Advertentie | |
|
![]() |
|
fiets kapot
loop 2 maandjes naar het station loop 2 maandjes langs een fiets die niet op slot staat en denkt "nope, niet stelen" keidronken kijken of een fiets op slot staat, staat tot mijn verbazing niet op slot "wat nu?" burger belt politie, 220 euro, ja oke mijn stomme fout koop een fiets bij een fietsenzaak voor 110 euro, ga het netjes doen! vandaag, nog geen week later is mijn fiets gejat ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
alcohol doet mij de eerlijke geest omhoog halen: "Nope" ![]() ik had ook kunnen hebben gezegt "ja ik breng hem naar de politie, heb spijt van deze daad" of "Ja ik breng hem naar de fietsendepot" iets in die geest
||
Citaat:
![]()
|
Het eigen risico in de zorg stijgt volgend jaar van 220 naar 400 euro. Dit hebben bronnen gemeld aan RTL Nieuws. Momenteel is nog niet bekend of en hoe mensen met een laag inkomen gecompenseerd worden voor deze stijging van het eigen risico.
Deze verdubbeling zou toe te schrijven zijn aan het crisisakkoord dat door de 'Kunduz-coalitie' gesloten is. Daarin hebben CDA, VVD, D66, GroenLinks en ChristenUnie afgesproken 1 miljard te bezuinigen op de zorg. ![]()
|
Hoezo? Het is of een tientje per recept of eigen risico omhoog. Of de premie wordt hoger of de dekking minder. Zorgkosten gaan de komende jaren alleen maar stijgen door de vergrijzing en de ongezonde levensstijl van veel mensen. En dan hebben we het dus over een stijging van miljarden per jaar. Als je niet meer inkomsten krijgt zul je moeten snijden in de zorg zelf, en daar ben ik tegen. En als je niet kunt snijden, moet je meer betalen. Je kan er niet om heen.
|
Verwijderd
|
Ik zou liever zien dat de premies wat opgeschroefd werden, want eigen risico voor zorgkosten vind ik eigenlijk niet kunnen. Bovendien verdeel je door het omhoog schroeven van de premies voor iedereen, de gestegen kosten over meer personen, en moeten niet ineens mensen die een wat minder goede gezondheid hebben, veel meer betalen.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Edit: nouja, die chirurgie is misschien niet niet-noodzakelijk. Maar de overige dingen wel dusdanig dat ze ook uit het basispakket kunnen.
||
Citaat:
Ik kan het verder ook niet waarderen dat mijn vriendje het vanochtend uit heeft gemaakt plotseling.
||
Citaat:
Weet je hoeveel mensen er gebruik maken van fysiotherapie, logopedie en dieetadvies, en in hoeveel verschillende gevallen er gebruikt van gemaakt kan worden? Dit soort behandelingen werken ook preventief en versnellend bij revalidatie; ze zorgen dat mensen minder snel klachten krijgen, sneller en beter revalideren, en dat spaart allemaal geld aan andere ingrepen, verpleging en verzorging uit en zorgt er voor dat mensen weer sneller productief worden. Daarnaast ondermijn je door het in modules opdelen van zorgverzekeringen juist het doel van de verzekering, namelijk de lasten spreiden. Als iedereen maar een heel klein basispakket heeft, gaan de kosten alsnog omhoog omdat de verzekeraar niet meer genoeg geld binnen krijgt omdat bepaalde modules niet worden genomen. Het is ook oneerlijk voor mensen met chronische ziektes, want die moeten dan nog meer betalen, en mensen met een laag inkomen zullen geneigd zijn zich te onderverzekeren, wat ze in enorme schulden gaat brengen als ze iets nodig hebben wat niet in het uitgeklede basispakket zit. Want hoe weet je nu van te voren of je dat jaar fysiotherapie nodig hebt? Kom je nog voor een hele vervelende verrassing te staan... en je verzekeraar het komende jaar je vervolgens weigert voor een aanvullende verzekering.
||
Citaat:
Lasten verspreiden is één ding, het verplicht eigen risico laten stijgen naar een belachelijke 400,- iets anders. Ik heb gewoon geen zin om te moeten betalen voor iemand die zichzelf doelbewust volvreet aan snacks, om dan vervolgens à la "Help mijn kind is te dik" aan te kloppen bij een dieetadviseur en dan nog alles vergoed te krijgen. Dan betaal ik mee voor de domheid van een ander. Om diezelfde reden ben ik blij dat Stoppen met Roken inmiddels weer UIT het basispakket is. Alleen de noodzakelijke dingen moeten erin, ter behandeling van letselschade en revalidatie en chronisch zieke mensen. Maar mensen die gewoon hun klachten te danken hebben aan een ongezonde leefstijl, dokken maar lekker voor zichzelf. Vooruit, fysiotherapie en logopedie is nog wel basispakketwaardig.
|
Ik bedoel het niet lullig, maar het is misschien handig als je je er eerst even in verdiept voordat je er een oordeel over hebt. Dieetadvies bijvoorbeeld is echt niet alleen voor mensen die zich volvreten. Het is voor een enorme grote groep patiënten van toepassing, lang niet alleen bij obesitaspatiënten. Er zijn een hoop ziektes en aandoeningen waarbij het van belang kan zijn om mensen een goed advies te geven, om het ziekteverloop beter te laten verlopen (zodat mensen weer sneller gezond of minder ziek worden) en mensen die door ziekte of beperking niet goed kunnen bewegen advies geven zodat ze geen overgewicht krijgen. Of mensen met een hartaandoening advies geven over hoe ze een laag cholesterolgehalte kunnen krijgen, etc. etc. En dat is alleen maar wat ik binnen vijf minuten kan verzinnen.
Daarnaast: als we obesitaspatiënten van hun overgewicht af kunnen helpen (of hartpatiënten van hun ongezonde vetrijke dieet) sparen we daar per jaar miljoenen aan ingrepen en onderzoeken mee uit, omdat we voorkomen dat ze plaats hoeven te vinden. Het geld dat we dus in dieetadvies stoppen krijgen we terug omdat we minder uit hoeven te geven aan duurdere onderzoeken en ingrepen. En dat geldt ook voor roken. Als we mensen stimuleren om te stoppen met roken, besparen we de maatschappij miljarden omdat het aantal patiënten met hartklachten, longklachten, kanker, vaatziektes en broze gezondheid omlaag zal gaan. Als we het aantal mensen dat ongezond eet of obesitas heeft omlaag brengen besparen we de maatschappij miljarden omdat er minder patiënten met hart- en vaatziektes, kanker en orthopedische klachten zullen zijn. Door aan preventieve maatregelen bij te dragen via je zorgverzekering zorg je er voor dat de premie juist niet te veel stijgt!
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Feel good-topic Verwijderd | 37 | 05-01-2014 22:08 | |
De Kantine |
Wat heb jij vandaag nou weer gewaardeerd? Verwijderd | 499 | 26-04-2012 19:29 | |
De Kantine |
Weerwolfspel #50² Verwijderd | 146 | 26-08-2008 07:00 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Welke coalities zie jij op het toneel graag verschijnen & bepaalt dit je stemgedrag? Gatara | 230 | 21-11-2006 00:05 | |
Verhalen & Gedichten |
Een derde gedachte, (verhaal, nog niet af). Noor-91 | 3 | 26-01-2006 09:55 | |
Verhalen & Gedichten |
verhalenwedstrijd: titelloos Vlooienband | 0 | 01-10-2003 14:29 |