maar met dat soort opmerkingen wek je natuurlijk wel de indruk dat je je bevindt in een land waarvan je de cultuur achterlijk vindt. Dan is het begrijpelijk dat mensen zich afvragen 'waarom donder je dan niet op?'.
Oud 02-02-2005, 16:18
Donny must die
Citaat:
T_ID schreef op 02-02-2005 @ 17:17 :
Het is natuurlijk een veel betere oplossing na een dag of twee direct elkaar eeuwige trouw te beloven en de rest van je leven doodongelukkig te zijn bij iemand die in het geheel niet bij je past...
je hebt alle recht te scheiden..
Oud 02-02-2005, 16:22
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 02-02-2005 @ 17:18 :
je hebt alle recht te scheiden..
Klopt, het is immers ook de beste oplossing door een jarenlang juridisch tranendal te gaan om van elkaar af te komen....

Ouders die elkaar naar het leven staan tijdens een scheiding is immers ook van opvoedkundige waarde, de kinderen worden er namelijk elkker hard en getraumatiseerd van.

Werkelijk de ideale manier zou ik zeggen.
Oud 02-02-2005, 16:25
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-02-2005 @ 17:18 :
Ja, maar met dat soort opmerkingen wek je natuurlijk wel de indruk dat je je bevindt in een land waarvan je de cultuur achterlijk vindt. Dan is het begrijpelijk dat mensen zich afvragen 'waarom donder je dan niet op?'.
En dat noemt zich dan tolerant .
Oud 02-02-2005, 16:28
Donny must die
Citaat:
T_ID schreef op 02-02-2005 @ 17:22 :
Klopt, het is immers ook de beste oplossing door een jarenlang juridisch tranendal te gaan om van elkaar af te komen....

Ouders die elkaar naar het leven staan tijdens een scheiding is immers ook van opvoedkundige waarde, de kinderen worden er namelijk elkker hard en getraumatiseerd van.

Werkelijk de ideale manier zou ik zeggen.
Ik ben tegenstander van eerst trouwen en dan houden. Dat ten eerste.
Verder als er sprake is van kinderen, is het uitgaan/scheiden van de ouders altijd pijnlijk.
Oud 02-02-2005, 17:01
Verwijderd
Citaat:
Een huwelijk is voor veel Nederlanders vandaag de dag niet meer van deze tijd. Zij hebben alternatieven gevonden. Tegenwoordig zijn ze alleenstaand of ongehuwd samenwonend. Bij dat eerste doet men aan sex wanneer men dat wil en met wie men dat wil. Liefde is vaak ver te zoeken. Als men dan eindelijk een geliefde heeft kunnen vinden die aan de eisen voldoet dan gaat men eerst samenwonen. Men gaat de ander eerst uitproberen, eerst testen alsof de ander een huishoudapparaat is wat bij slecht functioneren binnen 8 dagen met kassabon omgeruild kan worden. Als op een gegeven moment ook nog eens kinderen om de hoek komen kijken dan pas wordt er eventueel gesproken over een huwelijk, tenminste als men niet al heeft besloten uit elkaar te gaan en een regeling te treffen voor de kinderen. U merkt het, achterlijk kan de Nederlandse cultuur absoluut niet worden genoemd.
Ja klopt, moslims bijvoorbeeld hebben genetische aanleg om meer liefde aan elkaar te geven.

Oud 02-02-2005, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Een huwelijk is voor veel Nederlanders vandaag de dag niet meer van deze tijd. Zij hebben alternatieven gevonden. Tegenwoordig zijn ze alleenstaand of ongehuwd samenwonend. Bij dat eerste doet men aan sex wanneer men dat wil en met wie men dat wil. Liefde is vaak ver te zoeken. Als men dan eindelijk een geliefde heeft kunnen vinden die aan de eisen voldoet dan gaat men eerst samenwonen. Men gaat de ander eerst uitproberen, eerst testen alsof de ander een huishoudapparaat is wat bij slecht functioneren binnen 8 dagen met kassabon omgeruild kan worden. Als op een gegeven moment ook nog eens kinderen om de hoek komen kijken dan pas wordt er eventueel gesproken over een huwelijk, tenminste als men niet al heeft besloten uit elkaar te gaan en een regeling te treffen voor de kinderen.
klinkt aanlokkelijk

Citaat:
niet mooi
Oud 02-02-2005, 17:17
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
ik vind het wel wat hebben dat trouwen. maar ik snap het opzich wel, het kost tegenwoordig ook wel wat centen. maar ik wil het later zeker doen!
Oud 02-02-2005, 17:41
RanC
RanC is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 02-02-2005 @ 17:25 :
Waar heeft hij zich ooit tolerant genoemd? Hij is zo mogelijk nog rechtser dan ik ben.
Oud 02-02-2005, 17:42
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 02-02-2005 @ 18:41 :
Waar heeft hij zich ooit tolerant genoemd? Hij is zo mogelijk nog rechtser dan ik ben.
Nare man is niet rechts
Oud 02-02-2005, 18:11
meisje
meisje is offline
Citaat:
makelville schreef op 02-02-2005 @ 18:42 :
Nare man is niet rechts
Ehm nee, afgezien dat zijn ouders nog linkser zijn dan Jan Marijnissen
Oud 02-02-2005, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Mujahideen schreef op 02-02-2005 @ 17:25 :
Juist. Ik zeg ook niet dat je moet oprotten. Ik zeg alleen dat ik me kan voorstellen dat door dat soort opmerken bij sommige mensen dat soort uitspraken boven komen. Begrijpend lezen is moeilijk, maar blijf het toch proberen.
Oud 02-02-2005, 18:33
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 02-02-2005 @ 17:13 :
Dit is geen sarcasme maar ik meen dit echt uit de grond van mijn hart.
cultuur-relativisme..
Oud 02-02-2005, 19:12
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Je hebt een punt.
Oud 02-02-2005, 19:42
meisje
meisje is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 02-02-2005 @ 20:12 :
Je hebt een punt.
Ergens. Heel erg miniem.
Oud 02-02-2005, 19:43
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
meisje schreef op 02-02-2005 @ 20:42 :
Ergens. Heel erg miniem.
Maar toch.
Oud 02-02-2005, 19:45
Verwijderd
dus samenwonende proberen elkaar gewoon uit en gooien het bij de eerste beste tegenslag het bijltje erbij neer?
Oud 02-02-2005, 19:47
meisje
meisje is offline
Citaat:
makelville schreef op 02-02-2005 @ 20:45 :
dus samenwonende proberen elkaar gewoon uit en gooien het bij de eerste beste tegenslag het bijltje erbij neer?
Mujahideen is gewoon een idioot. Nadenken over zijn reply's is even zinloos als het lezen van zijn reply's.
Oud 02-02-2005, 19:48
meisje
meisje is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 02-02-2005 @ 20:43 :
Maar toch.
Vanuit christelijke waarden ja. Ik denk wel dat mensen snel opgeven, maar als ik bijvoorbeeld met Mujahideen getrouwd was, zou ik het ook snel opgeven.
Oud 02-02-2005, 19:51
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 02-02-2005 @ 20:47 :
Mujahideen is gewoon een idioot. Nadenken over zijn reply's is even zinloos als het lezen van zijn reply's.
hmmm je kent hem beter dan ik blijkbaar?
Oud 02-02-2005, 19:52
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
meisje schreef op 02-02-2005 @ 20:48 :
Vanuit christelijke waarden ja. Ik denk wel dat mensen snel opgeven, maar als ik bijvoorbeeld met Mujahideen getrouwd was, zou ik het ook snel opgeven.
Hij is wel consequent in zijn denkbeelden.
Oud 02-02-2005, 19:53
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 02-02-2005 @ 20:52 :
Hij is wel consequent in zijn denkbeelden.
Wat nou niet bepaald een pluspunt is
Oud 02-02-2005, 19:53
Sommetje
Sommetje is offline
Ik vind het niet achtergehaald. En dat blijkt ook. Er zijn nog steeds mensen die trouwen en mensen die elkaar ten huwelijk vragen. Hoe mensen hele "moderne" opvattingen. Ik vind het ook iets moois. Als je niet al te vlug trouwt of zonder te beseffen waar je aan begint.
Oud 02-02-2005, 19:54
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
makelville schreef op 02-02-2005 @ 20:53 :
Ik wel. Wat voor een idioot het ook is, je weet waar je aan toe bent.
Oud 02-02-2005, 19:55
Pakistaan
Pakistaan is offline
Citaat:
makelville schreef op 02-02-2005 @ 20:53 :
Hij komt tenminste niet hypocriet over i.t.t jou.
Oud 02-02-2005, 19:56
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Pakistaan schreef op 02-02-2005 @ 20:55 :
Oud 02-02-2005, 19:56
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 02-02-2005 @ 20:54 :
Ik wel. Wat voor een idioot het ook is, je weet waar je aan toe bent.
Een idioot zou ik hem niet noemen maar het belemmerd je persoonlijke groei dusdanig
Oud 02-02-2005, 19:57
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
makelville schreef op 02-02-2005 @ 20:56 :
Een idioot zou ik hem niet noemen maar het belemmerd je persoonlijke groei dusdanig
Onzin.
Oud 02-02-2005, 19:57
Verwijderd
Citaat:
Pakistaan schreef op 02-02-2005 @ 20:55 :
Zo?Verklaar je nader of hou anders gewoon je bek waardeloos figuur
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten