Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2005, 22:39
Sasz
Sasz is offline
pfff ik snap dat echt niet hoor, wrom ie dan opstapt...
wrom stapt dan niet meteen heel D66 uit de coalitie?

onzin onzin onzin
Oud 23-03-2005, 22:39
Daevrem
Daevrem is offline
Mijn god, D66 zijn een stelletje mietjes zeg(op de Graaf vandaag toevallig na dan).

Die lui zijn al sinds '66 een politieke speelbal, ze hebben nooit wat berijkt, ze zijn keer op keer belazerd en de kiezers lopen al jaren weg.

Kunnen die lui niet eens hun tanden laten zien? Hun stemmers verwachten al sinds '66 staatskundige hervorming en als ze dat gewoon niet kunnen bereiken, zelfs terwijl ze in kabinetten omdat ze zo erg hechten aan het pluche van de macht, laten ze dan gewoon allemaal naar huis gaan en de partij opheffen.

Trouwens, Van Aartsen laat ook weer zien waarom hij een verschrikkelijke man is. Die man is zo arrogant, wat een bal.

Zijnbaar heeft men in Den Haag niet door dat men vandaag en gisteren allen hebben verloren. Niemand was symphatiek vandaag.

Citaat:
wrom stapt dan niet meteen heel D66 uit de coalitie?
Dat snapt vandaag niemand. Er is geen perspectief meer en er is niet onderhandelt vandaag. Waarom D66 niet uit de coalitie stapt, of waarom men op z'n minst daar niet me gedreigt is is niet te verklaren.

Lijkt erop dat De Graaf zowel van, CDA, VVD, PvdA en z'n eigen D66 een mes in de rug gestoken kreeg.

Laatst gewijzigd op 23-03-2005 om 22:44.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 22:52
Matjong
Matjong is offline
Tja, belachelijk. De Graaf treed MEDE af omdat hij de ruimte niet krijgt om zijn kielstelsel binnen te slepen. En nog geen paar uur later rept D66 over het onderhandelen met de coalitie over een van de punten waarom de Graaf juist is afgetreden, om die alsnog binnen te slepen. Dat is gewoon een pure contradictie. Dat wordt weer flink draaien de komende dagen.

Wel een mooi machtspelletje, puur politiek.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 23:12
CF:Belthazor
CF:Belthazor is offline
Ja D66 heeft alle geloof waardigheid verloren door niet mee te vertrekken!!! Maar niet mijn zorg Wiegel zei het al 'welk probleem lossen we op met de gekozen burgemeester' en daar sta ik volledig achter denk overgins dat het kabinet van de week toch nog wel valt hoor

Belthazor
Oud 24-03-2005, 01:31
D@mien
D@mien is offline
Dittrich wil overleg over regeerakkoord

Uitgegeven: 24 maart 2005 00:21
Laatst gewijzigd: 24 maart 2005 00:22
DEN HAAG - De drie coalitiefracties gaan opnieuw praten over het regeerakkoord. Aanleiding hiervoor is dat de partijen het niet eens kunnen worden over de herziening van het kiesstelsel die daarin is afgesproken. D66-leider Dittrich zei dat woensdag in het debat over het aftreden van zijn partijgenoot De Graaf in de Tweede Kamer.

Als er geen akkoord komt, zal Dittrich geen nieuwe kandidaat voor de post van De Graaf voordragen. Dat zou een kabinetscrisis betekenen. Ook de andere D66-bewindslieden Brinkhorst (Economische Zaken) en Van der Laan (Media) beraden zich in afwachting van het coalitie-overleg, aldus Dittrich.

Hij maakte niet duidelijk welk resultaat hij verwacht van de coalitie-onderhandelingen. Hij wees erop dat er binnen en buiten de coalitie en ook in de samenleving geen draagvlak is voor de D66-plannen voor een ander kiesstelsel.

bron:nu.nl

gaat het dan toch gebeuren?
Oud 24-03-2005, 05:58
Verwijderd
Laten ze zich richten op hun andere pijler, nm Onderwijs en zorgen dat ter compensatie daar een bak geld heen gaat zodat er geen achterlijke bezuinigingen nodig zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 07:35
Wawl
Wawl is offline
De huidige coalitie gaat echt niet vallen. D66 schikt zich gewoon weer naar haar onderdanige positie zoals dat altijd is geweest.
Oud 24-03-2005, 08:27
Verwijderd
En voor iedereen die nu nog loopt te mekkeren dat het vertrek van De Graaf de schuld van de PvdA is:

Minister De Graaf stapt op

Uitgegeven: 23 maart 2005 20:02
Laatst gewijzigd: 24 maart 2005 07:32

DEN HAAG - D66-vice-premier De Graaf is woensdag afgetreden. Zijn partijgenoten minister Brinkhorst (Economische Zaken) en staatssecretaris Van der Laan (Media) houden hun positie in beraad. D66 wil de komende dagen met coalitiepartners opnieuw praten over het regeerakkoord. Heeft dat overleg onvoldoende resultaat, dan stappen Brinkhorst en Van der Laan ook op, liet fractieleider Dittrich woensdagavond in de Tweede Kamer blijken. Dat zou de val van het kabinet betekenen.

De Graaf trad woensdag af nadat dinsdag in de Eerste Kamer de invoering van de gekozen burgemeester was gesneuveld, een van de kroonjuwelen van D66. De Graaf hakte de knoop pas door nadat hem was gebleken dat coalitiepartners CDA en VVD weigeren mee te werken aan een wijziging van het kiesstelsel, een ander essentieel D66-punt uit het regeerakkoord. De onwil om mee te werken aan een nieuw kiesstelsel zit vooral bij de VVD, constateerde De Graaf.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 09:56
one.
one. is offline
Zoals gister iemand op de radio al heel treffend zei in een discussie: "Zou de eerste kamer niet afgeschaft moeten worden met een grondwetswijziging, maar dan heb je daar ook weer de eerste kamer voor nodig" "Na deze dag is het hoog tijd voor staatrechtelijke hervormingen"

Oud 24-03-2005, 09:59
one.
one. is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 23-03-2005 @ 23:39 :
Niemand was symphatiek vandaag.
Ik snap trouwens niets van al dat gepraat over sympathiek zijn, sympathiek zijn is toch zeker geen criterium om op iemand te stemmen of niet?
Oud 24-03-2005, 10:14
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 23-03-2005 @ 20:40 :
Jammer. Thom de Graaf was één van de meest sympathieke ministers van dit kabinet.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 10:14
Verwijderd
En nu hoop ik stiekem nog steeds op een vallende kabinet.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 10:26
Verwijderd
het komt allemaal door die bos
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 10:26
Verwijderd
Citaat:
Reverend schreef op 24-03-2005 @ 11:26 :
het komt allemaal door die bos
Citaat:
nare man schreef op 24-03-2005 @ 09:27 :
En voor iedereen die nu nog loopt te mekkeren dat het vertrek van De Graaf de schuld van de PvdA is:

(..) De Graaf hakte de knoop pas door nadat hem was gebleken dat coalitiepartners CDA en VVD weigeren mee te werken aan een wijziging van het kiesstelsel, een ander essentieel D66-punt uit het regeerakkoord. De onwil om mee te werken aan een nieuw kiesstelsel zit vooral bij de VVD, constateerde De Graaf.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 10:30
T_ID
T_ID is offline
De Graaf mag de zwarte piet toespelen aan wie hij ook wil, als zijn voorstellen zinnig en uitvoerbaar waren geweest dan was er geen probleem geweest.
Oud 24-03-2005, 10:32
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 24-03-2005 @ 11:26 :
weet ik?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 10:34
Verwijderd
Citaat:
Reverend schreef op 24-03-2005 @ 11:32 :
weet ik?
leuk om te provoceren?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 10:35
Verwijderd
Ook,

en ik mag die bos gewoon niet.

Eigenlijk was het een beetje offtopic, sorry.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 11:14
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Het is een laffaard.
Oud 24-03-2005, 11:33
Joostje
Joostje is offline
Als D66 eruitstapt, kunnen ze als minderheidskabinet verder regeren, lijkt me; ze hebben toch genoeg steun van de LPF en de SGP 9en D66 vaak).

zucht
Oud 24-03-2005, 11:35
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Joostje schreef op 24-03-2005 @ 12:33 :
Als D66 eruitstapt, kunnen ze als minderheidskabinet verder regeren, lijkt me; ze hebben toch genoeg steun van de LPF en de SGP 9en D66 vaak).

zucht
Ja inderdaad, daar zat ik ook aan te denken. Wat is het alternatief?

Ik hoor nu op de radio dat het toch echt mank begint te lopen
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 11:36
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 24-03-2005 @ 12:35 :
Ja inderdaad, daar zat ik ook aan te denken. Wat is het alternatief?

Ik hoor nu op de radio dat het toch echt mank begint te lopen
Verkiezingen zijn voorzover ik weet in ieder geval niet noodzakelijk als een coalitiepartner opstapt.
Oud 24-03-2005, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 24-03-2005 @ 12:36 :
Verkiezingen zijn voorzover ik weet in ieder geval niet noodzakelijk als een coalitiepartner opstapt.
wel?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 11:38
Levitating Nun
Citaat:
Joostje schreef op 24-03-2005 @ 12:36 :
Nee natuurlijk niet.

Staatsecretaris Van der Laan wilt geen "kruimels", whatever the hell dat betekent.

Laatst gewijzigd op 24-03-2005 om 11:42.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 11:38
Levitating Nun
Citaat:
S. schreef op 24-03-2005 @ 12:37 :
wel?
en waarom wel dan?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 11:41
Verwijderd
Er bestaat in elk geval geen enkele positiefrechtelijke verplichting in het Nederlandse staatsrecht om verkiezingen te houden als een coalitiepartij opstapt. Aangezien CDA-VVD in de meeste gevallen, zoals Joostje terecht opmerkt, wel de steun van de LPF zullen krijgen is een opzeggen van het vertrouwen door een meerderheid niet erg waarschijnlijk.

Tenzij er natuurlijk zoveel anti-LPF-sentimenten in de VVD en het CDA leven dat die optie absoluut onbespreekbaar is, op welke situatie ik dan ook vurig hoop.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 11:44
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 24-03-2005 @ 12:38 :
en waarom wel dan?
Laat maar..ik begreep Joost's post verkeerd
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 11:44
Zaina
Zaina is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-03-2005 @ 09:27 :
De Graaf hakte de knoop pas door nadat hem was gebleken dat coalitiepartners CDA en VVD weigeren mee te werken aan een wijziging van het kiesstelsel, een ander essentieel D66-punt uit het regeerakkoord. De onwil om mee te werken aan een nieuw kiesstelsel zit vooral bij de VVD, constateerde De Graaf.
Dat is een heel ander voorstel waar de VVD meer tegen was. De echte reden dat hij opstapte was natuurlijk dat de PvdA tegen de gekozen burgermeester is.

Maar om nou zoveel problemen te maken omdat de PvdA en, dacht ik, Groenlinks tegen zijn gaat wel heel erg ver. Geef ze een aai over hun bolletje en negeer hun stemmen gewoon.
Oud 24-03-2005, 11:45
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-03-2005 @ 12:41 :
Er bestaat in elk geval geen enkele positiefrechtelijke verplichting in het Nederlandse staatsrecht om verkiezingen te houden als een coalitiepartij opstapt. Aangezien CDA-VVD in de meeste gevallen, zoals Joostje terecht opmerkt, wel de steun van de LPF zullen krijgen is een opzeggen van het vertrouwen door een meerderheid niet erg waarschijnlijk.

Tenzij er natuurlijk zoveel anti-LPF-sentimenten in de VVD en het CDA leven dat die optie absoluut onbespreekbaar is, op welke situatie ik dan ook vurig hoop.
Fijn dat iemand ook nog een rechterlijke onderbouwing geeft voor het in de lucht wauwelen van politicologen <3
Oud 24-03-2005, 11:45
Levitating Nun
Citaat:
Joostje schreef op 24-03-2005 @ 12:45 :
Fijn dat iemand ook nog een rechterlijke onderbouwing geeft voor het in de lucht wauwelen van politicologen <3
Daar neem ik aanstoot van aan
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 11:50
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 24-03-2005 @ 12:45 :
Daar neem ik aanstoot van aan
Pak een zakdoek en ga uithuilen
Oud 24-03-2005, 11:55
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 24-03-2005 @ 10:59 :
Ik snap trouwens niets van al dat gepraat over sympathiek zijn, sympathiek zijn is toch zeker geen criterium om op iemand te stemmen of niet?
Inderdaad... Het gaat erom dat het land goed bestuurd gaat worden. Daarvoor zijn maatregelen nodig die niet altijd even leuk zijn. Symphatiek zijn gaat bijna nooit als regeringspartij... en moet mijns inziens ook niet! Wouter Bos schreeuwt wel dat hij een mevaller van 1,5 Miljoen dirct wil teruggeven Symphatiek komt dat over bij de kiezer...maar een goed financieel beleid is het niet Wat maar weer eens bewijst dat de PvdA financieel totaal geen beleid kan voeren..
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 12:03
Zaina
Zaina is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-03-2005 @ 12:41 :

Dat gebeurd toch nu al? In principe gaan ze gewoon weer een nieuw akkoord tekenen met D66. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand anders erin stapt als D66 wegvalt.. Verkiezingen
Oud 24-03-2005, 12:23
Verwijderd
Citaat:
Zaina schreef op 24-03-2005 @ 12:44 :
Dat is een heel ander voorstel waar de VVD meer tegen was. De echte reden dat hij opstapte was natuurlijk dat de PvdA tegen de gekozen burgermeester is.
De Graaf zegt letterlijk dat het de houding van Jozias van Aartsen was waardoor hij er geen zin meer in had. Hij had al langer het gevoel dat VVD-CDA hem bepaald niet van harte steunden. Maar goed, jij kent De Graaf natuurlijk beter dan hijzelf.

Citaat:
Joostje schreef:
Staatsrechtjuristen, politicologen en rechtsfilosofen kunnen niet zonder elkaar.

Gelukkig ben ik geen staatsrechtjurist

Overigens is het natuurlijk maar afwachten wat er nu gebeurt. We zagen bij Balkenende-I al dat die ploeg het ongeschreven constitutionele recht volledig aan zijn laars lapte, met name de regel dat je als demissionair kabinet geen nieuwe en vooral geen controversiële zaken behoort aan te nemen, alleen nog maar de lopende zaken.

Het probleem van die regeling van ons staatsrecht is dat er dus nooit een afdwingbare verplichting kan ontstaan. Maar goed, ook al zou dat wel zo zijn en zouden dergelijke verplichtingen bij wet worden geregeld, dan nog kunnen we niets anders dan opnieuw verkiezingen uitschrijven. Van rechterlijke bemoeienis met het politieke proces zoals in Amerika, waar alle regels mbt. het kiezen en samenstellen van overheden gewoon door een ieder afdwingbare verplichtingen zijn, zijn wij - gelukkig - wars.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 12:47
Levitating Nun
Citaat:
Joostje schreef op 24-03-2005 @ 12:50 :
Pak een zakdoek en ga uithuilen
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 12:55
Matjong
Matjong is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-03-2005 @ 13:23 :
De Graaf zegt letterlijk dat het de houding van Jozias van Aartsen was waardoor hij er geen zin meer in had. Hij had al langer het gevoel dat VVD-CDA hem bepaald niet van harte steunden. Maar goed, jij kent De Graaf natuurlijk beter dan hijzelf.
Wanneer zei hij dit dan? Dat heb ik gemist
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 13:10
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 23-03-2005 @ 20:10 :
Hoera! Hoera! Hoera!
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 13:11
Verwijderd
Het ziet er naar uit dat ook Balkenende II de 4 jaar niet haald. En het is maar goed ook.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 13:16
one.
one. is offline
Citaat:
Matjong schreef op 24-03-2005 @ 13:55 :
Wanneer zei hij dit dan? Dat heb ik gemist
Dat staat in zijn onofficiële brief aan de tweede kamer die gister in het debat wer besproken.
Oud 24-03-2005, 13:23
Matjong
Matjong is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 24-03-2005 @ 14:16 :
Dat staat in zijn onofficiële brief aan de tweede kamer die gister in het debat wer besproken.
En daar noemt hij van Aartsen bij name, nee toch?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 13:27
one.
one. is offline
Om Nare nog maar eens te onderstrepen:

D66 zet coalitie onder druk

D66 wil na het aftreden van minister De Graaf opnieuw met de coalitiepartners CDA en VVD praten over het regeerakkoord.

Als die gesprekken onvoldoende resultaat opleveren, dan stappen minister Brinkhorst van Economische Zaken en staatssecretaris Van der Laan van Media ook op, zei fractieleider Dittrich in de Tweede Kamer.

In het overleg zal volgens Dittrich niet alleen gesproken worden over bestuurlijke hervorming. Ook andere punten die voor D66 van belang zijn, zoals onderwijs, zullen aan bod komen.

De D66-leider zei er vanuit te gaan dat het overleg tot overeenstemming leidt. Als dat niet zo is, dan staat het voortbestaan van het kabinet op het spel. CDA en VVD hebben zonder de steun van D66 geen meerderheid in de Tweede Kamer.

Partijvoorzitter Pechtold van D66 toonde zich vanochtend somber over de toekomst van de coalitie. Volgens hem ligt er "een behoorlijke hobbel" en staan CDA en VVD voor de taak D66 de komende twee jaar geïnteresseerd te houden in de coalitie.

Grens

Minister De Graaf van Bestuurlijke Vernieuwing trad gisteren af nadat de Eerste Kamer zijn plan voor een gekozen burgemeester had afgewezen.

In zijn afscheidsbrief maakte hij duidelijk dat hij de volgens hem onvoldoende politieke wil in de coalitie voor een verandering in het kiesstelsel zwaar in zijn beslissing heeft meegewogen.

De Graaf vroeg de coalitiepartijen gisteren garanties dat dit tweede kroonjuweel van D66 wel zou worden ingevoerd. Daarop kreeg hij naar eigen zeggen geen bevredigend antwoord.

Voor De Graaf was daarmee "de grens bereikt", omdat hij "persoonlijk en politiek" niet langer geloofwaardig kon functioneren. Overigens benadrukte hij dat iedereen, de partijtop van D66, de coalitiepartijen en premier Balkenende, hem dringend had verzocht aan te blijven.

Bron.
Oud 24-03-2005, 13:29
one.
one. is offline
Citaat:
Matjong schreef op 24-03-2005 @ 14:23 :
En daar noemt hij van Aartsen bij name, nee toch?
Ik dacht van wel, ik weet het niet helemaal zeker.
Oud 24-03-2005, 13:30
Matjong
Matjong is offline
Ik zie de naam van van Aartsen er niet tussenstaan. Heb dus toch niks gemist.

Dat de VVD en CDA weinig ruimte hebben gegund is uiteraard wel het geval, maar dat is nogal een verschil met de uitspraak die nare man suggereerde. Ik vond het ook al een bijzonder onpolitieke uitspraak.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 13:31
Matjong
Matjong is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 24-03-2005 @ 14:29 :
Ik dacht van wel, ik weet het niet helemaal zeker.
Lijkt me sterk hoor. Maar ik heb gisteren wel meer sterke uitspraken gehoord dus who knows.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 13:42
firelizzard
firelizzard is offline
Ik hoop dat het hele kabinet snel volgt.......
Oud 24-03-2005, 13:43
one.
one. is offline
Ach, wat er gister en eergisteren is gebeurd is puur politiek, ik snap niet waarom zoveel mensen daarover vallen.
Oud 24-03-2005, 13:54
Matjong
Matjong is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 24-03-2005 @ 14:43 :
Ach, wat er gister en eergisteren is gebeurd is puur politiek, ik snap niet waarom zoveel mensen daarover vallen.
Ach... Ik vind het wel aardig om te volgen allemaal. Hoop uiteindelijk dat het de PvdA nog een beetje schade berokkend, een zeteltje eraf ofzo... Al is het electorale effect van zoiets vrij gering.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 14:27
Verwijderd
Citaat:
Matjong schreef op 24-03-2005 @ 14:30 :
Ik zie de naam van van Aartsen er niet tussenstaan. Heb dus toch niks gemist.
Maar, die brief is natuurlijk niet de enige bron van uitspraken. Ik meen te hebben gelezen dat hij die uitspraak deed. Het kan ook zijn dat ik dat in de Volkskrant of op NOS Teletekst heb gelezen. De afgelopen dagen krijg je zoveel informatie over je heen, je onthoudt niet van elke uitspraak precies waar die gedaan werd.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 14:51
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Haha, dit wordt nou wel erg gênant.

D66'ers gaan tekeer tegen 'dat tuig' van de PvdA
Van onze verslaggever Raoul du Pré

DEN HAAG - 'Eens een rat, altijd een rat', zegt minister Brinkhorst over de opstelling van de PvdA in de senaat. De D66'ers zijn na het verloren burgemeestersdebat ontstoken in een collectieve tirade tegen 'de kampioen van het regentendom'.

Haat-liefdeverhouding tussen progressieve broederpartijen beleeft absoluut dieptepunt na burgemeestersdebat

Tussen de PvdA en D66 komt het voorlopig niet meer goed. Bert Bakker, oude rot in de Tweede Kamer en vertrouweling van Thom de Graaf, loopt dinsdagochtend alweer vroeg door het parlementsgebouw. Hij heeft de hele tijd dat ene zinnetje uit De Internationale in zijn hoofd, vertelt hij: Sterft, gij oude vormen en gedachten. Bakker: 'Hoe ver is de PvdA van haar oorsprong afgedwaald?'
De haat-liefdeverhouding tussen de progressieve broederpartijen PvdA en D66 kent een geschiedenis van decennia, maar raakte niet eerder zo bekoeld als na de Nacht van Van Thijn. Thom de Graaf is dinsdagavond laat zelf de eerste die de aanval opent.

Heel even zit hij in de Eerste Kamer stil voor zich uit te staren, de lippen stijf op mekaar. Dat is vlak nadat PvdA-senator Ed van Thijn het vernietigende oordeel heeft geveld over de gekozen burgemeester.

Dan staat De Graaf op om via de eerste de beste microfoon die hem wordt toegestoken zijn teleurstelling om te zetten in een spervuur van bittere woede richting de sociaal-democraten: 'De PvdA is de kampioen van het regentendom!'

Het is het startsein voor een collectieve tirade waaraan de rest van de nacht en volgende dag geen einde meer komt. 'De partij van de achteruitgang is niet meer te volgen', zegt D66-senator Eddy Schuyer. 'Een onbegrijpelijk en ongeloofwaardig optreden van de PvdA', briest partijleider Boris Dittrich.

Kamerlid Lousewies van der Laan: 'Nou zien we weer wat de PvdA eigenlijk is: een oude regentenpartij die erop uit is gevestigde belangen te verdedigen.' Verderop in de gang bij de fractiekamer vinden twee partijmedewerkers elkaar in hun verontwaardiging: 'Schoften, dat zijn het.'

De toorn treft niet alleen de senaatsfractie van Ed van Thijn en Han Noten. Ook partijleider Wouter Bos komt er in de ogen van D66 niet zomaar mee weg. Kamerlid Boris van der Ham: 'De teleurstelling van Wouter Bos was geloofwaardig geweest als hij had gezegd: dat daar, die oude mannen aan de overkant, dat is de oude PvdA en daar wil ik niks mee te maken hebben. Maar dat durft Bos dus niet.'

Zoals zo vaak in crisissituaties, blijken politici te beschikken over een feilloos geheugen. Van der Ham bijvoorbeeld herinnert zich opeens weer als de dag van gisteren waarom hij in de politiek is gegaan. 'Vanwege de strijd tegen dat soort tuig daar.' Hij wijst naar het gebouw van de Eerste Kamer. 'Toen ik 15 was, zat er bij ons in Nieuwkoop een stelletje PvdA-regenten in het gemeentebestuur. Die symboliseerden alles wat er mis was met de politiek. Dáárom, om daarmee af te rekenen, ben ik in de politiek gegaan. Daar moet ik vandaag steeds aan denken.'

De gedachten van Laurens Jan Brinkhorst, de minister van Economische Zaken, gaan nog veel verder terug. Hij herinnert zich het jaar 1974. Toen koerste D66 aan op vergaande samenwerking met de toenmalige mede-progressieven van de PvdA en de PPR. Het leek veelbelovend, totdat de PvdA van, jawel, Ed van Thijn, de prille samenwerking de nek omdraaide. 'Zo zie je maar', zegt Brinkhorst, 'eens een rat, altijd een rat. Van Thijn heeft D66 altijd dwars willen zitten. Deze actie hier vanavond is niets minder dan moord met voorbedachten rade.'

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1111558433149.html
Oud 24-03-2005, 14:53
Verwijderd
'Tuig', 'ratten', 'karaktermoord', 'oude regenten', 'schoften'...

De D'66-leden doen een serieuze poging om de titel 'meest platte partij sinds de LPF' te verbeteren
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten