Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2003, 19:14
MoonWolf
Avatar van MoonWolf
MoonWolf is offline
Ik vroeg me af hoe spierpijn nou precies werkt, ik weet dat het te maken heeft met de verzuring van iets, en dat iets het niet goed afgevoerd wordt, maar ik kan me er zo ontzettend weinig bij voorstellen. Iemand die dat goed kan uitleggen?
__________________
...
Oud 30-11-2003, 19:18
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
MoonWolf schreef op 30-11-2003 @ 20:14:
Ik vroeg me af hoe spierpijn nou precies werkt, ik weet dat het te maken heeft met de verzuring van iets, en dat iets het niet goed afgevoerd wordt, maar ik kan me er zo ontzettend weinig bij voorstellen. Iemand die dat goed kan uitleggen?
Bij spiervermoeidheid wordt melkzuur opgeslagen in de spier en dat zorgt voor een vermoeid gevoel in de spier. Hoe dit precies zit weet ik niet.

Bij spierpijn zitten er kleine scheurtjes in de spier, deze scheurtjes zijn zo klein dat ze na een paar dagen genezen zijn, je hebt dan geen spierpijn meer.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 30-11-2003, 20:32
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 27-11-2003 @ 15:32:
Je snurkt omdat je tong slap in je keel haangt en dat gaat trillen en dat noemt men snurken
Je gaapt zodat je lichaam extra energie aanmaakt waardoor je weer ff doorkan
Je voet slaapt doordat je zenuwbaan wordt beknelt zodat je ff een tinteling in je voet voelt
En Marietje heeft sproetjes omdat dat genetische is bepaalt
Je gebruikte al teveel smileys...
Oud 30-11-2003, 20:35
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
meriekuh schreef op 07-11-2003 @ 19:36:
waarom is gapen zo aanstekelijk?
Gapen heeft als hoofdfunctie de zuurstofbalans op peil te brengen. Een tweede functie is eigenlijk meer sociaal. Mensen moeten op de een of andere manier verbondenheid aangeven, wat in deze inhoudt dat je ook gaat gapen als er een sociaal aanvaardbaar iemand in je gezichts- of gehoorsveld gaapt. Je bevestigt daarmee de positie van de aanwezige personen.
Oud 30-11-2003, 20:37
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
dreen schreef op 31-10-2003 @ 20:07:
Wat zorgt er precies voor dat je gaat kokhalsen?
z

En braken is een afweerfunctie, komt voor als er verkeerd spul naar binnen komt. Verkeerd spul is dus iets wat jouw lichaam als oneetbaar beschouwt. Braakreflexen kunnen ook worden opgeroepen door training.
Oud 01-12-2003, 11:22
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
dreen schreef op 29-11-2003 @ 18:18:
Uhh, ik weet niet of ik het goed uitleg, maar ik ga het iig proberen: Je ogen zorgen samen met je hersenen voor je coordinatie. Dat je weet waar je je voet neer moet zetten, dat je niet zomaar omvalt. Maar als je bijvoorbeeld heel hard rondjes gaat draaien kunnen je ogen die bewegingen zo snel niet doorgeven aan je hersenen. Je hersenen lopen dus als het ware achter met informatie verwerken. Zodra ze het allemaal hebben verwerkt komt het vanzelf weer goed.

dacht ik
Je hebt het bijna goed het is de combinatie ogen met je evenwichtsorgaan (zit in je oor), en dan moet je beweging overeenkomen met wat je ogen zien, en als dat niet zo is (doordat je te snel draait) kan je misselijk worden
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Oud 01-12-2003, 14:40
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
MoonWolf schreef op 30-11-2003 @ 20:14:
Ik vroeg me af hoe spierpijn nou precies werkt, ik weet dat het te maken heeft met de verzuring van iets, en dat iets het niet goed afgevoerd wordt, maar ik kan me er zo ontzettend weinig bij voorstellen. Iemand die dat goed kan uitleggen?
Om je spieren goed te laten werken, moet energie vrijkomen, door verbranding. Daarvoor is zuurstof nodig, even heel simpel gezegd.

Maar als er niet genoeg zuurstof aanwezig is (bijvoorbeeld omdat je niet genoeg hijgt of omdat je te lang doorgaat met sporten, zodat het lichaam niet voldoende zuurstof naar al je spieren kan vervoeren), gaat het lichaam over op verbranding zonder zuurstof (dat heet anaerobe dissimilatie).
Hierbij ontstaat melkzuur, je spieren verzuren dus, en dit veroorzaakt een kramperig pijnlijk gevoel in je spieren.

Na een paar dagen is al het melkzuur weer opgeruimd, en is de pijn ook verdwenen
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 06-12-2003, 18:27
Lucky Duck
Avatar van Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Weet niet zeker of het in dit topic hoort, maar ik vind van wel

Klopt het gerucht dat zout in een open wond een litteken veroorzaakt en zo ja, hoe zit dat dan
__________________
Guaranteed to solve every minor problem by turning it into a major disaster.
Oud 06-12-2003, 18:35
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Lucky Duck schreef op 06-12-2003 @ 19:27:
Weet niet zeker of het in dit topic hoort, maar ik vind van wel

Klopt het gerucht dat zout in een open wond een litteken veroorzaakt en zo ja, hoe zit dat dan
In principe kun je van elke open wond een litteken krijgen.
Als je een wondje hebt, en er komt zout in, dan prikt dat onwijs. Dat merk je zelf ook: als je een zoutje eet, wanneer je een wondje op je lip hebt.

Volgens mij kan zout juist een goede werking hebben: als je een wondje hebt, kun je dat schoonhouden met zout water. Zo weet ik, dat je na een kaakoperatie, regelmatig moet spoelen met zout water.

Nou ja, niet echt een antwoord op je vraag, misschien weet iemand anders het?
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 07-12-2003, 12:36
Lucky Duck
Avatar van Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Citaat:
Roos schreef op 06-12-2003 @ 19:35:
In principe kun je van elke open wond een litteken krijgen.
Als je een wondje hebt, en er komt zout in, dan prikt dat onwijs. Dat merk je zelf ook: als je een zoutje eet, wanneer je een wondje op je lip hebt.

Laat ik de vraag nog iets uitbreiden; hoe komt het dat je van sommige dingen wel een litteken krijgt en van sommige niet? Grootte? Of iets anders?
__________________
Guaranteed to solve every minor problem by turning it into a major disaster.
Oud 13-12-2003, 13:27
Nieni
Avatar van Nieni
Nieni is offline
Citaat:
Lucky Duck schreef op 07-12-2003 @ 13:36:
Laat ik de vraag nog iets uitbreiden; hoe komt het dat je van sommige dingen wel een litteken krijgt en van sommige niet? Grootte? Of iets anders?
Diepte van de wond ook... Hoe dieper de wond, hoe duidelijker het litteken. (blijft)
__________________
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one...
Oud 14-12-2003, 15:25
Verwijderd
Citaat:
Lucky Duck schreef op 07-12-2003 @ 13:36:
Laat ik de vraag nog iets uitbreiden; hoe komt het dat je van sommige dingen wel een litteken krijgt en van sommige niet? Grootte? Of iets anders?
Als er meer huid terug moet groeien of als je de huid die aan het teruggroeien is steeds beschadigt, dan krijg je sneller een litteken. Bindweefsel groeit sneller dan huid, dus als een wondje moeilijk dicht gaat wordt het eerst tijdelijk een beetje half gedicht met bindweefsel, en dan pas komt daar huid overheen. Maar dan zit er dus een bobbeltje bindweefsel onder je huid, en dat is een litteken. Dus een grote wond wordt eerder een litteken, en een wond waar je het korstje steeds vanaf krabt ook, en een wond met veel infectiegevaar ook, omdat je lichaam dan zeg maar geen tijd te verliezen heeft.
Oud 17-12-2003, 16:46
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Hoe komt het dat als je erge honger hebt, je duizelig bent?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 17-12-2003, 17:14
MoonWolf
Avatar van MoonWolf
MoonWolf is offline
Citaat:
Gatara schreef op 17-12-2003 @ 17:46:
Hoe komt het dat als je erge honger hebt, je duizelig bent?
Ik denk dat het komt omdat je bloedsuikerspiegel dan lager is waardoor je lichaam minder goed kan functioneren waardoor je duizelig wordt. Er komt niet genoeg voedsel bij je hersennen.
Of doordat je honger hebt gaat je lichaam langzamer werken omdat die niet genoeg voedingsstoffen heeft en daardoor komt er niet genoeg zuurstof in je hersennen.

Eigenlijk weet ik het ook niet echt. Maar ik denk een van deze dingen of allemaal een beetje.
__________________
...
Oud 18-12-2003, 09:15
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
MoonWolf schreef op 17-12-2003 @ 18:14:
Ik denk dat het komt omdat je bloedsuikerspiegel dan lager is waardoor je lichaam minder goed kan functioneren waardoor je duizelig wordt. Er komt niet genoeg voedsel bij je hersennen.
Of doordat je honger hebt gaat je lichaam langzamer werken omdat die niet genoeg voedingsstoffen heeft en daardoor komt er niet genoeg zuurstof in je hersennen.

Eigenlijk weet ik het ook niet echt. Maar ik denk een van deze dingen of allemaal een beetje.
Het eerste zou goed kunnen: een lage bloedsuikerspiegel.

Het lijkt me wel sterk dat je hersenen niet voldoende zuurstof krijgt, als je honger hebt.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 22-12-2003, 21:27
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Weet niet of het al geweest is, maar jeuk.
Wat is het?
Waarvoor dient het?
Waarom gaat het weg als je krabt?
__________________
Welcome to your mom's house!
Oud 25-12-2003, 20:01
Boef
Avatar van Boef
Boef is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 22-12-2003 @ 22:27:
Weet niet of het al geweest is, maar jeuk.
Wat is het?
Waarvoor dient het?
Waarom gaat het weg als je krabt?
hoe jeuk ontstaat, staat niet helemaal vast. Wel is het duidelijk dat er bepaalde stoffen vrijkomen, zoals histamine en prostaglandine. Door krabben kan de huid zo geirriteerd raken dat dit tot nog meer krabben leidt; een vicieuze cirkel.

Jeuk zou biologisch gezien een nuttige prikkel kunnen zijn: *Door krabben en wrijven kunnnen parasieten gedood of verwijderd worden. *Wanneer je lang in 1 bepaalde houding zit/ligt, wordt ten gevolge van de druk de bloedtoevoer onderbroken, waardoor jeuksensoren worden geactiveerd. Daardoor zul je van houding veranderen en beginnen te wrijven, wat de lokale doorbloeding stimuleert.

Jeuk wordt bij voorkeur behandeld door de oorzaak weg te nemen, maar dat is vaak niet mogelijk omdat ie niet gevonden wordt. Daardoor krijg je al snel antihistaminica voorgeschreven. Ook het wrijven met een ijsklontje of het aanbrengen van koude omslagen heeft een verkoelend en verzachtend effect.

krabben moet je eigenlijk vermijden, omdat je dan je huid kan open wrijven, waardoor die kwetsbaarder voor infecties wordt. Gebruik op jeukende huid liever geen zeep. Vaatverwijding van de huid kan verergering van de jeuk veroorzaken. Beperk daarom zoevel mogelijk het gebruik van alchol en warm/gekruid eten, en een plotselingen overgang van een warme naar een koude omgeving.

bron: Huid en leeftijd, Jannes van Everdingen & Georgie Dom
Oud 03-01-2004, 12:53
Nanaki
Avatar van Nanaki
Nanaki is offline
Citaat:
Roos schreef op 01-12-2003 @ 15:40:
Om je spieren goed te laten werken, moet energie vrijkomen, door verbranding. Daarvoor is zuurstof nodig, even heel simpel gezegd.

Maar als er niet genoeg zuurstof aanwezig is (bijvoorbeeld omdat je niet genoeg hijgt of omdat je te lang doorgaat met sporten, zodat het lichaam niet voldoende zuurstof naar al je spieren kan vervoeren), gaat het lichaam over op verbranding zonder zuurstof (dat heet anaerobe dissimilatie).
Hierbij ontstaat melkzuur, je spieren verzuren dus, en dit veroorzaakt een kramperig pijnlijk gevoel in je spieren.

Na een paar dagen is al het melkzuur weer opgeruimd, en is de pijn ook verdwenen
Hoe zou je met deze theorie willen verklaren dat spierpijn vooral ontstaat bij eccentrische contractie (kracht leveren terwijl de spier verlengt) en niet bij concentrische contracties (kracht leveren als de spier verkort)? Hardlopen is typisch een beweging waarbij spieren verlengen en die ook vaak spierpijn veroorzaakt, terwijl je bij bijv. fietsen op een zelfde intensiteit geen last van spierpijn hebt. Verder heb je wel gelijk over de productie van melkzuur, maar het is waarschijnlijk niet echt de oorzaak van spierpijn.

Waarom spierpijn dan wel ontstaat is nog niet geheel bekend, maar het ontstaat hoogstwaarschijnlijk door kleine beschadigingen in de spier.
(maar dat is al eerder gezegd )
__________________
I am the pill they use to fill your suicide machine
Oud 03-01-2004, 13:10
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik vraag me al een poosje af wat je eigenlijk allemaal 'kan' doen in je slaap. Dus kun je hoesten of niezen, of word je dan automatisch wakker? en kun je een haar uit je oog vissen of iets anders 'weghalen' wat irriteerd zonder wakker te worden?

Iemand een idee?
__________________
Oud 03-01-2004, 14:16
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 03-01-2004 @ 14:10:
Ik vraag me al een poosje af wat je eigenlijk allemaal 'kan' doen in je slaap. Dus kun je hoesten of niezen, of word je dan automatisch wakker? en kun je een haar uit je oog vissen of iets anders 'weghalen' wat irriteerd zonder wakker te worden?

Iemand een idee?
Ik kan krabben in mn slaap, als ik ergens jeuk heb ofzo, dan krab ik dus. Maar dat heeft m'n moeder een keer ontdekt geloof ik. Verder weet ik het niet. Hoesten zou misschien wel kunnen..
Oud 03-01-2004, 14:19
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Krabben kan absoluut. Ik heb met vlagen ontzettend last
van eczeem, en als ik dan niet met lange mouwen/broek slaap,
anti-histamine tabletjes slik en zalf ed zet, krab ik mezelf
letterlijk tot bloedens toe open.

Volgens mij kan je vrijwel alles doen wat je ook doet als
je wakker bent in je slaap, alleen doe je het dan onbewust.

(denk aan slaapwandelen, mensen die praten in hun slaap,
enz)
__________________
Drie.
Oud 03-01-2004, 18:34
Verwijderd
Ik heb wel eens meegemaakt dat ik in mijn slaap zo hard nieste dat mijn zus in de kamer ernaast er wakker van werd (nouja, vrij dun muurtje), maar ik niet.
Oud 04-01-2004, 11:08
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
De hik, wat heb je daaraan?
Volgens mij is je diafagma (middenrif) dan een beetje van slag, maar heeft hikken nog een functie ofzo?
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 04-01-2004, 11:09
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Roos schreef op 04-01-2004 @ 12:08:
De hik, wat heb je daaraan?
Volgens mij is je diafagma (middenrif) dan een beetje van slag, maar heeft hikken nog een functie ofzo?
ja, volgens mij wel... ff zoeken

Citaat:
Nutteloze hik
Wat is de functie van hikken? Hikken ontstaat soms ook spontaan, zonder aanleiding. Er is dan geen lichamelijk probleem dat door het periodiek samentrekken van het middenrif opgelost zou kunnen worden.


Het nut (en de bestrijding) van hik blijkt zich nog te onttrekken aan wetenschappelijke verklaring. 'Experimenten laten zien dat er een relatie is met een laag CO2-gehalte in het bloed', schrijft Anja de Koning (Amsterdam). 'Als je je adem inhoudt, stijgt de hoeveelheid CO2 weer en houdt de hik op.' Het lijkt erop dat de hik dus iets te maken heeft met de ademhaling, maar hoe precies is onduidelijk. 'Je krijgt niet meer of minder zuurstof binnen door de hik.' Er zijn volgens De Koning theorieën die een verband leggen met de eerste hik na de geboorte, waarmee de ademhaling op gang komt. 'Ook dat is moeilijk te bewijzen.'
bron

Ze zijn er dus niet helemaal overuit. De theorie van minder CO2 binnen krijgen is wel apart...
__________________

Laatst gewijzigd op 04-01-2004 om 11:11.
Oud 04-01-2004, 11:17
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Hee leuk

Ja opzich wel logisch van dat CO2 gehalte, wel maf dat het lichaam dan zoiets raars verzint... i.p.v. gewoon de ademhalingsfrequentie te verlagen, want dat kan ook
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 05-01-2004, 23:04
Verwijderd
Waarom hebben sommige mensen vaak dat ze een schok krijgen als ze iets aanraken.. bijv. een autodeur ofzo.. en andere mensen nooit?

Ik heb het echt nog nooit gehad, terwijl m'n vriendje bijv. een schok kreeg toen hij over m'n hoofd aaide (ja ik heb statisch haar ).

Waarom de 1 wel en de ander nooit?
Oud 06-01-2004, 14:05
:) L. :)
:) L. :) is offline
Ik heb ff 2 vraagjes. Ze zeggen altijd als je moet niezen dat je dan naar het licht moet kijken. Ik heb niet het idee dat dat echt helpt, maar ok. Heeft iemand enig idee waarom je dat moet doen? En mn ouders zeiden vroeger altijd dat als je verkouden bent dat je dan niet teveel op je rug moet liggen. Weet iemand waarom dat is? haha, jaja, ik ben verkouden.
Oud 06-01-2004, 14:29
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 06-01-2004 @ 00:04:
Waarom hebben sommige mensen vaak dat ze een schok krijgen als ze iets aanraken.. bijv. een autodeur ofzo.. en andere mensen nooit?

Ik heb het echt nog nooit gehad, terwijl m'n vriendje bijv. een schok kreeg toen hij over m'n hoofd aaide (ja ik heb statisch haar ).

Waarom de 1 wel en de ander nooit?
Ja, dat zou ik ook wel eens willen weten, ik heb dat altijd
__________________
Oud 06-01-2004, 14:45
Verwijderd
Citaat:
L. schreef op 06-01-2004 @ 15:05:
Ik heb ff 2 vraagjes. Ze zeggen altijd als je moet niezen dat je dan naar het licht moet kijken. Ik heb niet het idee dat dat echt helpt, maar ok. Heeft iemand enig idee waarom je dat moet doen? En mn ouders zeiden vroeger altijd dat als je verkouden bent dat je dan niet teveel op je rug moet liggen. Weet iemand waarom dat is? haha, jaja, ik ben verkouden.
Nou dat móét je helemaal niet per se doen... maar doordat je in het licht kijkt, wordt je oog te erg geprikkeld en gaat-ie meer traanvocht aanmaken en je neus en ogen zijn met elkaar verbonden en dat beetje extra vocht dat dan je neus binnenkomt en daar prikkelt kan er voor zorgen dat je net over t randje komt en toch niest.
Als je verkouden bent niet te veel op je rug liggen snap ik niet, wat maakt het nou uit hoe je ligt? Misschien zijn ze bang dat je dan stikt doordat het snot je neus minder goed uit kan? Dat zou onzin zijn, want je kunt altijd nog door je mond ademen.
Oud 06-01-2004, 15:04
:) L. :)
:) L. :) is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 06-01-2004 @ 15:45:
Nou dat móét je helemaal niet per se doen... maar doordat je in het licht kijkt, wordt je oog te erg geprikkeld en gaat-ie meer traanvocht aanmaken en je neus en ogen zijn met elkaar verbonden en dat beetje extra vocht dat dan je neus binnenkomt en daar prikkelt kan er voor zorgen dat je net over t randje komt en toch niest.
Als je verkouden bent niet te veel op je rug liggen snap ik niet, wat maakt het nou uit hoe je ligt? Misschien zijn ze bang dat je dan stikt doordat het snot je neus minder goed uit kan? Dat zou onzin zijn, want je kunt altijd nog door je mond ademen.
bedankt
Oud 06-01-2004, 15:27
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
L. schreef op 06-01-2004 @ 15:05:
En mn ouders zeiden vroeger altijd dat als je verkouden bent dat je dan niet teveel op je rug moet liggen. Weet iemand waarom dat is? haha, jaja, ik ben verkouden.
M'n tante zei laatst ook zoiets. Ik word 's ochtends altijd wakker met een verstopte neus en in de loop van de dag gaat dat over. Zij dacht dat het idd door het liggen kwam (maar niet per se op de rug geloof ik).
__________________
Oud 06-01-2004, 17:27
:) L. :)
:) L. :) is offline
Citaat:
dreen schreef op 06-01-2004 @ 16:27:
M'n tante zei laatst ook zoiets. Ik word 's ochtends altijd wakker met een verstopte neus en in de loop van de dag gaat dat over. Zij dacht dat het idd door het liggen kwam (maar niet per se op de rug geloof ik).
Ik heb net ff aan mn ouders gevraagd waarom zij altijd zeiden dat ik niet op mn rug moest gaan liggen als ik verkouden was, en ze zeiden dat je meer moet hoesten als je op je rug ligt ofzo Ik snap ook niet waarom, maar ja.
Maar het kan idd best dat die verstopte neus door het liggen komt ja. Want als je verkouden bent en je gaat liggen krijg je ook meteen erger een verstopte neus. Wel vaag als je dat altijd 's ochtends hebt, lijkt net alsof je altijd licht verkouden bent dan.
Oud 08-01-2004, 18:29
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
L. schreef op 06-01-2004 @ 18:27:
Ik heb net ff aan mn ouders gevraagd waarom zij altijd zeiden dat ik niet op mn rug moest gaan liggen als ik verkouden was, en ze zeiden dat je meer moet hoesten als je op je rug ligt ofzo Ik snap ook niet waarom, maar ja.
Maar het kan idd best dat die verstopte neus door het liggen komt ja. Want als je verkouden bent en je gaat liggen krijg je ook meteen erger een verstopte neus. Wel vaag als je dat altijd 's ochtends hebt, lijkt net alsof je altijd licht verkouden bent dan.
misschien dat je op je rug liggend minder kracht kan zetten tijdens het hoesten? (gok ook maar wat hoor )

mijn vraag: je mag als je een aspirientje (of ander middel) neemt, vaak er 2 tegelijk innemen, wanneer de klachten hevig zijn.
maar je moet ook rekening houden met een bepaalde tijd tussen de inname van het medicijn.
waarom mag je wel 2 stuks tegelijk innemen en niet eerst 1 en een uur later weer 1?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 09-01-2004, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 08-01-2004 @ 19:29:

mijn vraag: je mag als je een aspirientje (of ander middel) neemt, vaak er 2 tegelijk innemen, wanneer de klachten hevig zijn.
maar je moet ook rekening houden met een bepaalde tijd tussen de inname van het medicijn.
waarom mag je wel 2 stuks tegelijk innemen en niet eerst 1 en een uur later weer 1?
Ik denk dat gewoon is zodat je niet teveel binnenkrijgt. Stel je mag er 2 van 500 mg tegelijk innemen en je mag max. 4 g per dag. Er staat bijv. dat er 4 uur tussen de inname moet zitten.

Dan is het (denk ik) niet erg als je eerst 1tje van 500 g neemt en een uur later weer 1tje van 500 g. (Maar waarschijnlijk niet zo goed als je weer een uur later weer 1tje zou nemen...)

Maar het is wel slecht als je 2 van 500 g neemt en een uur later weer 2 van 500 g.. dan krijg je op een bepaald moment de hoeveelheid medicijn van 4 tabletten in je ipv van 2.

Ik denk dat het daarom is.. als ze hadden opgeschreven "binnen 4 uur mag je 2 tabletten", dan heb je weer kans dat iemand eerst 1tje neemt, 3 uur later de volgende, en dan weer 1,5 uur later (denkend "ik zit in de volgende 4 uur"), ineens 2 tabletten neemt.

Ik heb het niet opgezocht ofzo hoor, gewoon bedacht. Dus misschien is het wel niet waar.
Oud 09-01-2004, 13:41
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 06-01-2004 @ 00:04:
Waarom hebben sommige mensen vaak dat ze een schok krijgen als ze iets aanraken.. bijv. een autodeur ofzo.. en andere mensen nooit?

Ik heb het echt nog nooit gehad, terwijl m'n vriendje bijv. een schok kreeg toen hij over m'n hoofd aaide (ja ik heb statisch haar ).

Waarom de 1 wel en de ander nooit?

Misschien is de ene persoon gewoon sneller statisch dan de ander. Ik krijg wel eens een schok aan de autodeur, als ik in het midden achterin heb gezeten. Dan moet je helemaar eruit schuiven en daardoor is er statische elektriciteit opgewekt.
Ook bijvoorbeeld als je een wollen coltrui aan trekt.

Dus misschien draagt jouw vriendje altijd wollen coltruien ofzo
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 11-01-2004, 22:57
Verwijderd
Statische elecriciteit laadt vooral snel op wanneer het droog is, dus ik kan me voorstellen dat er een (cor)relatie zit tussen de vetgraad van iemands huid, bijvoorbeeld, of iemands haar. Erg droog en schilferig vel en haar zal eerder leiden tot een statische schok. Overigens is statische ontlading aan de autodeur normaal (en erg irritant) - ik heb dat zelf ook regelmatig. Tijdens het rijden wordt immers de kooi van de auto geladen, maar die electriciteit kan niet weg omdat de banden van rubber zijn. Als je dan uitstapt, vormt je lichaam een baan voor de electriciteit om het spanningsverschil te vereffenen.
Oud 25-01-2004, 13:36
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Hoofdpijn door (teveel) caffeine? Zou dat kunnen?

Net merkte ik op dat hoofdpijn had nadat ik zo'n energy drankje heb gedronken en ik kan me nog herinneren van een vorige keer dat ik toen ook hoofdpijn kreeg. Stom toeval of niet?
__________________
Oud 25-01-2004, 15:36
paco
Avatar van paco
paco is offline
was het drankje heel koud? als je snel een koud drankje drinkt dan zorgt die koude vloeistof via afgekoelde bloedvaten dat je hersenen koud worden en dat geeft hoofdpijn.
__________________
"and the bass go Dark"
Oud 25-01-2004, 15:45
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
paco schreef op 25-01-2004 @ 16:36:
was het drankje heel koud? als je snel een koud drankje drinkt dan zorgt die koude vloeistof via afgekoelde bloedvaten dat je hersenen koud worden en dat geeft hoofdpijn.
Ah, goed om te weten. het was idd koud ja.
__________________
Oud 26-01-2004, 16:42
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
L. schreef op 06-01-2004 @ 15:05:
...En mn ouders zeiden vroeger altijd dat als je verkouden bent dat je dan niet teveel op je rug moet liggen. Weet iemand waarom dat is? haha, jaja, ik ben verkouden.
Bedoelen ze niet dat je niet helemaal plat moet liggen? Als je wat meer rechtop ligt (dus pak kussens onder je hoofd/bovenlichaam) dan gaat het slijm ook niet allemaal blijven hangen denk ik en dan moet je toch zowiezo minder hoesten?

Mja, ik weet het ook helemaal niet zeker, hoor.
Oud 01-02-2004, 00:00
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
*booh* schreef op 25-12-2003 @ 21:01:
**
dankje
__________________
Welcome to your mom's house!
Oud 03-02-2004, 14:17
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Allerlei weetjes zijn te vinden op http://www.gezondvgz.nl/%7B091b039b-...5c8701682e%7D/ (ik hoop dat ie het doet, anders moet je even kijken op de 'voorpagina' van gezondvgz.nl).
Best leuk!
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Oud 03-02-2004, 17:47
Boef
Avatar van Boef
Boef is offline
Citaat:
ekki schreef op 03-02-2004 @ 15:17:
Allerlei weetjes zijn te vinden op http://www.gezondvgz.nl/%7B091b039b-...5c8701682e%7D/ (ik hoop dat ie het doet, anders moet je even kijken op de 'voorpagina' van gezondvgz.nl).
Best leuk!
Er zijn ook veel weetjes te vinden in het boek 'Waarom hebben mannen tepels & andere mysteries van het lichaam', geschreven door Stephen Juan. Best interessant soms.
Oud 04-02-2004, 14:11
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
waarom is je gehemelte rimpelig.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 05-02-2004, 11:14
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Daster schreef op 04-02-2004 @ 15:11:
waarom is je gehemelte rimpelig.
Misschien om het oppervlak te verhogen waardoor je sneller stoffen kunt opnemen?

Of misschien gewoon door de structuur + omgeving: als je een half uur in bad zit, worden je handen ook rimpelig. En je mond is natuurlijk steeds vochtig.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 07-02-2004, 09:44
D-sire
Avatar van D-sire
D-sire is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 02-08-2003 @ 12:40:
@ F0_ol: bij kippe(n?)vel trekken de spiertjes die aan de haartjes vastzitten de haartjes omhoog...waarom precies weet ik ook niet...
Ik weet alleen dat je kippenvel krijgt als je het koud hebt, omdat je lichaam er dan voor zorgt dat je huid een zo klein mogelijke oppervlakte krijgt en dus zo min mogelijk warmte verliest.
__________________
Oud 09-02-2004, 21:13
langejongen
Avatar van langejongen
langejongen is offline
Waarom is je gezicht wit als je moe bent??Waarom blijft je gezicht niet gewoon bruin(ig) of bruin/geel/rood??
__________________
De meeste mensen lopen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetstappen achter in je hart.
Oud 10-02-2004, 16:25
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hoe komt het dat je lichamelijke klachten (misselijk, duizelig, geen honger, moe) kunt krijgen door stress of spanning?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 10-02-2004, 21:58
marieke_temp
Avatar van marieke_temp
marieke_temp is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 30-11-2003 @ 21:35:
Gapen heeft als hoofdfunctie de zuurstofbalans op peil te brengen. Een tweede functie is eigenlijk meer sociaal. Mensen moeten op de een of andere manier verbondenheid aangeven, wat in deze inhoudt dat je ook gaat gapen als er een sociaal aanvaardbaar iemand in je gezichts- of gehoorsveld gaapt. Je bevestigt daarmee de positie van de aanwezige personen.
ja maar wat ik bedacht
het zou juist handig zijn als ik fit zou worden als jij moe bent, en andersom. dan kan ik 'de wacht houden' terwijl jij slaapt, wel zo veilig. dus dan zou je alleen moeten meegapen als er iemand die sociaal hoger staat gaapt, omdat je dan aangeeft dat jij diegene niet kan beschermen.
is dit te volgen en slaat het ergens op?
__________________
I've got a million dreams stuck in my head, wish I could live a few before I'm dead
Oud 11-02-2004, 20:36
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 10-02-2004 @ 17:25:
Hoe komt het dat je lichamelijke klachten (misselijk, duizelig, geen honger, moe) kunt krijgen door stress of spanning?
http://www.dokterdokter.nl/winnock/module/6663

Zo.
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Wat heb je nou altijd al willen weten over het menselijk lichaam? #3
Bloem
500 06-11-2007 23:21
Lichaam & Gezondheid Wat heb je nou altijd al willen weten over het menselijk lichaam? deel 2
Miracle
499 21-08-2006 11:07
Lichaam & Gezondheid Teennagels...
Kwaxor
3 21-06-2004 11:53
Algemene schoolzaken Porfiel werkstuk onderwerp
bignielz
23 29-04-2004 18:00
Verhalen & Gedichten [Betoog] Alles is klote.
Verwijderd
19 18-10-2002 18:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:25.