Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2007, 22:16
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Crimson schreef op 31-05-2007 @ 18:12 :
Kan je hem niet zelf resetten?
Nou er moest juist een formule ingezet worden bij de solver. En die wist ik niet uit mijn hoofd Wel fijn dat hij me nog even succes wenste en uitlegde hoe ik de antwoorden precies moest opschrijven van dat soort opgaven. Is wel geruststellend. Ik ben alleen vergeten te vragen of je mensen nou naar boven of naar onder moet afronden

Edit: mijn eigen GR was stuk dus nu leen ik die van mijn broer en bij hem stond het er niet in.

Laatst gewijzigd op 31-05-2007 om 22:20.
Advertentie
Oud 31-05-2007, 23:18
Lethe
Lethe is offline
Daar is een discussie over, of je mensen naar boven of naar onder af moet ronden. Zo een vraag zullen ze dan ook niet op die manier stellen op je examen, behalve als er expliciet bijstaat: rond naar boven (of naar onder) af.
Wat is solver?
Oud 01-06-2007, 06:36
Verwijderd
Citaat:
Larry Flint schreef op 31-05-2007 @ 21:52 :
Ik heb 2005 I die vraag gemaakt, en ehmmm dat was 720 toch? ik dacht dat je een lineaire functie moet maken door hoeveelheid per periode maal x + beginhoeveelheid, dus ik kwam er wel meteen op zo..
Ja, ik zat eerst dus ook te prutsen met de beginhoeveelheid, maar toen bedacht ik me dat dit alleen mag en hoort (volgens mij aantekeningen dan) bij de groeiformule. N=b*g^t, en hier moest je doen van N=at+b. Of nouja, niet helemaal dus, aangezien ze toch het begingetal willen? Maar goed, ik ben wakker dus ik ga zo nog eens kijken

Laatst gewijzigd op 01-06-2007 om 06:38.
Oud 01-06-2007, 08:14
polichinelle
polichinelle is offline
Ik heb er echt géén zin in. Zo nog maar even leren
Oud 01-06-2007, 08:15
Strever
Strever is offline
Moet de gayhoek van pascal ook?
Oud 01-06-2007, 08:18
Verwijderd
Meh, ik denk echt dat het een teringlastig examen wordt. Op zich maak ik nu alle oefenexamens heel goed maar met AK ging dat ook zo en het echte examen was toen opeens verneukt Verder lerennnnnnnnnn.

Ok, rekenkundige rij: 2 4 6 8 10 12 (er wordt telkens een getal bij opgeteld, in dit geval 2)

Recursieformule voor bovenstaande rekenkundige rij: G = 0+2*n (Getal=n-van-eerste-getal (kan 1 of 0 zijn, maak kloppend)+getal dat er telkens bij komt*n-van-getal-dat-je-wil-weten)

Somformule voor de eerste n termen van een rekenkundige rij:
Sn=0,5n * (1ste + laatste getal) en hierbij is n nooit 0, dus als je dat bij je recursieformule doet dan moet je daar hier rekening mee houden.
Voorbeeld voor bovenstaande rij: S6=0,5*6*(2+12)=42
Controle: 2+4+6+8+10+12=42 YAAAY KLOPT

Rekenkundige rij: 4 12 16 36 108 324 (er wordt telkens met iets vermenigvuldigd, in dit geval met 3)

Recursieformule voor bovenstaande rekenkundige rij: G = 4*3^n OFFFFF G=4*3^n-1 (afhankelijk van hoe je je eerste term noemt, de eerste is bij n=0 en de tweede is bij n=1)

Somformule voor een rekenkundige rij:
Sn=a*(1-r^n)/(1-r)
Met a=begingetal en r=rede (getal waarmee je vermenigvuldigd
Dus bij bovenstaande rekenkundige rij is het:
S6=4*(1-3^6)/(1-3)=1456
Controle: 4+12+16+36+108+324=500 OMG KLOPT NIET

Weet iemand wat ik daar fout doe? Ik zit er al een halfuur naar te staren maar ik snap 'm niet. Ja, of m'n aantekeningen moeten verkeerd zijn, maar dat lijkt me sterk? Bovendien stond die somformule ook zo in de helpdesk dus ehhh.
Oud 01-06-2007, 08:19
zow
zow is offline
de wat

ik geloof dat ik nu het meeste wel snap zelfs de wortel N wet
alleen dat continu en discreet gebeuren is me nog steeds een raadsel maar das geloof ik ook niet zo heel belangrijk..hoop ik...
hmmz....en ben nog niet zo goed in het zelfstandig toepassen
Oud 01-06-2007, 08:19
Verwijderd
Citaat:
Strever schreef op 01-06-2007 @ 09:15 :
Moet de gayhoek van pascal ook?
Haha gayhoek.

Maar nee, lijkt me sterk dat ze dat gaan vragen, ik heb die alleen in 't begin van de vijfde even te horen gekregen en dat was 't. Beter vragen ze 'm niet, ik heb geen idee meer hoe die moet.
Oud 01-06-2007, 08:22
polichinelle
polichinelle is offline
Ik snap helemaal niks van rijen, hopelijk komt het er nauwelijks in voor.

Ohja, nog een klein vraagje:
Bij binompdf moet je n,p,x invullen toch? maar wat bij binomcdf en wanneer gebruik je het? Deze kan ik nergens in m'n boek terug vinden.
Oud 01-06-2007, 08:23
zow
zow is offline
binomcdf is ook gewoon n,p,x

alleen je gebruikt binompdf wanneer x precies bjv. 5 is (x=5)
en binomcdf wanneer het hoogstens is!
Oud 01-06-2007, 08:24
zow
zow is offline
en rijen...zorg gewoon dat je de rekenkundige rij snapt, want áls het er in voor komt, is het meestal deze en niet de meetkundige
Oud 01-06-2007, 08:29
Verwijderd
Citaat:
polichinelle schreef op 01-06-2007 @ 09:22 :
Ik snap helemaal niks van rijen, hopelijk komt het er nauwelijks in voor.

Ohja, nog een klein vraagje:
Bij binompdf moet je n,p,x invullen toch? maar wat bij binomcdf en wanneer gebruik je het? Deze kan ik nergens in m'n boek terug vinden.
Je bedoelt die shit bij stat > dist > binm > bcd? (Althans, zo staat het in mijn GR hm.)

Dat moet je invullen als je dingen hebt van 'bereken de kans op minstens vijf miskramen' of 'bereken de kans op ten hoogste negentien gratis DVDs'. Dus wanneer je kans geen kans is van één gebeurtenis, maar een soort van somkans van heel veel gebeurtenissen.

De GR rekent dan op zo'n manier: P(x >= 19). (Dus groter of gelijk aan negentien, ik heb dat gave tekentje waarbij de > boven de = staat niet.) Als je dan iets wil uitrekenen dat kleiner of gelijk aan iets is, dan doe je dus 1-P(x>-19). Even 19 ter voorbeeld. Eh, ik hoop dat je 't snapt. Anders kan ik dat laatste wel nog iets duidelijker uitleggen.
Oud 01-06-2007, 08:32
zow
zow is offline
maar als je P(x>=19) hebt, moet je er toch eerst hoogstens van maken? dus dat het 1-P(X<= 18) wordt?
Oud 01-06-2007, 08:33
polichinelle
polichinelle is offline
Volgens mij snap ik het.

Dus als je jouw voorbeeld invult in je GR dan wordt het 1-binomcdf(n,p,19)? Of zit ik er nu helemaal naast?
Oud 01-06-2007, 08:36
zow
zow is offline
nee, want als je X is minstens 19 doet, moet je er dus 1 - hoogstens 18 van maken!
dus krijg je 1-binomcdf(n,p,18)
Oud 01-06-2007, 08:37
polichinelle
polichinelle is offline
Okee, dankjewel jullie
Oud 01-06-2007, 08:37
Verwijderd
Citaat:
polichinelle schreef op 01-06-2007 @ 09:33 :
Volgens mij snap ik het.

Dus als je jouw voorbeeld invult in je GR dan wordt het 1-binomcdf(n,p,19)? Of zit ik er nu helemaal naast?
Nee, je hebt het goed. Alleen twijfel ik nu weer aan welke kant 'ie op rekent. (Dus groter/gelijk aan? Of kleiner/gelijk aan? Even opzoeken.)

[edit] Ai, *z0w* heeft ook gelijk, maar ik had het voornamelijk over de plaats waar je 'm moet invullen. Je moet dus inderdaad goed opletten, bij 'hoogstens' doe je 18 ipv 19.
Oud 01-06-2007, 08:39
Verwijderd
Succes straks, rustig blijven denken en het komt goed
Oud 01-06-2007, 08:40
zow
zow is offline
je moet altijd naar "hoogstens" ( <= )toewerken

stel:

P(X is minstens 19) wordt 1-P(X is hoogstens 18)

P(12 < X < 19) wordt P(X is hoogstens 18) - P(X is hoogstens 12)

P(X<19) wordt P(X is hoogstens 18)

P(X>19) wordt 1-P(X is hoogstens 19)

daar snapte ik eerst geen drol van, maar heb het voor mezelf even op een rijtje gezet...
Oud 01-06-2007, 08:41
Verwijderd
Volgens mij rekent 'ie toch de andere kant op. Dus 'kleiner of gelijk aan'.

Uit m'n helpdesk-boek:

"De kans op hoogstens k keer succes bereken je met binomcdf (n, p, k).

Voorbeeld: Cumulatieve binomiale kans.
Er worden zeven kinderen geboren.
De kans op hoogstens twee meisjes vind je met binomcdf (7, 0.5, 2)"

Hoogstens twee, dus kleiner of gelijk aan twee.
Oud 01-06-2007, 08:42
zow
zow is offline
ik heb al die f*cking D-toetsen gemaakt en dat ging allemaal prima, en 't examen 2006-II en 2004-II gingen ook goed, maar dan zit ik nuop examen 2006-I en dan snap ik dr weer geen drol van....had ik vorig jaar ook echt een 3 voor..... volgens mij is dat examen gewoon tegen me...

mja idd echt heeeel veel succes allemaal!!!!
oef en ik MOET nu echt een 4,8 halen...anders ben ik weer gezakt
Oud 01-06-2007, 08:43
Verwijderd
Citaat:
*z0w* schreef op 01-06-2007 @ 09:40 :
je moet altijd naar "hoogstens" ( <= )toewerken

stel:

P(X is minstens 19) wordt 1-P(X is hoogstens 18)

P(12 < X < 19) wordt P(X is hoogstens 18) - P(X is hoogstens 12)

P(X<19) wordt P(X is hoogstens 18)

P(X>19) wordt 1-P(X is hoogstens 19)

daar snapte ik eerst geen drol van, maar heb het voor mezelf even op een rijtje gezet...
Ja Ik vind dat terugrekenen op zich wel makkelijk, alleen raak ik dus altijd in de war met welke kant je GR nou oprekent.

Maar naar 'hoogstens' toewerken is wel een goede om 't te onthouden nu
Oud 01-06-2007, 08:44
zow
zow is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 01-06-2007 @ 09:41 :
Volgens mij rekent 'ie toch de andere kant op. Dus 'kleiner of gelijk aan'.

Uit m'n helpdesk-boek:

"De kans op hoogstens k keer succes bereken je met binomcdf (n, p, k).

Voorbeeld: Cumulatieve binomiale kans.
Er worden zeven kinderen geboren.
De kans op hoogstens twee meisjes vind je met binomcdf (7, 0.5, 2)"

Hoogstens twee, dus kleiner of gelijk aan twee.
ja, maar dat klopt toch ook gewoon? zolang je op die hoogstens zit, veranderd er niks meer toch...? ik snap t geloof ik niet helemaal
Oud 01-06-2007, 08:44
polichinelle
polichinelle is offline
Ik zak zeer waarschijnlijk als ik geen 6,5 haal hiervoor
Oud 01-06-2007, 08:46
Verwijderd
Citaat:
*z0w* schreef op 01-06-2007 @ 09:42 :
ik heb al die f*cking D-toetsen gemaakt en dat ging allemaal prima, en 't examen 2006-II en 2004-II gingen ook goed, maar dan zit ik nuop examen 2006-I en dan snap ik dr weer geen drol van....had ik vorig jaar ook echt een 3 voor..... volgens mij is dat examen gewoon tegen me...

mja idd echt heeeel veel succes allemaal!!!!
oef en ik MOET nu echt een 4,8 halen...anders ben ik weer gezakt
Succes Ik moet een 4,7 anders is er voor mij ook de kans dat ik zak, dus we zitten in dezelfde schuit, hehe. En ik kwam er net achter dat ik de uberhandige aantekeningen van een wiskundecursus kwijt ben, gaat goed

Maar ik snap 't wel, zometeen nog even wat kansberekening oefenen want daar raakte ik net ook in de war. En eventueel nog wat binomiale/normale shite, met name die somregels en shit voor de normale verdeling, grnn. Maar goed, moet wel lukken hoop ik, en als ik die 4,7 binnen heb dan ben ik sowieso geslaagd (nja, met misschien een her) dus dan is het feesttttt.
Oud 01-06-2007, 08:48
Verwijderd
Citaat:
*z0w* schreef op 01-06-2007 @ 09:44 :
ja, maar dat klopt toch ook gewoon? zolang je op die hoogstens zit, veranderd er niks meer toch...? ik snap t geloof ik niet helemaal
Ik zei eerder dat 'ie rekent op de manier van P(x >= 19), maar dat klopt niet, want hij doet P(x <= 19). Ik deed daar dus 'minstens' terwijl het 'hoogstens' moet zijn.

Je hebt het helemaal goed hoor, niet in de war raken nu
Oud 01-06-2007, 08:49
Verwijderd
Citaat:
polichinelle schreef op 01-06-2007 @ 09:44 :
Ik zak zeer waarschijnlijk als ik geen 6,5 haal hiervoor
Oefenennnnnnnnnnnnn Je hebt nog zo'n 2,5 uur de tijd, afhankelijk van hoe laat je moet vertrekken.

Dat moet voldoende zijn om de belangrijkste dingen nog door te nemen, als je kansberekenen, normale verdeling en binomiale verdeling snapt, heb je al het grootste gedeelte van je examen al binnen.

En voor WA1 is de gemiddelde norm 1.3, dat biedt ook wel troost.
Oud 01-06-2007, 08:52
zow
zow is offline
mooi

mja, gezakt ben ik ook sowieso al niet, het is of geslaagd of een her....tenminste...ik dénk een her, maar zelfs dat weet ik niet zeker en ik HAAT onzekerheid
mja, dat gevoel zal nog wel 2 weken aanhouden...
maar goed...ik geloof dat ik nu dan het meeste wel begrijp...ga nu ook nog van elk onderdeel nog een paar sommen oefenen
weet bij kansberekenen nooit wanneer ik nou wat moet gebruiken dan is het die binomcdf(N,P,X) dan weer die Ncr functie en dan is het weer gewoon breuken
echt...om gek van te worden!

maaaaaaaaaar succes dat we allemaal maar mogen slagen (jij ook poli! gewoon denken dat je het kunt, dan kun je het ook, en vooral niet in paniek raken en je erop blijven focussen dat je een 6,5 moet halen!!!)
Oud 01-06-2007, 08:52
Miroir
Miroir is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 01-06-2007 @ 09:18 :
Rekenkundige rij: 4 12 16 36 108 324 (er wordt telkens met iets vermenigvuldigd, in dit geval met 3)

Recursieformule voor bovenstaande rekenkundige rij: G = 4*3^n OFFFFF G=4*3^n-1 (afhankelijk van hoe je je eerste term noemt, de eerste is bij n=0 en de tweede is bij n=1)

Somformule voor een rekenkundige rij:
Sn=a*(1-r^n)/(1-r)
Met a=begingetal en r=rede (getal waarmee je vermenigvuldigd
Dus bij bovenstaande rekenkundige rij is het:
S6=4*(1-3^6)/(1-3)=1456
Controle: 4+12+16+36+108+324=500 OMG KLOPT NIET

Weet iemand wat ik daar fout doe? Ik zit er al een halfuur naar te staren maar ik snap 'm niet. Ja, of m'n aantekeningen moeten verkeerd zijn, maar dat lijkt me sterk? Bovendien stond die somformule ook zo in de helpdesk dus ehhh.
Volgens mij is wat er misgaat in deze somformule, dat het ten eerste een meetkundige rij is, (ja toch? ) en niet een rekenkundige.
En 4 * 3 is 12. Maar 12 * 3 = 36
en niet 16? Misschien gaat dat mis? Of was het een typfout.
De 16 verpest het volgens mij. En waarom doe je bij de somrekening S6= 4*(wat er allemaal achter komt)?
Volgens mij is het dat je bij een meetkundige rij het volgende doet (ander voorbeeld

Gegeven is de rij Un = 50 *1,2^n-1
Bereken Som S(10)
Dit is een meetkundige rij (want het wordt vermenigvuldigd)
Bij een meetkundige rij is de som van de (eerste tien) termen:
S(10) is eerstvolgende term - eerste term/reden-1
Oplossing:
Stap 1: Eerst reken je de eerste term uit
Dit is U1 = 50 * 1,2^0 = 50
Stap 2: Bereken de eerstvolgende term na 10 (dit is 11)
Dit is: U11- 50 * 1,2^(11-1 = 10) = 309,6
Stap 3: Vul het in de formule:

S10 = 309,6-50/1,2 - 1 = 1298
Oud 01-06-2007, 08:55
polichinelle
polichinelle is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 01-06-2007 @ 09:49 :
Oefenennnnnnnnnnnnn Je hebt nog zo'n 2,5 uur de tijd, afhankelijk van hoe laat je moet vertrekken.

Dat moet voldoende zijn om de belangrijkste dingen nog door te nemen, als je kansberekenen, normale verdeling en binomiale verdeling snapt, heb je al het grootste gedeelte van je examen al binnen.

En voor WA1 is de gemiddelde norm 1.3, dat biedt ook wel troost.
Ik ben al druk bezig ik snap nu hoe alles werkt behalve de rijen, moet nu nog even voor mezelf duidelijk maken wanneer je wat gebruikt met kansberekening
Oud 01-06-2007, 09:00
zow
zow is offline
hoe die rijen werken staat in principe ook gewoon op je formulekaart....als je alles stap voor stap volgt, kom je er geloof ik dan gewoon wel uit!
al blijf ik vinden dat die formulekaarten echt heel onduidelijk zijn ik weet nl niet uit mn hoofd wat alles precies is...
Oud 01-06-2007, 09:02
carinasiri
carinasiri is offline
weet je wat ik niet snap? Wanneer je welke kansbereking moet gebruiken. Wanneer moet je die van laplace doen, wanneer de bionomiale, wanneer de productregel. Kan iemand mij dat uitleggen, of heeft iemand een ezelsbruggetje ofzo om dit te kunnen onthouden?
polichinelle
polichinelle is offline
laplace? wat is dat?
Verwijderd
Citaat:
Miroir schreef op 01-06-2007 @ 09:52 :
Volgens mij is wat er misgaat in deze somformule, dat het ten eerste een meetkundige rij is, (ja toch? ) en niet een rekenkundige.
En 4 * 3 is 12. Maar 12 * 3 = 36
en niet 16? Misschien gaat dat mis? Of was het een typfout.
De 16 verpest het volgens mij. En waarom doe je bij de somrekening S6= 4*(wat er allemaal achter komt)?
Volgens mij is het dat je bij een meetkundige rij het volgende doet (ander voorbeeld

Bereken Som S(10)
Dit is een meetkundige rij (want het wordt vermenigvuldigd)
Bij een meetkundige rij is de som van de (eerste tien) termen:
S(10) is eerstvolgende term - eerste term/reden-1
Oplossing:
Stap 1: Eerst reken je de eerste term uit
Dit is U1 = 50 * 1,2^0 = 50
Stap 2: Bereken de eerstvolgende term na 10 (dit is 11)
Dit is: U11- 50 * 1,2^(11-1 = 10) = 309,6
Stap 3: Vul het in de formule:

S10 = 309,6-50/1,2 - 1 = 1298
Hu? Oh wat stom, je hebt gewoon gelijk natuurlijk, die 16 hoort daar helemaal niet. Ik denk dat ik per ongeluk uit automatisme verder ging met de tafel van 4 ofzo.

Maar dat S6=4*(bla) is omdat ik het hier zo in m'n schrift heb staan, zo hebben we dat geleerd. Ik vind het ook wat omslachtig en jouw manier is waarschijnlijk wel beter, maar ik heb nu deze al geleerd en als ik iets anders ga leren raak ik in de war.

Even controle zonder de 16 hoor:
S5=4*(1-3^5)/(1-3)=484
4+13+36+108+324=484 YESSSSS

Ok dankjewel.
Oud 01-06-2007, 09:03
Verwijderd
Citaat:
polichinelle schreef op 01-06-2007 @ 09:55 :
Ik ben al druk bezig ik snap nu hoe alles werkt behalve de rijen, moet nu nog even voor mezelf duidelijk maken wanneer je wat gebruikt met kansberekening
Dan zou ik eerst de kansberekening doen, rijen zullen wel niet voorkomen en als ze al voorkomen dan is het maar een klein onderdeel.

Ik hoop dat er veel functies en logaritmes in zitten want die zijn leuk
Oud 01-06-2007, 09:04
carinasiri
carinasiri is offline
Citaat:
polichinelle schreef op 01-06-2007 @ 10:02 :
laplace? wat is dat?
Haha, gaat lekker
Dat is: aantal gunstige uitkomsten/aantal mkogelijke uitkomsten.
OF ZOIETS.
Maar jullie weten dat dus ook niet?
Oud 01-06-2007, 09:14
Miroir
Miroir is offline
@ Paranoide

Ik heb even je somberekeningmethode gebruikt voor het voorbeeld in mn andere reactie.
En daar kom ik niet op het antwoord uit

S10 = 9 * 1-1,2^9/1-1,2 geeft iets van 187 ipv 1298
Wat doe ik mis?
Oud 01-06-2007, 09:23
Larry Flint
Larry Flint is offline
Nope, nooit van gehoord.

Net als een idioot gesport, nu douchen en dan maar weer aan de slag!
Oud 01-06-2007, 09:30
Verwijderd
Citaat:
Miroir schreef op 01-06-2007 @ 10:14 :
@ Paranoide

Ik heb even je somberekeningmethode gebruikt voor het voorbeeld in mn andere reactie.
En daar kom ik niet op het antwoord uit

S10 = 9 * 1-1,2^9/1-1,2 geeft iets van 187 ipv 1298
Wat doe ik mis?
Ik ga er even naar kijken.

Weet jij dan misschien hoe je bij de stats van een lijst uitkomt? De helpdesk zegt dit:

Ook bij een kansverdeling kunnen het gemiddelde (de verwachtingswaardce) en de standaardafwijking worden berekend. Voer de waarden van een stochast in bij L1 en de bijbehorende kansen bij L2. Net als bij de frequentieverdeling typ je nu in: [stat], CALC, 1-Var Stats, [enter], L1 [,] L2 [enter]."

(De dingen tussen [deze] haakjes geven aan dat er in het boek een soort knop is getekend met die tekst er in.)

Nu heb ik de volgende berekeningen:
L1:
0
1
2
3
4

L2:
0,106060
0,424242
0,381818
0,084848
0,003030

Deze twee lijsten dus. (L1 is het aantal rode knikkers ergens, L2 is de kans op die hoeveelheid knikkers.) En nu wil ik dat ene statistiekdingetje hebben waar zij het over hebben, om de standaardafwijking en het gemiddelde (ofwel verwachtingswaarde) te hebben. Dat hoort heel makkelijk te zijn, maar ik snap echt niet welke knoppen je daarvoor moet hebben. Althans, die knoppen staan wel beschreven maar ik snap niet hoe je L1 en L2 in verhouding moet doen ofzo, dat laatste stukje met beschreven knoppen dus. Terwijl dit wel belangrijk is, want ze hebben altijd wel dat er een kansberekening gegeven wordt en dat je daar dan een normale verdeling van moet maken. Daar heb je deze functie voor nodig.

Dus als jij (of iemand anders) dit misschien weet uit te leggen dan ben ik verschrikkelijk dankbaar.

En dan ga ik ondertussen even bij die rijen kijken.
Oud 01-06-2007, 09:33
polichinelle
polichinelle is offline
Citaat:
carinasiri schreef op 01-06-2007 @ 10:04 :
Haha, gaat lekker
Dat is: aantal gunstige uitkomsten/aantal mkogelijke uitkomsten.
OF ZOIETS.
Maar jullie weten dat dus ook niet?
Dat noemen wij de wet van Bernoulli geloof ik
Oud 01-06-2007, 09:35
lalaloveyou
lalaloveyou is offline
Citaat:
polichinelle schreef op 01-06-2007 @ 10:33 :
Dat noemen wij de wet van Bernoulli geloof ik
Wet van Laplace
Oud 01-06-2007, 09:36
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 01-06-2007 @ 10:30 :
Ik ga er even naar kijken.

Weet jij dan misschien hoe je bij de stats van een lijst uitkomt? De helpdesk zegt dit:

Ook bij een kansverdeling kunnen het gemiddelde (de verwachtingswaardce) en de standaardafwijking worden berekend. Voer de waarden van een stochast in bij L1 en de bijbehorende kansen bij L2. Net als bij de frequentieverdeling typ je nu in: [stat], CALC, 1-Var Stats, [enter], L1 [,] L2 [enter]."

(De dingen tussen [deze] haakjes geven aan dat er in het boek een soort knop is getekend met die tekst er in.)

Nu heb ik de volgende berekeningen:
L1:
0
1
2
3
4

L2:
0,106060
0,424242
0,381818
0,084848
0,003030

Dus als jij (of iemand anders) dit misschien weet uit te leggen dan ben ik verschrikkelijk dankbaar.
Ok, je hebt L1 en L2 ingevoerd bij de lijsten met de cijfers zoals jij ze net hebt beschreven. Dan druk je gewoon op STAT, calc, 1-Var Stats, enter. Dan staat er in hetzelfde schermpje als waar je gewoon normale sommen in opschrijft zeg maar 1-Var Stats. Dan typ je L1 (2nd 1), L2 (2nd 2) en dan druk je op enter.
Als het goed is staan ze er dan?
Oud 01-06-2007, 09:39
Miroir
Miroir is offline
Ik weet niet zeker of ik precies doe wat jij bedoelt maar goed
Je wilt van de L1 cijfers links weten, (met behulp van de kansverdelingen) wat het gemiddelde is, en de standaarddeviatie right?

Stap 1:
Kies bij Stat Edit, en klik op 1: enter

Dan vul je links bij L1 (onder elkaar) in:
0
1
2
3
4
In L2 (ernaast) zet je voor alle getallen de kansverdeling
Dus waar in L1 de 0 staat, typ je in L2 de 0,10606
enzovoort.
Als je klaar bent, ga je naar het normale beginscherm(2nd quit)
en dan kies je opnieuw voor Stat, dan kies je bij Calc voor de eerste optie: 1-Var Stats, daarna klik je nog een keer op enter.
Nu verschijnt er een lijstje.
Het eerste getal (de X met een streepje erboven) geeft het gemiddelde, namelijk 2.
Het vijfde getal geeft de standaarddeviatie x: nameliojk 1,414.

Klopt dit met de antwoorden?
Oud 01-06-2007, 09:39
Verwijderd
Bereken Som S(10)

Bij deze rij is de eerste term dus 50 en 50 wordt telkens vermenigvuldigd met 1,2.

S10=50*(1-1,2^10)/(1-1,2)=1297,93.

Dit klopt dus.

Nu even zien, jij deed:

S10 = 9 * 1-1,2^9/1-1,2.

Daar doe je twee dingen fout.
1) 9 is niet het eerste getal, dat is 50.
2) Je wil de som van de eerste tien termen/getallen, dus je moet niet ^9 doen maar ^10. Een term is niet hetzelfde als n, want n is het nummer dat je zelf aan de getallen geeft en is afhankelijk van hoe jij zelf rekent. Je kan de eerste term n=0 geven of de eerste term n=1. Bij somformules gaan ze er van uit dat het eerste getal n=1 is, of nouja, dat het eerste getal gewoon het eerste getal is en niet het nulde getal dus.

Is het zo een beetje duidelijk?

Maar je moet rekenen met de methode die jij het makkelijkst vindt of die jij hebt geleerd, want als je op jouw manier wel telkens op het goede antwoord komt en met mijn manier niet dan lijkt me duidelijk dat je gewoon verder moet gaan op jouw manier.
Oud 01-06-2007, 09:41
Miroir
Miroir is offline
Volgens mij heeft Larry Flint het goed en ik niet

En ik snap je uitleg! Maar ik wilde even die van jou weten, want zoals jij het uitrekent staat het in dat boekje wat we daar krijgen. Mijn methode niet

Laatst gewijzigd op 01-06-2007 om 09:43.
Oud 01-06-2007, 09:43
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
Miroir schreef op 01-06-2007 @ 10:41 :
Volgens mij heeft Larry Flint het goed en ik niet
ja, jij vergeet de stap om L1, L2 in te voeren, anders weet de GR natuurlijk niet welke gegevens hij moet verwerken..

Maar ik krijg als gemiddelde 1,45 terwijl alle cijfers onder de 0 zijn?
Oud 01-06-2007, 09:43
Bakbord
Bakbord is offline
over die rijen, gebruik gewoon je formule kaart. dat helpt echt, want ze staan er op.
Oud 01-06-2007, 09:45
Verwijderd
Citaat:
Miroir schreef op 01-06-2007 @ 10:39 :
Ik weet niet zeker of ik precies doe wat jij bedoelt maar goed
Je wilt van de L1 cijfers links weten, (met behulp van de kansverdelingen) wat het gemiddelde is, en de standaarddeviatie right?

Stap 1:
Kies bij Stat Edit, en klik op 1: enter

Dan vul je links bij L1 (onder elkaar) in:
0
1
2
3
4
In L2 (ernaast) zet je voor alle getallen de kansverdeling
Dus waar in L1 de 0 staat, typ je in L2 de 0,10606
enzovoort.
Als je klaar bent, ga je naar het normale beginscherm(2nd quit)
en dan kies je opnieuw voor Stat, dan kies je bij Calc voor de eerste optie: 1-Var Stats, daarna klik je nog een keer op enter.
Nu verschijnt er een lijstje.
Het eerste getal (de X met een streepje erboven) geeft het gemiddelde, namelijk 2.
Het vijfde getal geeft de standaarddeviatie x: nameliojk 1,414.

Klopt dit met de antwoorden?
Nee. Dat invullen van de lijsten naast elkaar had ik inderdaad al.

Maar als ik stat calc 1-var doe, dan verschijnt er al vanzelf een lijst, zonder dat ik op enter hoef te drukken. Doe ik wel enter, dan gaat 'ie gewoon weer terug naar de twee lijsten.

De getallen die jij opnoemt kloppen wel, maar alleen voor de eerste lijst. Het is 't gemiddelde van 01234, niet het gemiddelde zoals je 'm moet hebben, dus elke keer kans*uitkomst zeg maar. Standaarddeviatie is ook die van alleen de eerste lijst.

En ik snap dus niet hoe je tegen je GR zegt dat hij die twee lijsten in verband met elkaar moet zien. Volgens het boek moet dat met L1 [,] L2, maar ehhhh dat kan ik dus nergens invoeren. Vage shit. Terwijl dit echt typisch WA1 is en waarschijnlijk ook gevraagd wordt.

Ik had echt WB1 moeten blijven doen, dat is veel makkelijker want dan hoef je niet de hele tijd dat smerige geklooi met je rekenmachine.
Oud 01-06-2007, 09:46
Verwijderd
Citaat:
Larry Flint schreef op 01-06-2007 @ 10:36 :
Ok, je hebt L1 en L2 ingevoerd bij de lijsten met de cijfers zoals jij ze net hebt beschreven. Dan druk je gewoon op STAT, calc, 1-Var Stats, enter. Dan staat er in hetzelfde schermpje als waar je gewoon normale sommen in opschrijft zeg maar 1-Var Stats. Dan typ je L1 (2nd 1), L2 (2nd 2) en dan druk je op enter.
Als het goed is staan ze er dan?
Oh dit had ik over het hoofd gezien. Wacht, dit ga ik even proberen.

Maar het gemiddelde moet uitkomen op 2,546 en de standaarddeviatie op 0,8048.

[edit] Dat werkt ook niet. Als ik na 1-Var op enter druk dan gaat hij terug naar de lijsten en vervolgens staat er bij het schermpje waar je je sommen invult nergens 1-Var Stats. (Dat schermpje, daarmee bedoel je gewoon onderin de lijsten, toch? Waar je gewoonlijk de lijsten invoert enzo?) Ik kan dan dus ehhh ja gewoon getallen intypen, maar er staat ook nergens 2nd 1 of 2nd 2 ofzo.

Laatst gewijzigd op 01-06-2007 om 09:50.
Oud 01-06-2007, 09:48
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 01-06-2007 @ 10:45 :
Nee. Dat invullen van de lijsten naast elkaar had ik inderdaad al.

Maar als ik stat calc 1-var doe, dan verschijnt er al vanzelf een lijst, zonder dat ik op enter hoef te drukken. Doe ik wel enter, dan gaat 'ie gewoon weer terug naar de twee lijsten.

De getallen die jij opnoemt kloppen wel, maar alleen voor de eerste lijst. Het is 't gemiddelde van 01234, niet het gemiddelde zoals je 'm moet hebben, dus elke keer kans*uitkomst zeg maar. Standaarddeviatie is ook die van alleen de eerste lijst.

En ik snap dus niet hoe je tegen je GR zegt dat hij die twee lijsten in verband met elkaar moet zien. Volgens het boek moet dat met L1 [,] L2, maar ehhhh dat kan ik dus nergens invoeren. Vage shit. Terwijl dit echt typisch WA1 is en waarschijnlijk ook gevraagd wordt.

Ik had echt WB1 moeten blijven doen, dat is veel makkelijker want dan hoef je niet de hele tijd dat smerige geklooi met je rekenmachine.
Maar ze vragen alleen gemiddeldes en standaarddeviaties bij dingen waarbij frequenties enzo ingevoerd moeten worden, of iig, zo staat het in de helpdesk (we hebben dezelfde, blz 5 van deel 3) en dan klopt het wel als ik de lijst invoer die ze links (op pagina 4) als voorbeeld geven, misschien dat hij gewoon geen gemiddelde van kansen kan doen, maar alleen van frequenties? ik kan me ook eigenlijk niet herinneren dat we dat gehad hebben, alleen met frequenties.

Regels voor berichten