![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Hier staat een model beschreven van Renzulli (onder het kopje Renzulli) waarin de motivatie en taakgerichtheid genoemd en besproken worden.
Damn, zat even een scriptie door te lezen waarin een stukje over mij als kind stond... Ik scheen een behoorlijke probleemleerling te zijn. ![]()
||
Citaat:
Zoals ik zei KAN motivatie er mee te maken hebben, maar dit wil daarom niet zeggen dat je het er moet bij rekenen of zo. Dit uit zich dan wel in de testresultaten. Het is typisch de nieuwe terminologie en betekenissen é. Gehandicapten worden personen met een beperking, doven worden mensen met een auditieve stoornis... Hoogbegaafden worden straks nog de hoog-gemotiveerde personen met een hoog IQ... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
hoe weet jij dan wat je er bij moet rekenen? waarop baseer je dat? op wat je gewend bent? op wat je het eerste gehoord hebt? het begrip hoogbegaafdheid heeft geen eenduidige definitie volgens mij discussieren daarover heeft dan ook vrij weinig zin je kunt niet zeggen dat 1 iemand gelijk heeft, omdat het slechts gaat om de betekenis van een woord. En die kan ook veranderen in de loop der jaren. Maar welke norm hanteren onderzoekscentra? of is dat ook niet centraal bepaald?
||
Citaat:
Nadeel van hantering van dit model is dat creativiteit en motivatie niet goed testbaar zijn. De enige manier om deze factoren te testen is aan de hand van rapportering van ouders, verzorgers en leerkrachten. Dit is niet gestandaardiseerd, voor zover ik weet, en daarom blijft alleen de intelligentietest over: de RAKIT, de LTD en de WISC-R. Maar zeker wat betreft het begrip creativiteit is er nog heel wat onenigheid binnen de wetenschappelijke kringen. Cognitieve ontremming en analogisch denkvermogen waren volgens mijn docent wetenschapsfilosofie heel belangrijke onderdelen, evenals van genialiteit.
||
Citaat:
hoog·be·gaafd (bn.) 1 uitzonderlijk intelligent in·tel·li·gent (bn.) 1 met een goed verstand of daarvan blijk gevend in·tel·li·gen·tie (de ~ (v.)) 1 verstandelijk vermogen
||
Citaat:
Dit is hoe men dit nu eenmaal berekent. En ik zeg daarom niet dat ik er mee akkoord ga, want ik vind wel dat motivatie een belangrijk aspect is. De motivatie wordt wel duidelijk door de observatie die men doet en door navraag bij de ouders e.d. Men houdt er ook rekening mee als ze een advies willen formuleren. Maar het wordt niet gemeten. Zo heb ik het geleerd op school. De 'wetenschappers' zullen er volgens mij wel blijven over discussiëren (over wat het begrip inhoudt). |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
kruimel zegt toch weer iets anders of ligt dat nou aan mij
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Waarom zou je hoogbegaafde mensen anders behandelen?
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Het gaat er maar om hoe je tegenover dat soort dingen staat. Heb je een puur empirische instelling en geloof je alleen in de meetbare cijfers, zul je wellicht sneller alleen IQ meenemen. Heb je meer met beschrijvende en uitleggende wetenschap zul je ook andere factoren betrekken.
||
Citaat:
![]() er komt zoveel bij kijken. na een tijdje als je met iemand omgaat, kan je ze wel redelijk schalen hoor ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Ik zeg er dan ook bij dat ik niet werkelijk geloof in IQ-testen. Die Amerikaan (Renzulli? Ben te lui om terug te kijken) waar je eerder naar verwees blijkt inderdaad wel een erkende wetenschapper te zijn en zijn theorie dus ook, dit heb ik vandaag vernomen. Maar ik ging er van uit (en zo leerde ik het eigenlijk ook) dat men zowiezo de motivatie mee in rekening nam bij het advies. Maar volgens die theorie (en deze van Mönk) komen er nog veel meer factoren bij dan enkel motivatie (ook de omgeving, hoe stress-gevoelig je bent, psycho-motoriek...) Ik wist niet dat er daar nog een theorie voor nodig was, ik veronderstelde dat men dit toch wel vanzelfsprekend in zijn achterhoofd hield. Dus, in feite heb je niet helemaal ongelijk, denk ik, 't is gewoon dat we de verschillende invloeden op een andere manier in 'de testing en 'het advies geven' plaatsten. |
![]() |
||
Citaat:
(geproduceerd) |
![]() |
||
Citaat:
Die tests zijn vooral bedoeld dan voor hen de weg te wijzen in hun schoolloopbaan of om eventueel te testen of het kind schoolrijp is. Indien er een gedragsprobleem of dergelijke is en men doet een IQ-test, zal men kijken of logopedie, ergotherapie, psychologische begeleiding, revalidatiecentrum... of zo nodig is. Aan de hand van het IQ zal zo'n begeleider of centrum dan kijken welke hulp men kan bieden, maar normaalgezien deelt men dan ook het IQ niet mee aan de ouders of de leerling. Moest uit de test komen dat het kind hoogbegaafd is zal men dit hoogstwaarschijnlijk wel meedelen (idem indien het kind een IQ lager dan 70 heeft, maar normaalgezien heeft men dit zelf ook al door, gezien dit dan een mentale handicap is). Het kind kan dan naar een speciale school gaan of extra lessen krijgen of begeleiding of mag een jaar overslaan of... Dus meestal staat het testresultaat in functie van een begeleiding. Mijn kritiek erop is enkel dat men soms echt van die onnozele vragen stelt en ik me afvraag hoe representatief/valide een test dan eigenlijk wel is. Ben je dommer als je antwoordt dat de gelijkenis tussen wol en zijde is dat 'het natuurlijke producten zijn waar je kleding kan mee maken' i.p.v. 'ze komen van dieren'? Volgens de WISC lll wel dus. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
of bedoel je dat je dan kunt inschatten hoe je met ze om moet gaan?
||
Citaat:
een ieder binnen zijn eigen referentie kader dan, er is altijd baas boven baas, bedoel jij dat dan ?
Laatst gewijzigd op 03-05-2005 om 10:51. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
heb je vast wle een ander referentiekader dan als je een iq van 130 hebt en je omgeving bestaat uit mensen met een iq van 130+ lijkt mij hoor. Je moet iemand toch vergelijken met jezefl/anderen. Dan maakt het wel uit wat jij als 'normaal' ervaart.
||
Citaat:
andersom weet je dat zelfs toch ook. dus in beide gevallen weet je toch met wat voor mensen je omgaat. stel: ik heb een IQ van 130 en een kennis ook. iemand anders heeft een IQ van 100 en diezelfde kennis van 130, dan weten beide personen toch wat ze aan die ander hebben ? dus die kennis 130 is een blijft dezelfde persoon
Laatst gewijzigd op 03-05-2005 om 11:54. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
een basiswaarde, kan je creeeren door onbewust of bewust mensen die je kent met elkaar vergelijken.
||
Citaat:
Ik kom genoeg mensen tegen, in allerlei soorten en maten en weet dat dan echt wel op waarde te schatten, misschien kan jij dat niet, maar daarom kan een ander dat wel.
Laatst gewijzigd op 04-05-2005 om 12:52. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
jij zegt dat je dat kan maar of dat ook zo is? beetje belachelijk om als argument aan te dragen dat anderen dat niet kunnen inscahtten omdat er iets bij hen schort. En wat dan eigenlijk? Ik geloof niet dat de meeste mensen een goede inscahtting kunnen maken hoor.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Hoog begaafd. Kleintje! | 70 | 29-07-2011 18:42 | |
Psychologie |
Voor alle hoogbegaafden en/of beelddenkers nature_lover | 100 | 20-07-2010 18:28 | |
Verhalen & Gedichten |
Ik ben Plato, de opper a-seksuele mens (verhaal) Verwijderd | 226 | 27-11-2005 11:00 | |
Algemene schoolzaken |
Mensen die Mavo doen zijn dom en lui DG | 288 | 25-06-2005 23:07 | |
Liefde & Relatie |
LONGPOSTS: Mijn ideeën over liefde. Rerisen Phoenix | 58 | 13-06-2003 07:23 |