Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2006, 20:42
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 16-05-2006 @ 21:41 :
Dat lijkt me dom?
het hoongelach horende werd dat door de kamer zo ook opgevat
Advertentie
Oud 16-05-2006, 20:42
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gatara schreef op 16-05-2006 @ 21:40 :
Ah. Nu gaat het over statenloosheid. Verdonk zegt dat als ze een vluchtelingenpaspoort heeft, ze niet statenloos is.
Een misverstand over de begrippen nationaliteit en de mogelijkheid tot reizen, of een zwak punt. Kan beiden, ze gingen er niet echt over door. Best jammer.
Oud 16-05-2006, 20:43
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 16-05-2006 @ 21:42 :
Heb je daar misschien een citaat van het internet?
http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AT7542
Oud 16-05-2006, 20:44
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Gatara schreef op 16-05-2006 @ 21:42 :
het hoongelach horende werd dat door de kamer zo ook opgevat
Wat wordt verstaan onder Statenloos? Zonder nationaliteit?

Dan kan het haar niet ontnomen worden, aangezien de overheid niet zo maar burgers statenloos kan maken, zoiets staat me bij.

Of zeg ik nu iets heel doms?
Oud 16-05-2006, 20:44
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 16-05-2006 @ 21:37 :
Nee, Nawijn stelde dat er een geboortebewijs (met naam dus) moet worden ingeleverd bij naturalisatie en bracht dat alsof het het ei van Columbus was, en Verdonk haalde hem keihard onderuit door hem te informeren dat dat document er niet was.

Ach nein, hoor ik trouwens Loesje vd Laan nu beweren dat Verdonk schuldig is aan ongrondwettelijke debatten in de 2e kamer 'omdat er maar 149 leden waren'?
Van der Laan maakt zichzelf steeds belachelijker, waarom laat niemand haar ophouden.
Oud 16-05-2006, 20:45
Verwijderd
Citaat:
Boebsie schreef op 16-05-2006 @ 21:42 :
Heb je daar misschien een citaat van het internet?
http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtluitspraak.asp
Oud 16-05-2006, 20:45
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 16-05-2006 @ 21:44 :

Dan kan het haar niet ontnomen worden, aangezien de overheid niet zo maar burgers statenloos kan maken, zoiets staat me bij.

Je maakt niemand statenloos, je draait een beslissing terug (of verklaart hem nietig). Ik neem aan dat dat ook tot gevolg heeft dat ze haar vorige nationaliteit terugkrijgt.
Oud 16-05-2006, 20:46
Gatara
Gatara is offline
Njah, ik snap niet goed wat Verdonk bedoelt.

Ze zegt:

A. Ze heeft geen recht op Nederlanderschap.
B. Ze moet dit ontnomen worden.
C. Ze kan dit niet ontnomen krijgen.
D. Ze moet dit ontnomen worden.
E. Ze krijgt een vluchtelingenpaspoort
F. Ze is niet statenloos.
G. Ze krijgt een Amerikaans visum. Ze kan naar de VS.

ik snap het niet meer
Oud 16-05-2006, 20:46
Gimme more beer
Verdonk is altijd erg vaag, moet ik zeggen.
Oud 16-05-2006, 20:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-05-2006 @ 21:42 :
Had je het tegen mij? If so, dat stuk heb je waarschijnlijk ook gemist als je Rouvoet niet hebt gezien. Ik doelde op het stuk vóór de pauze.
Dat kan ook. In ieder geval ging Nawijn bij wat ik schreef flink onderuit.
Citaat:
Yep.
Citaat:

Nee. Nederland heeft in 1961 een VN verdrag ondertekend waaruit volgt dat staten zo veel mogelijk moeten doen om statenloosheid te voorkomen. Slechts vijandig handelen of werken voor andere staten is nog grond voor het ontnemen van een nationaliteit wanneer er dan statenloosheid zou volgen.
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-05-2006 @ 21:45 :
Je maakt niemand statenloos, je draait een beslissing terug (of verklaart hem nietig). Ik neem aan dat dat ook tot gevolg heeft dat ze haar vorige nationaliteit terugkrijgt.
Moet Somalie wel meewerken Volgens mij is er nog niemand van de immigratiedienst in contact geweest met de Somalische autoriteiten (of wat er dan van autoriteiten aanwezig is )
Verwijderd
Het bestaat niet dat iemand statenloos wordt of is.
Oud 16-05-2006, 20:48
Levitating Nun
Citaat:
Firdaus schreef op 16-05-2006 @ 21:47 :
Het bestaat niet dat iemand statenloos wordt.
Ik ken iemand uit naaste omgeving die vroeger (heel vroeger) pardoes statenloos werd.
Oud 16-05-2006, 20:48
Gimme more beer
Citaat:
T_ID schreef op 16-05-2006 @ 21:47 :
Dat kan ook. In ieder geval ging Nawijn bij wat ik schreef flink onderuit.
Bij wat ik schreef ook
Oud 16-05-2006, 20:49
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 16-05-2006 @ 21:48 :
Ik ken iemand uit naaste omgeving die vroeger (heel vroeger) pardoes statenloos werd.
Hoe dan?
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 16-05-2006 @ 21:47 :
Het bestaat niet dat iemand statenloos wordt of is.
Ik kende een palestijn die statenloos was omdat zn vrouw m uit roemenie gekickt had
Levitating Nun
Citaat:
Firdaus schreef op 16-05-2006 @ 21:49 :
Hoe dan?
Ik zie nu pas T_ID antwoord en het maakt sense
Gimme more beer
Citaat:
Niet iemand die toen de Nederlandse nationaliteit had, neem ik aan?
Oud 16-05-2006, 20:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-05-2006 @ 21:48 :
Bij wat ik schreef ook
Het gebeurd wel vaker.

Verdonk is overigens een beetje aan de brei aan het draaien als het gaat om bevestigen of ontkennen of Hirsi Ali nu, of over zes weken (einde beroepsperiode) het Nederlanderschap zou verliezen.
Oud 16-05-2006, 20:51
Gatara
Gatara is offline
Is Hirsi Ali Nederlandse?
Ja.

Die gast van SGP:
Dan was die brief een aankondiging van een constatering.
Verdonk:
ja
Oud 16-05-2006, 20:52
Levitating Nun
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-05-2006 @ 21:49 :
Niet iemand die toen de Nederlandse nationaliteit had, neem ik aan?
Jawel.
Gatara
Gatara is offline
Rouvoet:

tegen een contstatering kun je geen bezwaar maken

T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Vrijwilliger in Finland of de Spaanse Burgeroorlog by any chance?
Oud 16-05-2006, 20:54
Gatara
Gatara is offline
Verdorie,.. Rouvoet haalt mijn voorbeelden aan van verkeerde vertalingen en schrijffouten
Oud 16-05-2006, 20:54
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 16-05-2006 @ 21:38 :
Nouja,

als Ayaan heeft aangegeven bij haar gehoren dat haar pappa Hirsi Magan heette, dan hadden ze kunnen opmerken dat dat niet verenigbaar was met de naam die ze draagt op dat moment; gezien het Somalische clangedeuns en naamoverdracht.
Dat is dus weer een vervolgpunt: wat is precies 'bekend staan onder'? Ziet dat op de plaats van aanvragen, of gaat het om de plaats waar men vandaan komt? Dat A. in haar geboorteland bekend stond onder één of andere naam geloof ik best, maar ik zou menen dat het erom gaat dat ze aan de aanvragers ook bekend is onder die naam. Anders blijf je dezelfde problematiek houden (moeite met identificeren ten aanzien van wie het besluit nu genomen is).
Oud 16-05-2006, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 16-05-2006 @ 21:46 :
Njah, ik snap niet goed wat Verdonk bedoelt.

Ze zegt:

A. Ze heeft geen recht op Nederlanderschap.
B. Ze moet dit ontnomen worden.
C. Ze kan dit niet ontnomen krijgen.
D. Ze moet dit ontnomen worden.
E. Ze krijgt een vluchtelingenpaspoort
F. Ze is niet statenloos.
G. Ze krijgt een Amerikaans visum. Ze kan naar de VS.

ik snap het niet meer
Het is heel simpel, ze heeft onder valse voorwendselen het nederlanderschap verkregen. Om die reden word haar nu meegedeeld dat zij het in feite niet heeft verkregen, en dus geen nederlandse is. Hiertegen kent de Awb een bezwaar termijn van 6 weken voordat het nederlanderschap haar officieel geheel ontnomen is/wegvalt, tenzij het bezwaar word geaccepteerd. Tijdens deze 6 weken is zij inderdaad nog officieel nederlandse.

Verdonk heeft de kamer daarover geinformeerd omdat voor lidmaatschap van de 2e kamer het nederlanderschap is vereist. Omdat bij hirsi aliis vastgesteld dat dit officieel niet zo is moest verdonk het wel vertellen omdat het staatsrechtelijke consequenties heeft, waar verdonk zelf niet over gaat maar wat wel van belang is voor het functioneren van het politieke systeem. De kamer zelf zou nu dus moeten bepalen hoe met de situatie omgegaan moet worden wanneer er iemand in de kamer zit die eigenlijk geen nederlander is, en het momenteel alleen nog toegekend krijgt om verweertechnische redenen.
Oud 16-05-2006, 20:57
T_ID
T_ID is offline
Tjee, wat zit Van der Laan trouwens te zagen over staatsrechtelijke implicaties. Verdonk gaat daar heel niet over, dat wrijft Weisglas haar ook daarnet onder de neus.
Oud 16-05-2006, 20:58
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-05-2006 @ 21:54 :
Dat is dus weer een vervolgpunt: wat is precies 'bekend staan onder'? Ziet dat op de plaats van aanvragen, of gaat het om de plaats waar men vandaan komt? Dat A. in haar geboorteland bekend stond onder één of andere naam geloof ik best, maar ik zou menen dat het erom gaat dat ze aan de aanvragers ook bekend is onder die naam. Anders blijf je dezelfde problematiek houden (moeite met identificeren ten aanzien van wie het besluit nu genomen is).
Door aan te geven wat de namen van je ouders zijn, geef je ook aan hoe je eigen naam is. Als deze anders is, dan is het zaak aan de IND om te vragen waarom dit zo is. Als deze dat verzaakt vraag ik me af of je de asielzoeker in kwestie dit kwalijk kunt nemen.

In de praktijk zijn er best voorbeelden te bedenken waarin de persoon in kwestie er voor kiest NIET de achternaam van de vader te willen dragen om wat voor een reden dan ook. Die zijn hier ook zat in Nederland overigens.
Oud 16-05-2006, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 16-05-2006 @ 21:58 :
Door aan te geven wat de namen van je ouders zijn, geef je ook aan hoe je eigen naam is. Als deze anders is, dan is het zaak aan de IND om te vragen waarom dit zo is. Als deze dat verzaakt vraag ik me af of je de asielzoeker in kwestie dit kwalijk kunt nemen.

In de praktijk zijn er best voorbeelden te bedenken waarin de persoon in kwestie er voor kiest NIET de achternaam van de vader te willen dragen om wat voor een reden dan ook. Die zijn hier ook zat in Nederland overigens.
Maar die naamsverandering moet wel officieel geregeld worden.
Oud 16-05-2006, 20:59
Boebsie
Boebsie is offline
Voorzitter. Voorzitter. Voorzitter. Voorzitter.

Wie is die dude? Soort discussieleider ofzo?
Oud 16-05-2006, 21:00
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 16-05-2006 @ 21:56 :
Het is heel simpel, ze heeft onder valse voorwendselen het nederlanderschap verkregen. Om die reden word haar nu meegedeeld dat zij het in feite niet heeft verkregen, en dus geen nederlandse is. Hiertegen kent de Awb een bezwaar termijn van 6 weken voordat het nederlanderschap haar officieel geheel ontnomen is/wegvalt, tenzij het bezwaar word geaccepteerd. Tijdens deze 6 weken is zij inderdaad nog officieel nederlandse.

ja, dat snap ik ook wel, maar over 6 weken is het nog niet september en in september begint haar baantje in de VS pas.

Mogelijk dat ze pas vanaf september een visum krijgt voor de VS.
Dan is er nog een periode tussen die 6 weken en september.
Wat gebeurt er dan?
Oud 16-05-2006, 21:00
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 16-05-2006 @ 21:59 :

lol

eerste keer dat je kijkt?
Oud 16-05-2006, 21:01
Levitating Nun
Citaat:

Doen ze altijd. Formeel vormelijk moeten ze via de Kamervoorzitter discussieren, vandaar dat "ge-voorzitter".

Ik vind het ook achterlijk. Ik wil gejoel, geschreeuw, luide steunbetuigingen zoals in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Japan etc.
Oud 16-05-2006, 21:01
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Gatara schreef op 16-05-2006 @ 22:00 :
lol

eerste keer dat je kijkt?
haha ja . Wel eerder gezien hoor, maar vlug vlug zeg maar.
Oud 16-05-2006, 21:02
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 16-05-2006 @ 21:59 :
Maar die naamsverandering moet wel officieel geregeld worden.
Zoals ik zei:
als de IND het verzaakt om door te vragen waarom er een verkeerde naam gedragen wordt, is het de asielzoeker in kwestie aan te rekenen? De IND zal verder gaan met de gegevens die de asielzoeker in kwestie gegeven heeft, terwijl in principe de IND behoord te weten dat de naam incorrect is.
Oud 16-05-2006, 21:02
Verwijderd
Citaat:

Dude? Dude? Dude! Het is wel de voorzitter ja! ;o

Overigens vind ik dit wel een vet debat!
Oud 16-05-2006, 21:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 16-05-2006 @ 22:01 :
Ik vind het ook achterlijk. Ik wil gejoel, geschreeuw, luide steunbetuigingen zoals in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Japan etc.
Of vechtpartijen zoals in Taiwan, trekken ze elkaar prullenbakken over de oren.

Overigens is de uitkomst zo best wel een bugger als de standpunten zo blijven staan:
-Verdonk steld dat Hirsi Ali Somalische is en niet statenloos kan zijn omdat ze nooit het Nederlanderschap heeft verkregen
-De Somalische regering, voor zover die bestaat, kan dat anders zien en stellen dat ze de Somalische nationaliteit verloor toen ze genaturaliseerd werd.

Hirsi Ali kan in die situatie statenloos worden.

Van der Laan vraagt nu overigens letterlijk naar wat Verdonk er persoonlijk van vind en steld dat dat belangrijk is. Hoe laag en irrelevant kan je worden?
Oud 16-05-2006, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 16-05-2006 @ 22:00 :
ja, dat snap ik ook wel, maar over 6 weken is het nog niet september en in september begint haar baantje in de VS pas.

Mogelijk dat ze pas vanaf september een visum krijgt voor de VS.
Dan is er nog een periode tussen die 6 weken en september.
Wat gebeurt er dan?
Ze heeft officiele vluchtelingen status en een vluchtelingen paspoort waarmee zij vrij kan reizen en waarmee zij een visum voor de VS kan aanvragen. Ze is alleen geen officiele nederlandse maar slechts vluchtelinge met een verblijfsvergunning voor nederland.
Oud 16-05-2006, 21:06
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 16-05-2006 @ 22:01 :
Doen ze altijd. Formeel vormelijk moeten ze via de Kamervoorzitter discussieren, vandaar dat "ge-voorzitter".

, ja hoe die engelsen debateren is vet stoer.
Gatara
Gatara is offline
omg donner
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 16-05-2006 @ 22:02 :

Zou wel lache zijn als Verdonk opeens Dude zegt inplaats van voorzitter.
Oud 16-05-2006, 21:07
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 16-05-2006 @ 22:05 :
Ze heeft officiele vluchtelingen status en een vluchtelingen paspoort waarmee zij vrij kan reizen en waarmee zij een visum voor de VS kan aanvragen. Ze is alleen geen officiele nederlandse maar slechts vluchtelinge met een verblijfsvergunning voor nederland.
Ok
Levitating Nun
Citaat:
Boebsie schreef op 16-05-2006 @ 22:06 :
Zou wel lache zijn als Verdonk opeens Dude zegt inplaats van voorzitter.
Ik zou het toejuichen.
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 16-05-2006 @ 21:34 :
Ik denk dat bijna niemand dat zegt. Ik denk alleen dat er veel mensen zijn die de rigide toepassing van reglement (niet alleen in dit geval!) hekelen.

Doe ik tenminste. Doe een poging tot, tenminste.
Nee, ok, dan zijn we het erover eens dat dat paspoort niet geldig is.

Vreemd dat er dan alsnog zo'n heisa over gemaakt wordt.
Oud 16-05-2006, 21:08
Gimme more beer
Citaat:

Hahaha, ja, zoiets ja
Oud 16-05-2006, 21:10
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 16-05-2006 @ 22:02 :
Zoals ik zei:
als de IND het verzaakt om door te vragen waarom er een verkeerde naam gedragen wordt, is het de asielzoeker in kwestie aan te rekenen? De IND zal verder gaan met de gegevens die de asielzoeker in kwestie gegeven heeft, terwijl in principe de IND behoord te weten dat de naam incorrect is.
Probleem bij vluchtelingen is dat de IND het over het algemeen niet kan nagaan of de naam echt is en moet afgaan op de verklaring van de vluchteling als deze geen documenten bezit. Als de vluchteling dan een valse naam opgeeft kan de IND weinig doen en moet zij uitgaan van die naam. Als later blijkt dat de opgegeven naam vals is, zoals nu dus, dan kan de IND daar wel naar handelen.
Oud 16-05-2006, 21:10
Gimme more beer
Citaat:
Firdaus schreef op 16-05-2006 @ 22:02 :

Ik niet, het is echt een matig debat. De gevolgen kunnen echter wel erg groot zijn.
Oud 16-05-2006, 21:11
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 16-05-2006 @ 22:10 :
Probleem bij vluchtelingen is dat de IND het over het algemeen niet kan nagaan of de naam echt is en moet afgaan op de verklaring van de vluchteling als deze geen documenten bezit. Als de vluchteling dan een valse naam opgeeft kan de IND weinig doen en moet zij uitgaan van die naam. Als later blijkt dat de opgegeven naam vals is, zoals nu dus, dan kan de IND daar wel naar handelen.
Ze moeten ook de personalia opgeven van de ouders. Dat er geen logisch gevolg ontstaat, moet dan toch opgevallen zijn (tenzij er nagelaten is te vragen anar de personalia van de ouders, dan wel dat deze namen ook incorrect zouden zijn doorgegeven).
Oud 16-05-2006, 21:11
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 16-05-2006 @ 22:07 :
Ik zou het toejuichen.
Oud 16-05-2006, 21:12
Levitating Nun
Citaat:
Firdaus schreef op 16-05-2006 @ 22:11 :
(K)
Advertentie