Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Die logica kan ik inkomen ja, maar je leert het juist op een heel jonge leeftijd, plus dat je het (ongemerkt, denk ik) juist heel de tijd gebruikt! |
![]() |
||
Citaat:
En wanneer gebruik je het dan, behalve als je iemand moet vertellen aan welke kant iets is?
|
Gelukkig! Dan kunnen we weer verder!
Ezelsbruggetjes heb ik volgens mij allemaal op school geleerd, en ik gebruik ze ook vooral op school. In de eerste leerde ik dat als je in het Engels werkwoorden met 'shit' vervoegt, ze een 's' als uitgang krijgen. Shit = she/he/it Of bijvoorbeeld nat-tan/n2 voor de quotientregel. Enzo.
|
Verwijderd
|
Ik heb am/pm op de basisschool geleerd en nooit vergeten, ik zat echt m'n ogen uit te kijken toen op het HBO eens gevraagd werd waar die letters voor stonden (was erg klassikaal onderwijs
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De hoeveelheid dagen van de maand weet ik uit mijn hoofd. Maar vroeger onthield ik dat de omslag bij augustus ligt, door het verhaal dat keizer Augustus boos was dat zijn maand een korte maand was en dat hij een extra dag op eiste.
|||
Citaat:
![]() Over de windrichtingen, vroeger onthield ik altijd dat de zon in het oosten opkomt, Japan is het land van de Rijzende Zon, Japan lag "rechts" op de kaart, dus oost is "rechts". Amerika was het Wilde Westen, Amerika lag links, dus west is links. Beetje omslachtig, maar toen ik 10 was werkte het prima. Citaat:
||
Citaat:
![]() Maar inmiddels heb ik het ezelsbruggetje eigenlijk niet nodig en onthoud ik m gewoon. Gebruik jij er een ezelsbruggetje voor dan? Had je die van mijn anatomieleraar wel eens gehoord?
||
Citaat:
![]() Of moet je dan aan de bovenkant denken? Want je draait in een cirkel, zeg maar, dus altijd én naar links én naar rechts. En misschien hoor je bij dit ezelsbruggetje aan de bovenkant van de cirkel te denken, terwijl ik juist aan de onderkant van de cirkel denk. Snappen jullie wat ik bedoel? ![]() (een beetje net zoals de 'cirkel' die ik in mijn hoofd zie voor de maanden, daarbij staat januari ook onderaan)
||
Verwijderd
|
Citaat:
het is dus links --> losser en rechts --> straker. dat is niet andersom dus ![]() het maakt dan toch niet uit waar je begint, als je naar rechts draait gaat ie strakker en naar links losser. (En in mijn hoofd is een jaar een ovaal, en januari staat bovenaan. hihi grappig, nooit eerder iemand gehoord die een jaar zo zag ![]() |
![]() |
|
Maar het is wél andersom. Ik heb het speciaal nog even geprobeerd met een fles olie. Als ik naar links draai, gaat hij vast, als ik naar rechts draai, gaat hij los. Tenzij je het dus vanaf de bovenkant van de dop bekijkt in plaats van vanaf de onderkant.
||
Citaat:
![]() ![]() Bij je een e, bij tu es, bij il en elle een e, bij nous ons, bij vous ez, bij els en elles ent ![]()
||
Citaat:
![]() Ik hoor nog steeds hoe mijn lerares Frans 'a-i-e-n-t' schreeuwde ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Maar het is: je fais tu fais il; elle fait nous faisons vous faites ils; elles font Maar ook: je vais tu vas il; elle va nous allons vous allez ils; elles vont Ik kan het me niet zo heel goed meer herinneren, maar ik denk dat het een algemeen ezelsbruggetje was, waar uiteraard allemaal uitzonderingen voor gelden.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Nou, als rijtjes ook tellen, heb ik er ook nog wel een paar in m'n hoofd.
o/m, s, t, mus, tis, nt. i, isti, it, imus, istis, erunt a, ae, ae, am, a. ae, arum, is, as, is. ho, tou, toi, ton, hoi, ton, tois, tous. etc.
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik had al wel door dat je het ook op die manier zou kunnen lezen... Nou ja, hoe dan ook, ik draai dingen naar rechts open om ze los te krijgen en links om ze vast te draaien, maar ik had er toch al nooit een ezelsbruggetje voor nodig om dat te onthouden. En het doet me denken aan hoe een meisje mij vol trots 'Nooit op zondag werken' liet zien door met haar vinger een voor een de windrichtingen aan te wijzen. Ze begon bij het zuiden.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() als de wijzers vanaf 6 uur opeens linksom zouden draaien en vanaf 12 uur weer rechtsom, dan zou het nooit 7, 8, 9 , 10 of 11 uur kunnen worden ![]() je hebt een verkeerde definitie van de woorden rechtsom en linksom. ja, de puntjes van de wijzers maken tussen 3 en 9 een relatieve beweging naar links, maar dit betekent nog niet dat de wijzers opeens linksom draaien ![]() Laatst gewijzigd op 04-10-2011 om 09:17. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |