![]() |
||
Citaat:
Overigens denk ik dat Lamalo wel een punt heeft: de gangbare interpretatie is dat de drie mannen God en twee engelen voorstellen.
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 05-12-2005 om 10:53. |
![]() |
||
Citaat:
Wat betreft adonaj: ik haalde de vertaling 'mijne heren' uit een hebreeuws-nederlandse vertaling (hebreeuwse grondtekst met daarachter de nederlandse vertaling van woordgroepen) weet er verder ook niets van ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
1 "En de twee engelen kwamen in de avond te Sodom." 15 "Toen de dageraad gekomen was, drongen de engelen bij Lot op spoed aan en zeiden" Hoewel engelen vaak met vleugeltjes worden afgebeeld, hoeft dat helemaal het geval niet te zijn. De mannen van Sodom spreken ook over mannen in vers 5 5 "en zij riepen Lot toe en zeiden tot hem: Waar zijn de mannen, die vannacht bij u gekomen zijn?"
Laatst gewijzigd op 06-12-2005 om 09:11. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Bij de politie werken ook meer mensen, toch spreek je over "de politie was snel ter plaatse bij het ongeluk" |
![]() |
|
Overigens is de koran wat betreft de drie-eenheid ook vrij onduidelijk. De koran suggereert dat Allah, Jezus, en Maria de moeder van Jezus de drie-eenheid binnen het christendom zouden vormen. (Al-Maidah 116) Terwijl de Qur'an openbaard is meer dan 250 jaar na het concillie van Nicea dus het dogma 'vader, zoon, heilige geest' al eeuwen vast stond.
Blijkbaar was de evangelisatie rondom het christendom in die tijd zo chaotisch dat de boodschap niet helemaal helder bij Mohammed is aangekomen. Of Allah snapte zelf ook niet helemaal meer hoe het zat en heeft het verkeerd aan Mohammed doorgegeven, dat kan ook nog. @lamalo: Ik ben absoluut niet thuis in het hebreeuws tot mijn spijt. Dit stukje OT wordt zo wel erg leuk voor christenen die er de drie-eenheid in kunnen terugzien. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Al-Maidah ziet eruit als een alleen voor die tijd geldige vers. Ik bedoel, er staat zoveel commentaar op Joden en Christenen in dat het mij onwaarschijnlijk lijkt dat veronderstelt kan worden dat het de absolute waarheid is dat Joden en Christenen altijd zo handelen en zijn.
Wat betreft de drie eenheid in dat vers vind ik het opmerkelijk dat de heilige geest plaats maakt voor de moeder van Jezus. Misschien waren er plaatselijke Christenen die dat op deze manier opvatten? Zoja, is het bekend dat in Europa indertijd ook een dergelijke opvatting speelde? Hoe oud is de idee van de drie eenheid eigenlijk? En waaruit deze bestaat? Ik bedoel, staat het ergens in het nieuwe testament vermeldt? Of is het zo geinterpreteerd door de kerk later? Zoja, wanneer? Concillie van Nicea? En waarom toen? |
![]() |
||
Citaat:
Het idee van de drie-eenheid is al zo oud als christus zelf. Er waren echter ook diverse dwaalleren. Maria als onderdeel van de drie-eenheid, Jezus als niet-goddelijk, Paulus als opvolger van Jezus. Pas op het concillie van Nicea in 300 nogwat is de drie-eenheid van vader, zoon en heilige geest als het juiste dogma afgesproken. Bovendien is daar ook afgesproken welke boeken wel en niet in de bijbel kwamen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hoezo werd de drie eenheid vader, zoon en heilige geest als het juiste dogma afgesproken? Waar baseerden ze dat op? |
![]() |
|
Ik denk ook dat Mohammed met een van deze dwaalleren in aanraking is gekomen.
Laat ik proberen wat duidelijk te scheppen. Het meeste is echter door anderen al gezegd in voorgaande posts. Het idee van een 'goddelijke drie-eenheid' is veel en veel ouder dan het christendom. De oude Egyptenaren hadden een drie-eenheid die bestond uit Isis, Osiris en Horus, die alledrie goddelijk waren. De idee van de christelijke drie-eenheid is moeilijk traceerbaar, maar is inderdaad waarschijnlijk net zo oud als Jezus zelf. In het nieuwe testament wordt over de drie-eenheid gesproken, op onder andere de volgende plaatsen: 'In het begin was het Woord (= Jezus, IO) en het Woord was bij God en het Woord was God.' (Johannes I 1) 'Want drie zijn er, die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn één.' (I Johannes V 7). Het concilie van Nicaea ondervond invloeden van twee invloedrijke christelijke theologen, namelijk Arius en Athanasius. Arius verkondigde de opvatting dat Christus tussen de mensen en God instond, van beide even ver af; Athanasius daarentegen verkondigde de opvatting dat Christus een van wezen was met de Vader. Op het concilie van Nicaea is Arius' leer door de kerk verworpen, hoewel zij in het Oosterse christendom veel invloed behield. Het dogma van de drie-eenheid is echter pas op een later concilie, het conclie van Constantinopel -in 381- officieel vormgegeven. Sindsdien leert de christelijke kerk de drie-eenheid.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
6 Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes. 7 Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven. 8 Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen van het licht: 9 het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam. 10 Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet. 11 Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. 12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God. 14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. 15 Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!”’ 16 Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. 17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.
||
Citaat:
Beter zou het zijn om bijv. de doopformule aan te halen: Matt 28: 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, Of de tekst waar de geest in de gedaante van een duif op Jezus neerdaald: Matt 3: 16-17 16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde. 17 En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Mijn punt is dat je niet kunt zeggen 'het woord drie-eenheid komt niet in de Bijbel voor, dus is het geen christelijke leer'.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Mag ik weten waaruit je dat kunt concluderen. En mag ik dan ook weten wat de naam van die ene god was.
||
Citaat:
Men kan namelijk ook beargumenteren dat het feit dat het Comma Johanneum in de moderne vertalingen is opgenomen komt doordat Erasmus, hoewel nooit protestant geworden, het niet met het pauselijk gezag eens was, waardoor deze een twijfelachtig fragment in de latere edities van zijn textus receptus had opgenomen, waardoor de protestanten, die op de textus receptus hun vertalingen baseerden deze dus ook in hun bijbelvertalingen opnamen. Dat wil niet zeggen dat ik het Comma Johanneum zomaar naar de prullenbak verhuis, maar alleen dat deze niet in een discussie kan worden gebruikt, omdat deze niet door iedereen als bijbeltekst wordt erkent.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
zowel menselijk als goddelijk was. http://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie_van_Chalcedon De heilige geest werd in 381 pas daadwerkelijk aan de heilige drie-eenheid toegevoegd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Concili...nstantinopel_I |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
"Although the notion of a Triad or Trinity is characteristic of the Christian religion, it is by no means particular to it. In Indian religion, e.g., we meet with the Trinitarian group of Brahma, Siva and Visnu; and the Egyptian religion with the Trinitarian group of Osiris, Isis, and Horus, constituting a divine family, like the Father, Mother and Son in medieval Christian pictures. Nor is it only in historical religions that we find God viewed as a Trinity. One recalls in particular the Neo-Platonic view of the Supreme or Ultimate Reality, which was suggested by Plato…" http://www.equipministry.com/studies/trinity.htm De Goden hebben gewoon aparte namen, net zoals Jezus Christus en JHWH niet dezelfde persoon zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een triade is niet gelijk aan een drie-eenheid. In het Christendom is Maria nooit tot godin verheven, en nooit de plaats van gemalin van God ingenomen. Dat er misschien een heidense oorsprong ligt achter de Mariaverering zal ik niet ontkennen, maar dat heeft niets met de drie-eenheid te maken. Dat er ketterse stromingen zijn geweest die Maria een plaats hebben gegeven naast God kan ik niet ontkennen, evenmin als ketterse stromingen die de Heilige Geest als vrouwelijk zagen, maar dezen hebben nooit een plaats binnen de kerk gekregen. En werden vanaf het begin dat ze werden waargenomen uit de kerken gebannen. Bovendien al noemen we Jezus nooit YHWH, dat doen we ook niet bij de Vader of de Heilige Geest. Bij het Arianisme werd de Vader aan YHWH gelijk gesteld en dat werd veroordeeld. Marcion leerde dat de God van het OT een andere was dan die van het NT, ook dat werd veroordeeld. Christenen leren dan de ene God, YHWH, bestaat uit drie personen en dat wordt ook wel de drie-eenheid genoemd. Tot slot lijkt het me nog goed om het volgende op te merken: Citaat:
Laatst gewijzigd op 10-12-2005 om 16:14. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En probeer je met je laatste zin (die ik niet helemaal begrijp) duidelijk te maken dat Jezus misschien van blasfemie werd beschuldigd omdat hij Johannes tegensprak? In die tijd was het Evangelie naar Johannes er nog niet.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Een op de drie moslims wil weg uit Nederland om Wilders Verwijderd | 442 | 14-09-2009 06:52 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Hoe precies is de drie-eenheid geloofwaardig? Verwijderd | 67 | 02-08-2008 17:03 | |
De kruisiging en de opstanding van Jezus Paulo | 2 | 11-08-2006 22:18 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Jongeren massaal in de schulden Denkie | 56 | 04-11-2005 16:56 | |
Verhalen & Gedichten |
Een liefde in de Ardennen [een tamelijk absurde persiflage] Uice | 5 | 02-12-2004 18:31 | |
Christelijke Leugens [Deel I] Sweet_Hadar | 1 | 14-03-2004 21:29 |