Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-07-2005, 12:03
CobraKing
CobraKing is offline
Ok. Wat weten we nu dus allemaal?
Hij was legaal, en geen terrorist. Hij had misschien al in de gaten dat ie werd gevolgd thuis. Hij loopt naar de metrostation. Hij ziet dat de 'bad guys' (politie in burger..) de achtervolging op hem inzetten. Hij heeft te vaak naar Hollywood films gekeken en herrinert zich de scene waarin de 'slachtoffer' net in de metro springt, deuren sluiten, metro rijdt weg en de 'daders' raken hem kwijt. Hij probeert precies hetzelfde in de Underground. Maar dat lukt niet aangezien hij struikelt. De politie zien de draden onder zijn jas hangen, ze weten 100% zeker dat ze met een zelfmoordcommando te maken hebben aangezien hij zichzelf al eerder raar gedroeg en wegrende werkt het alleen maar in zijn nadeel. Politie schakelt de man uit.

Wie is hier schuldig?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-07-2005, 13:06
Spoonie
Spoonie is offline
de Hollywood films
Oud 25-07-2005, 13:14
CobraKing
CobraKing is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 25-07-2005 @ 14:06 :
de Hollywood films
Ik dacht eerder aan de politie of de slachtoffer.
Maar nu je het zegt, Hollywood is idd de lachende derde.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 13:46
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
CobraKing schreef op 25-07-2005 @ 13:03 :
Ok. Wat weten we nu dus allemaal?

Wie is hier schuldig?
Eh, hij zou als kind in de armere sloppenwijken van Brazilie waar hij opgroeide nogal wat schietpartijtjes van dichtbij hebben meegemaakt. Toen 5 politieagenten in burger, die er overigens uitzagen als doorgewinterde hooligans, met wapens liepen te zwaaien, nam hij de benen. Een zekere tragische dood was het resultaat, waarbij de cops zich ontpopten als schietgrage executiepeletons.

Ik verwacht dan ook een fikse schadevergoeding.
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:12
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Gevluchte man zag agenten aan voor criminelen
De Braziliaanse man die in de Londense metro werd doodgeschoten door Britse agenten in burger, was weggerend omdat hij dacht dat het criminelen waren.

Braziliaan vreesde 'criminelen'

Bang
Dat hebben vrienden en collega's verklaard. In een Braziliaanse krant vertelt een vriend dat Jean Charles de Menezes (27) onlangs nog was belaagd door Britten. "Hij was nog bang." Een collega zegt dat hij moest haasten om op zijn werk te komen.

Achtervolging
De politie schoot hem dood in een metro na een achtervolging door het station Stockwell. De agenten dachten dat hij een aanslag ging plegen, maar hij bleek niets met terreur te maken te hebben.

Aanklacht
De familie van de Braziliaanse man heeft besloten een juridische aanklacht in te dienen tegen de Britse staat.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:19
Verwijderd
Een betreurenswaardig ongeluk. Maar gelukkig maakt een fikse schadevergoeding het allemaal weer beter.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:21
CobraKing
CobraKing is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-07-2005 @ 15:19 :
Een betreurenswaardig ongeluk. Maar gelukkig maakt een fikse schadevergoeding het allemaal weer beter.
lol, maar wel jammer voor de familie dat het niet in de V.S is gebeurd. Dan zouden ze er zeker wel een miljoentje of honderd aan hebben verdiend.
Ik weet niet hoe het met de schadevergoedingen in Engeland is gesteld.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:23
juno
juno is offline
Als iemadn mijn man, of vader of zoon of broer zou doodschieten, zou ik niet rusten voor het recht had gezegevierd en de daders aan de hoogste boom hingen.

Geld zou me niet interesseren. Wat kost mijn man, mijn kind, mijn broer?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:23
Verwijderd
Ik denk dat de kans in Amerika nog veel kleiner is bij dit soort gevallen, aangezien zo ongeveer alles is geoorloofd wanneer het om terrorisme gaat.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:25
juno
juno is offline
In de VS loop je binnen als je zegt dat je baas aan je billen heeft gezeten, dat vinden ze daar erg.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:26
juno
juno is offline
Maar waren die agenten nou in uniform of in burger?
En waarom gingen ze in eerste instantie op hem af?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:28
CobraKing
CobraKing is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-07-2005 @ 15:23 :
Ik denk dat de kans in Amerika nog veel kleiner is bij dit soort gevallen, aangezien zo ongeveer alles is geoorloofd wanneer het om terrorisme gaat.
Daar heb je wel gelijk in ja. Als het voorval seksueel getint was dan loop je wel binnen zoals juno al opmerkte.

Citaat:
juno schreef op 25-07-2005 @ 15:26 :
Maar waren die agenten nou in uniform of in burger?
Lijkt mij duidelijk dat ze in burger waren anders zou hij ze niet voor criminelen aanzien?

Citaat:
Dat vraag ik mezelf ook af..
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:29
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
(...)En waarom gingen ze in eerste instantie op hem af?
Shooting victim had expired visa

Menezes had been in London for more than three years
The Brazilian man shot dead by police who mistook him for a suicide bomber in south London had been in Britain on an out-of-date visa, officials say.

Jean Charles de Menezes, 27, may have run from police because of his visa situation, BBC correspondents say.

The electrician had come to the UK on a student visa, which allows people to work for a small number of hours.

Relatives of Mr Menezes deny his visa had expired and are considering suing over the Stockwell Tube shooting.

Meanwhile, detectives are still hunting for the men who attempted to blow up three London Tube trains and a bus last Thursday.

Would-be bombers 'at large'
'New' terrorism sparks fear

Three men have been arrested so far, but it is thought the four would-be bombers are still free and may have access to more explosives.

There is also speculation about a fifth bomber, following the discovery of a backpack containing a device in a west London park on Saturday.

Chris Fox, president of the Association of Chief Police Officers, has given his support to the Met Police's "shoot-to-kill" policy with potential suicide bombers, in the wake of Friday's shooting of Mr Menezes.

BBC News

Laatst gewijzigd op 25-07-2005 om 14:32.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:31
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 25-07-2005 @ 15:25 :
In de VS loop je binnen als je zegt dat je baas aan je billen heeft gezeten, dat vinden ze daar erg.
Ja, stelletje achterlijken. Dat komt doordat ze daar geen fatsoenlijk schadebegrip kennen.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:34
CobraKing
CobraKing is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 25-07-2005 @ 15:29 :
Shooting victim had expired visa
hmmm, dus een verlopen visum is al genoeg om in de gaten te worden gehouden in Londen?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:36
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
CobraKing schreef op 25-07-2005 @ 15:34 :
hmmm, dus een verlopen visum is al genoeg om in de gaten te worden gehouden in Londen?
Obviously.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:38
juno
juno is offline
Nee, want dat zie je niet aan iemands neus. Ik gok erop dat het slechte geweten van de Braziliaan ertoe leidde dat hij een beetje flipte toen hij een aantal agenten zag in de metro. En bij het zien van politie flippende mensen met een getint uiterlijk in de metro...dat valt daar nu eventjes niet zo goed.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 16:42
Verwijderd
Wat zouden jullie doen... als er 3 "te grote" mannen achter je aan zouden hollen, in burgenkleding, met machinegeweertjes? Ik zou vet in mijn broek pissen JEIIIIIIIIIIIIKSSSSSSS!
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 17:14
juno
juno is offline
Ik schat de kans dat er plotseling drie veel te grote agenten met een MP5 achter me aan komen hollen terwijl ik my own business aan het minden ben verdomd klein in.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 18:32
Verwijderd
Citaat:
MB schreef op 25-07-2005 @ 00:10 :
Dat is niet waar, want met een goede reden iemand doden is 'beter' dan iemand zonder goede reden doden. Wat een goede reden is moet iedereen maar voor zichzelf bedenken...
Natuurlijk heb ik die gevoelens ook, als mijn dierbaren iets zou worden aangedaan. Maar moord zal nooit tot mijn opties behoren.
Dan verlaag IK MEzelf en ben IK geen haar beter dan de daders.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 19:45
Mirage2000
Mirage2000 is offline
UK boy wrongly labelled as bomber

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/4704427.stm
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 20:39
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
De man werd in de gaten gehouden omdat hij uit hetzelfde huis kwam waar andere terrorismeverdachten woonden (het huis was opgedeeld in meerdere woningen, maar hadden wel dezelfde voordeur. De politie kon dus niet weten of de man bij de terroristen hoorde of niet). Hij droeg een dikke winterjas, wat de politie verdacht vond. De politie volgt de man om te zien of hij misschien naar andere terroristen gaat. Als hij bij het metrostation komt besluit de politie de man aan te houden, en de agenten (in burger) gaan op hem af. Onduidelijk is of ze openlijk wapens droegen, en of ze zich als politie kenbaar hebben gemaakt (zou wel moeten). De man voelt zich kennelijk bedreigd en schuldig vanwege zijn visa en vlucht het station binnen, langs (schijnt het) een paar geuniformeerde agenten in van die fluoriserende hesjes. De man rent naar een metrostel toe, en struikelt daar of wordt door een of meerdere agenten getackled. Vervolgens wordt de man waarschijnlijk vijf keer door het hoofd geschoten. Onduidelijk is hoe stevig de agenten de man in hun greep hadden, hoeveel agenten er geschoten hebben en hoeveel agenten bij de worsteling betrokken waren.

Volgens mij klopt het zo aardig, als iemand onderbouwde aanvullingen heeft hoor ik het graag
Oud 25-07-2005, 21:00
Verwijderd
Ik heb de foto's gezien van die agenten in burger... ze droegen toch echt wel grote wapens en droegen geen tekens van de politie.... zoals dat hoort. De politie in Londen zegt ook dat het een grote fout is.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 23:16
Manus J. van Alles
Volgens http://www.timesonline.co.uk/printFr...707480,00.html droegen de agenten wel een politiepet, maar het is mogelijk dat hij dat zo snel niet gezien heeft. Het is verder wel standaardprocedure om te roepen dat je politie bent. Getuigen op het perron hebben geen waarschuwingen gehoord, maar het is onduidelijk of er daarvoor al waarschuwingen geroepen zijn (buiten bijvoorbeeld).
Oud 26-07-2005, 00:08
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Ik denk dat de man anders gereageerd zou hebben als er politie agenten in uniform achter hem aan liepen. Ik zou hetzelfde doen als er agenten in burger (waaraan zie je dat?) achter me aan liepen. Is een stuk bedreigender als politieagenten in uniform (tenzij hij wel bommen bij zich had)
Oud 26-07-2005, 10:28
Verwijderd
Ik denk dat mensen nu wel weten dat ze niet moeten gaan rennen als drie gasten met automatische wapens op ze afkomen. Nu maar hopen dat terroristen niet datzelfde doen.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 16:45
Verwijderd
een harde les
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 17:31
Lotte
Lotte is offline
Ik zit op dit moment in Engeland en we zouden naar Londen gaan maar dat gaat dus niet door... Wel jammer maar volgende keer beter
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 19:36
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Neef gelooft niet dat Braziliaan wegrende

Van onze redactie buitenland

Rotterdam - Drie jaar en vier maanden woonde Jean Charles de Menezes in Londen voor hij door de Britse politie door zijn hoofd werd geschoten. Nog twee, drie jaar hard werken en de 27 jarige Braziliaan zou genoeg hebben gespaard om terug te keren naar zijn geboortedorp in de deelstaat Minas Gerais om een eigen bedrijf te openen. Dat had hij zijn familie verteld tijdens zijn laatste bezoek.
Niet dat hij ongelukkig was in Londen. In The Independent vertelt een vriend en collega dat Jean - zijn Londense kennissen noemden hem Jim - dol was op het tv-programma EastEnders en geregeld met vrienden een Braziliaanse bar bezocht in Oxford Street. Hij had genoeg werk als electricien en deed nog andere klusjes. Hij genoot van de smeltkroes aan culturen in Zuid-Londen.
Die flat zou echter de eerste component zijn van zijn noodlottige einde : hij deelde de uitgang met acht andere flats waarvan er eentje door de politie in de gaten werd gehouden. Daar zouden drie mannen van Somalische of Ethiopische herkomst wonen, die verdacht werden van betrokkenheid bij de mislukte aanslagen van donderdag. Het adres zou zijn gevonden in een van de rugzakken met onontplofte bommen die in het openbaar vervoer werden aangetroffen.
Dus toen hij vrijdagochtend rond tien uur zijn huis verliet, werd hij geschaduwd door enkele agenten. Volgens de politie was De Menezes extra verdacht omdat hij een dikke jas droeg op een zonnige dag. De pers speculeert nu dat een warmbloedige Braziliaan het snel koud heeft in het Britse klimaat.
Op weg naar een klusje in Noord-Londen pakte hij eerst de bus tot metrostation Stockwell, waar hij volgens de politie zou zijn aangesproken. Hij besloot daarop weg te rennen. In de media werd gisteren druk gegist naar het waarom. Was zijn visum verlopen? Was hij bang te worden beroofd? Voelde hij zich geïntimideerd, omdat hij in de sloppen van Sao Paulo heeft gewoond en dus de brute Braziliaanse politie gewend is? Wat ook de reden is voor zijn vlucht, de gevolgen waren desastreus. De politie rende achter hem aan, twee agenten hielden hem tegen de grond, een derde schoot acht keer op hem, waarvan zeker vijf keer in het hoofd.
Alex Pereira, die afgelopen weekend werd gevraagd om De Menezes te identificeren, kan zich niet voorstellen dat zijn neef is weggerend. Volgens hem wist De Menezes heus wel dat je bevelen van de politie beter kunt opvolgen.
,, Als je in Brazilië niet stopt, schieten ze in je rug. Eigenlijk precies zoals de Britse politie heeft gedaan."
Volgens Pereira is zijn neef eerder in aanraking gekomen met de politie en heeft hij zich toen gewillig opgesteld. In de drie jaar en vier maanden dat hij in Londen woonde, zou hij drie keer zijn aangehouden omdat hij te hard reed op zijn brommer. Eén keer werd zijn tas doorzocht bij een controle. ,,Agenten vroegen hem zijn tas te openen en dat deed hij. Daarom geloof ik niet dat hij op de vlucht is geslagen en over metrohekjes is gesprongen. Ik geloof het niet tenzij ze mij de foto's laten zien. Camera's genoeg."
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 20:24
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Politie Londen doodde vaker onschuldigen

Van onze redactie buitenland

Rotterdam - De Braziliaan Jean Charles de Menezes is niet de enige die door de Britse politie bij vergissing is doodgeschoten.
Nog maar twee maanden geleden werden twee Londense agenten gearresteerd in verband met de dood van de 46-jarige Harry Stanley door politiekogels. Stanley werd zes jaar geleden in Oost-Londen gedood. De agenten vuurden schoten af toen Stanley zich omdraaide met een tas waarvan de agenten dachten dat er een wapen in zat. Het was een tafelpoot. Familie van de man voert sindsdien actie om de agenten voor de rechter te brengen. Na een onderzoek werd het duo geschorst. Deze maatregel leidde tot een proteststaking van SO19, de scherpschutterseenheid van de politie.
Een ander berucht incident was het doodschieten van Derek Bennett. In juli 2001 vond Bennett de dood in de Londense wijk Brixton toen hij een sigaret aanstak met een aansteker in de vorm van een pistool. De agenten werden aanvankelijk door de rechter in het gelijk gesteld, maar de familie kreeg vorige maand het recht deze uitspraak aan te vechten.
Vaak maken agenten in de fractie van de seconde waarin zij een beslissing moeten nemen, een fatale fout. Bij 24 schietincidenten tussen 1998 en 2001 in Londen waren psychisch gestoorden betrokken of mensen die onder invloed waren van drugs of alcohol. Elf van deze incidenten hadden een dodelijke afloop.
Geruchtmakend was de schietpartij in 1983 waarbij filmcriticus Stephen Walfdorf in Londen per vergissing werd neergeschoten. Hij werd getroffen door vijf kogels van politieagenten die jacht maakten op een ontsnapte misdadiger. Walfdorf overleefde de schietpartij; de twee agenten werden vervolgd.
De Britse Raad van Hoofdcommissarissen bepaalde daarna dat agenten op de borst moeten richten. Na elk schot moeten zij beoordelen of een volgend nodig is. Ondanks deze strakke regels werd 15 jaar later James Ashley doodgeschoten, terwijl hij in bed lag naast zijn vriendin. Een onderzoek pleitte de twee verantwoordelijke agenten vrij. Hun hoofdcommissaris moest onslag nemen.
Na de aanslagen in de VS in 2001 scherpte de antiterreureenheid van de Londense politie de regels aan. Verdachte aanslagplegers mogen in het hoofd worden geschoten. Schoten op de borst zouden een te groot risico inhouden voor de schutter; de inslag van de kogel kan een bom laten exploderen. Dit protocol ( 'Operatie Kratos') is gebaseerd op ervaringen van de Israëlische veiligheidstroepen. Lord Stevens, ex-chef van de Londense politie stuurde agenten naar Israël waar zij de 'verschrikkelijke waarheid' ontdekten: de enige manier om een zelfmoordterrorist te stoppen is 'zijn hersenen te vernietigen, onmiddellijk en volkomen.'
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 09:48
Manus J. van Alles
Tja, er gaan wel eens dingen fout in het leven.
Oud 28-07-2005, 13:49
CobraKing
CobraKing is offline
Politiechef Londen waarschuwt voor nieuwe aanslagen

(Novum/AP) - Het hoofd van de politie van Londen, Sir Ian Blair, heeft donderdag gewaarschuwd voor nieuwe aanslagen. Niet alleen de voortvluchtige verdachten van de mislukte aanslagen van 21 juli, maar ook andere terroristische cellen moeten daartoe in staat worden geacht, zei hij.

Blair zei dat het feit dat de aanslagen mislukt zijn, twee weken nadat 52 mensen omkwamen toen vier terroristen zich in drie metrotreinen en een bus met explosieven opbliezen, geenszins betekent dat de terroristen verzwakt zijn. ,,Dit is niet het B-team. Het waren geen amateurs. (...) Ze hebben maar één fout gemaakt en wij hebben erg veel geluk gehad."

Drie weken na de eerste aanslagen waren donderdag extra politieagenten ingezet om trein- en metroreizigers gerust te stellen. Woordvoerder Simon Lubin van de Britse transportpolitie wilde niet zeggen hoeveel agenten op de been waren, maar wel dat het de ,,grootste inzet ooit" was van de politie.

De politie arresteerde woensdag een van de vier hoofdverdachten van de mislukte aanslagen, de 24-jarige Yasin Hassan Omar, van oorsprong een Somaliër. Omar werd gearresteerd bij een inval in de stad Birmingham, waar op een ander adres nog drie andere verdachten werden opgepakt. Hij is voor verhoor overgebracht naar Londen, de drie anderen zitten vast in Birmingham, aldus de politie. Wat hun precieze rol is geweest, is nog onduidelijk.

De drie andere hoofdverdachten zijn nog voortvluchtig. De politie vreest dat zij in bezit zijn van explosieven. Enkele verdachten zouden daags na de mislukte aanslagen gezien zijn bij een flat in New Southgate waar de terroristen hun bommen hadden gefabriceerd. In een berging bij de flat zou de politie een grote hoeveelheid chemicaliën hebben aangetroffen waarmee bommen konden worden gemaakt.

De Londense politie heeft donderdag op twee adressen in de wijk Tooting in het zuiden van de Britse hoofdstad negen mannen gearresteerd op grond van de terrorismewet. De arrestaties houden verband met het onderzoek naar de mislukte aanslagen van 21 juli, zei de politie.

De politie zei woensdag ook drie vrouwen te hebben aangehouden in een flat vlakbij het metrostation Stockwell. Een woordvoerster van de politie zei dat zij verdachten mogelijk verborgen hebben gehouden.

In een huurauto die de vermoedelijke daders van de aanslagen van 7 juli bij het spoorwegstation van Luton hadden achtergelaten trof de politie in totaal zestien bommen of onderdelen van bommen aan, waaronder kneedbommen en een spijkerbom. De krant The Times meldde donderdag dat de bommen van 7 en 21 juli waarschijnlijk door dezelfde persoon in elkaar zijn gezet en dat de bommen die in Luton werden aangetroffen een opvallende gelijkenis vertoonden met een niet ontplofte bom die 21 juli in het metrostation Warren Street werd gevonden.

Bron
Reageren

Regels voor berichten