Advertentie | |
|
![]() |
|
Je kan rust nooit tot een plicht maken. En genoeg bedrijven weten dat er niet veel mensen dat willen doen 7/7 werken, maar de mensen die dat willen doen bekleden dan ook functies die dat vragen.
En feiten volgende keer please en niet 'volgens mij'.
||
Citaat:
Bovendien is het een onrealistische verwachting. Het corrigeert immers zichzelf: iemand die nooit vrij neemt heeft binnen no time een burn out tenzij het werk echt zijn lust en zijn leven is. Dat weten werkgevers net zo goed als werknemers.
||
Citaat:
Iets gelijkaardig kan je doen voor "normale" beroepen, zoals ik al uitgelegd heb: een bv. vijfdagenweek laten, maar de rustdagen als keuze laten voor de werknemer of bv. stellen dat een werknemer maar 21 dagen van 8 uur per maand kan/mag werken per lopende 30 dagen. De werkgever kan daar maar moeilijk buiten omdat hij toch ooit de lonen (en dus ook werkuren) moet aangeven. In plaats van enkel glijdende werkuren zoals nu meer en meer de mode aan het worden is, ook glijdende werkdagen. Glijdende werkuren zijn de mensen enkel blij mee: ze krijgen zelf meer vrijheid om dingen te beslissen. Ik zou in ieder geval blij zijn met glijdende werkdagen. Bovendien denk ik dat de meeste werkgevers wel genoeg ervaring hebben om te weten dat de performantie van je werknemers niet lineair stijgt met hun werkuren; op een bepaald moment gaat hun productiviteit sterk afnemen en betaal je dus werkuren die contraproductief zijn. Oftewel: als werkgever betaal je dan meer geld om minder gedaan te krijgen, dus als je een beetje slim bent, las je dan minder werkuren in (of zoek je personeel dat beter is, natuurlijk). Het is in geen geval een plicht om te rusten op vaste dagen; tenzij je religieuze overwegingen meetelt (maar dat is voor iedere persoon anders). Ik zal het ook nogmaals herhalen: ik ken genoeg mensen die er bewust voor kiezen om 7/7 te werken (bv. in de bouwnijverheid waar deadlines strikt kunnen zijn) of mensen die op zee werken (boorplatforms bv.) maar die tussen episodes van enkele weken 7/7 werken wel periodes van 7/7 rust hebben; en die mensen houden het zonder problemen uit. Je vergelijk naar de VS gaat trouwens niet op: zij werken zoals je zegt ook normaalgezien 5/7. Grote verschillen zijn wel dat we hier een socialere vorm van gezondheidszorg hebben, dat we hier meer rechten hebben afgedwongen qua vakantiedagen en dat men daar een lagere (of zelfs geen?) minimumloon heeft. Een dienster in een restaurant of café krijgt amper loon, en heeft dus nood aan de fooien die ze krijgt. Maar dat is iets dat vooral in wat dienstensectoren het geval is (horeca, taxi's, helpers in hotels, ...) en niet het geval is in bediendenfuncties. Sowieso: niet aan de orde in de discussie hier.
||
Citaat:
btw ik heb het in dit geval over de wat hogere functies. De gemiddelde werkende burger heb ik al lang opgegeven vanwege hun fail instelling. Zo'n typische instelling als die jij beschrijft: max. 5 dagen in de week werken en als ik maar voor etenstijd thuis ben is het goed instelling. |
![]() |
||
Citaat:
![]() functies die dat vragen: bingo de hogere functies met mensen die een harde werk instelling hebben. De mensen die de nederlandse economie dragen zeg maar. Die mensen moeten ook 'beschermd' worden tegen het 7/7 werken. Dat is niet iets wat alleen voor de normale burger hoort te zijn. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Die moeten helemaal niet beschermd worden.
