Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-09-2005, 18:57
11
Avatar van 11
11 is offline
Citaat:
Miroir schreef op 19-09-2005 @ 17:06 :
Man on fire
__________________
[S]nutella![/S]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2005, 19:31
TommytheCat
Avatar van TommytheCat
TommytheCat is offline
Citaat:
How2Pk schreef op 27-09-2005 @ 16:26 :
Je geeft een onderbouwing waarom de lijst "kut" is. Dus ik neem aan dat je 'em dan ook kut vindt...
Als ik één punt aangeef dat ik raar vind staan in een lijst, vind ik direct de gehele lijst kut? Lekkere interpretatie. Ik geef er nochtans een smiley bij.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 19:35
Metal
Avatar van Metal
Metal is offline
Citaat:
Wicky schreef op 26-09-2005 @ 15:36 :
Saving Private Ryan


Geen Pearl Harbor romantische sh!t, gewoon kei hard het strand oprennen en neergemaaid worden door een mitrailleur... dat noem ik actie!

Vooral dat stukje met een scherpschutter in de kerktoren is mooi
actie is overrated
__________________
i create glitches with my voice
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 23:30
red_and_black
Avatar van red_and_black
red_and_black is offline
green street hooligans, zeker weten, wat een geile film
__________________
Da Zivota iman dva, ja bi obu tebi da!
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 23:35
Verwijderd
zo kom je steeds weer op dezelfde klassieke films zoals Godfather, Star Wars...bla bla bla.
De kunst is om slechte films te kijken. Op deze manier waardeer (en zie) je de pareltjes ertussen zitten.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 09:36
DanielC
Avatar van DanielC
DanielC is offline
Citaat:
TommytheCat schreef op 27-09-2005 @ 20:31 :
Als ik één punt aangeef dat ik raar vind staan in een lijst, vind ik direct de gehele lijst kut? Lekkere interpretatie. Ik geef er nochtans een smiley bij.
dit schreef Liqqy:

Citaat:
En waarom bestempel jij mijn lijst met het woord "Kut" zonder onderbouwing?
En jij reageerde daarop met:

Citaat:
Mijn onderbouwing daarvan luidt dat Leslie Nielson erbij staat
Het maakt toch niets uit of die smilie er nu bijstaat of niet. Veel duidelijker kan het niet: hij stelt een vraag, en jij geeft een antwoord dat gelijk staat aan "Ik vindt jouw lijst kut omdat Leslie Nielson erbij staat.", dat heeft helemaal niets met verkeerde interpretatie te maken.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 10:01
idontcare
Avatar van idontcare
idontcare is offline
amelie <3
__________________
hoii
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 21:57
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Disney's Aladdin
Disney's The Little Mermaid
Disney's Beauty and the Beast

Citizen Kane
His girl Friday
Once upon a time in the West
The good, the bad and the ugly
The Godfather
La vita è bella
Rear window
Psycho
The Truman Show
Pulp Fiction

Laatst gewijzigd op 29-09-2005 om 22:23.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 20:48
HybridTheory
HybridTheory is offline
Hable con Ella
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 21:07
Metal
Avatar van Metal
Metal is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 29-09-2005 @ 22:57 :
Pulp Fiction
pulp fiction is overrated. fantastische film, maar verder
degene die die film zo goed maakt is altijd nog samuel l. jackson.
__________________
i create glitches with my voice
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 21:26
Dexter_M
Avatar van Dexter_M
Dexter_M is offline
Once upon a time in America
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 23:04
Verwijderd
Citaat:
Metal schreef op 02-10-2005 @ 22:07 :
pulp fiction is overrated. fantastische film, maar verder
degene die die film zo goed maakt is altijd nog samuel l. jackson.
Overrated vind ik niet.
En Jackson is niet alleen die het zo geweldig maakt, hij icm met Travolta maakt het zo goed.
Jackson komt er erg sterk uit doordat het een tegenovergestelde is van Travolta.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 23:17
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Metal schreef op 02-10-2005 @ 22:07 :
pulp fiction is overrated.
Nee,

Citaat:
puta_madre schreef op 02-10-2005 @ 22:26 :
Once upon a time in America
is overrated.

Ik vond 't echt geen goede film. Ik kon er nl. niets van volgen.

Kan er ook kan gelegen hebben dat ze er bij Veronica een half uur uit hadden gesneden.

