Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Zucht.
T_ID, leraren op bijvoorbeeld christelijke scholen legen ook doctrine uit, maar zij zijn niet direct ook priesters. Waar het hier om gaat is dat priesters de rol TUSSENPERSOON 'spelen' tussen de gelovige en God. Imams doen dit niet. Dat is gewoon een feit. Ik snap niet waarom dit zo moeilijk te begrijpen is. Je begint je een beetje te gedragen als een gelovige aan wie je iets tienduizend keer kunt uitleggen zonder resultaat. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik snap echt niet waarom mensen zo'n moeite hebben met een algemeen gebruikte definitie van een algemene term als priester. Van islamitische sahafisten die graag willen geloven dat de islam elke denkbare positieve term is, okay, maar verder snap ik het niet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() In de Islam heb je simpelweg geen 'heiligen' of moslims die dichter bij god staan dan andere omdat ze meer over de leer weten. Moslims die het beste naar Allah luisteren staan het dichts bij hem (methoofdletter). Als je nou eens kijkt wat 'priester' betekent, zul je waarschijnlijk een stekende pijn in je borst voelen omdat je weet dat we gelijk hebben, maar ik vind het niet erg als je dat blijft ontekennen hoor. ![]()
||
Citaat:
(je hebt toch ook bijbelstudies waar niet-geestelijken de leiding geven? Die persoon kan je vergelijken met je vader.) Ik denk dat T_ID daar een overeenkomst in ziet. En dat jullie (incorrect) iedere priester als een paus zien. imam en priester en rabbijn is van hetzelfde kaliber, maar imam/rabbijn en paus niet.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik zie de priester/rabbijn/imam alleen als persoon die z'n leven wijdt aan "de leer" en mensen ondersteunt bij het zoeken naar antwoorden en geestelijke steun. Een tussenpersoon is natuurlijk te belachelijk voor woorden, dan zou er een God moeten bestaan... |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ze worden allemaal niet voor niets "geestelijk leiders" genoemd.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Wat Siorin zegt. Tot een zekere punt kun je een imam met een priester/rabijn vergelijken. Maar het is niet zo dat een imam een tussenpersoon is. Elke moslim kan zich rechtstreeks tot allah richten.
@T_ID: Imams hebben een soort van autoriteit, maar dat betekent niet dat ze dichter bij god staan. Het klopt dat een imam meer over de islam weet dan een gemiddelde moslim maar dat zegt niets over wat voor moslim hijzelf is. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Een imam wordt niet gewijd. Daarom ben ik het nog steeds niet helemaal met je eens dat je kunt zeggen dat de Islam priesters kent.
||
Citaat:
Bij googlen vond ik toevallig een programma van de NCRV dat de definitie op de kop sloeg. "Een imam is een islamitisch geestelijk leider, vergelijkbaar met een protestantse dominee of katholieke priester. Zo gaat hij voor in de gebeden in de moskee, geeft hij religieus onderwijs en leidt hij belangrijke rituelen bij geboorte, huwelijk en overlijden. Ook is hij het aanspreekpunt voor zijn gemeente over geloofszaken." Maar goed, blijf gerust ontkennen dat ze hetzelfde zijn ondanks dat ze precies hetzelfde zijn. Ik geloof dat het een soort iets is dat volgens gelovigen gewoon niet mag zijn, of het nu waar is of niet.
|
T_ID, het priesterschap houdt in principe hetzelfde in, maar het verschil zit m erin dat een r-k priester wordt ingewijd. Heilig gemaakt wordt. Daarmee verschilt een priester van een dominee, imam en rabbijn (hassidische joden even buiten beschouwing gelaten die de rabbijn min of meer een priester-idee meegeven). Ik geloof overigens daarentegen niet dat je een rk-priester als "een tussenpersoon" kan zien. Dat is de paus binnen het rk-isme.
(ik las overigens dat binnen het sji'isme de imam meer een dergelijke "heilige autoriteit" heeft dan binnen het soennisme)
||
Citaat:
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Verder zullen er vast meer religies zijn die daar aan doen. Citaat:
Daar werd namelijk beweerd dat sommige religies waaronder de islam helemaal geen priesters hebben. En dat bleek niet te kloppen, want elke religie, de islam inclusief, heeft priesters in de een of andere vorm.
||
Citaat:
Niet mee eens? Verzin dan eens een reden waarom er een verschil zou zijn.
||
Citaat:
Bovendien staat iemand met autoriteit op religieus gebied per definitie 'dichter bij god'. Hij beïnvloed de doctrine, hij heeft de religieuze macht.
||
Citaat:
||
Citaat:
Bovendien, als je over dezelfde kwestie een andere geestelijk leider aanspreekt (van dezelfde religie dan) dan heb je grote kans dat je iets heel anders hoort. Dus.
||
Citaat:
Terwijl het toch lastig te ontkennen is dat een geestelijke als Al Sadr zeer veel dwingende macht en autoriteit heeft. De man heeft zelfs een groot priveleger om die macht te waarborgen. Da's ongeveer dezelfde situatie als bijvoorbeeld de bisschop van Utrecht in de middeleeuwen. Het dwingende karakter van die religieuze macht is dus geen kenmerk van priesters, het gaat over de religieuze autoriteit an sich, en het professionele karakter daarvan.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
T_ID, als je nou eens jou definitie van 'priester' geeft, dan kunnen we precies aantonen waar je fout zit.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Een priester is een beheerder van een religieuze doctrine, en een religieuze voorganger. Iemand die op professionele basis (meer dan een enkele keer toevallig) de doctrine uitlegt, of anderszins erkend is als een professionele autoriteit op geloofsgebied, al dan niet met handhavende macht.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Bovendien bewaken ze hier en daar de doctrine, bijvoorbeeld door relaties van kerkleden af te keuren als die met een onwaardig iemand van een ander geloof zijn. En meer absurde rituelen van schuld tegenover de doctrine.
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Dat is dus niet waar, aangezien Turken het bijvoorbeeld wel op een vaste datum doen. Daarnaast zijn het niet imams die de maan gezien moeten hebben, maar gewoon mensen. Zoals hun: http://moonsighting.com/
|
![]() |
||
Citaat:
http://www.asisaynan.nl/contact.php ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|