Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2011, 18:07
Geel
Geel is offline
Wat heb jij opeens? Ik zeg dat ik beter begrijp dat mensen links/rechts verwarren dan dat ze zomaar aannemen dat am/pm ergens voor staat zonder het te controleren. Daarmee spreek ik jou (of iemand anders) toch niet aan?
Oud 02-10-2011, 18:17
Verwijderd
Citaat:
Wat heb jij opeens? Ik zeg dat ik beter begrijp dat mensen links/rechts verwarren dan dat ze zomaar aannemen dat am/pm ergens voor staat zonder het te controleren. Daarmee spreek ik jou (of iemand anders) toch niet aan?
Ehm, jawel, want ik gebruik toch een soortvan ezelsbruggetje voor am en pm?
En ik ga het nog maar een keer herhalen, HOE kun je rechts of links nou niet uit elkaar houden?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 18:25
Verwijderd
Citaat:
En ik ga het nog maar een keer herhalen, HOE kun je rechts of links nou niet uit elkaar houden?
Euh, links en rechts niet uit elkaar kunnen houden is niet debiel. AM en PM niet weten is ook niet debiel. Ik snap niet waarom je op het een wel een sticker plakt en het andere goedkeurt.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 18:58
Uice
Uice is offline
Citaat:
Omdat er geen logica in zit, het geen boeiende informatie is, je het op relatief late leeftijd leert en het niet zo vaak gebruikt.
Oud 02-10-2011, 19:02
Verwijderd
Citaat:
Omdat er geen logica in zit, het geen boeiende informatie is, je het op relatief late leeftijd leert en het niet zo vaak gebruikt.
?

Die logica kan ik inkomen ja, maar je leert het juist op een heel jonge leeftijd, plus dat je het (ongemerkt, denk ik) juist heel de tijd gebruikt!
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 19:22
Uice
Uice is offline
Citaat:
?

Die logica kan ik inkomen ja, maar je leert het juist op een heel jonge leeftijd, plus dat je het (ongemerkt, denk ik) juist heel de tijd gebruikt!
Je leert het doorgaans later dan de meeste dingen die je dagelijks doet; eten, praten, lopen, tellen, schrijven, lezen.

En wanneer gebruik je het dan, behalve als je iemand moet vertellen aan welke kant iets is?
Oud 02-10-2011, 19:31
Verwijderd
Maar goed, wat a.m. en p.m. betekent, leert lang niet iedereen, en als wel, dan later dan links en rechts. En a.m. en p.m. gebruiken we in Nederland zeker niet dagelijks, dus ik ben met Stefenootje in dezen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 21:29
Geel
Geel is offline
Gelukkig! Dan kunnen we weer verder!

Ezelsbruggetjes heb ik volgens mij allemaal op school geleerd, en ik gebruik ze ook vooral op school. In de eerste leerde ik dat als je in het Engels werkwoorden met 'shit' vervoegt, ze een 's' als uitgang krijgen. Shit = she/he/it

Of bijvoorbeeld nat-tan/n2 voor de quotientregel. Enzo.
Oud 02-10-2011, 21:39
Verwijderd
Oh ik weet er een van mijn middelbareschooltijd! sos cas toa!
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 22:23
Verwijderd
Ik heb am/pm op de basisschool geleerd en nooit vergeten, ik zat echt m'n ogen uit te kijken toen op het HBO eens gevraagd werd waar die letters voor stonden (was erg klassikaal onderwijs ) en níemand die het wist. Behalve ik Mijn leraar op de basisschool noemde 't gewoon ooit terloops als leuk feitje oid, handig
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 22:54
Verwijderd
Links en rechts niet kunnen onthouden heeft volgens mij veel meer te maken met een blinde vlek in je 'gevoel' voor links en recht, dan met je capaciteit feitjes te onthouden. Ze zijn volstrekt inwisselbaar, en dat vormt voor sommige hersenen nu eenmaal een struikelblok.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 23:06
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Links en rechts niet kunnen onthouden heeft volgens mij veel meer te maken met een blinde vlek in je 'gevoel' voor links en recht, dan met je capaciteit feitjes te onthouden. Ze zijn volstrekt inwisselbaar, en dat vormt voor sommige hersenen nu eenmaal een struikelblok.
Dat heb ik met tautologie en pleonasme.
Oud 02-10-2011, 23:07
Verwijderd
Citaat:
Nou ja, en daar loop ik zelf ook best regelmatig tegenaan; ik haal wel eens links en rechts door elkaar op het moment dat ik er niet over nadenk en gewoon zeg 'hier moeten we links' waar ik rechts bedoel, ofzo. Maar het werkt voor mij dus handiger om het gewoon te onthouden, dan om er nog een stapje tussen te onthouden.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 23:07
Verwijderd
Citaat:
Dat klopt. Dat is ook onderzocht.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 23:08
Verwijderd
Citaat:
Dat heb ik met tautologie en pleonasme.
Ik met klanken, zoals au/ou.