Misschien als ik de volledige versie zie en niet afgeleid wordt door een leuk meisje, ik 'm wél ga waarderen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 02:41
Dexter_M
Avatar van Dexter_M
Dexter_M is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-10-2005 @ 00:17 :

is overrated.

Ik vond 't echt geen goede film. Ik kon er nl. niets van volgen.

Kan er ook kan gelegen hebben dat ze er bij Veronica een half uur uit hadden gesneden.

Misschien als ik de volledige versie zie en niet afgeleid wordt door een leuk meisje, ik 'm wél ga waarderen.
Als je hem ooit weer is ga kijken, zou wel de 4 uur versie zien.
En dan niet met een leuk meisje
Mischien ga je hem dan waarderen, als je van dat soort films houdt.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 14:34
TommytheCat
Avatar van TommytheCat
TommytheCat is offline
Citaat:
How2Pk schreef op 28-09-2005 @ 10:36 :
blaat
Als je even goed leest zie je dat Juice zijn lijst als ''kut'' bestempeld, en ik niet.

klaar nu?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 22:09
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
puta_madre schreef op 03-10-2005 @ 03:41 :
Als je hem ooit weer is ga kijken, zou wel de 4 uur versie zien.
En dan niet met een leuk meisje
Mischien ga je hem dan waarderen, als je van dat soort films houdt.
Ja, ik hou normaal gesproken wel van dat soort films. Hij werd uitgezonden in het kader van 'maffia-maand' bij Veronica (of iets in die trant): de drie 'Godfather's en 'Scarface' en 'Once upon a time...' Ik vond die andere films erg goed, en 'Once upon a time' zou in diezelfde trant zijn, dus ik verwachtte er heel veel van... Viel tegen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 22:11
Fieneke
Avatar van Fieneke
Fieneke is offline
Goodbye Lenin!
Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain
american history X
schindler's list
monthy python's life of brian
__________________
And all I know is that it feels like forever,
but no one ever tells you that forever feels like home.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-10-2005 @ 23:09 :
Ja, ik hou normaal gesproken wel van dat soort films. Hij werd uitgezonden in het kader van 'maffia-maand' bij Veronica (of iets in die trant): de drie 'Godfather's en 'Scarface' en 'Once upon a time...' Ik vond die andere films erg goed, en 'Once upon a time' zou in diezelfde trant zijn, dus ik verwachtte er heel veel van... Viel tegen.
Het is een ander soort film. Een Leone is heel wat rustiger en langzamer dan Scarface of The Godfather. Maar probeer 'm nog eens te kijken. Hij is echt heel erg goed.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 22:16
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 29-09-2005 @ 22:57 :

His girl Friday

Once upon a time in the West

Once Upon vind ik wel overrated. Tis echt een goeie film maar zeker niet in mijn top 10. Claudia Cardinale is wel prettig om te zien.
His Girl Friday is echt een film die je gezien moet hebben! Zulke films maken ze helaas tegenwoordig niet meer.
Helaas zijn zulke acteurs en actrice's ook uitgestorven.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 22:30
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 03-10-2005 @ 23:16 :
Once Upon vind ik wel overrated. Tis echt een goeie film maar zeker niet in mijn top 10. Claudia Cardinale is wel prettig om te zien.
Overrated? Die beelden, die muziek, dat verhaal... Confrontaties, duels, wraak, geweld, mysterieuze personages... Deze film heeft alles wat mij betreft!

Citaat:
His Girl Friday is echt een film die je gezien moet hebben! Zulke films maken ze helaas tegenwoordig niet meer.
Helaas zijn zulke acteurs en actrice's ook uitgestorven.
Helaas, ja. Wat niet wil zeggen dat er tegenwoordig geen goede films meer worden gemaakt!
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 22:36
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-10-2005 @ 23:30 :
Overrated? Die beelden, die muziek, dat verhaal... Confrontaties, duels, wraak, geweld, mysterieuze personages... Deze film heeft alles wat mij betreft!


Helaas, ja. Wat niet wil zeggen dat er tegenwoordig geen goede films meer worden gemaakt!

Klopt er zit alles in, en toch vind ik hem niet speciaal. Het is meer het tempo en Charles Bronson. Niet één van mijn favorieten acteurs. Tenminste niet in dit genre.

Dat heb je mij ook nooit horen zeggen, alleen films zoals dit kijken juist zo lekker weg. Het tempo ligt hoog dus echt vervelen doet het niet. Je moet er natuurlijk wel van houden. Een film uit 1940, zwart wit, hoofdrolspelers leven niet meer en geen internet, mobiele telefoons en moderne kleding.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 22:56
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 03-10-2005 @ 23:36 :
Klopt er zit alles in, en toch vind ik hem niet speciaal. Het is meer het tempo en Charles Bronson. Niet één van mijn favorieten acteurs. Tenminste niet in dit genre.
Juist dat trage tempo vond ik één van de pluspunten. Het hoort bij het vertellen van het verhaal. Ik ken Bronson alleen uit deze film en vond 'm niet slecht.

Citaat:
Dat heb je mij ook nooit horen zeggen, alleen films zoals dit kijken juist zo lekker weg. Het tempo ligt hoog dus echt vervelen doet het niet. Je moet er natuurlijk wel van houden. Een film uit 1940, zwart wit, hoofdrolspelers leven niet meer en geen internet, mobiele telefoons en moderne kleding.
Er van houden? Ik zie dat soort films érg graag. Ik kan me zelfs ergeren aan mensen die 'uit principe' geen films kijken van voor -zeg- 1970, omdat die 'te oud' zouden zijn. Ik hou van die oude Hitchcock-films bijv.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 23:03
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-10-2005 @ 23:56 :
Er van houden? Ik zie dat soort films érg graag. Ik kan me zelfs ergeren aan mensen die 'uit principe' geen films kijken van voor -zeg- 1970, omdat die 'te oud' zouden zijn. Ik hou van die oude Hitchcock-films bijv.
Jah, ik ben er ook wel fan van. Ik begin trouwens Cary Grant fan te worden. Die kerel is echt zo fantastisch!
Maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik probeer mijn vriendin ook wel eens een film te laten zien, maar dan is het: "Nee das een oude film en zwart wit, daar is niks aan." Maar de kwaliteit van films ligt echt niet aan het jaartal en of het zwart wit is. Maar dat moeten we nog even aan het verstand brengen dmv verplicht films kijken.
Ik ben trouwens in afwachting van de DVD's Suspicion en Notorious, uit respectievelijk 1941 en 1946. Ben benieuwd naar deze Hitchcock klassiekers.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 23:07
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 04-10-2005 @ 00:03 :
Jah, ik ben er ook wel fan van. Ik begin trouwens Cary Grant fan te worden. Die kerel is echt zo fantastisch!
Maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik probeer mijn vriendin ook wel eens een film te laten zien, maar dan is het: "Nee das een oude film en zwart wit, daar is niks aan." Maar de kwaliteit van films ligt echt niet aan het jaartal en of het zwart wit is. Maar dat moeten we nog even aan het verstand brengen dmv verplicht films kijken.
Ik ben trouwens in afwachting van de DVD's Suspicion en Notorious, uit respectievelijk 1941 en 1946. Ben benieuwd naar deze Hitchcock klassiekers.
Ik heb nog veel te weinig van die oude films gezien. Toch noemen sommigen op m'n opleiding (Theater & Film-wetenschappen) met 'expert' op dat gebied. Omdat ik een paar van die films gezien heb en er helemaal weg van ben? Alleen omdat zij ze nooit gezien hebben? Ik moet er nog veel méér zien. 'His girl Friday' is de enige met Cary Grant die ik ken. Van Hitchcock ken ik 'Rear Window', 'Psycho', 'The man who knew too much' en 'Vertigo'. Niet eens 'North by northwest'. Het is erg moeilijk om die films te pakken te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 23:08
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 03-10-2005 @ 23:16 :
Once Upon vind ik wel overrated. Tis echt een goeie film maar zeker niet in mijn top 10. Claudia Cardinale is wel prettig om te zien.
His Girl Friday is echt een film die je gezien moet hebben! Zulke films maken ze helaas tegenwoordig niet meer.
Helaas zijn zulke acteurs en actrice's ook uitgestorven.
Zo ontiegelijk verschrikkelijk goed is His Girl Friday nou ook weer niet.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 00:41
Verwijderd
Citaat:
Floris_22 schreef op 03-10-2005 @ 23:36 :
Klopt er zit alles in, en toch vind ik hem niet speciaal. Het is meer het tempo en Charles Bronson. Niet één van mijn favorieten acteurs. Tenminste niet in dit genre.
Ik had eerst een hekel aan Charles Bronson, vanwege zijn neppe Death Wish films, maar juist door OUATITW is die hekel verdwenen.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 03:33
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 04-10-2005 @ 00:08 :
Zo ontiegelijk verschrikkelijk goed is His Girl Friday nou ook weer niet.
Het is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Maar ik zie liever Cary Grant acteren dan Charles Bronson dus dat speelt ook mee.
En deze twee films vergelijken is erg moeilijk, ze zijn totaal verschillend, maar ik keek met meer plezier naar His Girl Friday.

@ Mark Almighty:

De Engelse Amazon site doet wonderen wat betreft oude films. Al meerdere malen wat besteld. Je moet er natuurlijk wel het geld voor hebben. En af en toe moet je het er zelfs voor over hebben om een DVD met andere regio te bestellen.
North By Northwest is trouwens wel erg goed dus die moet je binnenkort toch eens gaan kijken.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 20:28
Verwijderd
Before sunrise & Before sunset.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 20:53
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dirk_Diggler schreef op 04-10-2005 @ 18:03 :
Dat is sterk. Het is dat je het nuanceert, anders zou ik je 'stelling' pedant vinden.
Als je het zo gaat bekijken, wordt dit subforum slechts bevolkt door 'pedante' mensen.

Citaat:
Het inkorten kun je overigens misschien het beste merken aan het karakter van Joe Pesci, welke helaas maar schamel uit de verf komt.
Ik kan me niet eens herinneren dat Pesci in de film voorkwam. Kun je je voorstellen hoe afgeleid ik was. Je verwart 'Once upon a time in America' nu toch niet met 'Goodfellas', waarin DeNiro en Pesci ook samen spelen?

Citaat:
Hoe dan ook, het valt zonder meer aan te raden de film nog een keer te kijken. Maar mijdt de Amerikaanse versie als de pest!
De Amerikaanse versie was toch die van 4 uur? Is de versie van 6 uur dan ergens uitgebracht op video/dvd? (Niet bij mijn weten.)
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 21:00
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dirk_Diggler schreef op 04-10-2005 @ 18:26 :
Ik weet niet wat de studie Theater & Film-wetenschappen inhoudt, maar is het daarbij relevant om het kaf van het koren te kunnen scheiden aangaande de artistieke waarde van films? Ik heb het idee dat zo'n studie veel meer gericht is op het 'wetenschappelijke' aspect van film en televisie, en dat de afweging kunst of kitch er niet zo veel toe doet.
Dat klopt. We kijken zowel 'Citizen Kane' als 'The terminator'. We analyseren zowel 'The Godfather' als 'Speed', om maar wat te noemen. Ik zit nu in het eerste jaar en tot nu toe houden we ons bezig met het onder de knie krijgen van alle begrippen en technieken en methodes die in films gebruikt kunnen worden, waarom die gebruikt worden, welk effect ze bij de kijker oproepen, hoé ze dat effect oproepen etc. Cameravoering, belichting, montage, mis-en-scène, cinematographie; alles komt aan bod.

Ik heb nog maar weinig Hitchcock's gezien. 'The man who knew too much' vond ik erg tegenvallen, eerlijk gezegd.

Wel leuk om hier eens andere liefhebbers te treffen van 'oude' films.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 03:55
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Dirk_Diggler schreef op 05-10-2005 @ 00:05 :
Men zegt wel dat films als escapisme kunnen dienen. Wel nu, in mijn beleving leiden oude films pas tot het echte escapisme, haha. Dit is positief. Ik vind het heerlijk om 'af te dalen' in tijden van weleer. Bij hedendaagse films herken ik te veel. Zo vind ik het geen zege van deze tijd, en films van nu, om een mensen met een gsm te zien bellen. Dat concept van mobiel bellen is mij namelijk ruimschoots bekend. Maar écht bellen, met van die luide telefoons... prachtig. Neemt natuurlijk niet weg dat er ook draken van oude films bestaan. De sfeer hebben ze echter bijna altijd mee...
Het is misschien toch meer het onbekende wat dan aantrekt, een tijd zonder internet, mobiele telefoon's, moderne auto's en kleding. En natuurlijk het taalgebruik. Je zult niemand horen schelden in een oude film, tenminste niet de echt oude van voor de jaren 60. Dat is aan de ene kant wel een verademing dat er films gemaakt kunnen worden, zonder dat er gescholden hoeft te worden.
Heb gisteren mijn vriendin "gedwongen" om een oude film te kijken, The Philadelphia Story met o.a Cary Grant en Katherine Hepburn. En wat blijkt ze vond de film nog leuk ook! Ondanks dat ie uit 1940 was en zwart wit.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 17:13
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Braveheart en the shawshank redemption.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 22:00
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dirk_Diggler schreef op 05-10-2005 @ 00:05 :
Bedankt voor de toelichting. Klinkt als een interessante studie. Ik kan me voorstellen dat er lieden bij zijn die zich voor filmtechniek an sich interesseren, en dat films uit, ik noem maar wat, de twintiger jaren 'saai' zijn, wat dat aspect betreft. Maar vaker is het natuurlijk een kwestie van smaak en vooroordelen ('oude films zijn saai').
Sowieso zitten mensen die Theater- en Filmwetenschappen gaan doen, omdat ze geïnteresseerd zijn in de technische kant van de film, op de verkeerde opleiding. Natuurlijk gaan we uitgebreid in op de verschillende filmtechnieken, maar waar het zwaartepunt ligt, het accent, is het doorgronden hoe films door mensen ervaren worden, waardoor mensen dat op die manier ervaren, wat de regisseur kan doen om die ervaring te sturen, welke 'beeldtaal' (semiotiek) hij daarbij gebruikt, hoe die door kijker geïnterpreteert wordt etc.

Citaat:
Men zegt wel dat films als escapisme kunnen dienen. Wel nu, in mijn beleving leiden oude films pas tot het echte escapisme, haha. Dit is positief. Ik vind het heerlijk om 'af te dalen' in tijden van weleer. Bij hedendaagse films herken ik te veel. Zo vind ik het geen zege van deze tijd, en films van nu, om een mensen met een gsm te zien bellen. Dat concept van mobiel bellen is mij namelijk ruimschoots bekend. Maar écht bellen, met van die luide telefoons... prachtig. Neemt natuurlijk niet weg dat er ook draken van oude films bestaan. De sfeer hebben ze echter bijna altijd mee...
Precies, dat herken ik heel erg. Dat is ook een deel van wat mij aantrekt in die oude films. De sfeer van 'vroeger'. Mannen lopen *altijd* in een keurig maatpak, ook in hun vrije tijd. Als ze de deur uitgaan zetten ze hun hoed op. Ze houden de deur open voor de dames. Dames die altijd een nette jurk aan hebben, zwart tasje bij zich en handschoentjes aan. Er wordt ge-'alstublieft', ge-'dankuwel't etc. Waar zie je dat nog in films van tegenwoordig? Juist dat ouderwetse karakter, de ouderwetse sfeer en de vaak statige manier van acteren en spreken trekt mij. Die dragen allemaal bij aan het oproepen van de sfeer van 'vroeger'. Het geeft ook een mooi beeld van de wereld van toen, wat altijd interessant is.

Als je van dat soort films houdt, van dat escapsime en die sfeer van vroeger, is het misschien een leuke tip om eens een stripalbum uit de serie 'Blake en Mortimer' van Edgar P. Jacobs (1904-1987) te lezen. Deze strips spelen zich af in de jaren '50 (toenz e ook gemaakt werden). Heel die sfeer die je in die films ziet, de statige manier van acteren etc. zie je in deze strips ook steeds terug. Het zijn spannende detective-achtige avonturen vol intrige's en doordenkertjes, zoals je die in Hitchcock-films tegenkomt.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 12:44
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dirk_Diggler schreef op 06-10-2005 @ 11:40 :
Hm hm, maar hoe zit het dan met je medestudenten die jou expert noemen a.d.h.v. je voorkeur voor oudere films? Blijkbaar hebben zij die voorkeur niet, en toch zullen ze menigmaal 'aan de Hitchcock moeten', om het zo maar te zeggen. Zijn dat lieden die de verkeerde studiekeuze gemaakt hebben, of simpelweg liever moderne films kijken, maar oudere films niet verachten?
Ze noemen me al grappend 'expert' omdat, als het over films gaat, ik het vaak over oudere films heb. Niet alleen de Hitchcock's uit de jaren '50, maar ook bijv. Once upon a time in the West of The good, the bad and the ugly (resp. 1969 en 1968 dacht ik). Ze hebben niet de verkeerde studiekeuze gemaakt, maar hebben een voorkeur voor modernere films.

Citaat:
Je zou welhaast denken dat het je niet alleen zozeer om 'oude films' te doen is ; ).
Hoe bedoel je? Het is niet alleen de sfeer van die films die me trekt. Ik vind het ook heel mooi om te zien hoe men toen acteerde, hoe regisseurs toen over het algemeen gebruik maakte van de mogelijkheden van film, hoe de verhalen verteld worden etc. Ik zag laatst Modern times. Het is nou niet de sfeer in de film die me aantrekt, die stoot me juist af. Maar de manier van (over)acteren (wat natuurlijk wel moest bij een grotendeels stomme film) is erg boeiend om te zien.

Citaat:
Geloof het of niet, maar ik ken de strip. "Het parelsnoer van de koningin" heb ik in bezit, en verscheidene andere delen heb ik jaren geleden middels de bibliotheek kunnen lezen. Inderdaad een spannende strip.
De strip is heel bekend. "Het halssnoer van de koningin" vind ik het minste deel uit de serie. De andere delen bevatten een zorgvuldig opgezet verhaal, een uitgebalanceerd geheel van actie en detective-elementen en een goed doordachte constructie. Vaak moeten Blake en Mortimer een zaak van wereldbelang oplossen. Nu gaat het om een simpele diefstal. Olrik is normaal gesproken uit op werelddominatie, nu is hij een ordinaire dief. Kortom; de andere verhalen vind ik stukken beter.

Maar nu gaan we offtopic, merk ik.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 13:10
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 06-10-2005 @ 13:44 :
De strip is heel bekend. "Het halssnoer van de koningin" vind ik het minste deel uit de serie. De andere delen bevatten een zorgvuldig opgezet verhaal, een uitgebalanceerd geheel van actie en detective-elementen en een goed doordachte constructie. Vaak moeten Blake en Mortimer een zaak van wereldbelang oplossen. Nu gaat het om een simpele diefstal. Olrik is normaal gesproken uit op werelddominatie, nu is hij een ordinaire dief. Kortom; de andere verhalen vind ik stukken beter.
Ik zag laatst 'Het Gele Teken' ergens liggen, is dat niet het album dat algemeen bekend staat als de beste uit de serie, en onder sommigen zelfs als het beste stripverhaal ooit?



En dan nu eindelijk mijn lijstje:

2001: A Space Oddysey
All Quiet on the Western Front
Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo
Casablanca
Citizen Kane
A Clockwork Orange
Dr Strangelove, Or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
The Exorcist
Festen
The Godfather I&II
Gone with the Wind
The Great Dictator
Das Kabinett des Dokor Caligari
Modern Times
Monty Python and the Holy Grail
Mr Smith Goes to Washington
Metropolis
Nosferatu, eine Symphonie des Grauens
Psycho
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 13:23
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Juice schreef op 06-10-2005 @ 14:10 :
Ik zag laatst 'Het Gele Teken' ergens liggen, is dat niet het album dat algemeen bekend staat als de beste uit de serie, en onder sommigen zelfs als het beste stripverhaal ooit?
Ja, dat klopt inderdaad. Het is een *erg* goed verhaal, maar binnen de serie vind ik 'Het geheim van de grote pyramide 1 & 2' beter.

'2001: A Space Odyssey' vond ik gruwelijk saai trouwens.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 13:27
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 06-10-2005 @ 14:23 :
'2001: A Space Odyssey' vond ik gruwelijk saai trouwens.
Hij was inderdaad vrij traag, en ik heb ook mijn doorspoelneigingen gehad, maar uiteindelijk is het een geweldige ervaring. Daarbij maken ook zijn reputatie en culurele waarde er mijnsinziens een must-see van.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 14:11
TommytheCat
Avatar van TommytheCat
TommytheCat is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 06-10-2005 @ 13:44 :
Ze noemen me al grappend 'expert' omdat, als het over films gaat, ik het vaak over oudere films heb. Niet alleen de Hitchcock's uit de jaren '50, maar ook bijv. Once upon a time in the West of The good, the bad and the ugly (resp. 1969 en 1968 dacht ik). Ze hebben niet de verkeerde studiekeuze gemaakt, maar hebben een voorkeur voor modernere films.
Ha, ik ben niet dus niet de enige die dat is opgevallen op de studie Sowieso valt de gemiddelde filmkennis van studenten me wat tegen. Ik beschouw mezelf niet als expert, maar als de halve werkgroep Gladiator opnoemt als zijn favoriete film, vind ik dat toch een beetje jammer.

Mijn poging tot een lijstje:

2001: A Space Oddyssey
Adaptation
American Beauty
Ben Hur
Big Lebowski
Blair Witch Project
Bladerunner
Buono, il brutto, il cattivo, Il
C'era una volta il West
Casablanca
Cité des enfants perdus, La
Citizen Kane
A Clockwork Orange
Dawn of the Dead
Dracula
Ed Wood
Eraserhead
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Evil Dead 2
Fargo
Jaws
Lost in Translation
Mad Max 2
Natural Born Killers
Nosferatu, eine Symphonie des Grauens
One Flew Over the Cuckoo's Nest
Psycho
Raging Bull
Reservoir Dogs
Sen to Chihiro no kamikakushi
Star Wars
The Shining
The Silence of the Lambs
Taxi Driver
The Texas Chain Saw Massacre
Trainspotting
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 14:40
Verwijderd
Der 90. Geburtstag, oder Dinner for One
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 16:05
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
hppa schreef op 06-10-2005 @ 15:40 :
Der 90. Geburtstag, oder Dinner for One
Inderdaad zeg.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 17:09
DanielC
Avatar van DanielC
DanielC is offline
Ik kan me wel vinden in het lijstje van Tommythecat.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 22:44
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Ik moet nog een aantal films aan mijn lijstje toevoegen.

Monkey Business
Philadelphia Story
En natuurlijk Papillion, wat is dat ook een fantastische film!
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 22:59
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dirk_Diggler schreef op 06-10-2005 @ 23:25 :
Ik maak het zelf echter ook wel eens mee dat de verwondering 'oprecht' is, over het feit dat ik een algemene voorkeur heb voor oude cinema, en dat die verwondering voortkomt uit een vanzelfsprekendheid - een ongegronde voorkeur voor moderne cinema. Kijk, en dat vind ik dan jammer.
Ja, dat heb ik dus met m'n vader en m'n zusje.
-"Huh, waarom ga je die film kijken? Die is al 60 jaar oud!"
*"Ja... en?"
-"Ja, da's toch hartstikke oud!"
*"Ja... en?"
-"Tsss..."

Citaat:
Je maakte een mooie opsomming van zaken uit het verleden die niet zo zeer meer met film an sich te maken hebben. Kleding, gedragingen, omgang e.d. Dus dat het gedeeltelijk de omstandigheden zijn die de film maken. Nu beweer ik niet dat dit jouw hoofdmotief is om oude films te kijken, maar zo zou dit wel het geval kunnen zijn bij oudere mensen, die niet zo veel om artistieke waarde geven. M.a.w. kan een voorkeur voor periodes uit de cinema ook gebaseerd zijn op een tijdsbeeld.
Nu moet ik ook bekennen dat de jaren '50 mij enorm tot de verbeelding spreken. Ik weet niet precies waarom, maar het lijkt me dat dat een geweldige tijd moet zijn geweest. De jaren '50 in de VS dan. (Hier in Nederland zal zoveel niet te beleven zijn geweest tijdens de saaie jaren van de wederopbouw.) Da's één van de redenen dat de sitcom Happy Days één van m'n favorieten is.

Citaat:
Ja, dat is wel typisch een kenmerk uit het cinematografische verleden. Daarbij wist Chaplin sowieso treffend een clownesk karakter neer te zetten. Alhoewel ik Modern Times een goede film vind (alsmede een treffende persiflage), ervaar het over-acting niet als gemis. Niet dat geluid nou zo onmisbaar is, maar het navenante acteren bij stomme films is toch een noodzakelijk kwaad.
Ik vind het ook absoluut geen gemis. Het is juist grappig om te zien en past bij de muziek onder de film. Ik vond Paulette Goddard zo'n mooie vrouw. Ik wil graag nog andere Chaplin-films zien, zoals The Great Dictator.

Waarom zenden ze zo zelden oudere films uit op tv?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 23:03
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 06-10-2005 @ 23:59 :
Waarom zenden ze zo zelden oudere films uit op tv?
De BBC!

Niet zozeer 's avonds primetime, maar wel 's ochtends (in het weekend) en doordeweeks 's nachts. Een tijdje geleden hebben ze in anderhalve een stuk of twaalf Chaplin-films uitgezonden.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 23:05
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
hppa schreef op 07-10-2005 @ 00:03 :
De BBC!

Niet zozeer 's avonds primetime, maar wel 's ochtends (in het weekend) en doordeweeks 's nachts. Een tijdje geleden hebben ze in anderhalve een stuk of twaalf Chaplin-films uitgezonden.
Wat heb ik aan films 's ochtends (zit ik in de collegebanken) of 's nachts (normale mensen slapen dan) en vooral: zonder ondertiteling?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 23:26
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-10-2005 @ 00:05 :
Wat heb ik aan films 's ochtends (zit ik in de collegebanken) of 's nachts (normale mensen slapen dan) en vooral: zonder ondertiteling?
Als een film je interessant lijkt, kan je hem altijd opnemen. Een videorecorder kost bij een Kringloopwinkel nog amper tien euro.

En op de momenten dat je ze live meepakt heb je ondertiteling via de perfecte teletekst-service die de BBC biedt. En kom op, je begrijpt toch wel een beetje Engels?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 23:34
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
hppa schreef op 07-10-2005 @ 00:26 :
.

En op de momenten dat je ze live meepakt heb je ondertiteling via de perfecte teletekst-service die de BBC biedt. En kom op, je begrijpt toch wel een beetje Engels?
Het heeft bij mensen die met ondertiteling willen kijken veelal niets te maken met begrijpen, maar met gehoor. Als het bijvoorbeeld keihard begint te regenen op je zolderkamertje dan versta je er geen klap meer van. En als er iemand tegen je aan begint te praten ook niet. Ondertiteling is wat dat betreft een uitkomst.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 00:41
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dirk_Diggler schreef op 07-10-2005 @ 00:17 :
In Duitsland was deze film uiteraard verboden, maar ik meen dat het een gerucht is dat Hitler zelf er smakelijk om moest lachen bij het vertonen ervan in zijn privébioscoop.
Volgens mij was het zelfs zo dat Hitler zijn beroemde snorretje in dat bepaalde modelletje heeft laten staan, omdat Chaplin zijn snor ook zo droeg.

TCM ken ik wel. Vroeger vond ik in mijn tv-gids vaak besprekingen van films die daarop uitgezonden werden. En jammer dat ik het vond dat we dat kanaal niet konden ontvangen.

Citaat:
Edit: als je er geen schroom voor hebt zou je je ook in het downloadcircuit kunnen begeven. Hierbij denk ik aan usenet, en dan met name de nieuwsgroep alt.binaries.multimedia.vintage-film. In deze groep verschijnen dagelijks oude films...
Oef, het downlaoden van zo'n hele film kost nogal wat tijd en bovendien neemt het veel ruimte in beslag.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 00:46
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
hppa schreef op 07-10-2005 @ 00:26 :
Als een film je interessant lijkt, kan je hem altijd opnemen. Een videorecorder kost bij een Kringloopwinkel nog amper tien euro.

En op de momenten dat je ze live meepakt heb je ondertiteling via de perfecte teletekst-service die de BBC biedt. En kom op, je begrijpt toch wel een beetje Engels?
Opnemen is geen probleem, maar ik vind vaak geen tijd om de opgenomen films dan ook daadwerkelijk te kijken.

Die ondertiteling is ook niks. Die werkt niet eens meer, of ligt dat nou aan mij? Dat schijnt voortaan op een speciale manier te werken, via internet ofzo. In ieder geval heb ik op de BBC geen ondertiteling meer. En zelfs al zou ik Engelse ondertiteling hebben: ik heb geen zin om de helft van de bedoeling te missen of te moeten raden doordat ik bepaalde woorden niet ken. Mijn Engels is echt absoluut niet slecht, maar soms zijn er bepaalde woorden en uitdrukkingen die ik niet ken (omdat ze niet vaak voorkomen ofzo) en dan ben ik dus al meteen een stuk van het verhaal kwijt.

Wat Dinalfos zegt is ook waar: vaak gaat het niet om het Engels, maar om het verstaan. Ik zag woensdag in college een stuk uit North by northwest zonder ondertiteling. Ik begreep er geen barst van, omdat Cary Grant zo mompelde en onduidelijk sprak.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 07:19
DanielC
Avatar van DanielC
DanielC is offline
De beste Chaplins zijn toch stomme films? Waar heb je in Godsnaam ondertiteling voor nodig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten De laatste keer..
PooW
83 02-12-2005 14:36
VWO Filosofie
Upior
79 06-06-2005 09:35
Films, TV & Radio Buffy-topic #2
x-spekkie-x
500 14-07-2003 13:37
ARTistiek T begin hebbik hier wel es neergezet
Eend
48 18-05-2002 18:12
ARTistiek Een verhaaltje van mij...
Eend
5 03-12-2001 14:58
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie ckv opdrachten katern de helden
5 15-02-2001 09:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:15.