![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Wat is erger? |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik neem aan dat je het er wel mee eens bent dat verliefdheid van 1 kant kan komen. Wanneer je dan eerst een relatie met iemand hebt en helemaal stapelverliefd bent.. en vervolgens dumpt diegene jou.. dan krijg je letterlijk een soort afkickverschijnselen, aangezien verliefdheid een soort verslaving met zich mee brengt. Dan is liefdesverdriet dus echt geen aanstellerij, het is een gevolg van alles wat er in je lichaam gebeurt. Natuurlijk kan iedereen er op een andere manier mee omgaan, maar het bestaat zeker wel. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vroeg je nog zo om een goede definitie van beide begrippen te geven, om zo uit te leggen hoe jij aan je standpunt komt. Wat is liefde nu precies? Waarom vereist het tweerichtingsverkeer? enz. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik heb je naam in het kader van dit topic namelijk nog niet eerder gezien. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Liefde is geen knellende verbondenheid, dus geen slaafse afhankelijkheid, maar zelfverkozen afhankelijkheid in zelfverkozen onafhankelijkheid. Uiteindelijk kan er slechts één persoon zijn met wie je dat type binding wilt en kunt realiseren. |
![]() |
||
Citaat:
![]() En ik kan me ergens wel vinden in wat je zegt over dat eenrichtingsverkeer enzo..maar ik vind het nogal vergezocht eigenlijk. En volgens jou kan liefde eigenlijk alleen liefde zijn als het van twee kanten komt (toch?), maar het kan toch ook zo zijn dat één van de twee liefde voelt, terwijl de andere dit niet zo sterk heeft. Dan zou er volgens jou alleen maar sprake zijn van genegenheid. Maar misschien heeft die ene persoon dat door de verliefdheid niet helemaal door, en voelt het voor hem/haar gewoon echt als liefde..en kan die dan geen echt liefdesverdriet voelen wanneer de ander besluit er een punt achter te zetten? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Op grond van de (meeste) reacties vind ik dat er nogal onzorgvuldig over de liefde wordt nagedacht. Daar bewijst men haar geen goede dienst mee. Bovendien krijgt men zo een heel verwrongen beeld van de liefde. Saai? Tja, dat moet dan maar. Zelf vind ik "saai" overigens geen criterium. Van die opmerking ben ik dus niet onder de indruk. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Maar goed. Je schrijft terecht "écht verliefd" en "denkt het écht geweldig goed met de ander te kunnen vinden". Daarmee geef je het antwoord zelf al. "Verliefdheid" is iets anders dan liefde, en "denken" is iets anders dan "weten". In de voorgestelde situatie bestaat bij één persoon de indruk dat het om echte liefde gaat, een indruk die door de werkelijkheid wordt gelogenstraft. Je kunt inderdaad door een proces heen moeten, voordat je tot besef komt. Een leerproces. Of inderdaad: weinig zelfkennis. Het kan van alles zijn (verliefdheid, je tot iemand aangetrokken voelen, dienstbaarheid), maar geen liefde. Waarom niet? Geen binding. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In dat geval is er dan ook sprake van een onverbrekelijke binding (de oerliefde van twee kanten). In dat geval is er per definitie sprake van authentieke liefde, die - naar ik me heb laten vertellen door deskundigen - ook wel degelijk wederzijds is. |
![]() |
||
Citaat:
Edit: de vader is natuurlijk nog wel " in beeld" en zorgt gewoon mee voor het kind. Maar wilde het eigenlijk niet.
||
![]() |
Citaat:
Een vader kan een kind dan wel niet hebben gewild (bijvoorbeeld als gevolg van een vorm van egoïsme of eigenbelang), maar ik ben ervan overtuigd dat zijn liefde, vanaf het moment dat hij oog in oog komt met het kind, onverbrekelijk is (al zullen er individuele gevallen zijn, waarin die liefde niet manifest wordt, maar dan heb je natuurlijk met deviant gedrag te maken). Overigens ben ik niet zo blij met de uitdrukking "een kind plannen", maar dat terzijde. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik reageer straks wel weer. ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat het niet zo kan zijn dat er een tijdje liefde is tussen 2 mensen die later weggaat of door zoveel andere gevoelens verdrongen wordt dat het niet meer te voelen is.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Ohohoh, wat ben ik flauw. Maar toch, spreekt dat elkaar niet een klein beetje tegen? ![]() Ja, dat spreekt elkaar tegen. Dat zeg je zelf ook al "uitzonderingen". Maar hoe kan er bij zoiets groots als liefde nou een uitzondering bestaan?
||
![]() |
Citaat:
De uitspraken lijken elkaar dus tegen te spreken, maar bij een juiste interpretatie van het woord "liefde" doen ze dat toch niet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Overigens is het de vraag of het woord "liefdesverdriet" in onze taal op de door jou gesuggerde wijze wordt gebruikt. |
![]() |
||
Citaat:
Nou, ik zou er geen ander woord voor weten en volgens mij wordt het inderdaad zo gebruikt.
||
![]() |
Citaat:
Is er wel een verkeerde keuze gemaakt, dan geeft dat bijvoorbeeld aan dat die keuze ondoordacht was, overhaast. Ik pleit er dan ook voor om het keuzeproces te vertragen. Het is nergens voor nodig om de definitieve keuze al te vroeg te maken. Overhaast kiezen is vragen om moeilijkheden, waarbij de liefde in de knel komt. En zoals je begrijpt, geen liefde, geen liefdesverdriet. Hooguit zelfmedelijden en allerlei gradaties van boosheid. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Jouw interpretatie van "liefdesverdriet" berust op betekenisuitbreiding. Het woord krijgt er bij jou een dimensie bij. Zo staat het niet in het woordenboek. |
![]() |
||
Citaat:
lief·des·ver·driet (het ~) 1 verdriet om een verloren liefde => een gebroken hart, ludduvuddu, minnepijn www.vandale.nl lief-des-verdriet o verdriet vanwege een onbeantwoorde of beeindige liefde. Koenen Maar ik vind het wel liefdesverdriet. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
'Kort' liefdesverdriet Rerisen Phoenix | 38 | 24-01-2008 19:50 | |
Liefde & Relatie |