Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Bekijk resultaten poll: Zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig aan elkaar
Ja. 24 35.82%
Nee. 43 64.18%
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2005, 16:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 05-03-2005 @ 20:57 :
Ongelijk? tis anders. Segregatie heeft niets met ongelijkwaardig te maken. Polygamie is een keuze dat men kan maken, mits hun vrouwen erook mee instemmen, tis niet aangeraden echter.
Hoe kan volledige gelijkheid dus bestaan als ongelijkheid wordt toegestaan, afgeraden of niet?
Oud 06-03-2005, 16:43
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
Lough Nacorra schreef op 06-03-2005 @ 17:41 :
nouja, God stond imo gelijk aan perfectie, en als er dingen zijn waar je het nooit van z'n leven mee eens kan zijn, dan valt die perfectie weg. Wat blijft er dan nog over van God?
Dan begint het met je geloof omvormen tot iets nieuws waar je het wel mee eens bent, en na een tijdje is er weinig christelijks meer te ontdekken.
geloof je nog wel in God?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 16:43
juno
juno is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 06-03-2005 @ 17:38 :
oke dat is duidelijk want kbedoel hoe kan je gevoel voor God wegvagen door een paar regels die je niet zitten.
Omdat geloof een package deal is: je moet meteen het hele dogmatische systeem met alle details en regeltjes ook aanvaarden. Sommige mensen raken dan hun geloof in God zelf kwijt, als ze tot de conclusie komen dat die regels eigenlijk door mensen zijn opgesteld.

Ik heb zelf nooit geloofd, ik ben niet opgevoed met een geloof, maar het is wel de reden dat ik het nooit zal kunnen. Ik kan niet in een God geloven waarvan ik merk dat hij door mensen is verzonnen.

Ik kan een god wel waarderen als symbool van al het goede in de mens en aan de levenskracht van alles wat bestaat. De duivel is de tegenpool: al het slechte in de mens.

Een hiernamaals...ik begrijp wel dat het een hoopvolle gedachte is, en de angst voor een akelig hiernamaals heeft veel mensen op het rechte pad gehouden, maar ten eerste heb ik zelf een geweten, en ten tweede vind ik het naief.

Laatst gewijzigd op 06-03-2005 om 16:47.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 16:44
Donny must die
Citaat:
T_ID schreef op 06-03-2005 @ 17:41 :
Hoe kan volledige gelijkheid dus bestaan als ongelijkheid wordt toegestaan, afgeraden of niet?
wat is er ongelijk aan polygamie, als sommige mensen ermee instemmen?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 16:44
Donny must die
Citaat:
juno schreef op 06-03-2005 @ 17:40 :
En een vrouw als ondergeschikt beschouwen, omdat God de man tot haar voogd heeft gesteld, (zo luidde de term toch?) getuigt van weinig liefde en eerbied enzo he.
Zo interpreteer jij het he,..
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 16:45
Donny must die
Citaat:
juno schreef op 06-03-2005 @ 17:43 :
Omdat geloof een package deal is: je moet meteen het hele dogmatische systeem met alle details en regeltjes ook aanvaarden. Sommige mensen raken dan hun geloof in God zelf kwijt, als ze tot de conclusie komen dat die regels eigenlijk door mensen zijn opgesteld.
Dan geloofde je niet echt in God.

Citaat:
juno schreef op 06-03-2005 @ 17:43 :
Ik heb zelf nooit geloofd, ik ben niet opgevoed met een geloof, maar het is wel de reden dat ik het nooit zal kunnen. Ik kan niet in een God geloven waarvan ik merk dat hij door mensen is verzonnen.
jahaa weten we al
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 16:49
juno
juno is offline
En dat jij het wel gelooft weten we ook. Maar niet iedereen zal het weten, zeker niet op een Religie subforum waar de meesten wel geloven. Dus ik denk ik zeg het maar even.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 16:51
Donny must die
Citaat:
juno schreef op 06-03-2005 @ 17:49 :
En dat jij het wel gelooft weten we ook. Maar niet iedereen zal het weten, zeker niet op een Religie subforum waar de meesten wel geloven. Dus ik denk ik zeg het maar even.
met wat als doel?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 16:52
juno
juno is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 06-03-2005 @ 17:44 :
wat is er ongelijk aan polygamie, als sommige mensen ermee instemmen?
Wacht maar tot jouw vriendin tegen je zegt dat ze iemand anders heeft ontmoet en dat ze die erbij wil als echtgenoot. Dan stik je van jaloezie en verdriet.

Polygamie is een prima oplossing in een patriarchale samenleving waar een tekort bestaat aan mannen. De vrouwen kunnen de aanwezige mannen dan delen, en zo toch de status van gehuwde vrouw verkrijgen, zoons krijgen die later voor hen zullen zorgen.

Maar het is een beetje uit de tijd he?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 16:55
Donny must die
Citaat:
juno schreef op 06-03-2005 @ 17:52 :
Wacht maar tot jouw vriendin tegen je zegt dat ze iemand anders heeft ontmoet en dat ze die erbij wil als echtgenoot. Dan stik je van jaloezie en verdriet.

Polygamie is een prima oplossing in een patriarchale samenleving waar een tekort bestaat aan mannen. De vrouwen kunnen de aanwezige mannen dan delen, en zo toch de status van gehuwde vrouw verkrijgen, zoons krijgen die later voor hen zullen zorgen.

Maar het is een beetje uit de tijd he?
Ik ben een vrouw ja . Zegmaar op dit moment deelk mn account met mn broer.

Maarja, het is simpel toch als iemand het niet wilt, moet de persoon maar een keuze maken.

Nouja als bv weduwen/gescheidenen (waar mannen liever niet mee willen huwen, wat debiel is , maar goed) er gelukkig van worden, wie ben jij dan hun dat recht te ontnemen?

Tegenwoordig draait het toch om de keuzes dat een volwassen persoon mag maken, zolang die persoon maar gelukkig is er er andere geen last mee bezorgt?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 17:04
juno
juno is offline
Een relatie bestaat uit twee personen, die elkaar als de belangrijkste persoon in hun leven beschouwen. Een tweede echtgenote erbij nemen, maakt dat kapot. Want hoe kun je nou al je liefde geven aan iemand die eigenlijk iemand anders prefereert? Dat verraad zaait zoveel haat, zoveel wantrouwen en verdriet. Weliswaar wordt de economische band van het huwelijk niet verbroken, maar de liefdesband wel. Je kunt mij niet wijsmaken dat de relatie er gelukkiger op word. Ik zou het niet pikken, in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 17:05
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 06-03-2005 @ 17:44 :
Zo interpreteer jij het he,..
Lijkt me niet voor andere interpretaties vatbaar, idem voor polygamie.
Oud 06-03-2005, 17:09
Donny must die
Citaat:
juno schreef op 06-03-2005 @ 18:04 :
Een relatie bestaat uit twee personen, die elkaar als de belangrijkste persoon in hun leven beschouwen. Een tweede echtgenote erbij nemen, maakt dat kapot. Want hoe kun je nou al je liefde geven aan iemand die eigenlijk iemand anders prefereert? Dat verraad zaait zoveel haat, zoveel wantrouwen en verdriet. Weliswaar wordt de economische band van het huwelijk niet verbroken, maar de liefdesband wel. Je kunt mij niet wijsmaken dat de relatie er gelukkiger op word. Ik zou het niet pikken, in ieder geval.
Waarom wil jij het geluk van sommige mensen in de weg zitten? wat snap jij niet aan de vrije keuze? Dat jij een gebrek hebt aan inlevingsvermogen, wilt niet zeggen dat andere mensen er niet gelukkig van kunnen worden. Ik ken zelfs een vrouw die dolgraag wilde dat haar man ook met haar vriendin zou trouwen.

verder hoeven relaties niet gebasseerd te zijn op liefde hoor, tis wat de personen zelf willen.

Laatst gewijzigd op 06-03-2005 om 17:13.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 17:10
Donny must die
Citaat:
T_ID schreef op 06-03-2005 @ 18:05 :
Lijkt me niet voor andere interpretaties vatbaar, idem voor polygamie.
tis een in het nederlands vertaalde vers. Het is dus al voor jou geinterpreteerd Kkan je genoeg sites geven die deze vers uitleggen hoor, maar blijkbaar wil jij alleen het negatieve zien van de islam. Maakt niet uit, no hard feelings
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 17:26
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 06-03-2005 @ 17:43 :
geloof je nog wel in God?
Niets als persoonlijk, denkend, voelend, alwetend, oordelend wezen.

De natuur is voor mij goddelijk genoeg.

Maar eigenlijk neigt dat meer naar atheisme.
Oud 06-03-2005, 17:31
Donny must die
Citaat:
Lough Nacorra schreef op 06-03-2005 @ 18:26 :
Niets als persoonlijk, denkend, voelend, alwetend, oordelend wezen.

De natuur is voor mij goddelijk genoeg.

Maar eigenlijk neigt dat meer naar atheisme.
ke ksnap het
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 17:32
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 06-03-2005 @ 18:10 :
tis een in het nederlands vertaalde vers. Het is dus al voor jou geinterpreteerd
exact, dus hoezo kan ik conclusies trekken uit citaten?

Zoals ik al eerder toelichtte missen we een manier om te oordelen of iets ergens bij hoort of niet, dus moeten we in feite iedereen die beweerd islamiet te zijn, of uit naam van de islam te handelen gelijk geven.

Je kan hoogstens zeggen dat jouw interpretatie daar niet mee strookt.
Oud 06-03-2005, 17:34
Donny must die
Citaat:
T_ID schreef op 06-03-2005 @ 18:32 :
exact, dus hoezo kan ik conclusies trekken uit citaten?

Zoals ik al eerder toelichtte missen we een manier om te oordelen of iets ergens bij hoort of niet, dus moeten we in feite iedereen die beweerd islamiet te zijn, of uit naam van de islam te handelen gelijk geven.

Je kan hoogstens zeggen dat jouw interpretatie daar niet mee strookt.
\

idd,

maar dan dient juno te zeggen dat haar interpretatie van de Islam het zo ziet.

en wat is er mis met gewoon de islamiet gelijk geven? Is hij niet diegene die het geloof uitoefend, moet hij dan niet extra allert zijn op de regels etc?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 17:36
MrLazy
MrLazy is offline
Het probleem met de Koran is dat zoveel mensen het verschillend interpreteren. En dit komt meer voor bij de Islam dan bij de interpretatie van de bijbel van de Christenen.

Zoals ik de Koran interpreteer vind ik hem soms wel de ongelijkheid tussen man en vrouw aankondigen op vele vlakken.
Oud 06-03-2005, 17:59
juno
juno is offline
Ik zeg juist dat er een tijd en een plaats is waar polygamie goed werkt!

Maar in een samenleving waar relaties op liefde tussen partners zijn gebaseerd, is monogamie toch de aangewezen relatievorm. Ik zou mijn man echt niet willen delen met iemand.

Dat zou anders zijn als ik toch niet uit liefde met hem getrouwd was, maar omdat onze ouders dat zo bekokstoofd hadden.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 18:03
Donny must die
Citaat:
juno schreef op 06-03-2005 @ 18:59 :
Ik zeg juist dat er een tijd en een plaats is waar polygamie goed werkt!

Maar in een samenleving waar relaties op liefde tussen partners zijn gebaseerd, is monogamie toch de aangewezen relatievorm. Ik zou mijn man echt niet willen delen met iemand.

Dat zou anders zijn als ik toch niet uit liefde met hem getrouwd was, maar omdat onze ouders dat zo bekokstoofd hadden.
Nou dat is jou keuze, dat hoeft niet zo vanzelfsprekend te zijn dat anderen misschien een andere keuze hebben.

Veel relaties zijn oa ook gebasseerd op lust...

en nee, het lijkt me sterk dat ouders willen dat hun dochter met een man trouwt die al met iemand anders getrouwt is. Als dat wel zo is ben ik erop tegen, want islam kent geen gedwongen huwelijk.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 18:16
juno
juno is offline
Lust en liefde gaan normaliter redelijk gelijk op, in ieder geval in een langdurig bedoelde serieze relatie.

Ik doelde meer op verstandshuwelijken en gearrangeerde huwelijken. En je zou de ouders de kost moeten geven die hun minderjarige dochter ten huwelijk geven aan een rijke man die een jonge tweede vrouw zoekt. Die meid heeft echt geen keuze. Of denk je dat ze van een man houdt die oud genoeg is om haar vader te zijn en die ze een of twee keer gezien heeft voor de huwelijkssluiting?

Over lust gesproken...van die man dan he.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 18:29
Verwijderd
Uithuwelijking heeft NIETS met de Islam te maken!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 18:30
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
juno schreef op 06-03-2005 @ 18:59 :

Over welke bestaande samenleving heb jij het nu?
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 18:31
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
S. schreef op 06-03-2005 @ 19:29 :
Waarfom gebeurt het dan in Islamitische landen, heh?

Ik kan me zo boos maken om mensen die tijdens Islam discussies met uithuwelijking komen
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 18:42
juno
juno is offline
Het ging over polygamie en over de vrijwilligheid van ouders om hun dochter als tweede vrouw te laten trouwen. Ik draaide dat om door te stellen dat het meestal niet de keuze is van die dochter, maar wel van de ouders. Armoede dwingt mensen tot nare keuzes.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 18:54
Donny must die
Citaat:
juno schreef op 06-03-2005 @ 19:16 :
Lust en liefde gaan normaliter redelijk gelijk op, in ieder geval in een langdurig bedoelde serieze relatie.

Ik doelde meer op verstandshuwelijken en gearrangeerde huwelijken. En je zou de ouders de kost moeten geven die hun minderjarige dochter ten huwelijk geven aan een rijke man die een jonge tweede vrouw zoekt. Die meid heeft echt geen keuze. Of denk je dat ze van een man houdt die oud genoeg is om haar vader te zijn en die ze een of twee keer gezien heeft voor de huwelijkssluiting?

Over lust gesproken...van die man dan he.
waar wil je naartoe met dit?

omdat er misbruik van polygamie gemaakt kan worden, moet het volledig afgeschaft worden?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 18:55
Donny must die
Citaat:
juno schreef op 06-03-2005 @ 19:42 :
Het ging over polygamie en over de vrijwilligheid van ouders om hun dochter als tweede vrouw te laten trouwen. Ik draaide dat om door te stellen dat het meestal niet de keuze is van die dochter, maar wel van de ouders. Armoede dwingt mensen tot nare keuzes.
in nederland kennen we dit niet

verder heeft dit niets met islam te makeb
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 19:02
juno
juno is offline
En wie zijn er de dupe van misbruik van polygamie? Niet die mannen hoor. Het topic ging toch over ongelijkheid van mannen en vrouwen? Als je een zwakkere partij wilt beschermen, betekent dat het afschaffen van een gebruik, omdat er misbruik van gemaakt kan worden.

Er is in deze westerse samenleving overigens geen noodzaak voor polygamie. De huwelijkse staat is hier niet de enige keuze voor een vrouw. Wij kennen hier monogamie als het gaat om de economische basiseenheid van de samenleving: het kern-gezin. Zo is ons huwelijksvermogensrecht geregeld, ons familiereccht, ons erfrecht, ons belastingrecht. Een man met twee echtgenotes stelt ons voor een rekenkundig probleem.

Maar we hebben hier ook de vrijheid om bij notariele akte af te wijken van de fnanciele monogamie. Bij de notaris kan een polygame leefwijze financieel en erfrechtelijk goed geregeld worden. Ongehuwd samenleven kan best met twee of meer vrouwen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 19:10
Donny must die
Citaat:
juno schreef op 06-03-2005 @ 20:02 :
En wie zijn er de dupe van misbruik van polygamie? Niet die mannen hoor. Het topic ging toch over ongelijkheid van mannen en vrouwen? Als je een zwakkere partij wilt beschermen, betekent dat het afschaffen van een gebruik, omdat er misbruik van gemaakt kan worden.

Er is in deze westerse samenleving overigens geen noodzaak voor polygamie. De huwelijkse staat is hier niet de enige keuze voor een vrouw. Wij kennen hier monogamie als het gaat om de economische basiseenheid van de samenleving: het kern-gezin. Zo is ons huwelijksvermogensrecht geregeld, ons familiereccht, ons erfrecht, ons belastingrecht. Een man met twee echtgenotes stelt ons voor een rekenkundig probleem.

Maar we hebben hier ook de vrijheid om bij notariele akte af te wijken van de fnanciele monogamie. Bij de notaris kan een polygame leefwijze financieel en erfrechtelijk goed geregeld worden. Ongehuwd samenleven kan best met twee of meer vrouwen.
Er kan overal misbruik van gemaakt worden

Gelukkig kunnen moslims in nederland wel gewoon trouwen, als ze het willen tenminste administratie regelen ze onderling wel.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 19:24
juno
juno is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 06-03-2005 @ 20:10 :
Er kan overal misbruik van gemaakt worden

Gelukkig kunnen moslims in nederland wel gewoon trouwen, als ze het willen tenminste administratie regelen ze onderling wel.
Nee. Een burgerlijk huwelijk kun je in Nederland maar met een persoon tegelijk sluiten. Een man die uit het buitenalnd komt met zijn twee vrouwen, zal merken dat alleen dat eerste huwelijk door de nederlandse wet erkend wordt.

Voor de moskee mag je gewoon met 4 vrouwen trouwen, dat huwelijk heeft hier toch geen rechtsgeldigheid. Met die vrouwen woon je slechts ongehuwd samen. Het is dus absoluut aan te raden om de administratie onderling bij de notaris heel goed te regelen. Bij de notaris dus, anders wordt het nog niet geaccepteerd.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 10:18
meisje
meisje is offline
Citaat:
S. schreef op 06-03-2005 @ 19:29 :
Je hebt gelijk. Specifiek met de Islam niet, maar wel met geloof op zich of met cultuur.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 10:19
Verwijderd
In bepaalde zigeunerculturen (Roma en Sinti) wordt uithuwelijking vanaf twaalf jaar toegestaan en dat zijn geen moslims. In sommige Oost-Europese culturen komt het ook nog voor.

Het heeft natuurlijk geen direct verband met de islam, maar meer abstracte en algemene denkbeelden over de positie van de vrouw kunnen uithuwelijking in een cultuur natuurlijk wel vergemakkelijen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:38
Kalima Mahib
Kalima Mahib is offline
Goedwillige lezer,

De Islamitische vrouw heeft een nobele en hoge status en haar invloed is erg groot in het leven van iedere moslim. De islaamitische vrouw is zeker de eerste leraar bij het opbouwen van een rechtvaardige maatschappij mits zij de leiding volgt van het boek van Allaah en de Soennah van onze boodschapper (sallallaahoe ‘alayhi wa sallam). Immers, het vastklampen aan de Qor`aan en de Soennah weerhoudt iedere moslim – vrouw of man- verre van misleidingen in welke vorm dan ook. De misleiding waaronder de verschillende volken lijden en hun verdeeldheid komen niet voor, tenzij er ver wordt afgedwaald van het pad van Allaah – de Meest Perfecte- de Allerhoogste en waarmee Zijn profeten en boodschappers (Vrede zij met hen) kwamen. De profeet (sallallaahoe ‘alayhi wa sallam) heeft gezegd: "Ik heb voor jullie twee dingen (achter) gelaten, Als jullie je daar aan vast houden, kunnen jullie na mij nooit (af) dwalen, het boek van Allaah en mijn Soennah".[2] Het grote belang van de rol van de Moslim vrouw – of dat nu als vrouw, zus of dochter is en de rechten die haar toekomen zijn uitgelegd in de nobele Qor’aan, een uitvoerige uitleg hiervan is te vinden in de zuivere Soennah. De reden waarom een vrouw zo belangrijk is, is omdat ze grote verantwoordelijkheden en lasten heeft en vele moeilijkheden moet doorstaan-verantwoordelijkheden en moeilijkheden die een man niet eens aankan. Daarom is het een verplichting voor een ieder om dankbaarheid, vriendelijkheid en begaanheid te tonen aan de moeder. En daarom verdient de moeder voorrang boven de vader in deze kwestie. Allaah de Verhevene zegt: “En wij hebben de mens met betrekking tot zijn ouders opgedragen goed en plichttrouw te zijn- zijn moeder heeft hem immers in grote zwakheid gedragen en totdat hij gespeend werd waren het nog twee jaar. Jij moet Mij en jou ouders dank betuigen. Bij Mij is de bestemming”1. Allaah de Verhevene zegt: “En wij hebben de mens opgedragen zijn ouders goed te behandelen- zijn moeder heeft hem immers moeizaam gedragen en moeizaam gebaard. De zwangerschap en (de tijd erna) totdat hij gespeend werd is dertig maanden”2. Een man kwam naar de boodschapper van Allaah (sallallaahoe ‘alayhi wa sallam) en zei: "O Boodschapper van Allaah! Welke persoon op deze aarde verdient het meest mijn goede behandeling?" Hij antwoordde: "je moeder" De man vroeg, "En wie dan?" en hij antwoordde: "Je moeder" De man vroeg toen, "En wie dan?" En de profeet (sallallaahoe ‘alayhi wa sallam) antwoordde weer: "Je moeder" Toen vroeg de man weer, "En wie dan?" En de profeet (sallallaahoe ‘alayhi wa sallam) antwoordde: "Je vader."[3] Het is noodzaak dat aan de moeder drie keer meer de vriendelijkheid en goede behandeling gegeven wordt dan aan de vader. Wat betreft de status van de echtgenote en haar invloed op het kalmeren van de ziel is duidelijk te zien in deze nobele Ayaah (openbaring van Allaah), – De Verhevene zegt: “En tot zijn tekenen behoort dat hij voor jullie echtgenotes uit jullie eigen midden geschapen heeft om bij haar rust te vinden. En Hij heeft liefde en barmhartigheid tussen jullie gebracht. Daarin zijn tekenen voor mensen die nadenken”3. Al-Haafidh Ibn Kethier (d.774H) – rahimahullaah – zegt bij het uitleggen van de termen muwaddah and rahmah die in bovengenoemde aayah voorkomen "Al-muwaddah betekent liefde en genegenheid en ar-rahmah betekent barmhartigheid en medelijden – daar de man een vrouw neemt of omdat hij van haar houdt of omdat hij barmhartigheid en medelijden met haar heeft; door haar een kind van zichzelf te geven…" [4] En de unieke houding dat de vrouw van de profeet Chadiedjah – radiyallaahu ‘anhaa – aannam, had een grote invloed op het rustig maken en kalmeren van de boodschapper van Allaah (sallallaahoe ‘alayhi wa sallam), toen de engel Djibreel (‘alayhis salaam) de eerste keer naar de grot van Hiraa kwam. De profeet (sallallaahoe ‘alayhi wa sallam) keerde met kloppend hart en hevig bevend terug naar Chadiejah (radiyallaahu ‘anhaa) met de eerste openbaring, en zei tegen haar: "Bedek me, bedek me! En zij bedekte hem totdat zijn angst weg was, en zei daarna alles wat er gebeurd was tegen Chadiejah (radiyallaahu ‘anhaa) . Toen zei hij: "Ik ben ben bang dat mij iets gaat overkomen” Waarop zij tegen hem zei: "Nooit! Bij Allaah! Allaah zal je nooit ten schande brengen. Jij onderhoudt goede banden met je relaties, je helpt de armen en de behoeftigen, je behandelt je gasten vriendelijk en staat mensen in nood bij.[5]
En vergeet ‘Aa`ishah (radiyallaahu ‘anhaa) en haar grote invloed niet. Want zelfs de grote metgezellen namen de kennis van hadeeth van haar en vele Sahaabiyaat (vrouwelijke metgezellen) leerden de vele regels inzake vrouwenzaken van haar.

Zonder twijfel heeft mijn moeder (van Shaych ibn Baaz ﷲا ﻪﻤﺣ&#1585 – Moge Allaah genadig met haar zijn- een grote invloed op mij gehad, mij gestimuleerd en gesteund om te studeren. Moge Allaah haar nog meer belonen en haar belonen met het beste voor wat ze voor mij gedaan heeft. En er is ook geen enkele twijfel dat in het huis waarin vriendelijkheid, tederheid, liefde en zorg met de Islaamitische tarbiyah (opvoeding en cultivering) zijn, een grote invloed zullen hebben op de man. Hij zal – als Allaah het wil – succesvol zijn in zijn zaken en in alle andere dingen – of het nu het zoeken naar kennis is, handel drijven, de kost verdienen of iets anders dan dit. Het is aan Allaah alleen aan wie ik succes vraag en vraag om ons te leiden naar datgene waar Hij van houdt en mee tevreden is. En moge Allaah’s zegeningen en vrede zijn op onze profeet Mohammed (salla Allaahoe ‘alayhi wa sallam), zijn familie, metgezellen en volgelingen.

Voetnoten: [1] Hij is een voorbeeld geleerde: Abu ‘Abdullaah, ‘Abdul ‘Azeez Ibn ‘Abdullaah Ibn Baaz. Hij werd geboren in de stad Riyaadh (Saudi Arabia) op de 12e van Dhul-Hijjah in het jaar 1330H. Hij begon met het verwerven van kennis door eerst de Qor ‘aan uit het hoofd te leren voordat hij de puberteit bereikte. Hierna begon hij met de bestudering van nobele wetenschappen zoals ‘Aqeedah (geloof), Fiqh (Islamitische rechtsgeleerdheid), Hadeeth (profetische overleveringen), Usoolul-Fiqh (de beginselen van rechtsgeleerheid), Faraa`id (erfrecht), Nahw (grammatica) and Sarf (morfologie) – zelfs toen de Shaykh volledig blind werd op zijn negentiende. Hij studeerde bovengenoemde wetenschappen bij de meest prominente geleerden van Riyaadh en Makkah in zijn tijd, inclusief Shaykh Muhammad Ibn ‘Abdul Lateef Ibn ‘Abdur Rahmaan Ibn Hasan en ook de voormalige Grote Muftee en nobele student, Shaykh Muhammad Ibn Ibraaheem – bij wie hij tien jaar heeft gestudeerd. Hij bereikte de leeftijd van 89 jaar, was mild, genereus en geduldig van aard. Hij was standvastig en wijs bij het praten over de waarheid. Hij was een zaahid (iemand die zich onthoudt) met respect voor deze wereld en hij was een van de belangrijkste geleerden van Ahlus-Sunnah wal-Jamaa’ah in zijn tijd. De nobele Shaykh – bij Allaah’s gratie- wijdde zijn hele leven toe aan de Islaam en de moslims door het schrijven van veel boeken en mensen te onderwijzen en de mensen van dienst te zijn. Tevens was hij erg actief in de Da’wah. Moge Allaah onze nobele vader en Shaykh vergeven. Dit artikel was een antwoord op een vraag inzake de positie en status van vrouwen in de Islaam en is gehaald uit zijn Majmoo’ul Fataawaa wa Maqaalaatil Mutanawwi`ah (3/348-350). [2] Hasan: overgeleverd door Maalik in al-Muwattaa (2/899) en al-Haakim (1/93), van Ibn ‘Abbaas (radiyallaahu ‘anhu). Hij is authentiek verklaard door Shaykh al-Albaanee in as-Saheehah (no. 1871). [3] Overgeleverd door al-Bukhaaree (no. 5971) en Muslim (7/2), van Abu Hurayrah (radiyallaahu ‘anhu).
[4] Tafseer Qur`aanil A’dheem (3/439) van al-Haafidh Ibn Katheer.
[5] Overgeleverd door al-Bukhaaree (1/22) en Muslim (1/139), van de lange overlevering van ‘Aa`ishah (radiyallaahu ‘anhaa).
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:54
Machiavelli
Machiavelli is offline
Is die tekst ook in verkorte leesbare vorm verkrijgbaar?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:07
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kalima Mahib schreef op 07-03-2005 @ 16:38 :
*blaat*
Hiervoor hebben we Rafiq al gehad, de kans dat iemand dit serieus leest benaderd de 0.

Bovendien weet ik waarschijnlijk al wat er staat, het gebruikelijke "de vrouw moet trots zijn op haar onderworpenheid omndat het zo hoort omdat allah dit zo zegt omdat het in de koran staat omdat de koran heilig is omdat het rechtvaardig is, etcetc"

Dit is op voorhand weerleggen door te zeggen dat het slechts een interpretatie is, en jij daar verder weinig zinnigs over kan beweren.
Oud 07-03-2005, 16:22
Kalima Mahib
Kalima Mahib is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 07-03-2005 @ 16:54 :
Is die tekst ook in verkorte leesbare vorm verkrijgbaar?
"Een vrouw staat gelijk aan de man in de Islam", is kort genoeg.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:27
Kalima Mahib
Kalima Mahib is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-03-2005 @ 17:07 :
Dit is op voorhand weerleggen door te zeggen dat het slechts een interpretatie is, en jij daar verder weinig zinnigs over kan beweren.
Dan voer deze discussie niet.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kalima Mahib schreef op 07-03-2005 @ 17:27 :
Dan voer deze discussie niet.
Deze discussie gevoerd al, en door kamp jou verloren zijn.
Oud 07-03-2005, 16:36
Kalima Mahib
Kalima Mahib is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-03-2005 @ 17:33 :
Deze discussie gevoerd al, en door kamp jou verloren zijn.
Een beetje vijandig? Kijk uit hoor; ik ben een Moslim!
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 17:51
A Duck
A Duck is offline
Is de vrouw in de islam gelijk aan de man?
Nee

Is de vrouw in het christendom gelijk aan de man?
Nee
Oud 07-03-2005, 18:10
Mardia
Mardia is offline
De man is niet gelijk aan de vrouw. En de vrouw is niet gelijk aan de man.

Beiden nemen zij een aparte positie in in de Islam. Of de een bevoorrecht is tov de ander, hangt af van je eigen opvattingen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 18:51
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
A Duck schreef op 07-03-2005 @ 18:51 :
Is de vrouw in de islam gelijk aan de man?
Nee

Is de vrouw in het christendom gelijk aan de man?
Nee
Is de vrouw in de biologie gelijk aan de man?
Nee

Is de vrouw gelijk aan de man?
Nee

Einde discussie?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 18:57
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 07-03-2005 @ 19:51 :
Is de vrouw in de biologie gelijk aan de man?
Nee

Is de vrouw gelijk aan de man?
Nee

Einde discussie?
A Duck doelt op gelijkwaardigheid, maar gelijkwaardigheid in de biologie bestaat niet.
Oud 07-03-2005, 19:11
juno
juno is offline
Belangrijker dan de theoroe aangaande gelijkwaardigheid, vind ik het in praktisch opzicht gelijke rechten en plichten hebben. Een wettelijk beschermde status van gelijke behandeling, indien dit gewenst is. Een vrouw die het prima vindt om thuis te zitten en kinderen te baren hoeft heus niet uit werken te gaan, als ze dat niet wil, maar wie dat wel wil, mag daarin niet beknot worden. Dezelfde beroepen moeten voor haar openstaan en daarvoor moet een gelijke beloning worden gegeven.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Mardia schreef op 07-03-2005 @ 19:10 :
De man is niet gelijk aan de vrouw. En de vrouw is niet gelijk aan de man.

Beiden nemen zij een aparte positie in in de Islam. Of de een bevoorrecht is tov de ander, hangt af van je eigen opvattingen.
In welk opzicht is de vrouw dan bevoorrecht?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 20:23
Verwijderd
Vandaag las ik dat er pas sinds 1970 rechtsgelijkheid van man en vrouw is in Nederland.

Er is dus nog hoop voor de achtergestelde culturen in de wereld.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 23:32
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-03-2005 @ 21:23 :
Vandaag las ik dat er pas sinds 1970 rechtsgelijkheid van man en vrouw is in Nederland.

Er is dus nog hoop voor de achtergestelde culturen in de wereld.
En dat is dan alleen nog maar de rechtsgelijkheid. Daar komt de rest nog eens bij..... Vrouwen verdienen nog steeds minder, bekleden minder management posities, etc.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 14:12
Verwijderd
nee.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 18:48
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 04-03-2005 @ 17:58 :
Daar gaat het niet om. Hoe zou jij denken als je wist dat er door drie anderen mannen met je vrouw is geneukt?
Nee leuk is het te weten dat je man regelmatig met nog 3 andere vrouwen neukt
Reageren

Regels voor berichten