Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zonee, wil ik het je met liefde uitleggen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik weet zeker dat ik het wel wist. Ik herinner me nog een gesprek met mijn ouders toen ik 8 was, toen was ik boos dat het communisme niet in Nederland was, WANT DAT WAS TOCH VEEL EERLIJKER
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Verder; dat leer ik volgend jaar met geschiedenis als het goed is. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Hmmm Lorelei, ik lees je smsje net. Op zich komt zaterdag mij het beste uit, maar ik krijg het een beetje benauwd van vastlegde afspraken de laatste tijd dus het is onder een klein voorbehoud als je het niet erg vindt. Als je dan liever andere plannen maakt vind ik dat ook prima, dan schuift het gewoon nog een week of wat op.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Stalin was een dictator in de Sovjet-Unie van 1928 tot 1953. Toen ging hij dood. In die tijd heeft hij twintig miljoen mensen de dood ingejaagd. Dat is de samenvatting. Hoe jaag je twintig miljoen mensen de dood in? Daar had hij een hoop tactieken voor. Eerst was het Grote Terreur. Iedereen die niet idejnyj - ik weet niet of daar een Nederlands woord voor is, het houdt in dat je in lijn met een bepaalde ideologie denkt - was, werd opgepakt en kreeg 'tien jaar zonder recht op correspondentie'. Dat hield in dat je dood werd geschoten, maar officieel was de doodstraf al lang afgeschaft. Iedereen ging iedereen verdenken. Als je een verkeerd woord zei, al was het maar tegen je zoon of beste vriend, kon diegene je aangeven bij de geheime politie. Ook als je geen verkeerd woord zei. Als je bijvoorbeeld ruzie had met je buurman, kon hij je aangeven wegens landverraad. Midden in de nacht kwamen ze dan je huis in om je mee te nemen, en als je niet meewilde, sloegen ze je tot je niet meer kon staan en dan sleurden ze je mee. Ook als je oude moedertje zich verzette. Ook als er een kind in de weg lag. Stalin wilde van de Sovjet-Unie een groot, sterk land nodig, maar daar heb je voedsel voor nodig. Gelukkig was er een land in de Sovjet-Unie waar de meeste mensen boer waren en de grond vruchtbaar was. Dat land heette de Oekraïne. Stalin heeft al het graan - en het was veel, heel veel graan - daar weggehaald. De boeren, die het hele jaar tussen het graan hadden gestaan, stierven van de honger. Holodomor heet het in het Oekraïens. Tussen de zeven en tien miljoen mensen kwamen om het leven omdat Stalin ze hun voedsel had ontnomen. Dat was niet genoeg. Nazi-Duitsland kwam op en wilde de Sovjet-Unie innemen. Miljoenen jonge mannen werden opgeofferd aan Duitse kanonnen. Maar ik weet niet of dat Stalin te verwijten valt. In ieder geval is Duitsland voor het grootste gedeelte verslagen door de Sovjet-Unie. Bijna een op de tien mensen in Rusland overleed tijdens de Tweede Wereldoorlog. Onthoud dat. Na de Tweede Wereldoorlog zouden verschillende Kaukasische volkeren met de Duitsers gecollaboreerd hebben. Zo werden alle Tsjetsjenen gedeporteerd. Ook Kalmukken werden hardhandig uitgemoord. Mensen die in krijgsgevangenschap hadden gezeten in Duitsland, Russen dus, die voor hun moederland hadden gevochten, werden naar Siberië gedeporteerd om daar in afschuwelijke omstandigheden te werken. Lang te werken, met nauwelijks eten in verschrikkelijke koude. Al deze dingen, bloemmetje, maken dat je móét weten wie Stalin was en wat hij gedaan heeft. Want het is nu nog belangrijk. Nu nog zijn er mensen die de Holodomor hebben meegemaakt, nu nog zijn er kinderen aan wie geleerd wordt dat Stalin Rusland groot heeft gemaakt, nu nog is er heel veel haat en verdriet over alles wat er gebeurd is. Daarom moet je het weten. Nu. Voor de rest van je leven. En het nooit meer vergeten. Begrijp je? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|