Daarnaast zijn de mensen die 'de economie dragen' sowieso al fulltime bezig met werk, zondag of niet. Als ze behoefte aan rust hebben kunnen ze dat perfect zelf indelen, zonder kinderachtige reglementen over op welke dag dat dan moet gebeuren. |
![]() |
||
Citaat:
Jouw visie hierover is volgens mij eigenlijk sprekend voor de lamlendige houding die je zelf beschrijft als fail-instelling. Als je een hoge functie wilt, moet je daar ook dingen tegenover stellen; je kan immers als manager geen 9 to 5 doen, volgens mij bestaat er geen enkele job met veel verantwoordelijkheden waar je dat kan doen. Maar dat is nog geen argument om 5/7-weken in te voeren; die managers en andere hoge functies zullen ondanks die beperkingen in het weekend nog steeds werken. Hoge functies moeten niet al te hard beschermd worden, ze weten zelf goed genoeg wat ze willen en anderzijds moet je er in die functies maar mee leren leven dat je gewoon meer tijd moet steken in die functie dan de gemiddelde persoon. Je wordt ook meer betaald dan de gemiddelde mens, in de hele hoge functies buitensporig veel zelfs. Zoals je zelf al aangeeft: die functies houden de economie draaiend. Maak het verplicht om te rusten en je economie zal ook in elkaar zakken. Je kan misschien denken dat dat geen probleem is; maar je moet in deze wereld bijblijven. Als het hier trager draait, kan je er niet op rekenen dat ze elders ook trager gaan werken. Je brengt jezelf dus enkel in een slechte positie op die manier. Bovendien: die hogere functies worden meer betaald dan de gemiddelde mens; juist omdat ze meer werken en omdat minder mensen dát werk kan of wil doen. Je kan niet alles hebben in het leven. Offtopic: Om even te kaderen, ik studeer zelf in een richting die zwaarder is dan meeste andere richtingen (5 dagen les in de week, beginnen om 8, stoppen om 17 en dan kan je nog beginnen met je werk te maken of je leerstof te studeren (elk jaar zaten er trouwens ook wel een tiental werkdagen 8-21 bij)). Het is voor ieder van ons een persoonlijke keuze dat we aan dat ritme gaan; waarom moet er iemand voor ons gaan beslissen dat we op zondag moeten rusten? Zolang ons functioneren niet in het gedrang komt, is er toch geen vuiltje aan de lucht? Mag ik vragen waarom je zo bezorgd bent om de hogere functies? Gewoon uit interesse trouwens.
||
Citaat:
En waarom zou je iemand beschermen voor 7/7 te werken die dat toch al doet? Let op ik zeg geen 24/24
||
Citaat:
'Zoals je zelf al aangeeft: die functies houden de economie draaiend. Maak het verplicht om te rusten en je economie zal ook in elkaar zakken.' kun je nagaan wat er zou gebeuren met onze economie als meer mensen dan allee de hoge functies ook op zaterdag en zondag werken! Ik ben niet bezorgd over de hogere functies hoor. Mensen beginnen hier alleen over mensen die niet meer kunnen functioneren als ze 7/7 moeten werken, terwijl de mensen met de topbanen dit week in week uit doen, zonder er onder te bezwijken. |
![]() |
||
Citaat:
Spreid hun arbeid over 7 dagen aan de huidige lonen, dan help je de economie in niet het minste. De mensen gaan niet productiever worden, de werkgever zal wel 7 dagen betalen, maar het verzette werk zal niet veel meer dan 5 (of in het begin 6) dagen waard zijn. Kortom: productiekosten stijgen, dus ook prijzen stijgen. Dat terwijl het maar de vraag is of de vraag zal stijgen, volgens mij zal hij dalen: als het de norm wordt 7/7 te werken, zitten de mensen vooral op het werk; er is dus ook geen tijd om veel producten te kopen of om ervan te kunnen genieten. Je vergeet trouwens wel één ding in je geheel: mensen die 7/7 werken, doen dat werk graag; die leven voor dat werk. Heel wat 'normale' burgers werken omdat ze geld moeten binnenhalen om te kunnen leven. Je kan niet verwachten dat iedereen 7/7 werkt. Zoals hiervoor ook al gezegd: die mensen die 7/7 werken, maken die keuze om dat te doen; volgens mij is het hun recht om dat te doen, niet hun plicht (behoudens noodsituaties natuurlijk). Wat jij blijkbaar wilt invoeren is het tot ieders plicht maken om non-stop te werken en dat krijg je gewoon nooit gedaan omdat mensen dat niet willen.
|
Stel je eens voor, een 24-uurs economie, waar 24 uur een dokter ter beschikking is, zusters, hulpverleners. Winkels en banken elke dag open tot 22:00 zodat je na je werk óók dingen kunt kopen/regelen.
Wat zou dat een hoop (part-time) werkgelegenheid opleveren; scheelt een hoop uitkeringen en ruilt de belastingeters voor belastingbetalers in. Ik zeg; win-win situatie ! edit; Oh ja.. topic; gelovig.. sorry. Ehm, voor de gelovigen; HOEVEN ze niet op zondag te werken, maar kunnen ze de ongelovigen NIET afdwingen NIET op zondag te werken. Dus.. |
![]() |
||
Citaat:
Ik denk dus niet dat de notie van een 24-uurs economie relevant is voor dit vraagstuk.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als je een hogere functie wilt gaan doen, geen enkel probleem; maar dat is ook een keuze die je maakt; je weet immers dat dat inhoudt dat je 7/7 bezig zal zijn met dat werk. Niemand houdt je tegen om die hoge functie links te laten liggen. Dat je meer geld waardeert boven je vrije tijd moet zeker en vast kunnen; maar dan leef je voor een stukje toch wel voor je werk (niet dat daar iets slechts aan is). Maar als je bedrijven de vrijheid geeft om te beslissen dat hun werknemers 7/7 moeten werken, mag je er volgens mij zeker van zijn dat er bij die bedrijven enkele werknemers zullen zijn waarvan de stoppen doorslaan. Ik hoor hier thuis met de crisis al genoeg verhalen van werknemers die elke dag wenend op het werk zitten maar geen andere oplossing hebben/zien om wat voor reden dan ook. Maar laat ons terug on-topic gaan: het oorspronkelijke punt was dat zondagsrust overrated was; en ik herinner me niet dat er veel anders uitkwam dan "het is traditie".
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
vrijdag(1) zaterdag(2) zondag(3) |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Langs een kant had geloof te zien met alles; net zoals mythologie (want eigenlijk komt religie daar op neer; als je er afstand van durft/kan te nemen), het zijn ongegronde verklaringen voor fenomenen. Net zoals de Grieken, Romeinen, Egyptenaren allerlei verhaaltjes hadden om dingen te "verklaren" die totaal geen steek hielden, weliswaar heel erg mooi verteld, maar in hun tijd hadden ze als doel hadden de mensen in toom te houden (of gerust te stellen, noem het zoals je het wilt); zo zijn hebben ook hedendaagse religies hun vorm van geruststelling voor mensen. Wat mij betreft helemaal uit de tijd omdat we ondertussen zoveel meer weten en meer kunnen (en omdat mijn mening daarover is dat mensen maar moeten leren omkunnen met hun eigen verantwoordelijkheden en zelf moeten leren denken); de mythen die religies verkondigen zijn weliswaar mooie verhalen, maar de waarde (in de zin van "op weg naar waarheid") is ver zoek en totaal voorbijgestreefd. Religie geeft "betekenis" aan dingen waarvoor geen verklaring is of waarvoor de mens geen verklaring heeft. Het is een zoethoudertje voor de mensen die niet om kunnen met onzekerheden. Het is een gemakkelijke oplossing om iemand anders het denkwerk voor je te laten doen, tot echte wijsheid komen is echter iets wat je enkel zelf kan verwezenlijken, door zelf na te denken (en langs de andere kant nooit helemaal kan bereiken omdat absolute wijsheid niet bestaat). Religie is dus "alles" (je zal over zowat elk onderwerp wel iets in religieuze bronnen kunnen vinden, net zoals je in de horoscoop ook wel altijd iets kan vinden dat van toepassing is) maar al evenveel "niets" (omdat het verklaringen geeft die niet controleerbaar zijn, die gewoon niet stroken met de werkelijkheid of gewoon uit vaagheden bestaat die altijd wel op de ene of de andere manier geïnterpreteerd kunnen worden).
||
Citaat:
De echte reden lag in de feestdag van de Sol Invictus religie (zondag, dag van de zon). Het Christendom maakte er de rustdag van om meer op Sol Invictus te lijken, en de volgelingen van die religie te bekeren. Jezus is rond die tijd bijvoorbeeld ook afgebeeld als god van de zon, en de gele cirkels rond hoofden van heiligen in afbeeldingen en iconen zijn daar tot op heden een overblijfsel van.
||
Citaat:
Heb het namelijk nog nooit eerder gehoord en ben wel benieuwd naar het verhaal erachter (ik zeg dus niet dat ik het niet geloof. Ben alleen geinteresseerd in het hele verhaal erachter) |
![]() |
||
Citaat:
![]() Zo wordt Jezus vaak afgebeeld: ![]() Dit valt bijna direct te herleiden naar elkaar, omdat de afbeeldingen van Jezus op deze manier plaats vinden vanaf het moment dat de Romeinen het over beginnen te nemen.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Ik zou je ook aanraden om WikiPedia er eens op na te slaan, niet dat alle wijsheid daar vervat is; maar daar wordt toch al aangehaald dat zelfs christelijke encyclopedieën erkennen dat ze te leen gegaan zijn bij Sol Invictus.
Citaat:
|
Bovendien moet je bedenken dat zulke afbeeldingen heel erg significant zijn. In die tijd was het doodnormaal om alles dat niet-Christelijk of niet volgens de leer was te vernietigen en uit te wissen. Alleen uitingen die de officiële leer waren konden dus overleven tot op heden.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloven? De uitverkiezing Mr.Mark | 45 | 27-12-2010 09:43 | |
De Kantine |
Ranking the Scholieren #3 Geel | 500 | 16-10-2010 14:57 | |
Waarom geloof jij niet? Magican2 | 500 | 24-07-2009 12:39 | |
geloof en seks kreeftjepeefje | 111 | 25-06-2009 11:46 | |
Algemene schoolzaken |
Enquête: grote verschillen in denkwijzen gelovigen en niet-gelovigen? Syzygy | 128 | 21-06-2005 17:02 | |
De Draak vs God [Openbaring van vragen] Kazanka | 73 | 07-10-2003 11:44 |