Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Daar komen in de regel kloppende modellen uit. Als ik bijvoorbeeld stemgedrag wil analyseren, dan kan ik uit gaan van economische status. Paupers stemmen links, lager opgeleiden daarbinnen conservatief, terwijl hoger opgeleiden eerder progressief stemmen. Maar ja, dan heb je net daartussen een liberaal zitten die D66 of VVD stemt, of je doelgebied bevind zich op de Veluwe zodat de helft SGP stemt, dan klopt je wet niet meer. Dus stop je opleiding, afkomst, toekomstperspectief, politieke voorkeur ouders, politieke voorkeur vrienden en familie, scholing, beeld van de eigen regio, levensfilosofie, politieke machtsverhoudingen, dekking van media en contact met de politiek erin, en dan klopt het opeens wel omdat je vrijwel alle factoren hebt. Probleem met dergelijke aanpak is echter dat je, zoals blijkt uit de bovenstaande lijst factoren, ondoenlijk gecompliceerde modellen krijgt. Ik denk dus dat wetmatigheden wel degelijk bestaan, maar dan van een sterk beperkt karakter zijn (zoals de centrale plaatsen-theorie van Cristaller klopt, maar met zo'n ruimtelijke marge dat het vrijwel nutteloos is voor concrete voorspellingen) of zo gecompliceerd dat er niet mee te werken is.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Zo gek veel theoriën die na toetsing compleet kloppen zijn er niet. Wetenschap gaat naar mijn idee dan ook min of meer over het samenvoegen en toetsen van kennis. Zie het als een overleefsituatie van een kudde dieren. Slechte dieren (foute delen van theoriën) sterven af door de omstandigheden (toetsing en voortschrijdend inzicht) waarna een sterkere kleinere kudde overblijft (de informatie die wel klopt, samengesmeed in een nieuwe theorie).
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
manifestatie voor Birma Students4Birma | 4 | 14-10-2007 21:12 | |
Lifestyle |
Uitgaan, where 2. Boebsie | 139 | 13-10-2007 21:04 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde ŕ la 'Tiswah' T_ID | 500 | 30-06-2007 10:06 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Het communisme topic Joostje | 441 | 22-05-2004 09:20 | |
Psychologie |
Depressieve moeder? raarheid | 6 | 11-04-2004 13:31 | |
De Kantine |
In hoeveel landen ben je geweest? Lucky Duck | 111 | 24-11-2003 14:02 |