|
Ik word gek.
Ik kan het niet, ik wil het niet.
Ik voel me zo ontzettend ongewaardeerd.
Ik wil verder, het lukt steeds wel, maar er komen steeds punten waar ik mezelf weer laat vallen.
Pm's tot 1 jaar terug lees ik nu.
Echt , kanker, waarom moet het zo.
Ik ga slapen, en ik hoop dat ik mijn problemen wegdroom.
Hieronder een tekst die ik in Mei dit jaar typte. Nu gaat het nog veel slechter met me, fysiek.
Goed, ik doe geen rare/emo dingen meer en ik kan wel doen alsof ik me goed voel
zeg maar dat ik pshychisch niet goed in orde ben 
Pff..
Wat heb ik moeilijke dagen achter de rug.
Ik heb van zondagnacht 04:15 tot Dinsdagavond 21:00 in een psychiatrisch ziekenhuis gelegen.
Waarom? Dat probeer ik nu even uit te leggen.
Ik voelde me al een aantal dagen heel erg slecht..
Ik wist niet eens waarom. Ik gunde mezelf ook de tijd niet om daar eens achter te komen.
Ik was veelste druk bezig met andere dingen.
Donderdagavond had ik ook al een ruzie gekregen met mijn ouders.
Nouja, mijn broertje had ruzie met mijn ouders en ik was zo stom om me daarmee te gaan bemoeien.
Ik wilde toen al ergens van huis weglopen, maar had dat niet gedaan omdat ik dacht aan de mensen die er nog voor me zijn.
Ik wilde/durfde het niet goed te praten vrijdag.. de hele dag heb ik mijn ouders genegeerd.. en ben ' s avonds gewoon gaan slapen zonder hun welterusten te zeggen.
Waarom ik het niet wilde goedpraten... geen idee.. ik voelde me gewoon ontzettend vaag, had nergens zin in, was moe, en wilde rust.. ook de rust zodat ik na kon denken over wat ik nou wil, en waarom ik me zo zou kunnen voelen.
Die dag heb ik ook nog in mezelf gesneden.. om aandacht leek het wel.. want ik had geen enkele aanlijding tot snijden. Een gevoel zei gewoon dat het moest.. en mijn ouders, broertje en zusje hebben het gezien.. dat ik mezelf dat aandeed.
Vreselijk vond ik dat achteraf.. maar ik wist niet hoe ik dat uit moest leggen.. ik wist zelf niet eens wat er was.
Goed, het werd zaterdag...
Ik werd pas laat wakker... zoals altijd op zaterdag... om 12:30.
Mijn ouders gingen om 13:00 weg en mijn broertje negeerde me wat op die dag.
Ik zag aan mijn vader dat hij het graag weer goed wilde hebben en uitgepraat, want hij deed gewoon normaal tegen me, en vroeg me mijn excuses aan te bieden aan mijn moeder. Zodat het allemaal gewoon weer goed kon worden.
Om 14:15 had ik autorijles.
Ik ben om 13:45 naar de bank gegaan om geld te halen .. 40 euro.. voor mijn autorijles en een 10 euro extra om ook nog uit te gaan vanavond.
Het was niet veel, maar ik wilde niet heel veel opmaken.
ik voelde dat ik al best moe was, en veel drank zal niet goed gaan bij mij op zo'n moment.
Eigenlijk moest ik helemaal niet uitgaan en vroeg slapen, dacht ik bij mezelf.
Goed, ik heb autogereden.... was om half 4 thuis, en ben mijn kamer gaan opruimen tot half 6.
Om 6 uur gingen we eten... gewoon brood, knakworstjes... soep etc..
Daarna ben ik tot half 11 op mijn kamer gaan zitten MSNen en forummen.
Ik voelde me heel raar toen.. net of er iets ging gebeuren, waar ik me op voor moest bereiden.. zo'n gevoel had ik in mezelf.
Markjos en Rolf zaten beneden.. samen met mijn broertje.
Ik wilde ze het liefst vragen of we meteen konden gaan.. want ik had even geen zin in mijn ouders.. die afleiding om uit te gaan zou me misschien wel goed doen.
Goed, ik liep de trap af.. en ik hoorde mijn vader zeggen: " Letten jullie wel een beetje op Niels vanavond? "
Ik werd nieuwsgierig... bleef luisteren.. en ze vroegen natuurlijk waarom ze op me moesten letten.
Ik hoorde toen iemand vertellen dat ik me gesneden had. Mijn broertje maakte het nog even erger door te zeggen : " Zijn hele hand lag open" , wat opzich wel waar is.. maar ik wilde op dat moment liever niet dat ze dat wisten.
Goed, ik werd even helemaal gek.. rende naar buiten, en ging op een stationsbankje zitten.
Dat moment van thuis tot het bankje leek maar een paar seconden te duren...
Ik werd natuurlijk achterna gerend door Rolf ,Richard en mijn vader en teruggenomen naar huis.
Thuis ben ik meteen naar mijn kamer gerend, en bleef ik daar zitten.
Markjos kwam nog even mijn kamer in, zag een traan van mij, en ik deed de deur dicht en vertelde hem dat hij even weg moest gaan.
Mijn moeder belde toen de huisarts... ze snapte niet meer wat ze op dat moment met mij moest.. ze werd denk ik bang.. van hoe het af zou lopen.
Toen ik een "ambulance" voor zag rijden, werd ik helemaal gek en sloeg ik een paar bierflesjes kapot op de grond in mijn kamer, werd bang, en sloeg mijn vader die de hele tijd bij me bleef.
Het leek wel of dat allemaal me niet deed.
Toen kwam er een huisarts mijn kamer in, waarvan ik dacht dat het een ambulance iemand was..
Hij wilde praten met mij, waarom ik mezelf heb gesneden.. en vroeg of hij het mocht zien. ( ik had een polsbandje om).
Ik wilde het niet, en ik negeerde hem... ik wilde rust.. en kon op dat moment niet begrijpen dat ze dat niet snapten.
De huisarts wist ook niet wat hij moest doen, en belde 2 pshyciaters.
Ik staarde de hele tijd uit mijn slaapkamer raam, en had steeds de nijging om iets kapot te gooien.. ik had enorm veel agressie in mezelf.
Toen de psychiaters boven kwamen, negeerde ik ook hun...
Mijn vader liet ons alleen, omdat ik dan misschien meer zou vertellen aan ze.
Ook hun vroegen waarom ik mezelf sneed... ik wist er geen antwoord op, en zei dat ik me gewoon heel erg kut voelde.. en het op die manier ging uiten.
Ik vertelde er ook bij dat ik het in de hand kan houden een volgende keer.. maargoed.. ze vonden mij natuurlijk een gevaar voor mezelf.
Daarna negeerde ik alles van hun, en kwamen ze op onderwerpen zoals school.. wat ik deed.. hoe het daar gaat etc.
Toen begonnen ze erover om me op te laten nemen.. omdat dat voor hun het beste leek.
Ik besefte niet wat ze zeiden, het drong niet door... en ze liepen naar beneden omdat ze wilden overleggen met mijn ouders.
" Waarom krijg ik nou geen rust? " , dacht ik bij mezelf.
Ze kwamen boven, en zeiden dit tegen me : " Of je gaat nu naar beneden om het misschien uit te praten, OF we laten je per direct opnemen"
Ik was nog steeds tegen de draad in, en negeerde zelfs dat...
Toen liep ze naar beneden, en bleef er een psychiater boven in mijn kamer.
Ik had er al spijt van, en liep naar beneden en zag dat ze aan het bellen was.
Toen ze zei dat ik niet meer terug kon werd ik gek.
Het sloeg helemaal door, ik rende naar boven, sloeg op de 1ste verdieping 2 lampen kapot.. rende naar mijn kamer en sloeg mijn eigen lamp ook nog met mijn vuist kapot, waardoor ik nog bloedde ook.
De pshychiater hield me nu in mijn kamer... en ik zag na een 10 minuten een politieauto voorrijden.
Er kwamen 2 agenten in mijn kamer, en die probeerden mij gerust te stellen.. ze zeiden zelfs dat ik misschien nog terug kon als ik nu mee naar beneden ging, en het alsnog zou uitpraten..
Ik liep mee naar beneden, zei dat markjos en rolf maar in de gang moesten wachten .. en ging in de huiskamer op een stoel zitten en besefte toen pas wat ik allemaal had aangericht.
De psychiaters gingen nog naar de burgemeester toe, want ze hadden zijn handtekening nodig om me op te laten nemen.
Ik liep heel onrustig door de kamer.. steeds maar heen en weer.. en zocht steeds naar dingen.
Ik pakte de sigaretten van mijn moeder, en lucifers... en dat stopt ik in mijn broekzak, dat door een agent er weer werd uitgehaald.
Ook zocht ik naar drank.. maar dat hadden ze al weggestopt.
"verloren" ging ik op een stoel in de huiskamer zitten, en zag ik opeens een ambulance voorrijden..
Ik herkende de man nog van de vorige keer dat ik in het ziekenhuis terecht kwam en schreeuwde toen hij in de deuropening stond : "Tering, daar hebben we die eikel ook weer" .
Toen ik vastgepakt werd, en naar de brancard liep, zei die man nog "Sla hem maar in de boeien gelijk... de vorige keer had hij me geslagen".
Op dat moment beet ik heel hard in mijn arm.. ( die plek zit er nu nog steeds) en werd ik in de ambulance gedragen.
Wat ik daar allemaal in heb geroepen dat weet ik niet meer.. maar het was totaal niet vriendelijk. Ook probeerde ik mezelf nog te verwonden aan de boeien die ik om had.
Ik werd halve kilometer verderop ongeveer in een psychiatrisch ziekenhuis gedragen, en in een sepereerruimte gezet.
Ik moest me van mijn kleding ontdoen, en een pakje dragen waaraan je jezelf niet kon " ophangen " .
Ook kreeg ik een pilletje om rustig te worden, want ik was zeer onrustig.
Zondag... 14:15.. ik werd wakker...
Omg, wat had ik toen een spijt van wat ik had aangericht... waarom...waarom deed ik dat? Wat was er aan de hand?
Ik wist het niet.. en nam mezelf het heel erg kwalijk.
Om het uur mocht ik een kwartier die ruimte uit.....
Het was een kleine ruimte met enkel een bed.. je mocht niet eens voorwerpen naar binnen nemen, en de donald ducks waar ik om vroeg werden zelfs van hun nietjes ontleed. Dat je je daarmee niet kan verwonden.
Goed.. elk uur dat ik er uit mocht, kreeg ik 2 koppen koffie... ze wisten gelukkig dat ik dat vaak drink, en ik vroeg zelf naar pen en papier.
Ik ben die hele dag, als ik eruit mocht, gaan schrijven over waarom het nou gebeurd kan zijn... ik ben gaan schrijven over alles wat er gebeurd is.
Een relatie, 3 keer verliefd worden op iemand... ( 2 keer in de relate) .. school... vrienden... echt alles.
De dokter die bij me zat, vond het goed dat ik erover schreef.
Ik kreeg ook mijn advocaat die dag te zien.. want ik zou donderdag daarmee gaan praten, en vrijdag een rechter krijgen die beslist of ik weg mag.. anders zou het 3 weken verlengd worden.
Ik ben om 22:00 gaan slapen.
Maandag werd ik er om 7:30 uitgehaald... en ik mocht gelukkig naar een andere kamer.
Ze vonden dat ik onterecht in die ruimte zat.
Ik kreeg een kamer met een bed, bad, kastjes.. en het was best luxieus nog.
Ik kreeg een sleutel van mijn kamer, en in het gebouw kon je wel van alles doen.
Gitaarspelen, piano spelen, spelletjes, tv, gratis bellen, naar buiten...
Goed, niet om trots op te zijn, maar alles beter dan een ruimte met 1 bed.
Ik ben die dag naar een psychiatr gestapt, vrijwillig, heb hem mijn verhaal laten lezen... en we zijn er samen over gaan praten.
Hij vond dat ik teveel voor anderen deed en helemaal niet meer aan mezelf dacht.. Ik kan mezelf weer terugvinden door weer aan mezelf te denken, en even geen relatie te hebben.. dat zou mij nu niet goed doen.
De mensen die ik hielp, wat ik in mijn broef beschreef, vond hij zelf personen die ook in " dit" gebouw hadden kunnen zitten.
Het luchte iig wel op dat gesprek, en hij zou morgen erop terugkomen.
Ik heb die dag verder nog 6 uur gebeld ongeveer.. ziek lang.
Eigenlijk alleen met mijn oma , ouders, en heel veel met *naam* Bij *naam* kon ik gelukkig veel kwijt, en het voelde zo vertrouwd en veilig.. echt heerlijk. Ik was daaraan toe, aan wie ik met mjn problemen kon praten. Ze had het zelf ook veel ,dat ze er teveel voor anderen is en weinig voor haarzelf.
'S avonds kwam rolf nog even langs die ik die dag had gebeld.. en hadden we tot 9 uur wel gezellig kunnen praten en het kunnen verduidelijken aan mijn ouders en rolf zelf.
Daarna heb ik Kim even gebeld.. ik vond dat zei ook hier vanaf moest weten.
Goed, het werd dinsdag...
De hele dag was eignlijk best saai.. wat tvgekeken, nagedacht over dingen, en gitaar gespeeld met iemand die het daar ook best goed kon
Toen wilde de pshyciater me om 3 uur even spreken, met mijn ouders erbij.
Hij begon al meteen dat hij me niet als iemand zag met psychiatrische problemen.. omdat ik ze ook zelf kon vinden bij mezelf, en ermee aankwam bij de psychiater.
Hoe ik daar was.. konden ze ook niets mee. Ik gedraagde me normaal , ging normaal met iedereen om en was vriendelijk.
Hij zei toen : " Ik trek je IBS in, en je mag naar huis als je dat wilt".
Ik was echt heel blij.. en bedankt hem ervoor.
We hadden daarna nog even gepraat over andere dingen, en hij wil wel dat ik eens in de week ongeveer naar en psychiater ga, om het rustig af te bouwen.
Ik ging akkoord, tekende, en ik besloot toen dat ik om 19:00 wegging..
Dan kon ik nog wat spullen inpakken etc...
Om 19:00 kwam mijn moeder, oma en tante.. en gingen we naar mijn kamer toe...
Ik kreeg een kaart.. aardbeien.. chocolade en een boek..
In die kaart werd me voor de volgende dagen sterkte gewenst en blablabla.
Toen zei mijn moeder ; " Niels, moet je ze niet wat vertellen? "
Euh, ja, ik mag zometeen naar huis.
Toen kreeg mijn oma , tante, en zelfs mijn moeder tranen in haar ogen, knuffelden mij.. en waren heel blij voor me...
We gingen nog koffie drinken in het gebouw... en toen naar huis...
Bij mij thuis hebben we de hele avond nog gezeten, fijn gepraat.. en om 23:00 gingen mijn oma en tante weg
Dit was even het verhaal tot dinsdag
Edit: even een positief moment nu; pm's lezen van mensen die je blij maken en lieve dingen zeggen lucht op
Laatst gewijzigd op 21-11-2005 om 02:41.
|