Ratzinger werd geboren als de zoon van politieagent Joseph Ratzinger sr. en de uit Rimsting bij Chiemsee afkomstige kokkin Maria Peintner, als jongste in een gezin van drie kinderen: Maria (7 december 1921 - 2 november 1991), Georg (15 januari 1924) en hijzelf. Hij bracht zijn jeugd door in Traunstein, een kleine stad nabij de Oostenrijkse grens. Joseph Ratzinger sr. was een criticus van de nazi-regering, weigerde zelfs als agent lid te worden van de NSDAP en het gezin Ratzinger vluchtte sterk in het geloof tijdens de woelige jaren '30. Ratzinger werd in 1941, zoals sinds 1939 op straf van internering alle Duitse seminaristen gedwongen werden te doen, lid van de Hitlerjugend. De Frankfurter Allgemeine Zeitung bericht, dat de seminaristen in de ogen van de nazi's makkelijke doelwitten waren en verdacht van anti-nazistische houding. In 1943 werd hij samen met de rest van zijn klas ingezet bij het luchtafweergeschut dat een BMW-fabriek verdedigde. In 1944 werd hij bij de Reichsarbeitsdienst in Burgenland en Hongarije ingezet bij de aanleg van pantserbarrières. Enkele dagen voor de definitieve Duitse overgave in 1945 deserteerde hij uit het uit elkaar vallende Duitse leger en keerde terug naar Traunstein, waar de jonge soldaat door de Amerikanen krijgsgevangen werd gemaakt.
23-01-2009, 18:51
Verwijderd
:jean-luc picard:. Ik bedoel dat mijn post gewijzigd is. Binnen tien seconden, zelfs.
Ja, ik zag 'um. En toen wilde ik daarop reageren, en toen zei mijn onderbewustzijn 'hé Bas, ga eens nog een keer bij het beleid kijken', en toen was het weg. Dus toen hoefde ik niet meer te reageren natuurlijk.
En ja ik ben een wijf ja! En wijf dat bier lust! En rosé en adez en witte wijn!
Het was ook een compliment. Althans, ik neem aan dat jij graag een wijf genoemd wordt als je een wijf bent. Alhoewel je 'wijf' ook wel wat zachter uit kunt drukken.