Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() (ik zag dat je gereageert had en dacht helemaal "jeej! weer een vervolg. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar ach, dat soort details zijn niet echt belangrijk ofzo... edit: toch maar ff gewijzigd. Maar dat soort details zijn niet echt belangrijk voor het verhaal. Denk ik. |
![]() |
|
Hij had absoluut geen zin om ook maar iets over Fabian te vertellen tegenover Mark.
Kun je iets vertellen tegenover iemand? ![]() Verder...echt goed verhaal!! Ik heb het steeds gelezen, alleen niet gereageerd omdat het niet nodig was. ![]() Ga zo door! ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het leek uren te duren voordat er iemand opendeed. David besefte ook maar al te goed dat het nog vroeg was – hij zou persoonlijk ook niet om half acht op zondagmorgen uit zijn bed willen worden gehaald. De deur ging open en een klein meisje gluurde om de hoek. Ze was misschien een jaar of acht, niet veel ouder en hij moest tot zijn teleurstelling constateren dat ze in niets op hemzelf leek. “Zijn je ouders er ook?” vroeg hij vriendelijk. Het meisje keek hem even aan en knikte, om vervolgens de trap op te rennen. Een vrouw van een jaar of veertig kwam de trap af lopen. Ze had een ochtendjas aan en keek nogal slaperig uit haar ogen. “Goedemorgen.” David knikte even kort. “Ben ik hier bij de familie Hessels?” “Ja, dat klopt.” Ze nam hem even op, alsof ze het raar vond dat hij op de vroege morgen zulke vragen stelde. Hij besloot maar met de deur in huis te vallen. “Ik zoek de familie van mijn vader.” “En jouw vader is?” “Jurrian Hessels.” Even dacht hij dat hij aan het verkeerde adres was. Maar toen de vrouw haar ogen wijd opensperde en hem aankeek alsof hij van een andere planeet kwam, wist hij genoeg. De vrouw haalde diep adem en kwam weer een beetje tot haar positieven. Ze draaide zich om naar haar dochtertje wat nog steeds achter haar stond. “Emma, maak papa maar even wakker. Het is belangrijk.” Ze wendde zich weer tot David en keek hem aan. “Ben jij Fabian?” David schudde langzaam zijn hoofd. “Nee, Fabian is dood.” De vrouw knikte langzaam. “Ja, dat wist ik ook wel. Maar Jurrian had maar drie kinderen…” “Vier. Ik ben geboren nadat hij doodging.” “Hoe heet je?” vroeg de vrouw. “David,” zei hij. De vrouw stak haar hand uit en glimlachte. “Aangenaam. Ik ben je tante Julie.” |
![]() |
|
Verwijderd
|
Algauw was het een drukte van belang bij Julie en haar man Richard. Niet alleen zij – David begreep dat Julie de zus van zijn vader was – maar ook de broer van zijn vader en zijn gezin werden in allerijl uit bed gehaald om het familielid te gaan aanschouwen waar ze nooit enige weet van hadden gehad.
Hoewel David er niet op gerekend had dat ze hem niet kenden, was hij allerminst verbaasd. Hij wist van Jedithja dat zijn moeder na de dood van zijn vader zo snel mogelijk was vertrokken, ver van Borgelo vandaan en nooit meer wat te maken wilde hebben met die kant van de familie. Julie en Richard hadden twee kinderen: de achtjarige Emma en Jelena van twaalf. Zijn andere oom en tante – Elsbeth en Jarno – hadden nog eens drie neefjes voor hem in petto: de tweeling Robin en Olivier, die, zoals ze zelf trots vertelden “al tien” waren, en hun vier jaar oudere broer Rutger. Aanvankelijk werd er aan de grote keukentafel van Julie en Richard druk door elkaar heen gepraat, maar op een gegeven moment vond Julie het te gortig worden en verhief ze haar stem. “Laten we nu allemaal maar eens luisteren naar wat David te vertellen heeft.” David schoof een beetje heen en weer op zijn stoel en schraapte zijn keel. “Nou ja… wat willen jullie horen?” “Alles. Hoe is het met je moeder en je zussen?” vroeg Jarno, zijn vaders jongere broer. “Ze zijn gek.” Niemand keek ervan op. “Mijn moeder heeft thuis alle muren paars geverfd, ze trekt zich totaal niks van mij aan en Valérie is net zo zweverig als zij. Jedithja, daar valt af en toe nog wel mee te praten maar goed, zij wordt ook net zo makkelijk meegesleept in mijn moeders revolutionaire ideeën en cursussen filosofisch bloemschikken.” Hij haalde even adem. “Maar ik ben hier gekomen vanwege Fabian.” Er viel een complete stilte die David niet verwacht had. Ze staarden hem allemaal aan met een blik van ongeloof. Jarno kuchte even en nam het woord. “Wat wil je weten?” “Tot voor kort wist ik niet dat hij bestond,” legde David uit. “Ik vond op zolder een kistje met een geboorte en sterfdatum en een naam. Fabian.” “En toen?” vroeg Julie. “Ik heb aan mijn moeder gevraagd wie Fabian was. Toen heeft ze me het huis uitgezet.” Hij probeerde het zo nuchter mogelijk te zeggen, maar het was al te laat. Julie slaakte een soort jammerkreet en begon in een rap tempo te praten. “Jurrian had nóóit met dat secreet moeten trouwen. Ik heb het hem nog gezegd… ik zei nog zo, Jurrian, laat je niet in met haar, maar hij wilde niet luisteren!” Jarno legde zijn arm om de schouders van zijn zuster en wendde zich tot David. “Het spijt me dat ze zo vervelend doet over je moeder.” “Oh, het hoeft haar helemaal niet te spijten,” zei David bitter. “Ze heeft volkomen gelijk. Mijn moeder is gek. Maar,” zei hij nadenkend, “wie is Fabian nou eigenlijk?” Hij voelde tot in het puntje van zijn tenen de spanning. Niemand wilde antwoord geven. Hij had het gevoel dat hij hier een zeer onwelkome gast was die allerlei pijnlijke dingen uit het verleden kwam oprakelen. “Als jullie het niet willen vertellen, ga ik wel weg, hoor,” voegde hij er snel aan toe. Jarno en Julie schudden tegelijkertijd hun hoofd. “Ik denk dat je wel een recht hebt om het te weten, David. Maar… Jarno, vertel jij het maar.” Ze knikte kort en ging op een stoel zitten. “Goed,” zei Jarno. “Waar moet ik beginnen?” “Bij het begin,” zei David. “Oké. Nou, je vader en je moeder zijn getrouwd omdat ze min of meer moesten – je moeder was in verwachting van Jedithja. Ze waren beide nog erg jong. Maar op het eerste gezicht leek het wel goed te gaan… totdat je vader het hippieleven van je moeder een beetje probeerde in te perken. Ze gaf al het geld wat hij verdiende uit aan wiet en dat vond hij niet goed voor de baby. Dus hij maakte regeltjes – hij wilde om vijf uur eten, een opgeruimd huis… je snapt het wel.” David knikte. Tot zover klopte het aardig met de versie van Jedithja. “Nou goed… het ging voor een tijdje aardig. Je moeder bekommerde zich wat met Jedithja, deed het huishouden, kookte eten, maar het bloed kroop waar het niet gaan kon.” “Hoe bedoel je?” vroeg David. “Oh, David,” zei Julie tragisch. “Fabian is je halfbroer!” Davids ogen schoten van de een naar de ander. “Mijn halfbroer… Maar mijn moeder…” “Ging herhaaldelijk vreemd, ja,” zei Jarno koeltjes. “En zelfs in de jaren zeventig was dat niet bepaald gewenst. Zeker niet bij onze ouders, die redelijk gelovig waren. Ze hebben je moeder nooit echt gemogen.” David moest het allemaal even verwerken. Eerst had hij slechts zussen, toen een dode broer en nou bleek Fabian ook slechts een halfbroer te zijn! Jarno was ondertussen verdergegaan met zijn verhaal. Hij praatte zo snel, alsof hij er vanaf wilde zijn, dat David moeite had om hem bij te houden. “Het kind werd geboren en hij werd Fabian genoemd. Toen had je vader nog niets in de gaten, maar op een gegeven moment confronteerde hij je moeder met de roddels die overal rondgingen. En ze gaf zomaar toe.” “Hoe oud was Fabian toen?” vroeg David gealarmeerd. “Een maand of zes, zeven, denk ik. Enfin, je vader dus. Hij kon er absoluut niet mee omgaan. Hij kon en wilde niet geloven dat ze hem dat aangedaan had, want hij hield van haar met heel zijn hart. Maar het was niet wederzijds, dat was het nooit geweest. Hij is een poosje weggeweest, toen hij terugkwam wilde hij het weer opnieuw proberen met je moeder. Hij ging naar haar toe om te praten.” Jarno haalde even adem. “Diezelfde avond is Fabian gestorven.” “Heeft mijn vader…” David maakte zijn zin niet af. “Nee,” zei Julie resoluut. “Nee, dat zou Jurrian nooit doen. Het moet je moeder zijn geweest.” “Het politierapport zei dat Fabian een natuurlijke dood was gestorven. Maar verklaar mij maar eens hoe een kerngezonde baby een natuurlijke dood kan sterven,” zei Jarno. “En wat gebeurde er toen?” Julie glimlachte bitter. “Er kwamen verschrikkelijke roddels. Die niet alleen die arme Jurrian troffen, maar ook… ook ons. Wij waren immers familie.” “Het was een vreselijke tijd,” vulde Jarno aan. “Maar na verloop van tijd werd het langzaamaan minder. We konden weer een gewoon leven gaan leiden – men zag in dat wij er niet zoveel mee te maken hadden.” “En toen?” vroeg David. “Toen… toen werd Valérie geboren, en leek het alsof ze eindelijk een gelukkig gezinnetje werden. Totdat die dag.” “Die woensdag.” Julie’s stem klonk duister. “Je vader stierf. Hij was uit het raam gevallen.” “Geduwd, als je het mij vraagt.” “Julie, niemand weet dat zeker behalve Davids moeder zelf,” zei Jarno bestraffend, maar het feit dat hij meteen wist over wie Julie het had, zei David al meer dan genoeg. “Goed… na de begrafenis, die overigens een drama was, is je moeder verhuisd. Sindsdien hebben we niets meer van haar vernomen.” “We hebben natuurlijk wel geprobeerd contact te houden,” ratelde Julie, “vooral om Jedithja en Valérie natuurlijk, maar ze wilde er niets van weten, de kinderen mochten hier niet eens komen logeren en…” “Waarom was de begrafenis een drama?” onderbrak David de woordenstroom van zijn tante. Jarno haalde zijn schouders op. “Ik weet niet… de hele sfeer… het was gewoon een hele nare begrafenis met allerlei begrafenisriten die je moeder had bedacht, allerlei rare dingen…” “Ik weet zéker dat Jurrian dat nooit zo gewild zou hebben,” zei Julie. Er viel een stilte die na een paar minuten onderbroken werd door Jarno. “Maar David… hoe is het met je zussen? Hebben ze op school gezeten?” “Ik weet het niet,” zei David. “Ik heb ze nooit iets anders zien doen dan yogaoefeningen en bomen knuffelen om eerlijk te zijn. Ze werken niet – mijn moeder ook niet trouwens, ik weet niet waar ze het geld vandaan haalt.” “Oh, ik wel,” zei Julie scherp. Jarno trok zijn wenkbrauwen op. “Hoe bedoel je?” “Er wordt me nu een heleboel duidelijk,” zei Julie bedachtzaam. “Herinner je je nog die statige man is dat zwarte pak die we niet kenden, maar die wel op de begrafenis van Jurrian was?” “Nee. Jij wel? Het is al… wat, bijna twintig jaar geleden?” “Zeventien,” zei Julie bestraffend. “Volgens mij was die man van de verzekering.” “Verzekering?” echode Jarno. “Hoe bedoel je?” “Heeft Jurrian je dat nooit verteld? Hij moest een levensverzekering afsluiten van haar.” “Julie,” zei David. “Wanneer heeft mijn vader die verzekering afgesloten?” Julie dacht even na en zei toen langzaam. “Dat zal ongeveer een half jaar voor zijn dood zijn geweest.” |
![]() |
|
het is ind erg interessant
![]() alleen viel me weer iets op ![]() verder ![]() keep up the good work ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
*hoe moet ik dat nou weer oplossen?* In ieder geval: daar heb ik jullie nou voor ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Of je maakt tante lesbisch ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
want al zou ze haar meisjesnaam aan houden, vaak staat een gezin dan onder de naam van de man in het telboek enzo *wat een problemen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Of als ze nou gescheiden is? Dan kan ze heel goed kinderen hebben, maar staat ze wel met d'r eigen naam in het telefoonboek ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
hmm ik vind het wel interesant maar wel erg bruut!! mooi verhaal ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Vervolg (ik ben onderhand in mijn wordversie nu op bladzijde 14, mocht dat jullie interesseren.) David lag op zijn rug en staarde naar het plafond. Ergens in de kamer draaide Emma zich in haar slaap om. Buiten reed een auto, maar hij hoorde het niet. Hij wilde maar dat hij kon slapen, zoals Emma sliep, maar er zat hem iets – of beter gezegd iemand – dwars. Jarno’s gedrag beviel hem voor geen meter. Zijn humeur was compleet omgeslagen toen Julie van de levensverzekering had verteld. Hij had in korte, afgebeten zinnen het verhaal afgemaakt en bovendien hield hij David constant in de gaten. “Je bent toch niet bang dat ik wegloop?” had David gegrinnikt, maar toen hij Jarno’s blik had gezien wenste hij dat hij die opmerking niet gemaakt had. “Het zit in de familie,” had Jarno geantwoord alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. David draaide zich maar weer eens om en staarde naar het raam. Het was midden in de nacht, te oordelen naar het weinige licht dat door de kieren van het gordijn naar binnen viel. Emma begon te hoesten. Eerst zachtjes, maar even later drong het zelfs tot David door dat dit niet echt gezond kon zijn. Hij stond op en liep naar het bed van zijn nichtje. “Emma?” Met betraande ogen keek het meisje hem aan, terwijl haar schouders nog naschokten van haar hoestbui. David stak zijn handen uit. “Wil je even overeind zitten?” Ze knikte en begon weer te hoesten. “Wil je een glaasje water?” vroeg hij, terwijl hij probeerde haar overeind te laten zitten. Ze knikte weer. “Goed. Ik ben zo terug.” David liep de deur uit en probeerde zich te herinneren waar de badkamer ook alweer zat. Julie had die avond in een sneltreinvaart uitgelegd waar alles lag en waar alles stond en dat hij zich toch vooral thuis mocht voelen en mocht pakken waar hij zin in had. En of hij ook even wilde oppassen op Emma en Jelena omdat zij nog ergens heen moest en Richard moest werken. En toch kon hij zich niet herinneren waar de badkamer zat. Bovendien was Julie’s huis nou niet bepaald nieuw, dus aan de deuren was niks te zien en hij had weinig zin om alle deuren te gaan proberen – hoe thuis hij zich ook mocht voelen van Julie. David liep de trap af naar de keuken en pakte een glas. Boven hoorde hij Emma hoesten. Hij draaide zich om naar het aanrecht, maar bevroor toen buiten stemmen hoorde. “Ik snap werkelijk niet wat dat joch nou bij ons moet, Juul.” “Jarno, laat hem nou, hij weet echt niks.” “Hoe komt hij nu ineens hier dan? Wat moet hij van ons? En dan laat je hem ook nog op de kamer van Emma slapen! Je bent gestoord.” David hoorde Jarno de achterdeur openmaken. “Verdomme,” vloekte hij zachtjes. Hij keek om zich heen en besloot dat de trap terug naar boven de enige oplossing was. Hij greep het glas met water en rende zo goed en zo kwaad als het ging de trap op. Emma hoestte nog steeds. “David?” “Ja, ik ben er al. Hier is je water.” Hij ging naast haar bed zitten en keek hoe ze half hoestend het water opdronk. Julie kwam de kamer binnen en deed het licht aan. “Emma?” Ze liep naar het bed toe maar stond halverwege abrupt stil. “Oh, David.” “Ze wilde een glaasje water,” verklaarde hij. Emma hoestte. Julie keek bezorgd. “Hoe lang doet ze dat ze al?” “Een kwartiertje.” David stond op en ging weer op zijn eigen bed zitten. Zijn tante liep naar Emma toe en aaide het meisje over haar hoofd. Ze leek afwezig. “Ik ga weer!” brulde Jarno van beneden. Ze hoorde het niet. “Julie?” Ze keek op en staarde naar David. “Ja?” “Heeft Jarno een hekel aan me?” Julie haalde vermoeid haar schouders op. “Dat weet ik niet, David. Ik begrijp hem soms ook niet.” “Het lijkt wel…” David maakte zijn zin niet af. “Wat?” “Het lijkt wel of hij het zich vreselijk aantrekt dat ik er ben.” “Zo is Jarno nou eenmaal,” zei Julie. “Trek je er maar niks van aan.” David viel even stil. “Was mijn vader ook zo?” vroeg hij na een tijdje. Er sprongen tranen in Julie’s ogen. “Ik was gek op Jurrian. Hij was mijn broer, maar ook mijn beste vriend. Jarno hing er altijd maar een beetje bij, en toen Jurrian stierf…” Ze haalde even adem. “Toen Jurrian stierf, trok Jarno heel erg naar mij toe, zogenaamd uit verdriet, maar er school veel meer achter. Maar ik ben er nooit echt achter gekomen wat dat precies is.” Ze zuchtte diep. “Het maakt ook allemaal niet meer uit.” “Mij wel,” zei David. “Eh… David… niet om onbeleefd te zijn hoor… maar…” Julie probeerde de goede woorden te vinden, maar faalde daar jammerlijk in. “Weet je wel zeker dat Jurrian echt jouw vader is?” Dat kwam hard aan. David kuchte even. “Ik heb alleen het woord van mijn moeder.” “En geloof je haar?” “Ik weet het niet. Ik weet niet of ze daarover zou kunnen liegen,” zei David. “Maar ze liegt zo vaak,” voegde hij er bitter aan toe. Julie ging tegen Emma’s bed aan zitten en streek vermoeit over het hoofd van haar dochtertje. “Heb je eigenlijk een beetje een leuk leven gehad?” vroeg ze. David was te vermoeid om over de rare vraagstelling na te denken. “Volgens anderen wel.” Julie fronste haar wenkbrauwen. “Hoe bedoel je?” “Anderen vinden mijn moeder hip. Mijn beste vriendin zou wel met me willen ruilen,” zei David. “Maar zíj woont niet in een huis met pimpelpaarse muren en bomenknuffelende moeders.” Julie moest lachen. “Ik geloof dat Audrey wel haar best doet om zo ongewoon mogelijk te zijn, is het niet?” Audrey… Het was lang geleden dat David de voornaam van zijn moeder had gehoord. Zijn moeder sprak in zijn bijzijn nooit iemand anders dan Jedithja, Valérie en hemzelf en alledrie noemden ze haar mama. Terwijl ze dat voor David eigenlijk nooit geweest was. Jedithja had er altijd voor gezorgd dat er kleding en eten voor hem was. Jedithja had gezorgd dat hij naar school ging, Jedithja was de enige die wel eens mee was geweest naar ouderavonden – hoewel ook sporadisch, maar toch – en aan Jedithja kon hij nog eens wat vertellen. Zijn moeder had het alleen maar over zichzelf en luisterde nooit. “David?” “Eh, ja, sorry.” David moest moeite doen om weer uit zijn overdenkingen te ontwaken. “Wat zei je?” “Dat je moeder niet normaal doet.” “Dat is wel de kern van haar bestaan, ja,” zei David. Julie schoot in de lach. “Zo dramatisch zal het toch niet zijn?” “Je hebt er geen weet van,” zei David. Hij probeerde achteloos te klinken, maar dat mislukte. “Ze probeert niet eens mijn moeder te zijn,” zei hij en het laatste woord was nauwelijks te verstaan. Julie ging tegenover hem zitten. “Kop op David, jij hebt je moeder tenminste nog. Op een dag zul je daar dankbaar voor zijn.” David haalde zijn schouders op. “Misschien wel. Maar dat duurt nog wel even.” |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Ik ben Plato, de opper a-seksuele mens (verhaal) Verwijderd | 226 | 27-11-2005 11:00 | |
Verhalen & Gedichten |
Naamkeuze en symbolen Vogelvrij | 25 | 04-06-2005 12:39 | |
Verhalen & Gedichten |
Stelling: Letteren is saai geworden. J. Kirschner | 37 | 05-03-2004 12:06 | |
Verhalen & Gedichten |
Welk boek schrijf je nu? Type | 18 | 29-01-2004 22:15 | |
Liefde & Relatie |
Jullie moeten deze chat lezen!! devilcat | 105 | 03-12-2002 09:56 | |
ARTistiek |
[verhaal] Ik mis iets. KrizzZzZZzzjE :P | 5 | 24-09-2002 16:31 |