Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2013, 16:31
Verwijderd
Chemo, zorgt dat overal voor haaruitval? Lijkt me wel logisch, maar gezien ik niemand ken die recent chemo voor een langere tijd heeft gekregen, is het me nooit opgevallen.
En als je haaruitval hebt door ziekte en/of medicijnen, houdt dat dan hetzelfde in met betrekking tot lichaamsbeharing? En is het gewoon zo dat je dat niet merkt omdat dat niet zo opvalt als je geen noemenswaardige lichaamsbeharing hebt?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 16:53
Pluis
Pluis is offline
jep, bij chemo valt ál je lichaamshaar uit, dus ook schaamhaar, wenkbrauwen en wimpers enzo.
Bij de andere soorten haaruitval ligt het maar net aan de medicatie/ziekte.
Oud 18-01-2013, 17:06
Verwijderd
Aha. Nou ja, in een poging om lacherig te doen over mijn eigen haarverlies destijds, kloeg ik over het feit dat mijn hoofdhaar met bossen uitviel maar mijn okselhaar stug bleef doorgroeien ^^ Maar ik heb sowieso niet heel opvallende lichaamsbeharing, dus ik denk dat als het zo was, het dan niet zou opgevallen zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 18:01
Pluis
Pluis is offline
kloeg? is dat verleden tijd van klagen?
Oud 18-01-2013, 18:07
Verwijderd
In België ja ^^
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 08:27
DaichiDechu
DaichiDechu is offline
hoe komt het dat sommige mensen altijd koude handen hebben en sommige niet? ik heb echt zowat altijd koude handen ><
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 15:52
O RLY
O RLY is offline
Soms luister ik voor het slapen gaan nog eventjes naar een cd in bed. Vaak val ik na twee nummers al inslaap. Bijna altijd word ik wakker als mijn favoriete nummer opkomt. Word ik wakker omdat me brains dit nummer herkent of is het gewoon toeval. Want de vorige nummer zijn allemaal een stuk harder.
Oud 22-01-2013, 15:48
Floriske
Floriske is offline
ik heb ook een vraagje, is het beter om muziek te luisteren bij het slapen of om iets te luisteren als een luisterboek of een cabaretvoorstelling of zo?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2013, 17:37
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
ik heb ook een vraagje, is het beter om muziek te luisteren bij het slapen of om iets te luisteren als een luisterboek of een cabaretvoorstelling of zo?
Maakt niks uit, whatever floats your boat. Ik kan überhaupt niet slapen met muziek of geklets.
Oud 24-01-2013, 00:44
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Waarom krijg je een bleke huid, rode ogen en/of wallen als je heel moe bent?
Oud 30-01-2013, 22:57
Verwijderd
Ik weet dat opgezette lymfeklieren horen bij pfeiffer, en daar kijk ik ondertussen ook niet meer zo van op. Maar toen ik net pfeiffer had waren het echt bolletjes die je kon voelen langs een bepaalde lijn in mijn hals. Ondertussen heb ik vrijwel altijd dat er vanaf ongeveer 5 cm boven mijn sleutelbenen aan het begin van mijn hals echt een paar plekken (ook langs die lijn waar eerder echt kleine bolletjes zaten) die gewoonweg keihard zijn, alsof je op bot drukt. Het is ook echt niet te bewegen. Ik neem eigenlijk nog steeds aan dat het lymfeklieren zijn, maar hoe kan het dat het eerst bolletjes waren en nu gewoon die hele lijn ongeveer hard en onbeweegbaar is?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2013, 23:12
Martiño
Martiño is offline
Waar zitten ze precies? Op je nekwervels?

Je zou je lymfeklieren toch wel een beetje moeten kunnen verplaatsen, ook al zijn ze opgezwollen/hard, of je hebt misschien een uitzonderlijk gespierde nek waardoor er wat weinig ruimte is. Wat zegt je huisarts er van?
Oud 31-01-2013, 09:41
Verwijderd
Oh Ja, ik weet niet, het loopt gewoon van ongeveer 5 cm boven mijn sleutelbenen en dan het begin van je hals zeg maar en dan loopt het naar boven, maar niet naar onder mijn kaken, een beetje naar onder mijn oren? Dus niet op mijn nekwervels . Maar het is echt niet te bewegen, het loopt daar gewoon een beetje aan de zijkant van mijn nek en het is hard. Is het dan niet gewoon wat anders? Het is er wel altijd, op welke manier ik mijn hoofd ook hou, en als ik lig enzo. Dus ik had niet het idee dat het een spier was . Maar ik ben er niet mee naar de huisarts geweest, want het is gewoon van de pfeiffer dacht ik zo.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2013, 16:59
Verwijderd
Vraag van mijn kant:

Gisteren voelde het alsof er wat mis was met de bloedtoevoer naar mijn linkerhand. Dat merkte ik vooral na het spelen op de piano. Kramp, koud, vol en een beetje rood. Nu is het over, maar voor het slapen had ik er nog last van.

Ik laat ook dagelijks mijn handen kraken (dus vingers, pols e.d.). Dat doe ik uit verveling.

Wat betekent dat? Is het te voorkomen, kun je er wat tegen doen?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2013, 18:09
Martiño
Martiño is offline
Wat was de temperatuur van de ruimte? Heb je het normaal ook of was het deze ene keer?Ik weet het niet zeker maar dan zou het misschien een rol kunnen spelen. Als het iets kouder is kan de bloedtoevoer naar je vingers afnemen omdat je vaten vernauwen. Omdat je vingers tijdens het pianospel meer zuurstof nodig hebben (je gebruikt de spieren in je vingers intensiever) kan de combinatie met een koude omgeving er voor zorgen dat je sneller een zuurstoftekort hebt.

Voor zover bekend kan het 'knakken' van je gewrichten geen kwaad. Er wordt wel eens gezegd dat het reuma oid kan veroorzaken, maar dat is een fabeltje dat waarschijnlijk verzonnen is door mensen die niet zo goed tegen het geluid kunnen.
Oud 02-02-2013, 20:52
Verwijderd
Citaat:
Waarom krijg je een bleke huid, rode ogen en/of wallen als je heel moe bent?
En kan het daardoor zijn dat littekens roder en duidelijker aftekenen?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2013, 20:58
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Als ik heb koud heb worden mijn littekens beter zichtbaar. Iets met de doorbloeding denk ik.
Oud 02-02-2013, 21:13
Verwijderd
Hier niet echt heb ik het idee. Soms is het litteken op mijn neus heel rood en glimmend terwijl het andere dagen amper opvalt. Het enige dat ik daaraan kan linken is vermoeidheid, maar dat heb ik tot nog toe nog niet kunnen bijhouden.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2013, 22:33
Verwijderd
Citaat:
Wat was de temperatuur van de ruimte? Heb je het normaal ook of was het deze ene keer?Ik weet het niet zeker maar dan zou het misschien een rol kunnen spelen. Als het iets kouder is kan de bloedtoevoer naar je vingers afnemen omdat je vaten vernauwen. Omdat je vingers tijdens het pianospel meer zuurstof nodig hebben (je gebruikt de spieren in je vingers intensiever) kan de combinatie met een koude omgeving er voor zorgen dat je sneller een zuurstoftekort hebt.

Voor zover bekend kan het 'knakken' van je gewrichten geen kwaad. Er wordt wel eens gezegd dat het reuma oid kan veroorzaken, maar dat is een fabeltje dat waarschijnlijk verzonnen is door mensen die niet zo goed tegen het geluid kunnen.
Het was wel wat kouder dan normaal. Normaal heb ik het niet. en gisteren had ik er zeg maar veel last van. Kan het zuurstoftekort zorgen voor dat vreemde gevoel in mijn hand? Moeilijk te beschrijven trouwens (wat ik gisteren meemaakte bedoel ik).

Thank you btw! Mijn handen zijn mij erg lief^^.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2013, 10:41
Verwijderd
Hoe kan het dat sommige mensen praten of lopen in hun slaap?
En ik had een keer gehad dat ik moest huilen in me droom en toen ik wakker was waren me ogen nat hoe kan dat?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2013, 19:26
NiemAno
NiemAno is offline
Van mijn moeder mag ik niet te lang met mijn laptop op schoot zitten want ze zegt dat mn zaad dan te warm word en dat dit niet goed is. Ik vind dat persoonlijk ergens wel logisch omdat een laptop warm word maar ik wou het toch even vragen: Klopt dat?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2013, 19:31
Verwijderd
Dat klopt, als je erg bewust bezig bent de kans te optimaliseren iets gezonds te verwekken komende tijd, dan is het zaak je moeders advies te volgen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 06:41
NiemAno
NiemAno is offline
Bedankt voor je antwoord! Ik ben 14 dus dat zal nog wel even duren maar je kunt er inderdaad maar beter voorzichtig mee omgaan.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 16:51
DaichiDechu
DaichiDechu is offline
Moetjeje zorgen maken als je af en toe ineens pijn aan je hart hebt? Kheb dat best vaak de laatste maand, maar op het begin hadik het heel lang, en nu alleen af en toe en nietzo lang
Tis een soort stekende pijn.. Alsik er oo druk met mn hand voelik het iets minder vaak
Misschien hoort dit hier niet maartis een klein vraagje tussendoor ;o
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 17:54
NiemAno
NiemAno is offline
Huisarts
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 21:38
Martiño
Martiño is offline
Hoe weet je zeker dat het pijn in je hart is? Je hart heeft geen pijnreceptoren, dus je kunt er niks in voelen. Het kan ook een krampje in je maag zijn of de spieren rond je ribben of middenrif.
Oud 04-06-2013, 21:46
DaichiDechu
DaichiDechu is offline
Nouja, ik weet het natuurlijk niet zeker maar het is wel echt een pijn binnenin mn lichaam, en het zit bij mn borst iets naar de linkerkant, en daar heb ik het ook alleen..

En ja ik ga het wss ook nog aande huisarts vragen ;o

Laatst gewijzigd op 04-06-2013 om 21:52.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2013, 20:55
Verwijderd
Als iemand een goede stoelgang heeft, maar toch producten gebruikt die de stoelgang bevorderen (ik bedoel geen medicatie, maar shit als activia, er van uitgaande dat dat werkt), wat heeft dat dan voor effect?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2013, 23:44
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Als iemand een goede stoelgang heeft, maar toch producten gebruikt die de stoelgang bevorderen (ik bedoel geen medicatie, maar shit als activia, er van uitgaande dat dat werkt), wat heeft dat dan voor effect?
Niks. Als je er gevoelig voor bent kun je hoogstens aan de diarree raken.
Oud 21-06-2013, 14:37
Verwijderd
Dat ligt eraan wat voor shirt. Van stoelgangthee met senna kun je wel diarree krijgen. Dingen met oplosniet-oplosbare voedingsvezels (zemelen) erin niet, dat heeft dan geen effect, hooguit poep je wat grotere hoeveelheden, en dingen met darmbacterien zoals Activia hebben ook geen effect bij iemand met een goede stoelgang.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2013, 09:36
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Van extra voedingsvezels kun je behoorlijk verstopt raken, wanneer je ze niet in normale voedingsmiddelen neemt maar in van die rare poedertjes et cetera. Geen medicatie, je kunt het 'overal' kopen.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2013, 18:20
eleen
eleen is offline
Citaat:
hoe komt het dat sommige mensen altijd koude handen hebben en sommige niet? ik heb echt zowat altijd koude handen ><
verminderde bloedtoevoer. sommigen hebben het zo erg dat de vingers wit worden.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/...aanvoelen.html
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 21:47
DaichiDechu
DaichiDechu is offline
Citaat:
verminderde bloedtoevoer. sommigen hebben het zo erg dat de vingers wit worden.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/...aanvoelen.html
ok, interessant ;o
Met citaat reageren
Oud 01-07-2013, 15:19
Verwijderd
Wat is eigenlijk het nut van melktanden?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2013, 16:56
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Wat is eigenlijk het nut van melktanden?
Ik denk tweeledig. enerzijds hadden we vroeger nog geen tandartsen en was het dus wel fijn dat je na een aantal jaren nieuwe tanden kreeg zonder gaatjes. Anderzijds is de kaak van een baby/kleuter/jong kind te klein voor grote mensentanden en heb je op latere leeftijd toch echt groffer geschut nodig dan die babytandjes.
Oud 30-07-2013, 23:23
London
London is offline
Hoe komt het dat als je iets zuurs of bitters drinkt dat je pas die smaken proeft als je stop met drinken en het laatste beetje als het waren door je keel gaat.
Lastig om uit te leggen maar het viel me op dat ik een zure nasmaak elke keer proefde bij een drankje, en hoe komt het dus dat je dat niet proeft zo gauw het je tong raakt?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2013, 19:17
Martiño
Martiño is offline
Ik proef het wel gewoon zodra het mijn tong raakt? Maar misschien dat zodra je start met drinken de smaak nog niet sterk genoeg is, de concentratie te laag ofzo.
Oud 01-08-2013, 19:34
Verwijderd
Bij drankjes zoals bitter lemon merk ik ook dat je vaak eerst het zoete proeft, dan pas het bittere. Dat je eerst het zoete proeft komt natuurlijk doordat dat er heel veel suiker in zit. Dat het bittere later pas komt, is misschien omdat de suiker beter oplosbaar is en daardoor wegspoelt met het drinken, ofzo.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2013, 11:17
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Heeft het ook niet te maken met de positie van de smaakpapillen? Volgens mij heb ik zoiets op school geleerd of ergens gelezen.
Oud 02-08-2013, 11:32
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 02-08-2013, 15:05
Verwijderd
Ja, alleen komt dat zo nauw eigenlijk niet als kindjes op de basisschool bij hun spreekbeurt vertellen. Je proeft bepaalde smaken op sommige plaatsen sterker dan op andere maar je proeft ze op zich overal. En als je een slok drinken neemt zit die ook wel overal op je tong.

Wat ik me nu afvraag is of London dit effect ook merkt bij drankjes die bitter zijn zonder zoet te zijn, zoals zwarte koffie.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2013, 15:20
Verwijderd
Ik heb ooit grapefruitpitten geproeft. Die smaakten eerst bitter en daarna (een beetje) zoet.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2013, 14:59
Volk
Volk is offline
Waarom traant mijn oog als ik fiets zonder lenzen in? Ik weet dat tranende ogen vaker voorkomen bij het fietsen maar waarom is dat? En kan ik er iets aan doen? Iedere dag anderhalf uur tranen over mijn gezicht is niet bepaald fijn, zeker nu het weer koud wordt.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2013, 15:11
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Waarom traant mijn oog als ik fiets zonder lenzen in? Ik weet dat tranende ogen vaker voorkomen bij het fietsen maar waarom is dat? En kan ik er iets aan doen? Iedere dag anderhalf uur tranen over mijn gezicht is niet bepaald fijn, zeker nu het weer koud wordt.
de stromende lucht prikkelt je hoornvliezen en als reactie erop gaan ze tranen. Als je lenzen in hebt zijn ze voor een voor een behoorlijk deel "beschermd". Een lensloos dagje fietsen geeft dus tranende ogen omdat je ogen het niet gewend zijn.
Oud 29-09-2013, 15:45
Volk
Volk is offline
Citaat:
de stromende lucht prikkelt je hoornvliezen en als reactie erop gaan ze tranen. Als je lenzen in hebt zijn ze voor een voor een behoorlijk deel "beschermd". Een lensloos dagje fietsen geeft dus tranende ogen omdat je ogen het niet gewend zijn.
Maar ik fiets veeeeeel vaker zonder lenzen dan met lenzen.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2013, 18:04
Pluis
Pluis is offline
Dan zijn jouw ogen daar kennelijk gevoelig voor
Oud 06-11-2013, 08:06
Verwijderd
Ik vond dit wel interessant omdat zij zijn verder gegaan op een vraag die ze zich stelden:
http://www.hbvl.be/nieuws/wetenschap...d-in-knie.aspx
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten