![]() |
||
Citaat:
door overnames binnen de uitgevers is er juist minder concurrentie, lijkt me.
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Als het grote graaien van bedrijven gerechtvaardigd is "omdat ze het kunnen", wat let mij dan om heel "teh interweb" leeg te rippen? Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
enfin, wat mightymarcel al zei
||||
Citaat:
Citaat:
van dat geld worden medewerkers en directeuren betaald. overigens, dat bedrijf levert een bepaalde prestatie en verwacht daar winst mee te maken. als jij dat spel niet wil kopen, omdat je de prijs niet in verhouding vind met de kwaliteit, dan zou je het spel niet moeten kopen. 'dan maar downloaden' slaat helemaal nergens op. Je betaalt dan immers niet voor iets waar je wel voor zou moeten betalen als je het wil hebben, en anders koop je het spel dus niet. Dat je het niet wil kopen IS GEEN REDEN om het te downloaden. Citaat:
stel, jij maakt een plaatje. Iemand koopt het, jij verdient geld. Stel, iemand koopt het niet. Jammer, geen geld verdient. Stel, iemand ript je cd-tje waar jij je best op hebt gedaan en waar jij de huur van moet betalen, maar koopt het niet... leuk idee, vind je niet ?
||
Citaat:
Het enige waar ze op genaaid worden is dat geen enkel normaal mens meer singletjes koopt tegen die waanzinnige prijzen en daar de winstdalingen plaatsvinden (winstdalingen ja, niks verlies) En nog mooier, het geld voor een band is niet te halen in album/single verkoop maar in het geven van live-optredens. (En nu terug naar de games waar er al bedrijven zijn die EA stevig met de broek op de enkels zetten door topgames uit te geven zonder daar enorme teams voor nodig te hebben en dus EA's claim dat zoiets veel mensen vereist naar het land der fabelen sturen ![]()
Laatst gewijzigd op 12-12-2005 om 22:53. |
![]() |
||
Citaat:
Vroeger was het Nintendo tegen Sega. Twee bedrijven met de zelfde doelen en producten, waardoor het allebei zo'n beetje in zelfde prijsklasse zaten. Nu heb je dat niet meer.
||||
![]() |
Citaat:
Dit natuurlijk geheel in tegenstelling tot diefstal, dat bewust en ook zeker met het oog op bijvoorbeeld het stelen van een auto strafbaar is gesteld. Je moet dus een duidelijk onderscheid maken dus wat immoreel is en wat illegaal is. Het downloaden van bestanden is wellicht illegaal (met de nadruk op wellicht, want hoewel de belangenorganisaties graag laten blijken dat het allemaal strafbaar is zijn de meningen daar nog over verdeeld), het is amper immoreel te noemen, daar uit niets blijkt dat er iemand last heeft van de downloads. Daarbij komt dat je mij niet gaat vertellen dat je aan de markteconomie geen immorele kanten kan ontdekken. Markteconomie is ook alleen maar een systeem ten gunste van de bezitters. Niet dat ik daar een probleem mee heb, maar je kan moeilijk stellen dat de markteconomie zorgt voor een evenwichtige verdeling van het kapitaal, of wel? En het argument dat geld verdienen niet immoreel is, omdat het handel is slaat natuurlijk helemaal nergens op. Wie heeft jou wijs gemaakt dat handel per definitie als niet immoreel te gelden heeft? Citaat:
En aangezien er ook andere manieren zijn om aan het product te kopen, is de verleiding om er veel geld voor te betalen natuurlijk er niet op gegroeid. Je herhaalt wel graag je argument dat "downloaden nergens op slaat" en het "niet willen kopen geen reden is om het te downloaden", maar waarom slaat het nergens op om op een manier die niemand schaadt jezelf een plezier te doen? En waarom is het te duur vinden van een product geen reden om het te downloaden? Het lijkt mij juist een prima reden om er dan maar op een andere manier aan te komen. Citaat:
De kern van het verhaal is dat jij je ogen eens open moet doen en de acties van beide partijen niet zo zwart wit moet zien. Toen de arbeiders in de industriele revolutie zo zwaar uitgebuit werden, hadden ze toen geen reden om zich te verenigen omdat dat tegen de marktwerking zou zijn? In tegendeel, de vereniging van arbeid past prima in het plaatje van de marktwerking, ookal probeerde de fabriekseigenaren staking en dergelijke als "slecht" af te doen. Ik wil niet zeggen dat consumenten "uitgebuit" worden in de zin van hoe er in de IR met mensen werd omgesprongen, maar het proces is hetzelfde. Het draait immers allemaal om macht. De grote uitgevers van muziek/films/spellen verdienen goud geld aan deze markten, voornamelijk omdat consumenten behoefte hebben aan de producten en er geen alternatieve verkrijgingsmethoden zijn. De grote uitgevers bezitten de macht om de prijzen exorbitant te laten stijgen. Het verhaal verandert daarentegen, wanneer de consumenten middels het internet de mogelijkheid krijgen om voor veel minder geld aan de producten te komen. Nu hebben ook zij macht, dit uiteraard geheel tegen de wil van de grote uitgevers in. Kortom, er is geen enkele reden om tegen het downloaden van bestanden te zijn als neutrale partij. De macht van de grote uitgevers mag dan gebaseerd zijn op een economische theorie, hij verdient niet meer bescherming dan de macht van de downloadende consument. DISCLAIMER: Nee, ik stem geen SP en nee ik download nooit "illegale" software. -_-. Ik heb gewoon een stinkhekel aan moralistisch gewauwel van zo'n mightymarcel figuur. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
overigens denk jij volgens mij dat het illegaal downloaden van software niet strafbaar is gesteld, en dat is het wel degelijk.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
En spellen zijn dus niet duurder geworden dan 20 jaar geleden. Vroeger werden spellen nooit goedkoper, nu wacht je een jaar en kun je de meeste games voor minder dan de helf van de prijs mee nemen. De reden dat games niet goedkoper worden terwijl de afzet markt is gegroeid, komt denk ik omdat het ontwikkelen van een game ook een stuk duurder is geworden. In mijn ogen zou een game die duur is om te maken(zelda, FF, halo) duurder mogen zijn dan een game die effe in elkaar is gezet(disney, armyman) Het rare is alleen dat gamers daar vaak juist vel tegen zijn ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat zeg ik alleen ![]() (Daarnaast heb ik een hekel aan het omrekenen naar guldens. De gulden is er niet meer, daar kan je niet meer mee vergelijken, want er is te veel veranderd.) |
![]() |
||
Citaat:
Maar vroeger waren de games nog origineel, er ging veel "denkwerk" in. En dat aspect vergeten de meeste mensen, denkwerk kost ook geld en niet alleen maken van mooie graphics. Ik betaal liever iets meer als er goed over nagedacht is en niet als iets in een mooi jasje is vermomt om het goed te laten lijken. De meeste games van tegenwoordig zijn gebaseerd op concepten die al miljoenen keren zijn langs gekomen en alleen gedoopt in een mooie graphics badje. Het denkwerk jatten ze wel van games die eerder zijn uitgebracht. En daarom alleen al vind ik 70euro veelste veel voor de meeste games die worden uitgebracht.
||
Citaat:
![]() ik snap best dat je 70e. teveel geld vind voor bepaalde spellen. Koop ze dan gewoon niet. maar ze downloaden omdat ze te duur zijn - en dat nog op die manier 'rechtvaardig' durven te noemen, zoals sommigen hierzo - is gewoon onzin.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Overigens waren de allereerste spellen natuurlijk écht duur, maar ja, dan kocht je ook een hele kast ![]() De meeste spellen van nu zijn ook niet meer origineel, maar op zich is dat niet erg. Als een concept goed blijkt aan te slaan en mensen vinden het leuk zo, dan is het ook stom wanneer je dingen aan gaat passen en zo gevaar loopt dat het te ingewikkeld wordt. Maar goed, veel spellen van nu kunnen origineler. Ik koop ook geen onorginele dingen, zo saai en dán zijn ze inderdaad wel te duur. Maar je moet niet alles willen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En zoals ik al vaker gezegt heb, xbox spellen waren op het begin ook 70 euro, dat is ook gezakt naar 60. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Nu ga je weer niet in op het punt van discussie, namelijk dat er geen reden voor is om aan te nemen dat het downloaden van software verwerpelijk is. Dat er plaatsen zijn waar je voor de producten x euro voor moet betalen maakt de plaatsen waar je dat niet hoeft natuurlijk niet per definitie "slecht". Dat wegens verouderde wetgeving onder omstandigheden downloaden als "illegaal" te bestempelen valt ook niet. Overigens denk jij volgens mij dat het zonder toestemming downloaden van materiaal waar auteursrecht op rust per definitie illegaal is, maar dat is zeer zeker niet het geval. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als het gewoon stelen was, waarom is er dan nog überhaupt een auteurswet? Diefstal is immers gewoon op grond van het wetboek van strafrecht strafbaar gesteld. Nee, dit veel gehoorde argument mist gewoon feitelijke ondersteuning en dient verwezen te worden naar het rijk der fabels. Men kan zich dan afvragen waar dan wel het onwenselijke van downloaden in zit en dat is precies de vraag die ik beantwoord wil zien. Alleen jammer dat figuren als MM zich als een hangende langspeelplaat keer op keer dezelfde reeds lang ontkrachtte argumenten moet aanalen. Slaat de discussie een beetje dood, niet waar? |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Ontopic: Waarschijnlijk ga je je daarin vergissen. Ps3 spellen worden ws ook duur en de revo komt qua graphics niet eens in de buurt van de 360 zijn de specificaties van de revo al bekend dan of niet ? Laatst gewijzigd op 14-12-2005 om 09:04. |
![]() |
||
Citaat:
Als ik naar mijzelf kijk en naar mensen in mijn omgeving en dat vergelijk met bijvoorbeeld de tijd dat ombouwen van consoles niet bestond, merk ik toch duidelijk verschil. Vrijwel heel mijn vriendenkring en ook ikzelf kocht nog games in de winkels toen ik een sega megadrive had. Toen bestond ombouwen niet. Daarna kwam de playstation, die had ik ook gehaald en wist nog niks over ombouwen, dus ik kocht braaf mijn games. Daarna kwam ik erachter dat je een console kon ombouwen en games kon kopen voor 2euro. Sindsdien is het aantal games dat ik en mijn vriendenkring hebben gekocht op 1 hand te tellen. En ik ben er zeker van dat dit voor een hele hoop mensen geld. Dus hoezo, de markt loopt geen geld mis? En tuurlijk zijn er geen onderzoeken die dit bewijzen, omdat men simpelweg niet weet hoeveel mensen downloaden en wie er een illegale kopie heeft en of die mensen ook die games zouden gaan kopen. Ze kunnen het alleen schatten, en mijn schatting is en dat lijkt me ook heel logisch dat de gamesindustrie enorme schade lijd door het downloaden. En het is wel degelijk stafbaar om iets te downloaden(jezelf in bezit brengen) van iets dat auteurrechtelijk beschermd is als je het zelf niet bezit. En er zijn al heel wat mensen vervolgd voor dit soort zaken. ehm ohja onwenselijke van downloaden? wat dacht je van dat makers er niet van houden dat mensen gratis gebruik kunnen maken van hun diensten waar ze voor gewerkt hebben.
Laatst gewijzigd op 14-12-2005 om 14:21. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
het gaat erom, dat je hoort te betalen voor dingen die je wil hebben. Feitelijk is het maar een hele kleine stap, om van de redenering 'ik download spellen, want ik vind ze hun geld niet waard' naar 'ik koop geen spullen, ik jat ze, want ik vind ze te duur'. Zo denk je vast niet, 'want je krijgt fysiek niets in handen', maar je berokkent een bedrijf schade, op exact dezelfde manier als wanneer je iets zou jatten. Nogmaals, als je ergens het geld niet voor over hebt, dan koop je het gewoon lekker niet. Dan ga je niet toch maar downloaden, want 't is allemaal zo duur'. Waarom denk je dat die spellen zo duur zijn ? en als je een spel niet leuk genoeg vind om te kopen, waarom wil je het dan wel zo graag hebben dat je er een misdrijf voor pleegt ?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
lekker karakter heb je dan. Dus als je vreemdgaat is dat OK, zolang je vrouw dr niet achter komt ?
||
Citaat:
![]() ik zou ook bier jatten als het overal op de straat stond ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het kan, er zijn geen consequenties, en het is algemeen geaccepteerd. Geen manier om het goed te praten, wel een manier om uit te leggen waarom het gedaan word. En over je vergelijking, je hebt natuurlijk wel gelijk, het is een misdrijf, en in veel gevallen lopen de makers van een spel weldegelijk geld mis door downloaden. Maar vreemdgaan is niet algemeen geaccepteerd, terwijl downloaden dat wel is. Zou het als een schande gezien worden, zou het waarschijnlijk ook een stuk minder gebeuren. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
over je vergelijking, van spellen die je niet koopt en daarom download (of was jij dat niet ?) : met die redenering kun je dus ook dingen jatten, die je anders niet zou kopen. Zie je waar het probleem ligt ? je doet iets wat niet mag, en je plukt wel degelijk de vruchten van de arbeid van iemand anders zonder daar voor te betalen. Daarbij maakt het natuurlijk geen hol uit of je iets zn geld waard vindt. Normaal gesproken, betaal je niet voor iets waar je niet heengaat (films e.d.) en wel voor iets waar je niet heengaat, maar dan zie je de film ook niet. Dat is dan het gevolg van je eigen keuze, en eerlijk. Maar als je nou niet betaalt, want je vind het te duur, en vlak voor de voorstelling loop je toch de zaal binnen en ga je lekker achterin zitten ? wat is dan je redenering, 'niemand loopt geld mis, want ik had sowieso niet betaald' ?
||
Citaat:
Normaal zou je het terug brengen naar de winkel, maar spelletjes worden, ondanks dat dit tegen de wet is, niet terug genomen. Het probleem bij die redenatie is dat het niet zo is dat elke downloader muziek, spelletjes of software van internet plukt omdat hij het het geld niet waard vind, maar toch wel leuk vind. Het excuus dat de industrie en tussenliggende handel elke cent nodig heeft gaat ook weer niet op, er worden aardige winstmarges gemaakt op software en muziek, zeg maar gerust enorme winsten.
|
|