Citaat:
Nou ja, en daar loop ik zelf ook best regelmatig tegenaan; ik haal wel eens links en rechts door elkaar op het moment dat ik er niet over nadenk en gewoon zeg 'hier moeten we links' waar ik rechts bedoel, ofzo. Maar het werkt voor mij dus handiger om het gewoon te onthouden, dan om er nog een stapje tussen te onthouden.
Oh, dat lijkt mij ook hoor, en zelf haal ik het niet eens door elkaar. Maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat je er echt moeite mee kunt hebben.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 23:19
Verwijderd
Ik doe links en rechts ook niet 'vanzelf' goed, maar waarom je er een ezelsbruggetje bij nodig zou hebben snap ik dan niet. Ik stel me altijd gewoon even voor dat ik een pen vasthou.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 23:26
Balance
Balance is offline
Citaat:
Maar... iedereen weet toch (hoop ik) wel uit z'n hoofd dat het oosten van Nederland aan de rechterkant is, met Enschede en alles.
Dus als je dan hoort 'het oosten van Australie', dan kan je toch denken, oke, dus aan de rechterkant.
Sowieso maak je op een bepaalde leeftijd toch wel automatisch de associatie, west is links, en oost is rechts (op een kaart)?
Bij links en rechts heb ik dat wel, maar bij de windrichtingen niet. Ik moet altijd even in mijn hoofd 'noord, oost, zuid, west' (overigens wel zonder ezelsbruggetje want het riddeltje is er vroeger in gestampt) afgaan met bij behorend ruitje om te weten wat er wordt bedoeld.

De hoeveelheid dagen van de maand weet ik uit mijn hoofd. Maar vroeger onthield ik dat de omslag bij augustus ligt, door het verhaal dat keizer Augustus boos was dat zijn maand een korte maand was en dat hij een extra dag op eiste.
Oud 02-10-2011, 23:34
Verwijderd
Citaat:
Ik stel me altijd gewoon even voor dat ik een pen vasthou.
Dat is ook een ezelsbruggetje.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 23:49
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Jullie hebben mijn leven zojuist vergemakkelijkt met je left loosy righty tighty! Ik snap nooit naar welke kant iets dichtgaat, ik moet daar altijd hard bij nadenken of ik sommige dingen al dicht heb gedaan en welke kant open en dicht is. Nu zie ik een patroon!
Daar doen we het voor Tinkje!

Over de windrichtingen, vroeger onthield ik altijd dat de zon in het oosten opkomt, Japan is het land van de Rijzende Zon, Japan lag "rechts" op de kaart, dus oost is "rechts".
Amerika was het Wilde Westen, Amerika lag links, dus west is links. Beetje omslachtig, maar toen ik 10 was werkte het prima.

Citaat:
Die helpt mij nooit zo omdat er zo veel T's in zitten ik kom dan op scaphoideum, lunatum, trapezium, pisiforme, trapezium, trapezium, capitatum, hamatum
Triq Trap Trap, en de laatste Trap heeft een iets langere tree, dus dat is trapezoideum
Oud 03-10-2011, 01:42
Verwijderd
Citaat:
Dat is ook een ezelsbruggetje.
Vind je? Een ezelsbruggetje associeer ik meer met iets verbaals.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 06:13
snoopy
snoopy is offline
Citaat:

Die helpt mij nooit zo omdat er zo veel T's in zitten ik kom dan op scaphoideum, lunatum, trapezium, pisiforme, trapezium, trapezium, capitatum, hamatum
Nou, trapezium en trapezoideum horen voor mij bij elkaar, dus éérst is het triquentum en daarna komen de twee t's bij elkaar. En je begint met de 'normale' en daarna de gekke
Maar inmiddels heb ik het ezelsbruggetje eigenlijk niet nodig en onthoud ik m gewoon.

Gebruik jij er een ezelsbruggetje voor dan? Had je die van mijn anatomieleraar wel eens gehoord?
Oud 03-10-2011, 06:47
Verwijderd
Nee, ik krijg gewoon bijna nooit meer met handenanatomie te maken en als het eens voorkomt dan zoek ik het op ik heb het wel ooit geweten, toen gewoon door alle handbotjes een paar keer na te tekenen. Die van jouw anatomieleraar kende ik ook niet.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 11:40
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Jullie hebben mijn leven zojuist vergemakkelijkt met je left loosy righty tighty! Ik snap nooit naar welke kant iets dichtgaat, ik moet daar altijd hard bij nadenken of ik sommige dingen al dicht heb gedaan en welke kant open en dicht is. Nu zie ik een patroon!
Ik snap dat ezelsbruggetje niet Ik neem aan dat het betekent dat je naar links moet draaien om iets te openen en naar rechts om iets te sluiten, maar het is toch andersom...?

Of moet je dan aan de bovenkant denken? Want je draait in een cirkel, zeg maar, dus altijd én naar links én naar rechts. En misschien hoor je bij dit ezelsbruggetje aan de bovenkant van de cirkel te denken, terwijl ik juist aan de onderkant van de cirkel denk. Snappen jullie wat ik bedoel?

(een beetje net zoals de 'cirkel' die ik in mijn hoofd zie voor de maanden, daarbij staat januari ook onderaan)
Oud 03-10-2011, 11:44
Verwijderd
Citaat:
Ik snap dat ezelsbruggetje niet Ik neem aan dat het betekent dat je naar links moet draaien om iets te openen en naar rechts om iets te sluiten, maar het is toch andersom...?

Of moet je dan aan de bovenkant denken? Want je draait in een cirkel, zeg maar, dus altijd én naar links én naar rechts. En misschien hoor je bij dit ezelsbruggetje aan de bovenkant van de cirkel te denken, terwijl ik juist aan de onderkant van de cirkel denk. Snappen jullie wat ik bedoel?

(een beetje net zoals de 'cirkel' die ik in mijn hoofd zie voor de maanden, daarbij staat januari ook onderaan)
Ik ben met tink, mijn leven is makkelijker nu met dat ezelsbruggetje.
het is dus links --> losser en rechts --> straker.
dat is niet andersom dus

het maakt dan toch niet uit waar je begint, als je naar rechts draait gaat ie strakker en naar links losser.

(En in mijn hoofd is een jaar een ovaal, en januari staat bovenaan. hihi grappig, nooit eerder iemand gehoord die een jaar zo zag )
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 11:47
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Maar het is wél andersom. Ik heb het speciaal nog even geprobeerd met een fles olie. Als ik naar links draai, gaat hij vast, als ik naar rechts draai, gaat hij los. Tenzij je het dus vanaf de bovenkant van de dop bekijkt in plaats van vanaf de onderkant.
Oud 03-10-2011, 11:56
snoopy
snoopy is offline
Het gaat ook over de bovenkant van de dop
Oud 03-10-2011, 12:06
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Niet echt ezelsbruggetjes, maar meer gewoon gestampte rijtjes van de middelbare school. Zoals naamvallen van lidwoorden in het duits

der die das die
des der des der
dem der dem den
den die das die

of de werkwoorduitgangen in het frans

-s
-s
-t
-ons
-ez
-ent
Ik heb nooit meer met Frans te maken, maar hoor ineens het liedje in mijn hoofd die onze lerares ons leerde bij de uitgangen en die van jou kloppen niet

Bij je een e, bij tu es, bij il en elle een e, bij nous ons, bij vous ez, bij els en elles ent
Oud 03-10-2011, 12:25
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Het gaat ook over de bovenkant van de dop
Nou, dan vind ik het maar een onhandig ezelsbruggetje. Als je daar dan zo nodig een ezelsbruggetje voor wilt, kun je beter iets verzinnen met of het met de klok mee of juist tegen de klok in moet, dan is het duidelijker

Ik hoor nog steeds hoe mijn lerares Frans 'a-i-e-n-t' schreeuwde
Oud 03-10-2011, 12:26
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Niet echt ezelsbruggetjes, maar meer gewoon gestampte rijtjes van de middelbare school.
Ugh, daar heb ik er wél heel veel van. Van die dingen die ik nog uit m'n hoofd weet, maar waarvan ik niet eens meer precies weet wat ik ermee moet Latijnse rijtjes, Duitse rijtjes, alle hoofdsteden van de hele wereld... Pfoei.
Oud 03-10-2011, 12:30
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Bij je een e, bij tu es, bij il en elle een e, bij nous ons, bij vous ez, bij els en elles ent
Ik heb frans in de 4e afgesloten met een 6. Dat is alweer even geleden

Maar het is:

je fais
tu fais
il; elle fait
nous faisons
vous faites
ils; elles font

Maar ook:

je vais
tu vas
il; elle va
nous allons
vous allez
ils; elles vont

Ik kan het me niet zo heel goed meer herinneren, maar ik denk dat het een algemeen ezelsbruggetje was, waar uiteraard allemaal uitzonderingen voor gelden.
Oud 03-10-2011, 12:31
Chick Rock
Chick Rock is offline
Dat zijn vast sterke werkwoorden inderdaad
Oud 03-10-2011, 13:37
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
oooh, dat gaat over dingen openmaken! Ik snapte hem al niet
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 13:48
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Nou, als rijtjes ook tellen, heb ik er ook nog wel een paar in m'n hoofd.

o/m, s, t, mus, tis, nt.
i, isti, it, imus, istis, erunt
a, ae, ae, am, a. ae, arum, is, as, is.
ho, tou, toi, ton, hoi, ton, tois, tous.

etc.
Oud 03-10-2011, 13:56
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Maar het is wél andersom. Ik heb het speciaal nog even geprobeerd met een fles olie. Als ik naar links draai, gaat hij vast, als ik naar rechts draai, gaat hij los. Tenzij je het dus vanaf de bovenkant van de dop bekijkt in plaats van vanaf de onderkant.
normaal gesproken draai je de dop van de fles/pot en niet de fles/pot uit de dop en normaal gesproken hou je de fles/pot gewoon met de opening omhoog als je hem probeert te openen, dus het lijkt me nogal logisch dat je het vanaf de bovenkant bekijkt ja
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 14:00
Chick Rock
Chick Rock is offline
Ze bedoelt niet de letterlijke bovenkant van de dop, maar de bovenkant van de cirkel van de dop neem ik aan
Oud 03-10-2011, 14:03
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
normaal gesproken draai je de dop van de fles/pot en niet de fles/pot uit de dop en normaal gesproken hou je de fles/pot gewoon met de opening omhoog als je hem probeert te openen, dus het lijkt me nogal logisch dat je het vanaf de bovenkant bekijkt ja

Ik had al wel door dat je het ook op die manier zou kunnen lezen...

Nou ja, hoe dan ook, ik draai dingen naar rechts open om ze los te krijgen en links om ze vast te draaien, maar ik had er toch al nooit een ezelsbruggetje voor nodig om dat te onthouden.

En het doet me denken aan hoe een meisje mij vol trots 'Nooit op zondag werken' liet zien door met haar vinger een voor een de windrichtingen aan te wijzen. Ze begon bij het zuiden.
Oud 03-10-2011, 15:57
Verwijderd
Bij mij is bij alles het begin standaard boven en/of links. Dus potje naar links draaien, zie ik op één manier.
Maar dat truukje dat iemand hier eerder al plaatste (doen of je aan ene stuur draait en welke kant je auto dan opdraait) is ook handig.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 17:55
Verwijderd
Citaat:
Ik ben met tink, mijn leven is makkelijker nu met dat ezelsbruggetje.
het is dus links --> losser en rechts --> straker.
dat is niet andersom dus

het maakt dan toch niet uit waar je begint, als je naar rechts draait gaat ie strakker en naar links losser.

(En in mijn hoofd is een jaar een ovaal, en januari staat bovenaan. hihi grappig, nooit eerder iemand gehoord die een jaar zo zag )
Ik heb ook een rechtopstaande cirkel. Januari is onderaan, recht van het 'midden'. Dan loopt het jaar tegen de klok in naar naar boven, waarbij gek genoeg juli en augustus nog voor het het volgende 'midden' komen. De eerste acht maanden zitten dus 'gepropt' in de eerste helft van de cirkel en de laatste vier maanden zijn verspreid over de tweede helft en dat krijg ik in mijn hoofd niet gecorrigeerd. Hierdoor dacht ik heel lang dat we in augustus pas op de helft van het jaar zaten, hoewel ik ook wel wist dat het de achtste maand was.

Citaat:
Nou, als rijtjes ook tellen, heb ik er ook nog wel een paar in m'n hoofd.

o/m, s, t, mus, tis, nt.
i, isti, it, imus, istis, erunt
a, ae, ae, am, a. ae, arum, is, as, is.
ho, tou, toi, ton, hoi, ton, tois, tous.

etc.
Oh, ja, die ook. Brrrr.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 21:00
Balance
Balance is offline
Citaat:

Ik zie het als een klok. Een klok loopt voor mij naar rechts, ook al gaat dat de helft van de tijd niet op.
Oud 03-10-2011, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Vind je? Een ezelsbruggetje associeer ik meer met iets verbaals.
Oh, ik zie het als 'trucje om iets te onthouden'.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 21:48
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Het jaar zie ik ook als een cirkel, maar altijd vanuit het perspectief van de maand waarin ik op dat moment zit. Dus nu is oktober de onderkant van de cirkel.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 07:42
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Ik zie het als een klok. Een klok loopt voor mij naar rechts, ook al gaat dat de helft van de tijd niet op.
dat zal dan wel een vrouwending zijn ofzo, want in de grote mensenwereld draaien de wijzers van de klok altijd rechtsom
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 09:08
Volk
Volk is offline
Citaat:
dat zal dan wel een vrouwending zijn ofzo, want in de grote mensenwereld draaien de wijzers van de klok altijd rechtsom
whut? van de zes naar de twaalf beweegt de wijzer echt linksom hoor. Niet linksom naar beneden zoals rechts naar beneden ging, maar wel linksom naar boven.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 09:12
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
whut? van de zes naar de twaalf beweegt de wijzer echt linksom hoor. Niet linksom naar beneden zoals rechts naar beneden ging, maar wel linksom naar boven.
nogmaals: dat is dan een vrouwen ding en ook meteen de reden waarom zoveel vrouwen moeite lijken te hebben met links-rechts, oost-west en potjes opendraaien

als de wijzers vanaf 6 uur opeens linksom zouden draaien en vanaf 12 uur weer rechtsom, dan zou het nooit 7, 8, 9 , 10 of 11 uur kunnen worden

je hebt een verkeerde definitie van de woorden rechtsom en linksom.

ja, de puntjes van de wijzers maken tussen 3 en 9 een relatieve beweging naar links, maar dit betekent nog niet dat de wijzers opeens linksom draaien

Laatst gewijzigd op 04-10-2011 om 09:17.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 09:21
Verwijderd
Ik wil bij dezen even zeggen dat ik natuurlijk echt wel snap dat het dan nog steeds rechtsom is.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 09:22
Volk
Volk is offline
En toch... volgens mij bewegen ze op het linkergedeelte linksom Ik snap wel dat het gedeelt waar de wijzers bij elkaar komen rechts gaan, maar het is gewoon niet logisch
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 09:24
Verwijderd
Citaat:
Euhm... De wijzer blijft toch gewoon rechtsom draaien? Als hij ineens linksom zou draaien, zou hij vanaf de zes dus weer via 5, 4, 3, 2 en 1 naar 12 gaan. Dat doen mijn klokken nou echt nooit
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 09:25
Volk
Volk is offline
Ja dat snap ik wel. maar ze bewegen dus wel naar links terwijl ze rechtsom gaan.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 09:26
Verwijderd
Citaat:
En toch... volgens mij bewegen ze op het linkergedeelte linksom Ik snap wel dat het gedeelt waar de wijzers bij elkaar komen rechts gaan, maar het is gewoon niet logisch
Oh echt
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 09:26
Verwijderd
Citaat:
Oh zo, jij ziet zeg maar het puntje van de wijzer min of meer naar links gaan vanaf de zes... Maar ja, dan gaat hij vanaf de drie dus naar onder en vanaf de negen naar boven. Ofzo. Wat verwarrend Ik zie 't gewoon als een wijzer die een rondje maakt en dat rondje maakt hij rechtsom...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten