Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2007, 14:03
Verwijderd
Citaat:
Of juist niet omdat die 10% die overbleef het wel terecht vond.
:')
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-10-2007, 14:07
Verwijderd
"Ich habe es nicht gewusst"
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 14:08
Verwijderd
Citaat:
"Ich habe es nicht gewusst"
willekeurig + dat was niet 90%
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 14:09
Verwijderd
Citaat:
willekeurig + dat was niet 90%
Nouja, het zou voor mij ondenkbaar zijn dat een volk het toeliet dat een hele bevolkingsgroep werd afgemaakt. Maar toch is het gebeurd, maw mensen gedragen zich niet altijd, zoals wij (of de wetenschappers) denken dat ze zich zullen gedragen.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 14:11
Verwijderd
Citaat:
Nouja, het zou voor mij ondenkbaar zijn dat een volk het toeliet dat een hele bevolkingsgroep werd afgemaakt. Maar toch is het gebeurd, maw mensen gedragen zich niet altijd, zoals wij (of de wetenschappers) denken dat ze zich zullen gedragen.
Oh oké, voor mij is dat helemaal niet ondenkbaar. Gezien het genetisch ingebakken 'clangedrag' van mensen is het helemaal niet zo gek.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 14:33
Verwijderd
Citaat:
Oh oké, voor mij is dat helemaal niet ondenkbaar. Gezien het genetisch ingebakken 'clangedrag' van mensen is het helemaal niet zo gek.
Maar dat maakt mensen nog steeds niet voorspelbaar.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Maar dat maakt mensen nog steeds niet voorspelbaar.
Hoe kom je erbij dat mensen niet voorspelbaar zijn?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 14:37
Verwijderd
Citaat:
Hoe kom je erbij dat mensen niet voorspelbaar zijn?
Als jij mij op mn bek slaat, kun jij dan voorspellen wat ik daarna ga doen op basis van "sociaalwetenschappelijke" wetten?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 14:39
Verwijderd
Citaat:
Als jij mij op mn bek slaat, kun jij dan voorspellen wat ik daarna ga doen op basis van "sociaalwetenschappelijke" wetten?
Dat denk ik niet, maar dat betekent niet dat zo'n wet er niet zou kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Dat denk ik niet, maar dat betekent niet dat zo'n wet er niet zou kunnen zijn.
Dus op ten duur kunnen we waarzeggers worden?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 14:44
Verwijderd
Citaat:
Dus op ten duur kunnen we waarzeggers worden?
Nee, dat niet, ik denk niet dat er determinisme is. Maar determinisme en voorspelbaarheid zijn ook niet hetzelfde. Niet dat ik per se denk dat menselijk gedrag voorspelbaar is, maar ik zie ook geen reden om dat uit te sluiten.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 14:48
Verwijderd
Citaat:
Nee, dat niet, ik denk niet dat er determinisme is. Maar determinisme en voorspelbaarheid zijn ook niet hetzelfde. Niet dat ik per se denk dat menselijk gedrag voorspelbaar is, maar ik zie ook geen reden om dat uit te sluiten.
Zolang er geen een geldige theorie of wet (een die empirisch niet weerlegd kan worden, in alle situaties) in de sociale wetenschappen gevonden is, sluit ik dat wel uit.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 14:50
Verwijderd
Citaat:
Zolang er geen een geldige theorie of wet (een die empirisch niet weerlegd kan worden, in alle situaties) in de sociale wetenschappen gevonden is, sluit ik dat wel uit.
Op basis van wat sluit je het a priori uit dan?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Op basis van wat sluit je het a priori uit dan?
Het huidige postmoderne paradigma.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 15:07
Verwijderd
Citaat:
Het huidige postmoderne paradigma.
Dat is een beetje bekrompen, denk je ook niet? Je zal zelf toch ook wel inzien dat de gehele sociale wetenschap staat of valt bij het gebrek aan begrip van de fysica van de hersenen.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Dat is een beetje bekrompen, denk je ook niet? Je zal zelf toch ook wel inzien dat de gehele sociale wetenschap staat of valt bij het gebrek aan begrip van de fysica van de hersenen.
Ik geef nu toch een heel helder voorbeeld over hoe sociale wetenschap fundamenteel verschilt van natuurwetenschap. Het is niet simpel begrijpen wat er in de hersenen gebeurd, want ookal weet men dat, dan zal men ook moeten erkennen dat dit per individu verschillend is en we dus niet kunnen generaliseren of over 'wetten' kunnen praten.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 15:31
Verwijderd
Citaat:
Ik geef nu toch een heel helder voorbeeld over hoe sociale wetenschap fundamenteel verschilt van natuurwetenschap. Het is niet simpel begrijpen wat er in de hersenen gebeurd, want ookal weet men dat, dan zal men ook moeten erkennen dat dit per individu verschillend is en we dus niet kunnen generaliseren of over 'wetten' kunnen praten.
Wat een onzin. Een kip en een appelflap zijn heel verschillend, toch kun je hun beweging prima beschrijven met wetten.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 23:54
Verwijderd
Citaat:
Wat een onzin. Een kip en een appelflap zijn heel verschillend, toch kun je hun beweging prima beschrijven met wetten.
Och, ik ontken niet dat de werking van hersenen in wetten vastgelegd kan worden. Ik ontken dat het gedrag van sociale groepen niet in wetten kan worden vastgelegd. Naast 'gedrag' is de lokale context erg belangrijk om ontwikkelingen te kunnen begrijpen. En zoals je weet is dat per gebied of groep verschillend.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 10:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Naast 'gedrag' is de lokale context erg belangrijk om ontwikkelingen te kunnen begrijpen. En zoals je weet is dat per gebied of groep verschillend.
En eindigt het daar? Ik denk dat er prima wetmatigheden te constateren zijn, zolang men de context en omstandigheden maar in die wetten verwerkt.

Daar komen in de regel kloppende modellen uit. Als ik bijvoorbeeld stemgedrag wil analyseren, dan kan ik uit gaan van economische status. Paupers stemmen links, lager opgeleiden daarbinnen conservatief, terwijl hoger opgeleiden eerder progressief stemmen.

Maar ja, dan heb je net daartussen een liberaal zitten die D66 of VVD stemt, of je doelgebied bevind zich op de Veluwe zodat de helft SGP stemt, dan klopt je wet niet meer.

Dus stop je opleiding, afkomst, toekomstperspectief, politieke voorkeur ouders, politieke voorkeur vrienden en familie, scholing, beeld van de eigen regio, levensfilosofie, politieke machtsverhoudingen, dekking van media en contact met de politiek erin, en dan klopt het opeens wel omdat je vrijwel alle factoren hebt.

Probleem met dergelijke aanpak is echter dat je, zoals blijkt uit de bovenstaande lijst factoren, ondoenlijk gecompliceerde modellen krijgt.

Ik denk dus dat wetmatigheden wel degelijk bestaan, maar dan van een sterk beperkt karakter zijn (zoals de centrale plaatsen-theorie van Cristaller klopt, maar met zo'n ruimtelijke marge dat het vrijwel nutteloos is voor concrete voorspellingen) of zo gecompliceerd dat er niet mee te werken is.
Oud 12-10-2007, 11:06
Verwijderd
Citaat:
En eindigt het daar? Ik denk dat er prima wetmatigheden te constateren zijn, zolang men de context en omstandigheden maar in die wetten verwerkt.
Theorieen zijn daarom ook prima denkkaders, dat ontken ik niet.

Citaat:
Daar komen in de regel kloppende modellen uit. Als ik bijvoorbeeld stemgedrag wil analyseren, dan kan ik uit gaan van economische status. Paupers stemmen links, lager opgeleiden daarbinnen conservatief, terwijl hoger opgeleiden eerder progressief stemmen.
Je beseft je toch wel dat onze meeste docenten en hoogleraren links stemmen heh?

Citaat:

Ik denk dus dat wetmatigheden wel degelijk bestaan, maar dan van een sterk beperkt karakter zijn (zoals de centrale plaatsen-theorie van Cristaller klopt, maar met zo'n ruimtelijke marge dat het vrijwel nutteloos is voor concrete voorspellingen) of zo gecompliceerd dat er niet mee te werken is.
Je sprak eerst over wetten en nu over wetmatigheden? Het is een feit dat theorieen, wetten, wetmatigheden en noem ze maar op, gewoon handige denkkaders zijn, maar wij bedrijven niet bepaald 'objectieve' wetenschap.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 12:13
Verwijderd
Citaat:
Och, ik ontken niet dat de werking van hersenen in wetten vastgelegd kan worden. Ik ontken dat het gedrag van sociale groepen niet in wetten kan worden vastgelegd. Naast 'gedrag' is de lokale context erg belangrijk om ontwikkelingen te kunnen begrijpen. En zoals je weet is dat per gebied of groep verschillend.
Een kip zal ook heel anders vallen als je 'm van de Petronas Towers gooit, dan wanneer je 'm van een bankstel gooit.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Een kip zal ook heel anders vallen als je 'm van de Petronas Towers gooit, dan wanneer je 'm van een bankstel gooit.
Ik snap hem niet
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 12:15
Verwijderd
Citaat:
Ik snap hem niet
Je beschrijft randvoorwaarden.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 12:16
Verwijderd
Citaat:
Je beschrijft randvoorwaarden.
Wat heeft dat met de lokale context te maken?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 12:28
Verwijderd
Citaat:
Wat heeft dat met de lokale context te maken?
Dat zijn ook randvoorwaarden.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Dat zijn ook randvoorwaarden.
Dus als je vooraf bepaald hoe een lokale context eruit zou moeten zien (of we die uberhaupt compleet zouden kunnen begrijpen), zijn er wel degelijk wetten die empirisch ook niet te weerleggen zijn?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 12:54
Verwijderd
Citaat:
Dus als je vooraf bepaald hoe een lokale context eruit zou moeten zien (of we die uberhaupt compleet zouden kunnen begrijpen), zijn er wel degelijk wetten die empirisch ook niet te weerleggen zijn?
Huh? Wetten die empirisch niet te weerleggen zijn bestaan niet. Dat is juist precies het tegenovergestelde van een wet.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 12:55
Verwijderd
Citaat:
Huh? Wetten die empirisch niet te weerleggen zijn bestaan niet. Dat is juist precies het tegenovergestelde van een wet.
En het tegenovergestelde van een wet is?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 12:56
Verwijderd
Citaat:
En het tegenovergestelde van een wet is?
Een niet-wet.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 12:57
Verwijderd
Citaat:
Een niet-wet.
Nee, serieus, als je een theorie of wet weet te falcifiseren dan verwerp je deze toch gewoon?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 12:58
Verwijderd
Citaat:
Nee, serieus, als je een theorie of wet weet te falcifiseren dan verwerp je deze toch gewoon?
Dat ligt eraan, zo eenvoudig is het niet.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 13:01
Verwijderd
Citaat:
Dat ligt eraan, zo eenvoudig is het niet.
Nou, waarom zou je nou in een valse theorie willen geloven? Dat is zo'n beetje de basis van het kritisch rationalisme.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 13:04
Verwijderd
Citaat:
Nou, waarom zou je nou in een valse theorie willen geloven? Dat is zo'n beetje de basis van het kritisch rationalisme.
Je moet alleen een theorie verwerpen als je een betere voor de hand hebt. Ook kritisch rationalisme.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Je moet alleen een theorie verwerpen als je een betere voor de hand hebt. Ook kritisch rationalisme.
Geen theorie is beter dan een valse theorie.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 13:12
Verwijderd
Citaat:
Geen theorie is beter dan een valse theorie.
Dus de Newtoniaanse mechanica is volledig nutteloos? Raar dat ik 'm nog onderwezen krijg dan, vind je ook niet?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 13:18
Verwijderd
Citaat:
Dus de Newtoniaanse mechanica is volledig nutteloos? Raar dat ik 'm nog onderwezen krijg dan, vind je ook niet?
Zolang er ook wordt onderwezen, dat deze dan een valse theorie is, is het niet raar
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 17:05
Verwijderd
Citaat:
Zolang er ook wordt onderwezen, dat deze dan een valse theorie is, is het niet raar
Je zegt net dat geen theorie beter is dan een valse theorie, maar dat is nu ineens anders?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 21:31
Verwijderd
Citaat:
Je zegt net dat geen theorie beter is dan een valse theorie, maar dat is nu ineens anders?
Ik zeg, het is onzin om een valse theorie als 'waar' te zien, dan kun je beter er geen theorie over hebben. Als het uitleggen van een valse theorie helpt, bepaalde zaken te begrijpen, zie ik geen reden om het er niet over te hebben, zolang je er maar bij vermeldt dat deze niet klopt.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2007, 12:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De delen ervan die niet kloppen ja.
Oud 13-10-2007, 12:32
Verwijderd
Citaat:
De delen ervan die niet kloppen ja.
Ja uiteraard.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2007, 15:28
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ja uiteraard.
Je wekte min of meer de indruk dat wanneer er fouten in een theorie zitten, die volgens jou in het geheel niet meer onderwezen zou moeten worden. Vandaar dat ik het even aantekende.

Zo gek veel theoriën die na toetsing compleet kloppen zijn er niet. Wetenschap gaat naar mijn idee dan ook min of meer over het samenvoegen en toetsen van kennis.

Zie het als een overleefsituatie van een kudde dieren. Slechte dieren (foute delen van theoriën) sterven af door de omstandigheden (toetsing en voortschrijdend inzicht) waarna een sterkere kleinere kudde overblijft (de informatie die wel klopt, samengesmeed in een nieuwe theorie).
Oud 13-10-2007, 15:45
Verwijderd
Theorieen in de sociale wetenschappen, zijn meer leuke verhaaltjes, en niet zo zeer samenvoegselen van meerdere wetten. Ik schaam me vet vaak wanneer ik weer een of ander dom artikel lees. Veel docenten van onze opleiding zijn ook domme kneuzen.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2007, 02:28
Eric Berger
Eric Berger is offline
Oh sorry, ik dacht even dat dit topic over Myanmar ging, maar het gaat blijkbaar over kippen en appelflappen die volgens wetten van bankstellen vallen?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2007, 09:07
Verwijderd
Citaat:
Oh sorry, ik dacht even dat dit topic over Myanmar ging, maar het gaat blijkbaar over kippen en appelflappen die volgens wetten van bankstellen vallen?
lol ja je hebt gelijk
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten