Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
In het verleden is er eens een onderzoek geweest naar de politieke voorkeur van de media. Het resultaat was weinig verrassend. Tachtig procent had een voorkeur voor linkse politieke partijen (de aanhangers van de centrum-linkse partij D66 niet meegerekend). In HP/De Tijd van 24 januari 2003 verscheen een interessant artikel over het stemgedrag van hoofdredacteuren, commentatoren, columnisten, televisiepresentatoren en cabaretiërs (die immers ook veel zendtijd krijgen). Ook in dit geval bleek er een grote voorkeur voor linkse partijen te zijn. Hieronder volgt een lijst van degenen die door Ad Fransen naar hun politieke sympathieën werden gevraagd. Even voor de duidelijkheid: het onderstaande is niet het volledige artikel uit HP/De Tijd, maar slechts een samenvatting. De hoofdredacteuren: J. Olde Kalter (De Telegraaf): "Door de politieke commotie van vorig jaar heb ik me niet van de wijs laten brengen. Ik stem wat ik altijd gestemd heb. Wat? Dat zeg ik niet. (...) De partij waarop ik nooit zal stemmen, is de SP. Ze hebben de culturele revolutie in China gesteund, en daar zijn zoals u weet nogal wat dooien gevallen." Pieter Broertjes (de Volkskrant): "PvdA, niet omdat dat zo goed is voor het land, maar omdat ik trouw ben aan de beginselen van de sociaal-democratie." Folkert Jensma (NRC-Handelsblad): "Ik ben een sociaal-liberaal en altijd zoekende naar een adres voor mijn stem. Ik voel wel wat voor Zalm, maar met de VVD heb ik een beetje moeite. (...) De vorige veriezingen werd het D66. Ze kunnen nu wel wat steun gebruiken. Dus óf Zalm óf D66." Oscar Garschagen (Algemeen Dagblad): "PvdA, dat stem ik altijd." (Garschagen is overigens recentelijk bij het AD opgestapt, red.) Xandra Schutte (Vrij Nederland): "Het wordt PvdA, dat is voor mij de fatsoenlijke middenpartij." Arendo Joustra (Elsevier): "Stemmen is in Nederland niet voor niets geheim, dus zeg ik het niet, ook niet tegen de redactie of mijn vrienden." Hubert Smeets (De Groene Amsterdammer): "Ik zeg het nooit! (...) Twee partijen zullen nooit in aanmerking komen: SGP en LPF." Henk Steenhuis (HP/De Tijd): "Ik heb nog nooit gestemd. Ik zou echt enthousiast worden voor een partij die veel wetten afschaft en erop toeziet dat de wetten die overblijven worden nageleefd. Dus een kleine overheid met veel gezg, terwijl je nu het omgekeerde ziet. (...) Maar het is nu niet de tijd om aan de kant te blijven staan. Dus misschien kies ik voor Hirsi Ali. Als een proteststem tegen de moslims die denken dat ze het hier voor het zeggen krijgen." Cisca Dresselhuys (Opzij): "Femke Halsema van Groen Links. Ik kies altijd voor een vrouw. (...) Natuurlijk heb ik Hirsi Ali hoog zitten, maar vanwege mijn opvoeding en geweten kan ik van zijn levensdagen geen VVD stemmen." De columnisten en commentatoren: Henk Hofland (NRC-Handelsblad): "In Nederland is een ongure sfeer ontstaan; wie daar een eind aan kan maken, krijgt mijn stem. Het wordt zeker niet VVD of CDA, en ook niet GroenLinks. Tussen al die televisielawaai treft het low profile van Thom de Graaf mij als zeer aangenaam. (...) Maar ja, Wouter Bos is ook een nette man met wie ik me enigzins verwant voel." Marcel van Dam (de Volkskrant): "Stemmen is een privézaak, maar gaat u er maar vanuit dat mijn stemgedrag al heel lang niet is veranderd." (Van Dam was in het verleden zowel kamerlid, staatssecretaris als voorzitter van/voor de PvdA, red.) Pamela Hemelrijk (Algemeen Dagblad): "Ik stem op Winny de Jong van Conservatieven.nl, omdat er ten minste één iemand in de Kamer komt die namens mij het woord voert. Om al die feodale fossielen de macht te ontnemen, zou ik zelfs op André van Duijn stemmen. Of Emile Ratelband, ook goed." Elsbeth Etty (NRC-Handelsblad): "Ik breng al jaren een strategische stem uit. Zo heb ik ooit op D66 gestemd omdat ik voor een tweede Paarse kabinet was. Maar sinds ik uit de CPN ben, stem ik meestal PvdA. Wilde ik nu ook doen, omdat onze sociaal-democratische traditie niet gemarginaliseerd mag worden. Maar het wordt zeker niet Wouter Bos, want die is me te rechts. Ik overweeg ook GroenLinks, want Femke Halsema is zo'n beetje de enige die zich teweer stelt tegen al dat stoere law and order-gedoe." J.A.A. van Doorn (Trouw en HP/De Tijd): "Ik denk toch VVD. Als tegenwicht voor de opmars van Wouter Bos. Anders had ik misschien Jan Marijnissen gestemd, om alle zittende partijen alsnog een flinke trap te geven." J.L. Heldring (NRC-Handelblad): Filosofisch gezien ben ik een conservatief die zich ideëel nergens aan gebonden voelt. Ik ben ook niet gelovig, maar de vorige keer heb ik wel Balkenende gestemd. (...) Nu twijfel ik tussen Balkenende of een voorkeurstem voor Anton van Schijndel van de VVD." Mark Kranenburg (NRC-Handelsblad): "Ach dat soort dingen. Laat maar, ik heb er geen zin in." Jan Blokker (de Volkskrant): "PvdA, die kans is behoorlijk groot. Al twijfel ik wel een klein beetje over D66, want in die partij zitten de fatsoenlijke mensen. (...) Pim Fortuyn en zijn beweging hebben mij nooit één seconde uit mijn evenwicht gebracht. (...) De LPF is een van de belachelijkste verschijnselen die ons land ooit heeft meegemaakt." Ronald Plasterk (de Volkskrant): "Een columnist heeft van nature iets onafhankelijks, dus stelt hij zijn politieke voorkeur nooit voorop. Maar ja, je kunt het wel terugvinden, want ik heb voor de PvdA zelfs in de gemeenteraad van Leiden gezeten, en nadien ben ik niet extreem-rechts geworden." Jan Tromp (de Volkskrant) "net als de vorige keer wilde ik Groen Links stemmen. Maar nu gaan de verkiezingen ineens op een ouderwetse manier over macht. Dus moet ik misschien maar op de PvdA stemmen." Frits Abrahams (NRC-Handelsblad): "Ik maak mijn stem niet openbaar, want als journalist word je dat altijd nagedragen. Je wordt voortaan ingedeeld, en dat wil ik vermijden." Kees Lunshof (De Telegraaf): "Alle CDA'ers denken altijd dat ik VVD stem, en alle VVD'ers denken dat ik CDA stem. Dat wil ik graag zou houden. (...) Mensen die mijn arzikelen lezen, weten in elk geval dat ik nooit bij de LPF uitkom." Paul Fentrop (Fem Business en HP/De Tijd): "De vorige keer heb ik op Pim Fortuyn gestemd omdat hij was doodgeschoten. Dat er nu nieuwe verkiezingen zij, is onzin. Dat moest van Zalm en Balkenende. Dus iedereen moet gewoon stemmen wat hij de vorige keer heeft gestemd. Doe ik ook: LPF. Eigenlijk had ik op Hirsi Ali willen stemmen, maar dan krijg ik Erica Terpstra erbij cadeau en steun ik de VVD." Paul Scheffer (NRC-Handelsblad): "Ik zweef van links naar rechts, maar de SP en de ChristenUnie vallen altijd af. De vorige keer werd het uiteindelijk toch de PvdA, Nehabat Albayrak. Nu zou ik graag op Hirsi Ali willen stemmen, omdat ze goeie dingen zegt over de positie van moslimvrouwen. Maar ja, dan krijg ik die Zalm erbij." Paul Cliteur (Trouw): Nummer 40 op de lijst van de VVD, Anton van Schijndel. Hij zet in op de klassieke grondrechten en de scheiding tussen kerk en staat. En ik ben tegen het bevorderen van integratie via de godsdienst, zoals Job Cohen voorstaat. (...) De VVD kan het voor mij nooit echt verknallen, want ik stemn op de liberale ideologie. Even was de verleiding om LPF te kiezen, maar ze hebben nooit genoeg in huis gehad om me weg te lokken bij de VVD. Willem Breedveld (Trouw): "Dat krijg je van mij niet te horen. (...) Verder heb ik, links of rechts, een gruwelijke hekel aan dogmatisme. Dus op de SP of de SGP zal ik nooit stemmen." Bob Smalhout (De Telegraaf): "Ik twijfel tussen de VVD of toch maar een tweede kans voor de LPF." Felix Rottenberg (NOVA): "Hier heb ik helemaal geen zin in." (Rottenberg was in het verleden voorzitter van de PvdA, red.) Paul Witteman (B&W): "Partij van de Arbeid, omdat ik dat altijd doe. Ik zal nooit op een andere partij stemmen." Jack Spijkerman (Kopspijkers): GroenLInks, gewoon op de bovenste: Femke Halsema. Het was jarenlang PvdA, maar die partij heeft de mensen op het gebied van onderwijs, zorg en milieu erg in de steek gelaten." Jan Mulder (Barend & Van Dorp) "SP. Ze hebben een goed programma en hobbelen met de oorlogsdreiging niet achter Amerika aan. (...) Ik ben altijd al een linkse stemmer geweest." Willibrord Frequin (De week van Willibrord): IK stem wat het beste is voor het land. Veiligheid vind ik het belangrijkste item. Verder verklap ik niks. (...) Fortuyn vond ik een geweldig fenomeen. Met hem kwam er weer vrolijkheid in de politiek, verdween de achterklap; hij brak bepaalde zaken open, net als ik doe op TV: Als u me poitiek in die buurt wilt situeren, bent u een wijs man." Frits Barend (Barend & Van Dorp): "De vorige keer heb ik PvdA gestemd, Jan Pronk. Nu aarzel ik tussen Hirsi Ali, Thom de Graaf, Jan Marijnissen of John Leerdam van de PvdA." Frits Wester (RTL Nieuws): "Een politiek verslaggever hoort niet te zeggen wat hij stemt. Ik wil geen narigheid. Ik begon al met een schijn van subjectiviteit omdat ik vroeger campagneman was van het CDA. Terwijl ik daar echt niet altijd op heb gestemd." Job Frieszo (NOS Journaal): Ik zweef altijd van links naar rechts. (...) De kleine christelijke partijen worden het zeker niet; ethisch gezien zou ik daar nooit op stemmen." De cabaretiers: Freek de Jonge: "Ik probeer in mijn programma De Stemming toch een beetje onpartijdig te zijn, als een staatsman. Maar wat ik stem, is al jaren bekend: PvdA." Youp van 't Hek: "Ik ben niet zo erg politiek, maar het wordt links. Ik heb nog nooit rechts gestemd. Ik dub nog over PvdA, GroenLinks of D66. Maar geen SP, want dan ga ik 99 procent belasting betalen terwijl ze ook theaters willen opheffen. Dan kom ik in de bijstand." Theo Maassen: "Waarschijnlijk de SP, dat vind ik de enige integere partij." Dit artikel is voornamelijk gebaseerd op "De stemming" van Ad Fransen (HP/De Tijd, 24 januari 2003). Bij deze dus. |
![]() |
|
Baron, je staat vrij om je eigen krant te gaan maken en daarnaast zijn er nog altijd Elsevier en Businessclass die de rechtse mening overduidelijk naar voren brengen.
Heb de Elsevier van deze maand en da's allesbehalve links. Ik vind het nogal een gezeur. Er is plek genoeg voor een andere mening als je meent dat veel programma's cq. kranten gemaakt zijn door linkse journalisten (wat overigens niet betekent dat hun produkt ook links is). En dat was er ook VOOR Pim Fortuyn (beiden waren toen OOK beschikbaar en waren net zo rechts).
|
![]() |
|
|