Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2006, 15:00
Hakuna
Hakuna is offline
Nu de bomenkap voorbij is en de noodverordering is opgeheven, heb ik tijdens een mountainbike tocht een bezoek gebracht aan het bos. En dit desolate landschap trof ik aan!

Meteen maar even deze pics geschoten.

Zelfs de politie is er nog steeds!

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2006, 17:23
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
remy476 schreef op 12-01-2006 @ 19:09 :
ik denk toch dat uitbreiding van het vliegverkeer één van e redenen was voor uitbreiding
Goed, ik heb nog eens navraag gedaan. Het aantal vliegbewegingen zal niet toenemen en de toestellen zullen ook niet lager overvliegen bij start en landing. Maar dat ze erg veel lawaai maken is correct, omdat men nog met de oude motoren vliegt, in bijvoorbeeld Engeland en Frankrijk worden er nieuwere types gebruikt. Het is echter zeer kostbaar om de motoren te vervangen, honderden miljoenen euro's. Aangezien de motoren nog jarenlang meekunnen en behalve de directe omwonenden niemand binnen de NAVO ervan last heeft, zullen ze voorlopig helaas niet vervangen worden.

Overigens klopt het ook niet dat er "20 meter bos over de volle lengte extra" gered is, zoals de actievoerders claimden. Deze bomen zouden überhaupt niet gekapt worden, men had zich in de verkeerde bomen verschanst.
Oud 14-01-2006, 17:34
T_ID
T_ID is offline
En 676 Awacs'en worden uiteraard niet gekocht omdat er altijd op defensie bezuinigd moet worden.
Oud 14-01-2006, 17:35
akumabito
akumabito is offline
aku kijkt naar de plaatjes en denkt: "Is dat alles?"
Was daar nou al die ophef over?

Het "desolate landschap" staat vol met bomen, alleen staan ze nu een paar meter verderop. Daarbij ziet een loofbos er altijd een beetje triest uit in de winter.. hah, je zou onze achtertuin eens moeten zien! Over een desolaat landschap gesproken..!
Oud 14-01-2006, 17:36
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
^ en dan zie je het op die foto niet eens goed, in de krant was duidelijk te zien dat er nog 10x zo veel bomen staan als dat er omgehaald zijn. Maar het gaat natuurlijk om het pricipe! Ofzo.

Waarom gaat groenfront geen collecte houden zodat die stillere motoren aangeschaft kunnen worden, dat is pas een actie
Oud 14-01-2006, 19:32
remy476
remy476 is offline
Citaat:
akumabito schreef op 14-01-2006 @ 18:35 :
aku kijkt naar de plaatjes en denkt: "Is dat alles?"
Was daar nou al die ophef over?

het is meer, geloof me
Oud 14-01-2006, 21:12
Verwijderd
Eén woord: domino-mus.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 21:14
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-01-2006 @ 22:12 :
Eén woord: domino-mus.
Oud 14-01-2006, 22:49
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
remy476 schreef op 14-01-2006 @ 20:32 :
het is meer, geloof me
hier komen we toch nooit uit denk ik....

Iedereen denkt: "zolang het maar niet boven mijn huis is ... "
Oud 04-02-2006, 15:38
Gatara
Gatara is offline
Inwoners Schinveld eisen vertrek AWACS

Uitgegeven: 4 februari 2006 15:18
Laatst gewijzigd: 4 februari 2006 15:39
SCHINVELD - Er is opnieuw een kloof ontstaan tussen inwoners en politici in Schinveld over de aanpak van de overlast door AWACS-radarvliegtuigen. Honderden inwoners eisten zaterdag tijdens een demonstratie in het gekapte bos voor de landingsbaan het vertrek van de AWACS.

Waarnemend burgemeester J. Zuidgeest van Onderbanken, waar Schinveld bij hoort, zet in op stillere motoren voor de verouderde vliegtuigen. Maar daar willen de actievoerende inwoners niets van weten.

"Het heeft geen zin om stillere motoren onder die rammelbakken te hangen, die AWACS moeten weg", zei een van de sprekers tijdens de demonstratie. Ook GroenLinks-Kamerlid Halsema eiste tijdens de demonstratie het vertrek van AWACS uit het dichtbevolkte gebied.

Ballonnen

De demonstranten maakten lange slierten heliumballonnen vast aan de na de kap overgebleven boomstronken, die door het ministerie van Defensie "afgetopte bomen" genoemd worden. Ook plaatsten ze een metersgroot spandoek met het opschrift AWACS AWAY.

In het midden van het gekapte bos, op de plek waar GroenFront! het actiekamp had tijdens de bezetting van het bosperceel, stond een waarschuwingsbord met het opschrift: "Klassieke Varkenpest: Vervoer Zuidgeest Verboden". Leden van de militaire politie van de naburige NAVO-basis maakten intussen foto's van de demonstranten.

Deals

Wethouder H. Ubachs van Onderbanken zei in een toespraak dat zijn burgemeester de gemeente tot "deals" wil dwingen met Defensie. Het gaat daarbij om de vraag hoeveel hectare bos nog meer gekapt moet worden. "Er wordt in Schinveld niet gedeald", zei Ubachs. "Er gaat geen enkele boom meer om". Hij hekelde verder het solistische optreden van Zuidgeest.

Dinsdagavond komt de gemeenteraad in besloten vergadering bijeen, volgens Ubachs om Zuidgeest te dwingen voortaan alleen maar zaken met Den Haag te overleggen waar de raad toestemming voor geeft. Volgens Ubachs zou Zuidgeest zich aan de raad weinig gelegen laten liggen.
http://www.nu.nl/news/668020/12/Inwo...rek_AWACS.html

Oud 05-02-2006, 00:05
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Haha, Halsema zou toch beter moeten weten.
Oud 05-02-2006, 10:44
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 05-02-2006 @ 01:05 :
Achja, ik heb laatst het programma van GL eens doorgelezen en daar zitten wel meer van dat soort populistische, domme dingen in. Tegen genetische manipulatie, voor alternatieve geneeswijzen. Daar moet ik van kotsen. Maar ja, ik denk dat er voor mij niets anders meer op zit nu D'66 volledig zijn geloofwaardigheid heeft verloren.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 11:31
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 05-02-2006 @ 01:05 :
Lowlands 2003, Halsema op Cool Politics.
Eerste zin:
Ik vind dat xtc gelegaliseerd moet worden.

Populistisch wicht is het al jaren.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 12:44
T_ID
T_ID is offline
Misschien moeten de bewoners van Schinveld wel weg, die awacs'en zijn nu eenmaal de oorzaak van een probleem geweest, en die bewoners nu al voor de tweede keer.
Oud 05-02-2006, 12:58
Gatara
Gatara is offline
volgens mij wordt de overlast onderschat door velen hier.

jammer

bovendien snap ik niet goed wat ze nog met die oude dingen moeten
Oud 05-02-2006, 13:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-02-2006 @ 13:58 :
bovendien snap ik niet goed wat ze nog met die oude dingen moeten
Absolute luchtsuperioriteit waarborgen. Boven Servië werkte het tenminste aardig.

Awacs vliegtuigen geven de mogelijkheid om tot op de grond te scannen, vliegtuigen kunnen dus niet meer onder de radar door duiken. Verder levert de Awacs coördinatie van IFF system (identification friend/foe) waarmee voorkomen kan worden dat eigen toestellen of burgerluchvaart wordt aangezien voor vijandelijke toestellen. Zeker handig ls bij de gemiddelde Navo missie er vliegtuigen van tig landen door elkaar vliegen.
Oud 05-02-2006, 23:09
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-02-2006 @ 13:58 :
volgens mij wordt de overlast onderschat door velen hier.

jammer
Nee hoor, die toestellen maken inderdaad een teringherrie.

Maar zelfs al zou de NAVO besluiten te vertrekken uit Geildenkirchen (wat ze niet doen), dan zou dat een zware klap voor de plaatselijke economie betekenen.
Oud 06-02-2006, 00:24
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
T_ID schreef op 05-02-2006 @ 14:41 :
Absolute luchtsuperioriteit waarborgen. Boven Servië werkte het tenminste aardig.

Awacs vliegtuigen geven de mogelijkheid om tot op de grond te scannen, vliegtuigen kunnen dus niet meer onder de radar door duiken. Verder levert de Awacs coördinatie van IFF system (identification friend/foe) waarmee voorkomen kan worden dat eigen toestellen of burgerluchvaart wordt aangezien voor vijandelijke toestellen. Zeker handig ls bij de gemiddelde Navo missie er vliegtuigen van tig landen door elkaar vliegen.
Behalve dan dat we hier niet dagelijks gemiddelde Navo missies over ons heen krijgen... En om nou te zeggen dat er vreemde mensen op en neer rennen in het gebied ljkt me ook een beetje stug aangezien de grens tussen nederland en duitsland gewoon open is...
Oud 06-02-2006, 03:32
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
wammus schreef op 06-02-2006 @ 01:24 :
Behalve dan dat we hier niet dagelijks gemiddelde Navo missies over ons heen krijgen... En om nou te zeggen dat er vreemde mensen op en neer rennen in het gebied ljkt me ook een beetje stug aangezien de grens tussen nederland en duitsland gewoon open is...
So what? Mijn ouders wonen in Heerlen, daar komen de AWACS regelmatig laag overvliegen, ik woon zelf in Breda, daar komen regelmatig F-16's overvliegen. Ff verderop ligt vliegbasis Gilze-Rijen diverse helicopters van Defensie komen ook regelmatig langs.. vliegbasis anyone? Ze moeten die dingen toch ergens neerzetten weetjewel.. heeft geen fuck te maken met NAVO missies of 'rare mannetjes die op en neer rennen'.
Oud 06-02-2006, 10:17
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
akumabito schreef op 06-02-2006 @ 04:32 :
Ze moeten die dingen toch ergens neerzetten weetjewel..
mogenlijkheden genoeg waar niemand er last van heeft

waarom moet het dan net hier?
Oud 06-02-2006, 10:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 06-02-2006 @ 11:17 :
Zoals... Waar precies?
Oud 06-02-2006, 10:25
Twanos
Twanos is offline
Citaat:

Een van de meest dichtbevolkte landen ter wereld?
Oud 06-02-2006, 14:43
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
waarom moet het dan net hier?
Zucht... ff googlen kan geen kwaad:

Citaat:
Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog legde de Royal Air Force de luchtmachtbasis Teveren aan, tussen de Duitse plaats Geilenkirchen en de Nederlandse grens, vlak bij het dorpje Schinveld. De basis was bedoeld voor operaties tegen de terugtrekkende Duitse legers. Na de oorlog raakte de basis in onbruik. In 1980 werd het plan geopperd met radarapparatuur uitgeruste vliegtuigen in NAVO-verband vanaf de basis te laten opereren.

Er zouden achttien vliegtuigen, E-3A Sentry genoemd (militaire versie van het burgervliegtuig Boeing 707 uit 1954) worden gestationeerd. Samen vormden ze het Advanced Warning And Control System, kortweg AWACS. Het bracht enige werkgelegenheid met zich mee, en de NAVO had voor deze plek gekozen omdat zij centraal lag ten opzichte van de plaatsen waarlangs de vliegtuigen zouden patrouilleren: het IJzeren Gordijn, dat liep van de Noordelijke IJszee tot de Zwarte Zee. De toestellen zouden tijdig verdachte troepenbewegingen van het Warschau Pact kunnen waarnemen.
Daarom staan ze daar dus nog steeds.
Reageren

Regels voor berichten